Militärt skyddsområde ajabaja. 40.000kr i böter

fphotography

Aktiv medlem
Jag är för ett starkt försvar men är lite trött vår oerhörda ryss skräck som verkar vara otroligt djupt cementerad i våra själar ändå sedan Karl XII dagar då det inte gick så lysande i kriget. Det var vad man fick lära sig i militärtjänsten, hur vi ska bete oss när ryssen kommer och trots att det gått ca 300 år finns det inget slut och ingen hejd på ryss skräcken.

Världen är mer än Ryssland och om vi nu ska "hjälpa till" oftare på en internationell nivå så borde vi kan lyfta blicken och inte se ett ryskt spöke bakom varenda jäkla sten, herregud, det är 2021.

Om vi nu är så förbannat rädda för Ryssland, om det faktiskt trots allt finns fog för det (man hoppas att militären ändå har någorlunda koll på vad de gör) vore det väl bättre att gå med i Nato en gång för alla.

Tror Sverige skulle tjäna lite mera på att öppna upp istället, nyttja neutralitetsstämpeln lite bättre och öka handeln med öst även om det tyvärr är jäkligt klurigt pga maffian där. :-(
Vem har pratat om ryssen förutom du?

MrSthlm

Aktiv medlem
Klart jag känner till den, tyckte bara att det var lite märkligt att ta upp den i den här tråden.
Jag är expert på att gå OT, det är min grej, sorry. Det var nog att vi kom in på det här området med diplomater och annat löst folk som fotograferar i våra militära skyddsområden. Jag har varit med att vakta skyddsområden i detta syfte också fast då var det i och för sig blogbillarna vi var mest rädda för, enligt kapten var de militanta och livsfarliga.

mcperand

Aktiv medlem
Jag är för ett starkt försvar men är lite trött vår oerhörda ryss skräck som verkar vara otroligt djupt cementerad i våra själar ändå sedan Karl XII dagar då det inte gick så lysande i kriget. Innan dess om man går tillbaka till Vikingatiden var det en annan sak och det finns en hel del Skandinavisk DNA i tex Ryssland, Baltikum och Ukraina.

Världen är mer än Ryssland och om vi nu ska "hjälpa till" oftare på en internationell nivå så borde vi kan lyfta blicken och inte se ett ryskt spöke bakom varenda jäkla sten, herregud, det är 2021. Det var vad man fick lära sig i militärtjänsten, hur vi ska bete oss när ryssen kommer och trots att det gått ca 300 år finns det inget slut och ingen hejd på ryss skräcken. Jag undrar lite ibland vad de skriver om oss i Ryska tidningar, jag gissar att de är ganska roade av hur vi beter oss.

Om vi nu är så förbannat rädda för Ryssland, om det faktiskt trots allt finns fog för det (man hoppas ju att militären ändå har någorlunda koll på vad de gör och de hotbilder som målas upp) vore det väl bättre att gå med i Nato en gång för alla.

Tror Sverige skulle tjäna lite mera på att öppna upp istället, nyttja neutralitetsstämpeln lite bättre och öka handeln med öst även om det tyvärr är jäkligt klurigt pga maffian där. :-( Positionera oss bättre inför framtiden, öka exportinkomsterna.
[lite OT] Jag jobbar med en sak som gör att jag har stor insikt i Rysslands agerande inom ett strategiskt område och jag kan sammanfatta det så här: all Rysskräck är väl underbyggd. Det är allt jag kommer att säga.

fphotography

Aktiv medlem
Ryssarna är inte oskyldiga direkt men det kan ju vara värt att nämna att de inte är direkt ensamma. Hos en av mina tidigare arbetsgivare stötte vi på både kineser och amerikaner som ägnade sig åt industrispionage, fast på olika industriområden.

Jag brukar tänka på det där när det börjar pratas, eller främst skrivas, om de olika covidvaccinernas fördelar och nackdelar. Vart kommer informationen ifrån egentligen? Fast nu är vi rejält OT men det finns så mycket spännande att prata om när det kommer till spioneri.

fhloston

Aktiv medlem
Men det borde väl ännu mindre ligga i deras intresse att cementera sin skuld?! Och om varken de eller deras uppdragsgivare vinner på agerandet, varför då agera så?

Det behöver ju inte vara logiskt. Min poäng är väl att utföraren kanske räknar med att komma undan med en tillsägelse. Eller som @Diogenes skrev på förra sidan provtryckning.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det behöver ju inte vara logiskt. Min poäng är väl att utföraren kanske räknar med att komma undan med en tillsägelse. Eller som @Diogenes skrev på förra sidan provtryckning.
Nu när bilderna skickas på ett kick till molnet så blir det lite "utmanande" för säpo (eller andra) att få tag på bilderna. Förr i tiden kanske man enkelt kunde förstöra film och kamera, nu inte lika enkelt.

s

Aktiv medlem
Som spion åt en diktatur framstår nog inte svenskt fängelse som det värsta scenariot.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, kränkningar av luftrum och ockupationen av västvänliga nationer är så klart hitte på. Förlåt, framprovocerad av väst.

ponx

Aktiv medlem
Det är bra att man ger kännbara böter. Folk är ju puckade nå djävulsk och det är lockande med allt som inte är plåtmål, RIP lilla tallen 200.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer