DarkMatter
Aktiv medlem
Min cykel låter - tips på felsökning och åtgärd önskas
Min cykel ger diverse ljud ifrån sig som den inte borde göra.
Jag tror jag vet ungefär var de kommer ifrån men är inte helt säker på alla.
Jag tror jag vet ungefär var de kommer ifrån men är inte helt säker på alla.
- Framskärmen låter. Ljud från framänden, främst vi sämre väg eller annat vibrationsinducerande. Nästan helt säker på att ljudet uppstår vid någon av fästpunkterna på framskärmen, alltså där staget är fastskruvat i skärmen. Alla känns ordentligt åtdragna. Vad kan man göra för att åtgärda ljudet?
- Knarr från nedre partiet. Ljudet är periodiskt med kadens så bör vara relaterat till vevparti eller vevlager. Hörs främst när jag sätter större kraft i pedalerna. Kan det vara vevlager? Eller är det nåt dumt som smuts mellan vevparti och lager? Tips?
- Oljud från bakväxel. Bakväxeln, eller någonting annat i dess närhet, låter vid vissa växelkombinationer. Ljudet liknar frihjulets i karaktär. Jag märker främst av det på stora klingan och de lättare växlarna, men även ibland på lilla klingan. Trodde först det berodde på smuts men även efter (någorlunda) rengöring av drivlina kvarstår ljudet. Alla växlar fungerar fint i övrigt.
- Oljud från främre broms. Ibland bara lite skrap, ibland ett mer metalliskt ljud. Har kontrollerat att skivan sitter bra, haft loss och återmonterat igen. Centrerat oket har jag provat också. Först tyckte jag ljudet var periodiskt med hjulets rotation men jag får intrycket att ljudet också varierar med cykelns lutning i sidled. Nåt som är löst?