Min cykel pajade, hur svårt är det att laga? Bilder finnes i tråden

Tony sthlm

Ny medlem
Halloj,

Så jag skulle växla i uppförsbacke men gjorde misstaget att trampa samtidigt och då hoppade kedjan. Fixade till den men det kändes helt annorlunda att trampa och efter några meter så stannade jag och såg detta:

(3st bilder)

Som ni ser så har en metallbit böjts och gått av. Vad är det för bit? Är det svårt att ersätta en sån?
Jag har inte meckat mer med hojar än att jag bytt slang i däcken samt spänt åt bromsarna på en annan cykel men anser mig själv inte helt jäkla inkompetent med fixande.

skjivert

Aktiv medlem
Ser ut som att endast bakväxeln är trasig. Antagligen kan du köpa en ny och skruva dit.
Kräver att man justerar in växlarna men det finns grymma videos som guidar en genom den processen.
I värsta fall är fästpunkten för bakväxeln också böjd och då kan den behöva riktas. Går att göra själv med ögonmått om man inte kräver att det ska bli perfekt. Dock är det lättast att lämna in om det ska bli bra.

Tony sthlm

Ny medlem
Ser ut som att endast bakväxeln är trasig. Antagligen kan du köpa en ny och skruva dit.
Kräver att man justerar in växlarna men det finns grymma videos som guidar en genom den processen.
I värsta fall är fästpunkten för bakväxeln också böjd och då kan den behöva riktas. Går att göra själv med ögonmått om man inte kräver att det ska bli perfekt. Dock är det lättast att lämna in om det ska bli bra.
Hur kan jag se om det endast är bakväxlen som är trasig och om det är det, hur vet jag vilken jag ska köpa och sätta dit? Antar att det finns olika storlekar eller liknande.

velovin

Aktiv medlem
Hur kan jag se om det endast är bakväxlen som är trasig och om det är det, hur vet jag vilken jag ska köpa och sätta dit? Antar att det finns olika storlekar eller liknande.
Fota bakväxeln så kan vi hjälpa dig. Skriv även hur många kuggar du har på kassetten, det styr vilken bakväxel du kan ersätta den trasiga med.

Pfaff

Aktiv medlem
Fota bakväxeln så kan vi hjälpa dig. Skriv även hur många kuggar du har på kassetten, det styr vilken bakväxel du kan ersätta den trasiga med.

En inte helt oäven gissning IMHO är att om TS ersätter den trasiga växeln med en likadan är de problemen inte närvarande. Men det är jag det.

skjivert

Aktiv medlem
Bryt kedjan och skruva av bakväxeln. Sitter endast med en Insexmutter. Städa sedan av den så ska du kunna hitta ett modelnummer på den. Alt ta med den till en cykelbutik och släng upp den på disken och säg att du vill ha en likadan.

Info om vart du hittar modelnummer

tmalm

Aktiv medlem
Bryt kedjan och skruva av bakväxeln. Sitter endast med en Insexmutter. Städa sedan av den så ska du kunna hitta ett modelnummer på den. Alt ta med den till en cykelbutik och släng upp den på disken och säg att du vill ha en likadan.

Info om vart du hittar modelnummer
Man kan skruva av rulltrissorna oxå, så slipper man bryta kedjan.

/T

Muntis

Aktiv medlem
Trodde jag hade fotat bakväxeln redan? Är det någon särskild vinkel du vill se från?
Velovin menar nog att du ska fota bakväxeln från sidan så att man kan se vilken modell det är. Det är även bra om du fotar rakt bakifrån i kedjans riktning mot vevpartiet. Då kan man göra en bedömning hur växelörat klarat sig. Dvs om det har böjt sig, se bild nedan.

1619168910181.png

glitch

Aktiv medlem
Givet hur växeln ser ut hade jag räknat med nytt växelöra också (som växeln fäster i). Och troligtvis ny vajer. (Minst).

Batavus

Aktiv medlem
Jag tror de önskar en bild från sidan, med bakväxel och kassett som mittpunkt.
Kolla gärna om hjulet behöver riktas, dvs är lika runt åt alla håll. :-)

glitch

Aktiv medlem
Fota rakt bakifrån och se till att du har kameran rakt / cykeln står vertikalt så man kan se om örat (den silvriga grejen) är böjd. Helst ska cykeln stå.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Vilken flax du hade. Jag råkade ut för samma grej. Men i mitt fall gick växelörat av. Vxl in på tvären i hjulet mellan ekrar tvärstopp när vxl följde med hjulet tills stopp mot ramen. Kedjan pajjade. Skada på sadelstaget när vxl som satt i ekrarna slog emot.

Blev till att: Rikta hjul, nytt vxlöra, ny vxl, ny kedja. Ram som kanske går sönder så småningom från skadan i sadelstaget.

Tips till dig: åk in till en cykelverkstad. Be den byta växel o ev rikta växelörat (ifall det ens behövs). Så är hojen strax igång igen.

Edit: Har du tur räcker det m ny bakvxl. Har du otur får du byta vxlöra och kedja också.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
man kan nog utgå från att en cykel som körts på inspiration utan underhåll kan må bra av både ny kedja och kassett. förutom ny växel i det här fallet.

men sen kan den gå många sköna mil återigen:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer