Min första MTB-nybörjare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Putte--

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Jag tycker att HT funkar helt ok när det går långsamt, även i lite stökig terräng. Det är när det börjar gå lite fortare utför som bakhjulet börjar leva sitt eget liv.
Så sant. Det är då det är som roligast och det är därför man kör spd. 😂
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
För att gå tillbaks till topic så lyckades jag tillslut hitta geotabell för Cannondalen, den har ok styrvinkel, men där slutar det bra, den är kort, har för mig rätt långt sadelrör, som är väldigt slackt, kort kedjestag (inte bra mot det slacka sadelröret) och smalt bakdäck. Glorifierad herrcykel.
För stigcykling rekommenderar jag definitivt något mer år Sentier/Roscoe/Stoic/etc.
 

Adde_n

Medlem
Min första MTB-nybörjare
Jag köpte en Cannondale trail 3 efter rekommendation här. Kommer bli spännande. I värsta fall får jag byta upp mig om jag tycker det är kul. Ganska bra trade-off.

Tusen tack för alla tips och mest till fundadores för den fina dealen. Cykeln levereras om 2 dagar! Ska bli skitkul. Köpte lite kläder, Mips hjälm och fina pedaler för pengarna som blev över.
 

Putte--

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Jag köpte en Cannondale trail 3 efter rekommendation här. Kommer bli spännande. I värsta fall får jag byta upp mig om jag tycker det är kul. Ganska bra trade-off.

Tusen tack för alla tips och mest till fundadores för den fina dealen. Cykeln levereras om 2 dagar! Ska bli skitkul. Köpte lite kläder, Mips hjälm och fina pedaler för pengarna som blev över.
Roligt för dig och grattis till din nya cykel. Vi har en tendens att spåra ur sånna här trådar ganska bra som du märker. Viktigt att själv känna sig nöjd och nu hade du ju råd med lite skit vid sidan om oxå.
Ett sista tips är (som Der Kaiser påpekade) så är bakdäcket lite mesigt, satsa på ett bredare samt Tubeless kit. Då kan du köra lägre tryck i däcken vilket ger dig mer komfort på din nya cykel.
 

MagerValp

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Kul, grattis! Hoppas du hinner få cykeln innan torsdag, ser ut att bli toppenväder för en tur i Delsjöområdet ☀️
 

Adde_n

Medlem
Min första MTB-nybörjare
Den är skickad så förhoppningvis kommer den redan imorgon. Värsta fall onsdag. ✌️☀️
 

Adde_n

Medlem
Min första MTB-nybörjare
Ja ibland så. Nä men jag hade ju gjort lite förberedelser fick lite bra medskick från er och en bra deal. 3000 rabatt känns ju härligt och jag hade en budget som höll så super tacksam för allt och på återseende när jag blivit varm i kläderna och ska uppgradera
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Jag återkommer till min gamla käpphäst: jag tycker inte att det behöver inte tillverkas en enda cykel till för svensk marknad. Så vad du än köper - köp en begagnad.
låt oss då ta denna ekonomiska diskussion som du käpphästar dig om. ska begagnatköpen leda till ekonomisk nedväxt eller "grön" tillväxt, tänker du dig?
 

Pfaff

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
låt oss då ta denna ekonomiska diskussion som du käpphästar dig om. ska begagnatköpen leda till ekonomisk nedväxt eller "grön" tillväxt, tänker du dig?

Vi kan även ta det resonemanget vidare och fråga oss om lilla planeten tål mera ekonomisk tillväxt. Eller du kanske tänker dig en Planet B, C och D?
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Vi kan även ta det resonemanget vidare och fråga oss om lilla planeten tål mera ekonomisk tillväxt. Eller du kanske tänker dig en Planet B, C och D?
nu gissar du saker om vad jag tycker som inte stämmer. jag undrar hur kashmirsocialist tänker sig förändringen.

edit: min fråga är alltså inte retorisk. det finns två olika samtida idéer om hur en kollektiv köpbojkott ska göra klimatnytta. nedväxt eller omdirigering av konsumtionen till den så kallase tjänstesektorn, det som kallas grön tillväxt. för att inte riskera tutta eld på en halmgubbe behöver jag veta vilket av dessa scenarier som kashmirsocialist menar att begagnatköpen ska leda till.
 
Senast ändrad:

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Kanske bättre i en annan tråd? Den här spårade ur lite lagom men knöts ihop så fint.
jag tänkte att det kunde vara dags att fråga vad @Kashmirsocialist menar egentligen nu när tråden liksom fullgjort sitt ursprungliga syfte. jag har svårt att se hur detta käpphästvifteri hjälper till att kyla ner planeten eller en nybörjare att hitta en cykel. men det kanske finns en bra förklaring.
 

Putte--

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
jag tänkte att det kunde vara dags att fråga vad @Kashmirsocialist menar egentligen nu när tråden liksom fullgjort sitt ursprungliga syfte. jag har svårt att se hur detta käpphästvifteri hjälper till att kyla ner planeten eller en nybörjare att hitta en cykel. men det kanske finns en bra förklaring.
Det känns som att han är på fel forum och pladdrar om att begagnat köp, jag tror nog att vi här på happy är några av de mest klimatsmarta, hur många här köper/har köpt begagnat? Vi har ju för fan en fullsmockad k&s sida. Och vi cyklar, finns det något mer klimatsmart än det?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Cyklar är blott ett exempel (Helge) men jag tänker så här.
Vilken potential det finns om man skulle göra renoveringsarbete industriellt. I detta fall är det arbetstiden som kostar, inte materialet. Säg då att man genomför en bred skattereform med sikte på att växla arbete med material. Nytt material blir dyrare och arbete billigare (i skattehänseende). Begagnat material berörs inte av reformen. I det specifika fallet bör det givetvis finnas firmor som tillhandahåller begagnade delar, så att cykelrenoveringsföretaget inte behöver göra allt själva.

Det skulle också leda till att en stor mängd realkapital blir möjlig att lösas in. Emedan råmaterialet redan finns på hemmaplan skulle det också kunna leda till en växande nationell industri. På andra länders exportinkomsters bekostnad givetvis, men då försvinner en del av problematiken med globala transporters CO2-utsläpp.

I övrigt refererar jag till denna utmärkta introduktion till cirkulär ekonomi:
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Det känns som att han är på fel forum och pladdrar om att begagnat köp, jag tror nog att vi här på happy är några av de mest klimatsmarta, hur många här köper/har köpt begagnat? Vi har ju för fan en fullsmockad k&s sida. Och vi cyklar, finns det något mer klimatsmart än det?

Pladdrar vet jag väl inte. Och att prata om begagnade cyklar på ett cykelforum är väl ok?
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
tack för det förtydligandet. så kallad grön tillväxt alltså. som ska ske med hjälp av en skattereform (och tydligen även konsumentmakt, eftersom du bemödade dig att skriva i den här tråden).

först och främst är det inte så att det finns någon renovering som kräver enbart arbete, alla tjänster har en materiell sida. materiell förbrukning av trasor, fett, bromsbelägg, däck. osv. men låt gå att det kräver mindre material att reparera och serva en cykel än att nyproducera den.

huvudfrågan är om denna "växling" från det du kallar material till det du kallar arbetstid är en engångsåtgärd för att skapa ett hack i den generellt uppåtpekande utsläppskurvan som är förknippad med ekonomisk tillväxt? är det en panikåtgärd för att rädda klimatet och sen ska du göra om systemet igen? eller ser du detta tjänstesamhälle som ett långsiktigt hållbart system?

om din strävan vann gehör och alla köpte begagnat skulle det behöva nyproduceras en massa slitdelar. och om vi ska ha en "växande nationell industri" (och antar jag även: cykelindustri) skulle dessa delar behöva bytas allt oftare varje år till alla cyklar är theseusskepp med allt snabbare ombyggnadstakt. snart skulle den materiella produktionen av reservdelar vara uppe i samma nivå som den tidigare nycykelproduktionen var. om vi ska ha en växande industri alltså. ska vi det? du skrev det.

om vi ska ha en växande ekonomi och inte hela tiden komma ifatt vår egen svans så skulle du behöva komma på nya liknande engångsåtgärder varenda år, för att hacket i kurvans storlek hela tiden ska överträffa de nya utsläpp som den ekonomiska tillväxten kommer ge upphov till. det tror jag är helt orealistiskt.

edit: korrigerade ett felcitat.
 
Senast ändrad:

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
och att jag reagerar är för att nivån på den här diskussionen är så fullkomligt utanför ämnet för en cykelköpartråd. även om du påverkade nån nybörjare att köpa begagnat skulle det knappast föra samhället närmare din "cirkulära ekonomi", hur orealistisk den än är, och som du själv verkar förstå kräver nåt slags gigantiska statliga åtgärder. och jag kan bara tänka mig vilka feta kameler du förmodligen sitter och sväljer ner medan du silar dessa mygg.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
tack för det förtydligandet. så kallad grön tillväxt alltså. som ska ske med hjälp av en skattereform (och tydligen även konsumentmakt, eftersom du bemödade dig att skriva i den här tråden).

först och främst är det inte så att det finns någon renovering som är kräver enbart arbete, alla tjänster har en materiell sida. materiell förbrukning av trasor, fett, bromsbelägg, däck. osv. men låt gå att det kräver mindre material att reparera och serva en cykel än att nyproducera den.

huvudfrågan är om denna "växling" från det du kallar material till det du kallar arbetstid är en engångsåtgärd för att skapa ett hack i den generellt uppåtpekande utsläppskurvan som är förknippad med ekonomisk tillväxt? är det en panikåtgärd för att rädda klimatet och sen ska du göra om systemet igen? eller ser du detta tjänstesamhälle som ett långsiktigt hållbart system?

om din strävan vann gehör och alla köpte begagnat skulle det behöva nyproduceras en massa slitdelar. och om vi ska ha en "växande nationell ekonomi" (och antar jag även: cykelindustri) skulle dessa delar behöva bytas allt oftare varje år till alla cyklar är theseusskepp med allt snabbare ombyggnadstakt. snart skulle den materiella produktionen av reservdelar vara uppe i samma nivå som den tidigare nycykelproduktionen var. om vi ska ha en växande industri alltså. ska vi det? du skrev det.

om vi ska ha en växande ekonomi och inte hela tiden komma ifatt vår egen svans så skulle du behöva komma på nya liknande engångsåtgärder varenda år, för att hacket i kurvans storlek hela tiden ska överträffa de nya utsläpp som den ekonomiska tillväxten kommer ge upphov till. det tror jag är helt orealistiskt.
Jag måste nog hänvisa till Rises information om cirkulär ekonomi - ogörligt att dra det här.

Några korta kommentarer bara. Mig veterligen är nyproduktion av det du kallar slitdelar inte tillnärmelsevis lika klimatbelastande som nyproduktion av hela produkten som sådan, vilket du verkar gå med på under viss protest.

Vidare innebär det ”tjänstesamhälle” som jag tänker mig i viss mån en återgång till en tidigare fas i kapitalismens historia, då saker producerades med högre kvalitet än i dag. (Vi behöver kanske backa tillbaka omkring 50 år, då 1970-talet innebär ett slags vattendelare m a p robotisering och materialeffektivisering i spåren av oljekrisen, men det finns olika uppfattningar om detta). Skillnaden är att den högre kvaliteten i mångt och mycket var en biprodukt av de större toleranser och större inslag av hantverksmässighet som då utmärkte industrin, medan den i dag närmast handlar om ett val vi kan göra. Men oaktat när och varför kvalitetsförsämringen skedde är det nog ett faktum att man tidigare reparerade de produkter som i dag byts ut och slängs. Detta beror, menar jag, dels på sämre kvalitet och dels på en för klimatet ofördelaktig prissättning: Arbetskraft är för dyrt och jungfruligt material för billigt. Och nej, jag tror inte på konsumentdriven förändring av det linjära kapitalistiska systemet till ett cirkulärt system. Nej, ett cirkulärt system innebär inte ett stopp för nyproduktion av produkter och att alla ska leva på att sälja tjänster till varandra, utan på att man tar hand om och förädlar de värden som finns i det som redan är tillverkat.

Sedan är jag inte alls säker på att en nationell ekonomisk tillväxt automatiskt innebär en fortsatt global ekonomisk tillväxt på det sätt som den gestaltar sig i dag. Jag är blott en enkel människa och har inte kapacitet att måla upp en bild av en annan värld i detalj, men jag tycker mig se en tendens till att uppmåla alternativa lösningar på politiska och ekonomiska system som orealistiska till dess de står mitt framför näsan på tvivlaren. Linjär marknadsekonomi är nog ett bra exempel på det.

Japp, jag silar säkert många mygg och sväljer lika många kameler. Jag tycker att det är synd att du verkar störa dig på att jag rekommenderar begagnatköp av cyklar för att det finns ett gigantiskt överskott av kvalitativa sådana på den svenska marknaden. Men det är positivt att du vill ta diskussionen, även om jag är färdig med den nu. Vi tycker säkert olika, eller inte, men det blir inte så bra att fortsätta. Känner jag i alla fall.

Ha det fint (jag menar det) och tack för att du begärde ett förtydligande.
 
Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Prognosen för torsdag ser fortfarande riktigt bra ut. Några droppar i natt, sedan uppehåll och rejäla minusgrader natten mot torsdag, följt av strålande sol.
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
Jag måste nog hänvisa till Rises information om cirkulär ekonomi - ogörligt att dra det här.
om det känns ogörligt kanske det är för att det är ogörligt. men okej, jag får skriva till det statliga industriforskningsaktiebolagets avdelning i snömoskommunikation och fråga vad du driver för politik på forumet och hur vi kan göra arbetskraft billigare. lägre löner kanske!

Och nej, jag tror inte på konsumentdriven förändring av det linjära kapitalistiska systemet till ett cirkulärt system.
då slipper vi kanske käpphästvifteriet i nybörjar-mtb-köptrådarna i fortsättningen då, eftersom konsumenter inte driver förändring enligt dig.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
om det känns ogörligt kanske det är för att det är ogörligt. men okej, jag får skriva till det statliga industriforskningsaktiebolagets avdelning i snömoskommunikation och fråga vad du driver för politik på forumet och hur vi kan göra arbetskraft billigare. lägre löner kanske!
Ja, sänkta löner låter precis som det jag föreslog.

Synd att du kallar kommunikationsavdelningen på Sveriges kanske främsta expertorganisation för snömosproducenter.

då slipper vi kanske käpphästvifteriet i nybörjar-mtb-köptrådarna i fortsättningen då, eftersom konsumenter inte driver förändring enligt dig.

Det har jag nu inte sagt att de inte gör. Men i det här fallet tror jag inte på konsumentmakt som drivkraft - det krävs mycket mer. Däremot finns ingen motsättning mellan detta och att rekommendera begagnatköp istället för att bidra ytterligare till miljöförstöringen (ja, det finns livscykelanalyser gjorda) så det kommer jag att fortsätta göra.

Ett litet tillägg: Då Sverige i princip inte har någon cykelindustri kvar skulle det inte krävas mycket för att den ska växa. Detsamma gäller ganska många delar av industrin.
 
Senast ändrad:

POJson

Medlem
Min första MTB-nybörjare
haha. Hoppas att jag är riktigt dålig på att cykla så ni slipper mig ett tag iallafall.
Det finns en tråd som heter Visa din uppgradering, välkommen dit.
Cykling/kostnad passar utmärkt att för över till kompetenstrappan, billigast är och vara omedvetet inkompetet och bara cykla och ha kul, det är när vi lämnar den sköna nivån det börjar kosta lite, eller förhållandet kul per krona förändras lite.
 
Senast ändrad:

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
i det här fallet tror jag inte på konsumentmakt som drivkraft - det krävs mycket mer. Däremot finns ingen motsättning mellan detta och att rekommendera begagnatköp istället för att bidra ytterligare till miljöförstöringen
den mest generösa tolkning av detta som jag kan komma på är att du menar att ett begagnatköp inte bidrar till att stoppa miljöförstöringen, men den minskar miljöförstöringen. dvs, det gör så att vi kör lite saktare mot stupet. syftet antar jag är att vinna tid att göra den stora förändringen.

jag tror detta (särskilt, men inte enbart, när det gäller en redan ganska klimatvänlig sak som en cykel) är otaktiskt av framförallt tre skäl:
1. jag tror bevakandet och skambeläggandet (som det ofrånkomligen är) av ens medmänniskors inköp söndrar och gör människor deprimerade och/eller förbannade på alla som vill ändra samhället. det är med ett modernt ord liksom "toxiskt" att rikta sig mot en individ och säga att hen ska inte köpa ditten eller datten. det behöver formuleras på ett helt annat sätt, som en kollektiv konsumentmakt till vilken folk ansluter sig frivilligt och med jävlar anamma, inte för att slippa skam. om du vill göra den stora förändringen sen. jag är definitivt inte perfekt själv i det avseendet, och min irritation har självklart inslag av projektion pga egna tillkortakommanden. men det gör inte saken mindre angelägen.
2. jag tror kritiken av de enskildas konsumtion ofrånkomligt blir ett uttryck för en liberal politisk ideologi. oavsett avsändaren intention så blir budskapet att förändring kommer från individen, inte genom organisering. jag kan köpa att den konkreta och isolerade effekten av ett styck nycykelköp stoppas kan ses som minskad miljöförstöring, men om den propaganda som skapade skammen och ickeköpet stärker den liberala individualistiska ideologin är det en överhängande risk att det sammanlagda resultatet för miljön blir det motsatta.
3. om den individuella påverkanskampanjen lyckas och det blir begagnatköp istället för nyköp, så kommer personen troligtvis spara pengar. hur kommer dessa pengar spenderas? ett vanligt förslag på forumet är att flyga till alperna och åka utförsåkning med cykeln. resultatet är att klimatnyttan med begagnatköpet utraderas. så länge inte pengabesparingen gör att personen går ner i arbetstid och lön, vilket knappast är resultatet av ett enskilt köp, så kommer pengarna investeras i klimatförstöring i alla fall. du kan förstås engagera dig i en flyga till alperna-tråd och få personen att hemestra istället, men då får hen väl pengar över och kan köpa en ny kaffekvarn. då kan du ju försöka jaga personen i cirkulära cirklar ända till kaffetråden, men se punkt 1.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
den mest generösa tolkning av detta som jag kan komma på är att du menar att ett begagnatköp inte bidrar till att stoppa miljöförstöringen, men den minskar miljöförstöringen. dvs, det gör så att vi kör lite saktare mot stupet. syftet antar jag är att vinna tid att göra den stora förändringen.

jag tror detta (särskilt, men inte enbart, när det gäller en redan ganska klimatvänlig sak som en cykel) är otaktiskt av framförallt tre skäl:
1. jag tror bevakandet och skambeläggandet (som det ofrånkomligen är) av ens medmänniskors inköp söndrar och gör människor deprimerade och/eller förbannade på alla som vill ändra samhället. det är med ett modernt ord liksom "toxiskt" att rikta sig mot en individ och säga att hen ska inte köpa ditten eller datten. det behöver formuleras på ett helt annat sätt, som en kollektiv konsumentmakt till vilken folk ansluter sig frivilligt och med jävlar anamma, inte för att slippa skam. om du vill göra den stora förändringen sen. jag är definitivt inte perfekt själv i det avseendet, och min irritation har självklart inslag av projektion pga egna tillkortakommanden. men det gör inte saken mindre angelägen.
2. jag tror kritiken av de enskildas konsumtion ofrånkomligt blir ett uttryck för en liberal politisk ideologi. oavsett avsändaren intention så blir budskapet att förändring kommer från individen, inte genom organisering. jag kan köpa att den konkreta och isolerade effekten av ett styck nycykelköp stoppas kan ses som minskad miljöförstöring, men om den propaganda som skapade skammen och ickeköpet stärker den liberala individualistiska ideologin är det en överhängande risk att det sammanlagda resultatet för miljön blir det motsatta.
3. om den individuella påverkanskampanjen lyckas och det blir begagnatköp istället för nyköp, så kommer personen troligtvis spara pengar. hur kommer dessa pengar spenderas? ett vanligt förslag på forumet är att flyga till alperna och åka utförsåkning med cykeln. resultatet är att klimatnyttan med begagnatköpet utraderas. så länge inte pengabesparingen gör att personen går ner i arbetstid och lön, vilket knappast är resultatet av ett enskilt köp, så kommer pengarna investeras i klimatförstöring i alla fall. du kan förstås engagera dig i en flyga till alperna-tråd och få personen att hemestra istället, men då får hen väl pengar över och kan köpa en ny kaffekvarn. då kan du ju försöka jaga personen i cirkulära cirklar ända till kaffetråden, men se punkt 1.

Jag skickar ett pm istället - det är inte schysst att fortsätta kidnappa tråden.
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Min första MTB-nybörjare
om nån undrar hur det går på dm så sa jag att kashmirsocialist behöver läsa kapitel 11 i michael heinrich introduktion till de tre volymerna av marx kapitalet för att förstå det allmänkapitalistiska intresse som är den borgerliga välfärdsstatens hela grund, medan kashmirsocialist menar att jag inte kan komma vidare i min analys om jag inte förstår att den marxistiska värdeläran bevisligen är felaktig. jag var då tvungen att gå ut och ta frisk luft och sen var jag nära att skriva att heinrich gör en produktiv distinktion mellan marxistisk och marxsk värdelära men sedan ångrade jag mig och tryckte gilla på sista svaret bara.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp