Min gamla kompis...

Freddie L

Aktiv medlem
Fortfarande en fin cykel!

Det är svårt att skiljas från en kompis (min racer är nästan dubbelt så gammal) när man inte får ”hjälp” med nya standarder varje år som på Mtb-sidan.

Skogling

Aktiv medlem
Ingen DBR Jonas.

Vore kul att lägga upp en GT Xizang någon gång. En egen alltså. 😎

Jag har blivit så bra kompis med ramen. Vi delar så mycket ihop. Tänk att det kan vara så. 😍

Earlslick

Medlem
Skogling sa:
I mars är ramen 8 år. Mycket har hänt. Både på det personliga planet men även cykelmässigt. 5 olika hjul. 2 olika grupper. Många resor till Spanien...
Var det inte den cykeln som var otrogen och drog på en soloresa till någonstans i Kina utan husse?

SocialGimp

Medlem
Sköna bilder! Hojar också runt i Spanien men på min MTB (vilket ju per automatik gör oss till dödsfiender men vi kanske kan hitta en gemensam nämnare i en god pan tostada con tomate y aceite y un café con leche)?

Senast ändrad:

n3wton

Medlem
Föredömligt cykelägande i jämförelse med all köphets! Är av samma skola men av enklare snitt. En dag ska jag köpa finram och cykla på tills jag inte kan cykla längre.

Skogling

Aktiv medlem
Jag är uppenbarligen väldigt nöjd med ramen. Men visst är jag sugen på en ny fin racer också. Men det brinner ju inte precis.

kais01

Aktiv medlem
vore kul att höra lite om taktiken när det gäller dina rätt många hjulbyten, och varför du nästan tycks undvikit aero?

Stumpy

Aktiv medlem
Skogling sa:
Jag är uppenbarligen väldigt nöjd med ramen. Men visst är jag sugen på en ny fin racer också. Men det brinner ju inte precis.
+1
Kör vidare på min Specialized Tarmac från 2013. Tänker ibland på att köpa något nytt, men kommer alltid fram till att jag inte saknar något. Inte mycket kvar från orginalkomponenterna dock.

Skogling

Aktiv medlem
kais01 sa:
vore kul att höra lite om taktiken när det gäller dina rätt många hjulbyten, och varför du nästan tycks undvikit aero?
Först flyttade jag över C24:eek:rna från Cervélon. Och gruppen. 7900. Sedan ville jag ha ett par riktigt lätta hjul. Då blev det tyskbyggda med tunnav. 1240 gr.

Dom var rappa med det var minustolerans på dessa nav så dom glappade i dropouten.🤷‍♂️

FFWD var grymma men knäppte. Orkade ej med tub heller.

Köpte röda Zero för dom var så snygga.

När jag gick till 11d så köpte jag nya zero för dom röda var så bra. Fulcrum zero är dom bästa hjulen jag haft. Kommer köpa dom igen. "Lätta", styva OCH bekväma. 1440 gr.

Ramen är aero. 2010-aero. :)

edit: ser att det ej finns någon bild med C24.

Senast ändrad:

Skogling

Aktiv medlem
27 och 30 funkar. Men 35 är snyggast. Och kanske lite snabbare. Men jag gubbcyklar ju bara.

Ett par svarta F4R FCC vore mumma.

Tack.

kais01

Aktiv medlem
tack för historiken:)

den gör sig ju särskilt bra med de röda hjulen, men det ska ju även vara bra att cykla på..,

men om du drömmer om ytterligare en uppsättning;) man kan få till allt i vilken färg man önskar. nav finns i allsköns färger, pillar säljer pulverlackade ekrar (som jag varit nöjd med), kolfiberfälgar kan lackas, och alufälgar lämnas in till en eloxeringsfirma för rimliga pengar

här f d svarta fälgar när jag 2016 byggde plushjul till 29an. blev även röda ekrar.

Bilagor

Drosa

Aktiv medlem
Det är ju beundransvärt att du har lyckats hålla dig vid liv alla dessa år på en "cykelmeddödsbromsar".
Och är det inte jädra jobbigt att växla med vajer? Man får ju ta i så förbaskat! Har jag hört...någonstans...🤣

Skogling

Aktiv medlem
Drosa sa:
Det är ju beundransvärt att du har lyckats hålla dig vid liv alla dessa år på en "cykelmeddödsbromsar".
Och är det inte jädra jobbigt att växla med vajer? Man får ju ta i så förbaskat! Har jag hört...någonstans...🤣
Jag gillar mekanik. Det krånglar aldrig. Krånglar det så fixar jag det enkelt. :)

ejma

Medlem
Cykeln är väl inte gammal? Den är inte ens tonåring.

Snygg ram vars komponenter borde färgmatchas, dvs svart, vit och ett stänk rött. Färgglada vätskeflaskor går bort.

Singular

Aktiv medlem
Jag har suttit och gnetat på samma gamla Merlin sen 2006 (och den var gammal redan då) med blott ett gruppbyte och några olika hjulpar. I år har den till och med börjat gå lite fort, sannolikt för att den till slut blivit inkörd...

Skogling

Aktiv medlem
ejma sa:
Cykeln är väl inte gammal? Den är inte ens tonåring.

Snygg ram vars komponenter borde färgmatchas, dvs svart, vit och ett stänk rött. Färgglada vätskeflaskor går bort.
Oftast grå Rapha-flarror som synes. Annars tycker jag nog det är rätt bra matchat. Vit linda har jag lärt mig att den blir grå...

xyz-saft

Aktiv medlem
Drosa sa:
Fast han har ju fått byta hjul som en annan byter strumpor... ;)

glitch

Aktiv medlem
Skogling sa:
27 och 30 funkar. Men 35 är snyggast. Och kanske lite snabbare. Men jag gubbcyklar ju bara.

Ett par svarta F4R FCC vore mumma.

Tack.

Vete fan om de är snabbast, jag blev grymt besviken på den totala avsaknaden av wow känsla när jag gick från typ 26 höga alufälgar till 35 i kol. Rött var ballt på den tiden, men den är helt klart snyggare med svarta fälgar (i dagens estetik i alla fall).

ejma

Medlem
Skogling sa:
Oftast grå Rapha-flarror som synes. Annars tycker jag nog det är rätt bra matchat. Vit linda har jag lärt mig att den blir grå...
De gråtonade flaskorna passar bra, men de med rött och blått blir lite för mycket.

Vevparti etc med alu/krom tycker jag passar bäst till cyklar med kromade ben. Max 3 färger är en ganska bra regel, men klart att det finns undantag. Nu pratar vi om vad som gör sig bra på bild.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer