Min nya!

baby fat

Ny medlem
Min nya!
Efter att ha provat på det här med mtb ett tag så har jag till slut gjort slag i saken och köpt mig en "riktig cykel" att köra i skogen med. Jag tyckte Canyons höstspecial med Nerve XCramen uppbiffad med en annan gaffel kändes ideal för mina önskemål. I princip vill jag ha en cykel att ha kul i skogen på men som också känns snabb. Jag kommer nog ändå aldrig skaffa DHkruka och massa skydd...

Efter att ha monterat och klämt lite här och där är jag grymt sugen på en testrunda. Tyvärr är jag väl ungefär lika osugen på att lera ner min nya ögonsten. Men det går väl snart över.

Jag är inte jätteimponerad av kontakterna med Canyon men cykeln känns grymt fin. Handtagen ska bytas och ev sadeln men i övrigt är utrustningen topp-notch för pengarna. Finishen på ramen är super och fritzarna har skyddat den med bike shield. Bra!

IMG_1147.JPG ht=480

Den obligatoriska soffbilden

IMG_1133.JPG ht=640

Med pedaler på så väger den in på strax över 12 kg (det är en dynamometer men tyngd -> massa är ju inte så knepigt). Det får väl räknas som klart godkänt?

Återkommer med intryck när den är testad. Det bör bli på lördag om det inte blir fööör smutsigt ute då. I så fall sitter jag nog kvar inne och klappar rören =)

Min nya!
Tråkig..... Kan mycket väl tänka mig en Canyon nästa gång..

Och du som är så satans snabb med din gammelhoj, nu kommer man ju inte ens att se dig i skogen... Schvoooosh......

Min nya!
En fin och riktigt lätt Feindeutscher. Grattis!
Här duggar nyköpen lika tätt som vinterdimman...

Ska den ut i kläggan direkt eller?

Min nya!
Synd att du har skaffat dig svepskäl för att inte behöva vara med på tisdagsrajderna. Annars hade jag stått först i kön för att på klämma på din nya kärlek.

Hmm, nu kanske du fick ytterligare ett skäl för att inte vara med vid HBB kl 18.30 på tisdagar?

Snygg cykel och trevlig inredning som visar att du/ni har gjort rätt prioriteringar i livet ;-)

(Nej jag har inte ångest över att det står barnvagnar i hallen och ligger barnleksaker överallt)

Min nya!
bng: Jo, det är väl tanken. Om jag klarar av det där med att kasta ut den direkt i decemberleran...

Mikva: Framåt våren tänkte jag komma på tisdagarna igen. Fast lite mer troget. Och ang prioriteringarna så sköter jag dem helt själv. =)

Senast redigerad av en moderator:
Min nya!
Spitze Fritz!! Ser ju bra ut det där. Undra hur lång tid det kommer att ta innan du börjar med 'uppgraderingarna' =P
Räknar med premiär på lördag då gullefjun! Som de övriga är jag orolig över din nya snabbhet men men jag får väl börja träna då ;)
Föresten så måste du provväga mitt nya bygge någon dag.

Min nya!
Det är ju smickrande att ni tror att jag kommer bli snabb i skogen nu. Vi får väl se om det blir nån skillnad...

Men Christopher: du ska ge fan i att träna har jag ju sagt. Du får tänka på mina mål för 2008. Jag är ju redan klar med en tredjedel innan året ens börjat nu. Snart är det dags för dig att dra ditt strå till stacken också!

Min nya!
2 frågor, var det bike shield på från början? Stora bitar eller bara för att hindra vajerskav?
Och sen nummer 2, vad är det för länng på styrstammen? Ser lång ut.

Min nya!
Grattis till nya hojen!

Det där med att den kommmer att bli skitig är bara att acceptera rakt av. Du kommer att ha en konstant lerpöl i lägenheten. Se bara till att inte kliva i den...

Om du är orolig för repor så kan du göra som jag. Lyckades välta min nya fina röda ram när jag höll på att montera ihop härligheten i somras. Den ramlade rakt in i mekstället och fixade första "skrubbsåret" rakt av. Sved till när det hände men väl i skogen så känndes det bra att den redan var invigd :)

Min nya!
glitch: Styrstammen är 105 mm. Känns lagom tycker jag.
Bikeshild under diagonalröret (stor lapp) samt för vajerskav. Och så neoprenskyddet enligt bild.

robson: Leveranstid (från att cykeln skickats) 2 veckor (Canyon uppger 5 dagar men det känns som en ren glädjekalkyl). Från svenska canyon har jag fått blandat bemötande, från mycket bra till på gränsen till oförskämt. Samt en del motstridiga uppgifter. De verkar vägra att ta kontakt per telefon (jag bad dem utrycklingen ringa mig tre gånger utan resultat) utan det sker uteslutande via mail. I slutändan så verkar de ändå hänvisa till Tyskland. Möjligheten till provcykling är såklart jättebra men annars kan jag inte se vilken funktion Sverigekontoret fyller. Tyskarna är alltid trevliga och hjälpsamma i telefon, men hänvisar ofta till svenska Canyon. Som hänvisar tillbaka till tyskarna... Allting har dock löst sig till slut och till deras försvar så har jag nog varit en ganska jobbig kund.

Min nya!
Instämmer i gratulationskören, såg väldigt snugg ut.

Det är klart att du kommer och lerar ner den på en tisdagsrajd, jag menar, cykeln blir ju ledsen annars:-D

Min nya!
Igår blev det premiärtur. Vädret till trots så blev suget för stort. Jämförelse blir mot min gamla HT; Scott Tampico med innan igår (numer utbytta) usla v-bromsar och växlingar samt en mx compgaffel. Skillnaderna blir såklart väldigt stora och det dröjer nog fram tills ivår innan jag kan ge lite mer balanserat omdöme. Men några första intryck:

Den allra största skillnaden blir förstås bakdämparen (Roxshock Monarch 2.1). Den bobbar märkbart när man trampar asfalt. Ovant. Speciellt på väg till HB så hade det känts bra med en floodgate. På hemvägen kändes det lite mer invant. I skogen blir det ju mycket lättare över stöket, samt en klart ökad modighetspotential. På minussidan hamnar ett ständigt ibankande av pedaler eftersom cykeln sjunker ihop på ett ovant sätt över stenarna. Som FS-rookie känner jag att jag inte riktigt kan bedömma känslan på dämparen ännu.

Fram sitter det en Fox Talas X. Terralogicfunktionen känns lite som trolleri. På asfalt har man en nästan helt stel gaffel. Det betyder att man tjänar mycket mer på att ställa sig upp och bryta än vad jag är van vid från min mx-comp. Men det är ju skogsfunktionaliteten som spelar roll. I uppförsbackarna är det verkligen guld värt att gaffeln låser sig av sig själv. Det känns som man kan rycka ikapp/ifrån vem som helst =) I stöket så märkte jag inte alls av när gaffeln "löser ut". Överhuvudtaget så märkte jag knappt av att den jobbade. I en positiv bemärkelse. Ojämnheter och stenar sväljs bara. Härligt! Rent spontant känner jag att 90 och 110 mm-lägena inte kommer att bli så flitigt använda i skogen. 130 mm känns roligare. Jag får väl försöka göra något test i framtiden om det går fortare i långloppsterräng i 90mmläget. Men det har ändå inte högsta prio. Det som känns lite knasigt är att det inte går att mäta sag eftersom gaffeln låser sig av sig själv. Men det är väl bara att prova sig fram med inställningarna på gaffeln.

Växlingarna går som en dans och man vänjer sig vid SRAMs reglage efter en halv minut. Bromsarna (formula oro bianco) är såklart en våt dröm jmf med dåligt inställda v-bromsar. De dröjer längre innan de börjar ta (jag antar att det är en inställningsfråga, har inte kollat på det ännu) jmf med de flesta skivbromsar jag testat innan. Men känslan känns också bättre =)

Totalt sett så känns cykeln grymt kul att köra på. Styrningen känns lite trögare på asfalt än vad jag är van vid men i skogen kändes den rapp och kvick utan att bli nervös och med en lovande potential att hjälpa mig överkomma lite av min vanliga feghet. Inte minst nedför. Sadeln var ett sorgligt kapitel på asfalten men kändes helt OK i skogen. Men det blir nog ett byte där så småningom. Hjulen ska ju vara fina har jag förstått, men hur känner man det utan att jämföra med ett par andra direkt efter? Det ligger nog över min kompetensnivå i så fall.

Min nya!
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Nääe jag vet inte, 'Monarch'?? Låter väl lite
> larvigt ;-)

Ja för RP23 låter ju asmäktigt. :)

/Johan

Tillbaka
Topp