Min stålram (ständig uppdatering)

bollen

Ny medlem
För ett tag sedan, hösten 2009, förstod jag att jag aldrig skulle vinna tour de france. Mitt tredje barn hade anlänt ett halvår tidigare. Tillbaka till blöjbyte, lite sömn och en liten prinsessa hemma som man längtade efter gjorde att livets hårda knytnäve av realitetsförankring landande mitt i solar plexus. Jag kommer aldrig bli en elitidrottare. Att jag redan passerat 40 hade mindre med saken att göra.

Jag och min fru har några vänner i Toscana som bor nära Grosseto. När jag var där åkte jag till Tommasinis fabrik, http://tommasini.it/eng/index.php, och fick ta mig en titt på hur de byggde cyklar och ramar. Deras otroligt fina stålisar gjorde stort intryck på mig.

Kombinationen av min nya insikt i solar plexus och de fagra stålramarna gjorde att jag började kolla in lite olika. Tommasini och Colnago var riktigt fina men ack så dyra. De amerikanska vanilla, kirk och andra också dyra och med lång väntetid. Mitt i allt letande hittade jag en rambyggarkurs i England: http://www.daveyatescycles.co.uk/ Va fan tänkte jag och slog till. Kan man inte vinna tour de france kan man väl kanske bli världens bästa rambyggare...kanske. Dessutom hade en kille från Stockholm gått kursen tidigare http://www.przysuski.se/fusion/images/articles/Kadens_Rambygge_2006_5.pdf
och som dessutom fortsatt med sitt byggande
http://www.przysuski.se/fusion/photogallery.php
mkt imponerande

Nåväl, efter 18 mån väntan flög jag nu över till Stansted och tog mig till Coningsby, Lincolshire, som för övrigt har en militär flygplats som ansvarar för Englands hela södra luftförsvar. England har ju sina obskyra fritidsintressen från att hänga på puben till strypsex. Någonstans mittemellan ligger väl trainspotters och som i Coningsby planespotters. Varje morgon på väg till verkstaden såg vi att det var fullt med folk på parkeringar runt om start- och landningsbanan. Om ett plan skulle lyfta hoppade folk ur sina bilar med kikare och kameror och en del sprang fram till stängslet för att komma närmare. Som svensk vart man ju intressant för att det byggs egna plan här i landet och de var ju precis på väg ner till Lybien för att tjäna Kung och fosterland. För övrigt hade dom bra mkt mer koll på det än vad jag hade. För att ställa diagnos för Asperger behövs väl ett specialintresse? Tja dessa planespotters passade väl in i det tänkte jag, men det tycker ju mina ickecyklande kompisar att jag också passar in i. Inte kasta stålram i kolfiberfabriken.

Dessutom steg ju all förväntan månaderna innan resan då Chrobin höll på med sitt obreebygge. Mkt inspirerande att följa. Att titta på Båtbenbudets porrkavalkad av fina cyklar var också inspirerande.

Äntligen var det dags och med stor nervositet kom jag och Tim, den andra killen somn skulle gå på kursen samtidigt, till verkstaden:
grden.JPG ht=336

Da jigg:
jiggen.JPG ht=336

Dessa rör, lådan till vänster, ska bli min ram, jag välde att bygga en klassisk racerram av 853 stål. Vi pratade en del om rostfria 953, men som han upplevde som inte bra då han fått tillbaka ramar som gått sönder och därav slutat att bygga med rosfritt. Tim skulle bygga en Governor (klassisk herrcykel om jag fattade rätt) singlespeed:
minarr.JPG ht=725

Detr första man gör, enligt Dave the Guru, är att löda fast sadelröret i vevhuset. Först sågar man självklart bort överflödig buttend (vilket jag också skulle behöva) på sadelröret.Sedan sågar man och slipar så att den passar någorlunda. Dave hade en grym liten maskin som man kunde ta bort överflödigt rör i vevhuset med, men man var tvungen att vara försiktig så att man inte tog bort gängorna till vevlagret också:
sadelrr.JPG ht=544

Så här der det ut när Tim löder fast sitt sadelrör i vevhuset. Dave står bredvid och visar var man ska värma. Innan jag lödde första gången trodde jag att det skulle vara som vatten flyttar sand som man spolar på. Alltså att elden/värmen "knuffar" mässingslodet, men det var mer som att måla med en pensel. Man drar in lodet in i vevhuset genom att värma upp det område man vill att lodet ska till:
timsldningavsdaelrr.JPG ht=725

Nästa steg är att löda fast överröret med styrröret. Än så länge är ingen koll på längder på rören:
verrrochstyrrr.JPG ht=725

Så nu har jag två delar. När man provar att sätta ihop dom i jiggen ser det ut såhär. Kolla in hur underröret möter styrröret. Jag har först sågat för att få en grov passning för att sedan fila så att den passar in fint:
detvijiggen.JPG ht=544

kedjestagen ska bearbetas. Korrekt längd ska till samt såga och fila så att dropoutsen får plats:
kedjestag.JPG ht=725

efter lödning:
kedjestagefterldning.JPG ht=544

In i jiggen med allt. Nu har jag korrigerat längderna efter de mått jag har. Dave gjorde en "bikefit" på mig och jag fick både köra i en framefithoj och på en vanlig cykel för att se till att det blir bra.
kedjestagijiggen.JPG ht=544

på med flux överallt där det ska lödas och jobba på
styrrrefterldning.JPG ht=725

vevhuset efter lödning:
vevhusefterldning.JPG ht=544

sadelrör och överrör efter lödning:
sadelrrochverrr.JPG ht=544

Då var det dags att ta itu med sadelstagen. Först såga till en vettig vinkel för att sedan lätt löda fast en bit. Sedan slipa ner biten som blir sedan "pilen" längst upp på sadelstaget vid sadelröret:
sadelstag.JPG ht=544

Löd fast sadelstagen and man I got myself a frame
Jag har tre döttrar och när min syrra och hennes kille fick en son sa svågern till mig:
Jag säger som Zlatan: bara riktiga män kan få söner.
Tydligen har dogge doggelito endast döttrar och skall ha sagt någon gång:
Endast en kung kan få prinsessor
Jag vet inte riktigt ur jag ska hitta en cool slogan för att beskriva vad jag kände i denna stund, men jävligt härligt var det:
helaramen.JPG ht=544

Men ännu är det långt kvar. Nu ska framgaffeln fixas till:
gaffelben.JPG ht=725

se om dropouten passar:
gaffelochdrop.JPG ht=544

nu passar dom:
gaffelbenen.JPG ht=544

men måste ju och se till att dropoutsen och gaffelbenens möte blir vackert, så lite mer fila:
snyggagaffelben.JPG ht=544

Innan man kan löda fast gaffelkronan behöver gaffelröret en omgång med den stora maskinen:
gaffelrr.JPG ht=544

Dags att sätta ihop de olka delarna till gaffeln:
ldagaffelben1.JPG ht=544

ldagaffelben2.JPG ht=544

och så gaffelkronan:
gaffelkrona.JPG ht=725

tillbaka till svarven efter lödning för justering så att det passar styrlager:
kronantillsvarven.JPG ht=544

sedan ska benen böjas för att få rätt rake
man kände sig lite som:
farbror Melker har inte det rätta knycket:
bjagaffelben.JPG ht=544

forts följer imorgonkväll
gonatt

Senast redigerad av en moderator:

JLarsson

Aktiv medlem
För några veckor sen var första lediga tillfälle Augusti 2012. Rippa, har du bokat in oss än? Jag vill köra LEL 2013 på en hembyggd cykel!

erpkrap

Medlem
Kul! Rapportera vidare.
Jag har också varit hos Tommasini i Grosseto - vi var ett gäng på drygt 10
cyklister som var på en veckas cykling.

båtbensbudet

Aktiv medlem
FAN va grymt bollen! Ser riktigt riktigt skoj och dessutom bra ut! Bra rapportering gör du oxå, blir så sugen på att bygga en egen hoj. Hur mkt var det kalaset kostade nu igen?

Hur mkt tid ligger det ungefär på ramen i nuläget, man får för sig att det går väldigt snabbt men gissar att det kanske inte riktigt är så?

Hur kom det sig att 953 hade gått sönder? svårare att arbeta med och få ett bra resultat, för rören hade väl inte gått sönder pga materialet? Hur som tror jag 853 blir perfekt.

Hur går tankarna kring lacken?

Ska bli spännande att läsa uppföljningen och se resultatet!

bollen

Ny medlem
ok forts:
när man lött fast gaffeländarna i benen behövs längden justeras:
gaffelijigg.JPG ht=544

gaffelkronan behövs göras ren innan lödning samt se till att benen får plats:
slipagaffelkrona.JPG ht=544

alla delar in i gaffeljiggen, på med flux:
helagaffelnijigg.JPG ht=725

lödning av gaffelkronan:
ldningavgaffelkrona.JPG ht=544

så här ser gaffeln ut efter blästring
skillnad i tid och arbetsinsats på att sandpappra bort mässing i jmf blästring är gigantisk.
Dave vill att man gör det mesta för hand så att man kan i största möjliga mån göra på egen hand sedan.
blstradgaffel.JPG ht=725

ok gaffeln är färdig, nu ska finliret på ramen fixas
mkt att fila och sanda och såga och löda
sadelklämmans glipa behövs sågas till samt det delen av sadelröret som var för lång ska sågas och filas ner till muffkanten (inte den brasilianska)
sadelklmma.JPG ht=725

Dave hade två små jiggar för att få borrhålen till flaskhållarn korrekt:
jiggfrborrhlenfrflask.JPG ht=544

Sedan sätter man dit de förgängade bitarna i hålen. Nu används silverlod istället för mässingslod, anledningen är helt enkelt att röret är för tunt på mitten 0,6 mm. Mässingslod smälter vid ca 800 och risken skulle vara stor att man helt enkelt bränner ett hål på röret.
Anledningen till att man inte använder silverlod på hela cykeln, som är mkt lättare att göra rent efter lödning, är ekonomiskt (dyrare än mässing). Praktiskt sett är mässing bättre vid muffarna då det bli trögare och klibbigare, silverlod blir som vatten och rinner neråt.
Det överflödiga silverlodet kunda man lätt knacka bort efter det svalnat
silverlod.JPG ht=544

På med dessa (som jag nu faktiskt glömt bort vad de heter? vajer någonting
vajerreglerare.JPG ht=544

kabel/vajer stopp
kabelstopp.JPG ht=544

bromsbrygga:
bromsbrygga.JPG ht=544

ram och gaffel
ramochgaffel.JPG ht=544

de bakre dropoutsen innan blästring
bakgaffelndarnainnanblstring.JPG ht=725

sadelstagen vid sadelrör innan blästring
sadelstagensadelrrinnanblstring.JPG ht=544

sedan filas och sandas det som fan innan Dave blästrar: resultatet
muffarefterbl1.JPG ht=544

muffarefterbl2.JPG ht=544

muffarefterbl3.JPG ht=544

muffarefterbl4.JPG ht=544

blästrad ram och gaffel
blstradhoj.JPG ht=544

forts följer

bollen

Ny medlem
båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> FAN va grymt bollen! Ser riktigt riktigt skoj och
> dessutom bra ut! Bra rapportering gör du oxå,
> blir så sugen på att bygga en egen hoj. Hur mkt
> var det kalaset kostade nu igen?

Nja dyrt är det.
Kursen går ju på ca 800 pund.
Materialet 350 pund, jag valde ju 853. Tims ss var billigare 250 pund
Till det kommer ju resa hyrbil boende och mat.
Både jag och Tim lämnade kvar våra ramar för målning vilket kostar 300 pund (inkl svindyr frakt till Sverige på 100)

>
> Hur mkt tid ligger det ungefär på ramen i
> nuläget, man får för sig att det går väldigt
> snabbt men gissar att det kanske inte riktigt är
> så?

Både och. Det tog kanske 90 min och sedan var man igång och lödde fast sadelröret i vevhuset. Men det var mkt fila och slipa som tog tid. Dessutom gillar Dave att snacka cykel och dra massa anekdoter om sin tid som tävlingscyklist, rambyggen till proffs och som tid som mekaniker. Dessutom gillar han att kasta skit på jänkare (han är ju engelsman)

> Hur kom det sig att 953 hade gått sönder?
> svårare att arbeta med och få ett bra resultat,
> för rören hade väl inte gått sönder pga
> materialet? Hur som tror jag 853 blir perfekt.

Som nybörjare får man inte använda 953 då det är för svårt pga av känsligheten. Men om jag förstod Dave rätt så är det rostfria stålet helt enkelt för hårt så det spricker lättare vid ansträngning, men jag vill verkligen reservera mig när det gäller detta.

>
> Hur går tankarna kring lacken?

Mitt färgval var Bordeauxröd med gräddvita detaljer:
Lined lugs, en panel på sadelröret och headtube röret

Atlas

Aktiv medlem
bollen skrev:
> båtbensbudet skrev:

>
> >
> > Hur går tankarna kring lacken?
>
> Mitt färgval var Bordeauxröd med gräddvita
> detaljer:
> Lined lugs, en panel på sadelröret och headtube
> röret

Får man föreslå lite bladguld därnånstans? Kan det bli bättre?

sjodell

Aktiv medlem
Mycket intressant! Glöm inte posta slutresultatet när du fått hem ramen.

Detta är något jag själv skulle vilja göra någon gång som som tyvärr aldrig kommer bli av är jag rädd.

/Sebastian

bollen

Ny medlem

skier

Aktiv medlem
ser väldigt fint ut! Ska bli kul att se färdiga resultatet.
Silverfärgade komponenter låter helt rätt, campas Athena-grupp kanske?

rising

Aktiv medlem
De här byggtrådarna, där någon faktist bygger en cykel och inte bara monterar, är verkligen bra. Och den här cykeln blir kanon, Bollen!

bollen

Ny medlem
42Hz skrev:
> Blir det cykelbyggarverkstad hemma efter kursen?
> =)

kanske:
IMG_0048.jpg ht=544

Tackar för alla kommentarer

har varit på landet
har mer bilder som jag ska lägga till senare

just nu letar jag prylar på nätet och i källaren för att se om man kan få ihop ngt sjysst

bollen

Ny medlem
skier skrev:
> ser väldigt fint ut! Ska bli kul att se färdiga
> resultatet.
> Silverfärgade komponenter låter helt rätt,
> campas Athena-grupp kanske?

jo jag har funderat på det
aluversionen (2010) går ju att få tag i för ca 550 pund, vad jag sett

har dock en hel del grejer
vevparti: 2st record alu och ett centaur compact carbon
bromsar: svarta record och silvriga centaur
bakvxl: record carbon
framvxl: record för 53-39
vxl reglage: ett väl använt record och ett sprillans record (bägge 10 delade och carbon handtag)
vajrar
kasett och kedja (tror jag)

gaffel: fixie inc chromad med raka ben och den jag byggde på kursen
hjul: två par dock svarta

går ju iofs att sälja av för att köpa nytt

bollen

Ny medlem
sådärja
ett samtal från min fru i förmiddags när jag var på jobbet ca kl 1030
din cykelram har kommit

tjohoo
förlossningsdags
var är lustgasen?
hur fan ska jag hålla mig hela dagen innan jag kan komma hem?

DSC01564.JPG

hmm spännande
några krystningar till
DSC01568.JPG

DSC01569.JPG

DSC01570.JPG

DSC01571.JPG

DSC01572.JPG

DSC01573.JPG

DSC01574.JPG

DSC01575.JPG

Topp