Min stålram (ständig uppdatering)
För ett tag sedan, hösten 2009, förstod jag att jag aldrig skulle vinna tour de france. Mitt tredje barn hade anlänt ett halvår tidigare. Tillbaka till blöjbyte, lite sömn och en liten prinsessa hemma som man längtade efter gjorde att livets hårda knytnäve av realitetsförankring landande mitt i solar plexus. Jag kommer aldrig bli en elitidrottare. Att jag redan passerat 40 hade mindre med saken att göra.
Jag och min fru har några vänner i Toscana som bor nära Grosseto. När jag var där åkte jag till Tommasinis fabrik, http://tommasini.it/eng/index.php, och fick ta mig en titt på hur de byggde cyklar och ramar. Deras otroligt fina stålisar gjorde stort intryck på mig.
Kombinationen av min nya insikt i solar plexus och de fagra stålramarna gjorde att jag började kolla in lite olika. Tommasini och Colnago var riktigt fina men ack så dyra. De amerikanska vanilla, kirk och andra också dyra och med lång väntetid. Mitt i allt letande hittade jag en rambyggarkurs i England: http://www.daveyatescycles.co.uk/ Va fan tänkte jag och slog till. Kan man inte vinna tour de france kan man väl kanske bli världens bästa rambyggare...kanske. Dessutom hade en kille från Stockholm gått kursen tidigare http://www.przysuski.se/fusion/images/articles/Kadens_Rambygge_2006_5.pdf
och som dessutom fortsatt med sitt byggande
http://www.przysuski.se/fusion/photogallery.php
mkt imponerande
Nåväl, efter 18 mån väntan flög jag nu över till Stansted och tog mig till Coningsby, Lincolshire, som för övrigt har en militär flygplats som ansvarar för Englands hela södra luftförsvar. England har ju sina obskyra fritidsintressen från att hänga på puben till strypsex. Någonstans mittemellan ligger väl trainspotters och som i Coningsby planespotters. Varje morgon på väg till verkstaden såg vi att det var fullt med folk på parkeringar runt om start- och landningsbanan. Om ett plan skulle lyfta hoppade folk ur sina bilar med kikare och kameror och en del sprang fram till stängslet för att komma närmare. Som svensk vart man ju intressant för att det byggs egna plan här i landet och de var ju precis på väg ner till Lybien för att tjäna Kung och fosterland. För övrigt hade dom bra mkt mer koll på det än vad jag hade. För att ställa diagnos för Asperger behövs väl ett specialintresse? Tja dessa planespotters passade väl in i det tänkte jag, men det tycker ju mina ickecyklande kompisar att jag också passar in i. Inte kasta stålram i kolfiberfabriken.
Dessutom steg ju all förväntan månaderna innan resan då Chrobin höll på med sitt obreebygge. Mkt inspirerande att följa. Att titta på Båtbenbudets porrkavalkad av fina cyklar var också inspirerande.
Äntligen var det dags och med stor nervositet kom jag och Tim, den andra killen somn skulle gå på kursen samtidigt, till verkstaden:
Da jigg:
Dessa rör, lådan till vänster, ska bli min ram, jag välde att bygga en klassisk racerram av 853 stål. Vi pratade en del om rostfria 953, men som han upplevde som inte bra då han fått tillbaka ramar som gått sönder och därav slutat att bygga med rosfritt. Tim skulle bygga en Governor (klassisk herrcykel om jag fattade rätt) singlespeed:
Detr första man gör, enligt Dave the Guru, är att löda fast sadelröret i vevhuset. Först sågar man självklart bort överflödig buttend (vilket jag också skulle behöva) på sadelröret.Sedan sågar man och slipar så att den passar någorlunda. Dave hade en grym liten maskin som man kunde ta bort överflödigt rör i vevhuset med, men man var tvungen att vara försiktig så att man inte tog bort gängorna till vevlagret också:
Så här der det ut när Tim löder fast sitt sadelrör i vevhuset. Dave står bredvid och visar var man ska värma. Innan jag lödde första gången trodde jag att det skulle vara som vatten flyttar sand som man spolar på. Alltså att elden/värmen "knuffar" mässingslodet, men det var mer som att måla med en pensel. Man drar in lodet in i vevhuset genom att värma upp det område man vill att lodet ska till:
Nästa steg är att löda fast överröret med styrröret. Än så länge är ingen koll på längder på rören:
Så nu har jag två delar. När man provar att sätta ihop dom i jiggen ser det ut såhär. Kolla in hur underröret möter styrröret. Jag har först sågat för att få en grov passning för att sedan fila så att den passar in fint:
kedjestagen ska bearbetas. Korrekt längd ska till samt såga och fila så att dropoutsen får plats:
efter lödning:
In i jiggen med allt. Nu har jag korrigerat längderna efter de mått jag har. Dave gjorde en "bikefit" på mig och jag fick både köra i en framefithoj och på en vanlig cykel för att se till att det blir bra.
på med flux överallt där det ska lödas och jobba på
vevhuset efter lödning:
sadelrör och överrör efter lödning:
Då var det dags att ta itu med sadelstagen. Först såga till en vettig vinkel för att sedan lätt löda fast en bit. Sedan slipa ner biten som blir sedan "pilen" längst upp på sadelstaget vid sadelröret:
Löd fast sadelstagen and man I got myself a frame
Jag har tre döttrar och när min syrra och hennes kille fick en son sa svågern till mig:
Jag säger som Zlatan: bara riktiga män kan få söner.
Tydligen har dogge doggelito endast döttrar och skall ha sagt någon gång:
Endast en kung kan få prinsessor
Jag vet inte riktigt ur jag ska hitta en cool slogan för att beskriva vad jag kände i denna stund, men jävligt härligt var det:
Men ännu är det långt kvar. Nu ska framgaffeln fixas till:
se om dropouten passar:
nu passar dom:
men måste ju och se till att dropoutsen och gaffelbenens möte blir vackert, så lite mer fila:
Innan man kan löda fast gaffelkronan behöver gaffelröret en omgång med den stora maskinen:
Dags att sätta ihop de olka delarna till gaffeln:
och så gaffelkronan:
tillbaka till svarven efter lödning för justering så att det passar styrlager:
sedan ska benen böjas för att få rätt rake
man kände sig lite som:
farbror Melker har inte det rätta knycket:
forts följer imorgonkväll
gonatt
Jag och min fru har några vänner i Toscana som bor nära Grosseto. När jag var där åkte jag till Tommasinis fabrik, http://tommasini.it/eng/index.php, och fick ta mig en titt på hur de byggde cyklar och ramar. Deras otroligt fina stålisar gjorde stort intryck på mig.
Kombinationen av min nya insikt i solar plexus och de fagra stålramarna gjorde att jag började kolla in lite olika. Tommasini och Colnago var riktigt fina men ack så dyra. De amerikanska vanilla, kirk och andra också dyra och med lång väntetid. Mitt i allt letande hittade jag en rambyggarkurs i England: http://www.daveyatescycles.co.uk/ Va fan tänkte jag och slog till. Kan man inte vinna tour de france kan man väl kanske bli världens bästa rambyggare...kanske. Dessutom hade en kille från Stockholm gått kursen tidigare http://www.przysuski.se/fusion/images/articles/Kadens_Rambygge_2006_5.pdf
och som dessutom fortsatt med sitt byggande
http://www.przysuski.se/fusion/photogallery.php
mkt imponerande
Nåväl, efter 18 mån väntan flög jag nu över till Stansted och tog mig till Coningsby, Lincolshire, som för övrigt har en militär flygplats som ansvarar för Englands hela södra luftförsvar. England har ju sina obskyra fritidsintressen från att hänga på puben till strypsex. Någonstans mittemellan ligger väl trainspotters och som i Coningsby planespotters. Varje morgon på väg till verkstaden såg vi att det var fullt med folk på parkeringar runt om start- och landningsbanan. Om ett plan skulle lyfta hoppade folk ur sina bilar med kikare och kameror och en del sprang fram till stängslet för att komma närmare. Som svensk vart man ju intressant för att det byggs egna plan här i landet och de var ju precis på väg ner till Lybien för att tjäna Kung och fosterland. För övrigt hade dom bra mkt mer koll på det än vad jag hade. För att ställa diagnos för Asperger behövs väl ett specialintresse? Tja dessa planespotters passade väl in i det tänkte jag, men det tycker ju mina ickecyklande kompisar att jag också passar in i. Inte kasta stålram i kolfiberfabriken.
Dessutom steg ju all förväntan månaderna innan resan då Chrobin höll på med sitt obreebygge. Mkt inspirerande att följa. Att titta på Båtbenbudets porrkavalkad av fina cyklar var också inspirerande.
Äntligen var det dags och med stor nervositet kom jag och Tim, den andra killen somn skulle gå på kursen samtidigt, till verkstaden:
Da jigg:
Dessa rör, lådan till vänster, ska bli min ram, jag välde att bygga en klassisk racerram av 853 stål. Vi pratade en del om rostfria 953, men som han upplevde som inte bra då han fått tillbaka ramar som gått sönder och därav slutat att bygga med rosfritt. Tim skulle bygga en Governor (klassisk herrcykel om jag fattade rätt) singlespeed:
Detr första man gör, enligt Dave the Guru, är att löda fast sadelröret i vevhuset. Först sågar man självklart bort överflödig buttend (vilket jag också skulle behöva) på sadelröret.Sedan sågar man och slipar så att den passar någorlunda. Dave hade en grym liten maskin som man kunde ta bort överflödigt rör i vevhuset med, men man var tvungen att vara försiktig så att man inte tog bort gängorna till vevlagret också:
Så här der det ut när Tim löder fast sitt sadelrör i vevhuset. Dave står bredvid och visar var man ska värma. Innan jag lödde första gången trodde jag att det skulle vara som vatten flyttar sand som man spolar på. Alltså att elden/värmen "knuffar" mässingslodet, men det var mer som att måla med en pensel. Man drar in lodet in i vevhuset genom att värma upp det område man vill att lodet ska till:
Nästa steg är att löda fast överröret med styrröret. Än så länge är ingen koll på längder på rören:
Så nu har jag två delar. När man provar att sätta ihop dom i jiggen ser det ut såhär. Kolla in hur underröret möter styrröret. Jag har först sågat för att få en grov passning för att sedan fila så att den passar in fint:
kedjestagen ska bearbetas. Korrekt längd ska till samt såga och fila så att dropoutsen får plats:
efter lödning:
In i jiggen med allt. Nu har jag korrigerat längderna efter de mått jag har. Dave gjorde en "bikefit" på mig och jag fick både köra i en framefithoj och på en vanlig cykel för att se till att det blir bra.
på med flux överallt där det ska lödas och jobba på
vevhuset efter lödning:
sadelrör och överrör efter lödning:
Då var det dags att ta itu med sadelstagen. Först såga till en vettig vinkel för att sedan lätt löda fast en bit. Sedan slipa ner biten som blir sedan "pilen" längst upp på sadelstaget vid sadelröret:
Löd fast sadelstagen and man I got myself a frame
Jag har tre döttrar och när min syrra och hennes kille fick en son sa svågern till mig:
Jag säger som Zlatan: bara riktiga män kan få söner.
Tydligen har dogge doggelito endast döttrar och skall ha sagt någon gång:
Endast en kung kan få prinsessor
Jag vet inte riktigt ur jag ska hitta en cool slogan för att beskriva vad jag kände i denna stund, men jävligt härligt var det:
Men ännu är det långt kvar. Nu ska framgaffeln fixas till:
se om dropouten passar:
nu passar dom:
men måste ju och se till att dropoutsen och gaffelbenens möte blir vackert, så lite mer fila:
Innan man kan löda fast gaffelkronan behöver gaffelröret en omgång med den stora maskinen:
Dags att sätta ihop de olka delarna till gaffeln:
och så gaffelkronan:
tillbaka till svarven efter lödning för justering så att det passar styrlager:
sedan ska benen böjas för att få rätt rake
man kände sig lite som:
farbror Melker har inte det rätta knycket:
forts följer imorgonkväll
gonatt
Senast redigerad av en moderator: