Nils-i-Genarp
Ny medlem
Mindre däck bak (mtb)
Hej jag är ny på mtb och har en Corratec Cross. När jag köpte den så hade den typ stadsdäck, förra ägaren hade haft den i stan. När jag bytte till ordentliga mtb däck så märkte jag att det inte fick plats på bakhjulet, där är för tight i ramen. Jag införskaffade ett tunnare däck bak men ändå mönstrat bra. Träffade sen en kunnig kille som tyckte att mina fälgar såg väldigt tunna ut och trodde att det kanske va en landsvägscykel eftersom grövre däck inte passar. Men den har ju bra dämpare i framgaffeln och dessutom lite dämpning i sadelstången. Cykeln går utmärkt att köra i skogarna här i Genarp där jag bor men det smala bakhjulet tappar grepp lite ibland om det är lerigt.
Vad jag nu funderar på är om jag ska köra ett mindre hjul bak och i så fall ev få plats med ett bredare däck men hur vet jag ifall däcken man köper online går att sätta på?
kan jag flytta över bromsskiva och växelnav?
tacksam för upplysningar om hur hjulbyte fungerar.
Nils
Vad jag nu funderar på är om jag ska köra ett mindre hjul bak och i så fall ev få plats med ett bredare däck men hur vet jag ifall däcken man köper online går att sätta på?
kan jag flytta över bromsskiva och växelnav?
tacksam för upplysningar om hur hjulbyte fungerar.
Nils