Mindre däck bak (mtb)

Nils-i-Genarp

Ny medlem
Mindre däck bak (mtb)
Hej jag är ny på mtb och har en Corratec Cross. När jag köpte den så hade den typ stadsdäck, förra ägaren hade haft den i stan. När jag bytte till ordentliga mtb däck så märkte jag att det inte fick plats på bakhjulet, där är för tight i ramen. Jag införskaffade ett tunnare däck bak men ändå mönstrat bra. Träffade sen en kunnig kille som tyckte att mina fälgar såg väldigt tunna ut och trodde att det kanske va en landsvägscykel eftersom grövre däck inte passar. Men den har ju bra dämpare i framgaffeln och dessutom lite dämpning i sadelstången. Cykeln går utmärkt att köra i skogarna här i Genarp där jag bor men det smala bakhjulet tappar grepp lite ibland om det är lerigt.
Vad jag nu funderar på är om jag ska köra ett mindre hjul bak och i så fall ev få plats med ett bredare däck men hur vet jag ifall däcken man köper online går att sätta på?
kan jag flytta över bromsskiva och växelnav?

tacksam för upplysningar om hur hjulbyte fungerar.

Nils

Nils-i-Genarp

Ny medlem
Mindre däck bak (mtb)
Hittade dessa bilder bara

Bilagor

• 53BD630F-9EB5-4BAB-BC34-4A0693CCD04F.png
    53BD630F-9EB5-4BAB-BC34-4A0693CCD04F.png
    517.4 KB · Besök: 184
  • E2ED616B-9AD9-4993-A904-79C749C4EAE9.png
    E2ED616B-9AD9-4993-A904-79C749C4EAE9.png
    376.4 KB · Besök: 185

s

Aktiv medlem
Mindre däck bak (mtb)
Ett mindre hjul ger en kortare kontaktyta mot underlaget så även om du skor det med ett bredare däck blir det i praktiken plus minus noll bättre grepp. Ett mindre hjul rullar även sämre över ojämnheter, vilket äter upp en del av vinsten med en bredare och högre profil. Inte värt det skulle jag säga.

Jag tycker att cykeln ser ut att vara på gränsen till för liten. En biffigare MTB i en storlek större hade varit det bästa alternativet. Känns det steget för stort i dagsläget så hade jag behållit cykeln som den är. Tror som sagt inte du vinner något avgörande på att byta hjulstorlek.

Nils-i-Genarp

Ny medlem
Mindre däck bak (mtb)
Ett mindre hjul ger en kortare kontaktyta mot underlaget så även om du skor det med ett bredare däck blir det i praktiken plus minus noll bättre grepp. Ett mindre hjul rullar även sämre över ojämnheter, vilket äter upp en del av vinsten med en bredare och högre profil. Inte värt det skulle jag säga.

Jag tycker att cykeln ser ut att vara på gränsen till för liten. En biffigare MTB i en storlek större hade varit det bästa alternativet. Känns det steget för stort i dagsläget så hade jag behållit cykeln som den är. Tror som sagt inte du vinner något avgörande på att byta hjulstorlek.
Okok tackar ödmjukast för råd, jag kör vidare som den är, en större skogsmaskin får det bli så småningom om men jag har ingen brådska.

jonte987

Aktiv medlem
Mindre däck bak (mtb)
Fast det vore väl ios bra med mer luftkammare om det skulle få plats men enklast är nog anpassa cyklingen och sen köpa en ny hoj om det behövs.

s

Aktiv medlem
Mindre däck bak (mtb)
Fast det vore väl ios bra med mer luftkammare om det skulle få plats men enklast är nog anpassa cyklingen och sen köpa en ny hoj om det behövs.

Nu har mina cyklar, med olika hjulstorlek 27,5" resp. 29", väldigt olika däck mer än bara bredden så någon objektiv jämförelse blir det ju inte men jag tycker ändå att 29:an vinner i både grepp och komfort trotts smalare och rejsigare däck. Den har dessutom kortare och stummare fjädring. Så jag är tveksam till att den extra luftkammaren överväger det faktum att mindre hjul inte flyter över stöket lika bra.

Ett alternativ Nils kan var att sätta in en nudel/korv i bakdäcket. Då kan du sänka lufttrycket rejält utan risk för genomslag och få både bättre grepp och komfort med nuvarande däck.

Nils-i-Genarp

Ny medlem
Mindre däck bak (mtb)
Många bra tips här, någon som har koll på kolfiberramar från kina? Fick tips om att köpa sån i XL och flytta över klabbet från min nuvarande cykel. Bra eller dålig idé?

IM

Aktiv medlem
Mindre däck bak (mtb)
Hahahaha sant, men är kolfiberramarna från kina något att ha vet du det? Oavsätt om mina delar passar)
Du verkar ju glad och nöjd med den cykling du cyklar med din nuvarande cykel. Cykla på, säger jag. Om du vill hitta på något med den tycker jag att du skall köpa ett par riktigt bra däck (ja jag vet att det är lättare sagt än gjort som nybörjare, vilket jag tolkar dig som att du är).

Gillar du att cykla kommer du hitta cyklar du gillar vad det lider.

Köp också en hjälm. Med MIPS. 👌

Nils-i-Genarp

Ny medlem
Mindre däck bak (mtb)
Du verkar ju glad och nöjd med den cykling du cyklar med din nuvarande cykel. Cykla på, säger jag. Om du vill hitta på något med den tycker jag att du skall köpa ett par riktigt bra däck (ja jag vet att det är lättare sagt än gjort som nybörjare, vilket jag tolkar dig som att du är).

Gillar du att cykla kommer du hitta cyklar du gillar vad det lider.

Köp också en hjälm. Med MIPS. 👌
Jo men jag tänker nog så, att jag kör på med denna och skaffar annan längre fram. Köpte en hjälm på bikester, vad är MIPS? 😬. Hoppas den har det. Jepp jag är nybörjare, fastnat för det. Kör 2-3 ggr/veckan (bor precis vid massvis av spår).
Vill också tillägga vilken bra sure detta är, väldigt hjälpsamma schyssta människor här 👍🏻

Topp