Mindre styrstam till min Super Le Mans

Maxx

Medlem
Hej!
Jag köpte denna skönhet till cykel (Centurion Super Le Mans) för över 5 år sedan och använder den mest för att cykla till jobbet under sommarhalvåret. Jag är inte speciellt kunnig kring cyklar förutom det vanliga med att fixa punkor och byta däck. Men jag älskar cykeln!

A62044DD-420F-4CAD-B8ED-6E790EA1F750.jpeg

Cykeln är i största laget men passar bra för mina långa ben. Däremot så är det rätt långt för mig att nå fram till styret och positionen hade definitivt kunnat vara bekvämare.

För att få lite mer komfort i cyklandet så undrar jag om man kan byta ut styrstammen. Förslagsvis ha en högre, men kortare, så att styret hamnat längre bak och högre upp. Jag är alltså mer mån om komfort än bra aerodynamik.

Vart hittar jag en sådan styrstam?

Har ni några andra förslag istället för att byta styrstam?

Tack på förhand!
A3552D6A-7D2E-40AF-AF18-11225627D369.jpeg

38F3EFF4-09E3-4BDE-91D9-DD5D7B662078.jpeg

simson

Aktiv medlem
Sök på quill stem så hittar du kortare varianter eller quill stem adaptor så kan du köpa moderna styrstammar från typ 30mm
Lycka till
Mange

ADD

Aktiv medlem
Innan du beställer kan du göra ett avståndstest med grejorna du har. Lossa sadeln från stolpen och vänd den bak och fram. Sen lossar du sadelstolpen och vrider den 180 grader så att sadeln hamnar rätt igen. Då kommer den att sitta längre fram eftersom den är böjd i toppen. Kortare avstånd till styret. Kan ge en liten uppfattning om hur många cm den nya styrstolpen skall ha.

claess

Medlem
Ett mustasch-styre kunde passa bra på den cykeln? Om det är komfort du vill åt. Då hamnar händerna lite längre bak och du får mer upprätt sittställning.

aben

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte denna skönhet till cykel (Centurion Super Le Mans) för över 5 år sedan och använder den mest för att cykla till jobbet under sommarhalvåret. Jag är inte speciellt kunnig kring cyklar förutom det vanliga med att fixa punkor och byta däck. Men jag älskar cykeln!

Visa bilaga 564767

Cykeln är i största laget men passar bra för mina långa ben. Däremot så är det rätt långt för mig att nå fram till styret och positionen hade definitivt kunnat vara bekvämare.

För att få lite mer komfort i cyklandet så undrar jag om man kan byta ut styrstammen. Förslagsvis ha en högre, men kortare, så att styret hamnat längre bak och högre upp. Jag är alltså mer mån om komfort än bra aerodynamik.

Tack på förhand!
Visa bilaga 564768
Visa bilaga 564769
Förutom att byta styrstam till en något kortare så kan du även byta styre till ett kortare samt inte minst sadelstolpe till en som placerar sadeln längre fram, alltså en sadelstolpe med mindre offset. Styret är också felvinklat på dina bilder, de flesta trivs bäst med övre delen horisontell.

Pfaff

Aktiv medlem
Styrstammen mäts c/c från styre till spännskruv. Om jag ser rätt är din styrstam idag 100 mm.
Och som Aben skriver, rätta till styret. På den gamla onda tiden var det vanligt att undre delen av styret var vågrätt, definitivt inte pekande uppåt.
Och en vågrätt övre del är bekvämare. Dessutom kommer du ”närmare” bara genom den enkla justeringen.

iionasson

Aktiv medlem
Hej!

Visa bilaga 564767

Tack på förhand!
Visa bilaga 564768
Visa bilaga 564769
Detta projekt påminner lite om detta gamla lik. En ordentligt välanvänd pendlare vid namn Centurion Nippon.
Jag upplevde cykeln på tok för lång, men trivdes ändå med cykelns storlek.
Jag bytte stam till aningen kortare, dock mer för kosmetiken, komforten var som sagt rätt hygglig, spot on efter bytte till mustasch styre! 👌🏼

Bilagor

• 56A29FDE-BBEB-435E-91DD-D5AE7867FA47.jpeg
    56A29FDE-BBEB-435E-91DD-D5AE7867FA47.jpeg
    947.2 KB · Besök: 19
  • BA239A37-5D60-488C-B297-18FCE66B47EB.jpeg
    BA239A37-5D60-488C-B297-18FCE66B47EB.jpeg
    361.7 KB · Besök: 17
  • 91353C24-7391-406E-8957-3A405471AA90.jpeg
    91353C24-7391-406E-8957-3A405471AA90.jpeg
    743.3 KB · Besök: 17
Topp