Mineralolja till shimanobromsar, från biltema?

Pfaff

Aktiv medlem
Ja, så kan man göra, men man kan inte rekommendera det tycker jag.
En del Komatsumodeller kör med 10-30w som hydraulolja. Häller man det i bromsarna också för att man har en liter på hyllan?

Att komatsu vald en motorspecifik (som jag antar det är) olja till sina hydrauliksystem beror väl på dels vilka packningar dels vilka egenskaper de vald att prioritera och har inget med just det aktuella ämnet att göra. Motoroljor innehåller en del tillsatser till skillnad från hydrauloljor. Allt IMHO.
Syntetoljor brukar ha en bättre värmetålighet och stabilitet jmf mineraloljor just för att kolkedjorna är uniforma.

weldion

Aktiv medlem
Vad har komatsu med shimanos bromsar att göra.
Tycker bara att Chf 11s är ett udda tips på ersättare till Shimanos mineralolja.
Eftersom att man måste spola ur all mineralolja ur bromssystemet om man kör i Chf 11s och om man sedan får slut på nämnda olja och går tillbaka till Shimanos egna (eller motsvarande) måste göra om samma sak igen.
Känns bara krångligare än att åka till slumpvist utvald mack för att köpa en olja som inte kräver denna procedur.
Men du har rätt i att Komatsu inte har mycket att göra med Shimano. Tycker bara det känns knepigt att krångla till det bara för att man har en flaska av en annan olja hemma.
Sedan så kanske det inte har någon praktisk effekt på att man blandar de två oljorna, men när tillverkaren själv säger att man inte skall göra det och bromsar anses vara en viktig funktion på en cykel, så låter i alla fall jag bli.

Bele

Aktiv medlem
Jag har kört båda lite om vartannat och sedan 2011 tror jag det är, tar den flaskan som står närmast. Senast blev det nog chf. Funkar hur bra som helst. Har nog samma flaska kvar sedan urminnes tider vill jag minnas. Åldras gör det i princip bara när oljan används.

Blandar du eller spolar du rent systemet? Jag tycker @weldion har en poäng i att det verkar olämpligt att blanda oljorna om tillverkaren avråder från det.

Valhalla_

Aktiv medlem
Blandar du eller spolar du rent systemet? Jag tycker @weldion har en poäng i att det verkar olämpligt att blanda oljorna om tillverkaren avråder från det.
Blandar hej vilt.
Detta är ju ett hydraulsystem där trycket är lågt och det är i stort sett inga rörliga delar, sabbar man nåt additivpaket spelar det liksom ingen roll.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Tänkte göra ett ful-hack o lufta en magurabroms (mineralolja). Har följande hemma:
  1. 2-taktsolja
  2. Transmissionsolja, syntetisk
  3. Seastar Hydraulic Steering Fluid (till båt)
  4. T-röd
  5. Substral gödsel
Jag lutar åt att toppa upp med Seastar-oljan, den verkar lätt o fin. Någon som testat ngt av ovanstående med gott resultat?

Valhalla_

Aktiv medlem
Tänkte göra ett ful-hack o lufta en magurabroms (mineralolja). Har följande hemma:
  1. 2-taktsolja
  2. Transmissionsolja, syntetisk
  3. Seastar Hydraulic Steering Fluid (till båt)
  4. T-röd
  5. Substral gödsel
Jag lutar åt att toppa upp med Seastar-oljan, den verkar lätt o fin. Någon som testat ngt av ovanstående med gott resultat?
Jag hade nog käkat ricinolja, kört upp tratten, och satt mig på bromsen, då kan man vara säker på att det blir korrekt luftat och rätt typ av vätska också.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag hade nog käkat ricinolja, kört upp tratten, och satt mig på bromsen, då kan man vara säker på att det blir korrekt luftat och rätt typ av vätska också.
Var precis på väg att göra det men bestämde mig i sista sekund att droppa i lite Seastar-olja med ett McDonaldssugrör. Funkar helt ok så här långt. Är bara en lekhoj som det bromsas med en handfull ggr per dag så jag bryr mig inte som mkt om optimal kokpunkt o viskositet.

sdx

Aktiv medlem
Var precis på väg att göra det men bestämde mig i sista sekund att droppa i lite Seastar-olja med ett McDonaldssugrör. Funkar helt ok så här långt. Är bara en lekhoj som det bromsas med en handfull ggr per dag så jag bryr mig inte som mkt om optimal kokpunkt o viskositet.
Tror att du inte kommer upp till kokpunten på oljan för jag tror att plastkolvarna i oket har smält ner först av värmen.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tror att du inte kommer upp till kokpunten på oljan för jag tror att plastkolvarna i oket har smält ner först av värmen.
Skrivet halvt på skämt men visst, jag märkte att det var en jäkla massa plast i dom där bromsarna. Jag är förvånad att de fungerar överhuvudtaget.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer