[mini-säsong2006] mtb-bumma i alperna nästa sommar?

E-beth

Ny medlem
vilka är intresserade (och skulle kunna) vara borta en lite längre tid i alperna nästa sommar eller sommar/höst... jag tänkte en liten mini-cykel-bummar säsong på 1-2 månader. Det finns ju säkert hotell och liftfolk som behöver extra personal då också som man skulle kunna jobba lite hos (om man har lite framförhållning) så att man inte behöver bränna allt för mycket pengar?

alltså: någon som har lust att dra till alperna och jobba/åka mtb med mig nästa sommar??

Tips på bra ställen?

Cykla: Ja. Jobba: Nej. :-) Blir svårt för min del, har bara fem veckors semester, som redan nära nog är uppbokade mestadels till cykelresor redan. Annars är ideén rätt intressant, om man hade kunnat vara ledig så länge, passa på ni som kan!

/Leo

> passa på ni som kan!

Vill man så kan man.

Vet inte riktigt vad jag skall göra nästa år. Utlandsstudier eller fortsatta studier här hemma
eller softa och roa mig. Hänger lite på hur det här läsåret artar sig.

Gaah, jag som antagligen redan fixat ett jobb här hemma.
Blir nog svårt att hinna med tyvärr.
Men jag kommer gärna ner och hälsar på dig någon vecka eller så. ;-)

E-beth skrev:

> Tips på bra ställen?

Brigg.jpg

Brigg http://www.rhone.ch/biken/index.htm

precis: det är en ren fråga om vilja. Och att spara pengar.... men man behöver ju inte bränna allt för mycket pengar.. det går att leva billigt där nere...

så alla ni som vill kan ju redan nu börja se över er ekonomi, ta ett extrajobb eller bara käka nudlar i 10 månader :]

cal skrev:
-------------------------------------------------------
> > passa på ni som kan!
>
> Vill man så kan man.

Visst, men jag vill ha råd med att hålla cykeln i bra skick och slippa jobba på semestern. Vilja är bra att ha men ibland räcker det inte bara med det. :-P

/Leo

BAH!!

tips för er som VEKLIGEN vill hänga med:

1. hyr ut din lägenhet i 2:a hand (om du har en sådan)
2. önska cykelprylar i julklapp, fördelsedagspresent, påskpresent o dylikt
3. se över din ekonomi, dra ner på "onödiga" utgifter... många bäckar små
4. Jobba extra

5. sök arbete nere i alperna: diskare, hotellstädare, liftvakt etc
6. leta billigt boende

7. slå dig ihop med likasinnade människor och dela ett billigt boende
8. köp en billig bil med dessa kompisar och dela på kostnaden

(9. utnyttja ditt csn bidrag ;) )

10. Välj ett schysst resmål, men inte alltför dyrt (skit i "hypen")

E-beth skrev:
> så alla ni som vill kan ju redan nu börja se över er ekonomi, ta ett extrajobb eller bara käka
> nudlar i 10 månader :]

Måste jag göra i vilket fall som helst, för att få råd med alla enligt min åsikt nödvändiga uppgraderingar av hojen... :-/

Jag kan nog tänka mig att vara på. Har en massa administrativt jobb som ska ordnas här hemma isf men det låter himla skoj. Om jag bara hinner få bort stödhjulen tills dess...

Shick

Tips: Sommaren är lågsäsong i alperna, kan vara svårt att hitta jobb där då - jämfört med vintern då det är skidsäsong/högsäsong. Bästa jobbet är ju helt klart cykelguide någonstans, men kan vara lite svårt att få det jobbet om man inte kan orten utan och innan. Lycka till! Själv försöker jag spara ihop till tre veckor nästa sommar i Whistler B.C. i Kanada. :-9

/Leo

Leo: Vad jag hört av folk så är har faktiskt chamonix fler antal besökare på somrarna. Många som vandrar och framförallt klättrar då!

Det kan vara nog så svårt att hitta jobb (om man inte lägger manken till) på vintern när 1000000000 tokiga 14-isar (förlåt 18 åringar) ränner runt i byarna och skaffar sig extraarbeten. Så det går nog jämt upp!

Det blir vad man gör det till!!

Dessutom så har jag vi ett flertal tillfällen blivit tillfrågad om jag kan tänka mig att stanna 1 månad till eller längre för att hjälpa locals med hotellverksamheten när alla skibums drar hem....

E-beth skrev:

> 5. sök arbete nere i alperna: diskare,
> hotellstädare, liftvakt etc

Tar mig rollen som djävulens advokat. Konkurrensen är stenhård om disk- o städjobben, och det är inte med andra MTB-bums eller ski-bums man konkurrerar, utan med polacker o kroater o serber o portugiser, o de är där för mest för pengarnas skull, jobbar som sjutton för att spara, o vill inte ha ledigt på dagen för att kunna hoja eller åka skidor på dagarna.

Har varit ganska mkt i Zermatt o visst vi har träffat någon enstaka som lyckats fixa juste jobb men det är inte lätt. Vi har träffat många fler som fått jobba stenhårt och knappt haft någon möjlighet att njuta av bergen.

Bättre att ha med sig pengar än å slava som diskare.

Per

Per skrev:
> Bättre att ha med sig pengar än å slava som
> diskare.

Helt min åsikt, på semestern njuter man av varje minut. Jobba kan man göra hemma...

/Leo

per: visst är det bra med pengar redan från början, men att arbeta på plats kan vara ett ALTERNATIV för de som inte får ihop tillräckligt!

Man BEHÖVER ju inte jobba om man inte KÄNNER för det...

själv har jag jobbat under flera gånger nere i alperna och jag jag tycker inte att det var så negativt... inte jätte kul att jobba alla gånger men det vägdes upp av lite pengar, gratis mat, trevliga jobbarkompisar och helt utflippade personalfester... Att jobba är ett bra sätt att lära känna folk.

Sedan behöver man ju inte välja den mest "traffikerade" orten.
Som svensk så har man ju rätt bra språkfärdigheter som faktiskt talar till ens fördel... ( om man nu inte glömt bort sin tyska & franska!)

varför bara se så negativt på allt?

[edit]
dessutom handlade denna tråd om vilka som var INTRESSERADE av att dra iväg en längre tid. INTE de som som har åsikter EMOT det. Ni som inte gillar min idé kan väl avreagera sig i någon annan tråd. Tack

Senast redigerad av en moderator:
> Helt min åsikt, på semestern njuter man av varje minut. Jobba kan man göra hemma...

Smaken e ju som baken. Men om man kan fixa ett reko jobb och ha tid över för sin hobby
i alperna och på så vis kunna vara där flera månader så är det lite grymmare än att sticka
iväg 3 veckor på pengar man fått skrapa ihop genom ett helt års snålande. ;)

Tror nog det behövs snålande under ett helt år även om man jobbar under semestern för att vara borta i 1-2 månader, som E-beth skrev. Men visst, smaken är som baken. ;-) Vad jag egentligen menade var att det borde gå att spara ihop tillräckligt på ett års jobbande här hemma för att vara borta i 1-2 månader utan att jobba då. Troligtvis skulle 20-30 000kr räcka för 1-2 månader om man inte lever loppan i alperna, det är den summan som jag sparar till för att åka till Kanada i tre veckor.

/Leo

Billigaste boendet är väl att låsa fast sig själv och cykeln i ett träd?

Gör jag lika lite som jag gör nu, fuskpluggar och cyklar så måste jag göra något drastiskt nästa sommar. Cykelbum låter därför förträffligt, lite man har fantiserat om tidigare. Och slackerskägg har jag redan.
Kanske dags att börja trampa ner redan nu?

...var och en gör som man själv vill... detta var bara ett förslag...

själv gillar jag känslan av att vara borta längre, se alla veckoturister komma och gå ;)

Och konstant cyklande i 2 månader borde man väl lära sig mer av en en maxad 2 veckors period? Givetvis har jag inget bevis för detta, mera en magkänsla...

mk04: hehe.. förra säsongen blev några av mina polare stoppade på vägen av italienska polisen.. sedan blev de anhållna.. för att de såg ut som talibaner (tyckte de)... och de kunde inte förstå hur i allsindar svenskar kunde ha så mycket skägg och se så skitiga ut! :D

(de släpptes senare på kvällen efter ett par timmars förhör, som tur var)

Kompisen berättade om sina probs i lofoten att få ett bankkonto, han var tvungen att skicka in ett "letter of recommendation" från sin gamla bank för att få öppna ett sparkonto.

Han visste inte om det var militärgröna jackan, converseskorna eller det yviga svarta helskägget :)

Leo skrev:
> Troligtvis skulle
> 20-30 000kr räcka för 1-2 månader om man inte
> lever loppan i alperna,

Ja absolut: sommartid kan man med fördel tälta o klara sig på 50 CHF om dagen särskilt om man är flera som delar på vissa kostnader. Det är dyrare att tälta ensam, laga mat för en, o s v, det borde faktiskt t o m bli lite över till ett par glas fandent på kvällen. Då klarar man hela sommaren, juni, juli, augusti, på under 30 000. Då är resorna oräknade.

Å för all del kan man hitta något påhugg som är ok så varför inte.

Yttersligare ett tips, Portes du Soleil

Per

Senast redigerad av en moderator:
Det finns ju rätt mycket berg i catalonien, där är det dessutom i regel billigare än frankrike i största allmänhet.

jag sitter och funderar på österrike:
Det som talar för österrike är:

+ plus +
1. bra standard (som hemma, man känner sig hemma!)
2. billigare ( i alla fall på vintern.. både liftkort och mat)
3. bättre vägar att åka på
4. raka vägen genom tyskland (närmre), inga jobbiga avstickare ner runt i frankrike och kringel krokiga vägar

- minus -
1. sämre utbygda system för mtb????
2. tyskan/österrikiska dialekten... grüss gott! ;)
3. inte lika nära medelhavet & riviäran (om man vill åka på roadtrip)

E-beth:

Jag har faktiskt funderat på att säsonga i Les gets(motsv.) i sommar. Pratade med phil om det i tisdags och han var också sugen. Jag kan lätt jobba som liftskötere/inkastare/prylvårdare på klätterfirma/mtb-uthyrare/servitör och cykla ett par månader. Ska ta sabbatsår nästa år och resa jorden runt, och sommaren har jag tänkt INTE jobba i svensk industri för första gången på sju år. Alperna låter nice.

Ich bin schnappi, das kleine velopiil!

Låter riktigt roligt. Inte för att jag hunnit med ens en liten happyride än (precis beställt alla delar till blivande cykeln hihi, bara hjulen och viss montering kvar), varit bortrest hela denna sommar så har viss vana på den fronten. Lärde mig om något att leva billigt, även om det var i östligare länder + mellanöstern.

Hann med en snabbis i österrike för någon månad sen också, hade inte möjlighet till cykling då det var en familjetripp och sommarens reskassa definitivt var kaputt men fanns cykeluthyrare överallt och de flesta liftar gick som vanligt.

Får jag inte det rätt seriösa extra + sommarjobb jag söker nu (examen närmar sig.. hu) vore det riktigt roligt att bumma nån månad iaf. Kanske kunde göra en Monkey Collective Style 2 under tiden också, men lite bättre?

PS, vilken bakaxel/hub är det som gäller till en ellsworth joker?

Någon som kan jämföra Österrike med Frankrike när det gäller sommarsäsong?
Priser på boende, priser för säsongskort, liftsystem, mentalitet... åkterräng etc etc

När det gäller vintersäsong tror jag faktiskt att jag gillar österrike bäst (när man har vägt in alla tänkbara aspekter). Dock har jag en förkärlek för det franska språket.

Men sluta vara så neggiga allihop för sjutton.

Det är MÄNGDER med folk som skibummar varje år och det kan ju inte vara för att det är trist och skitsvårt att få jobb.

När vi varit i Verbier så har vi ju pratat med en hel del folk som "året-runt-bummar" där, helt omöjligt verkar det ju inte vara och rätt bra betalt också, iallafall just där.

Schweiz är ju dessutom en bra kompromiss mellan Österrike och Frankrike.

Skulle själv gärna dra ner några månader, är man stadd vid halvbra kassa redan vid avresa och dessutom tar lite hugg där nere är det garanterat inga problem att klara sig i 2-3 månader utan att varesig jobba ihjäl sig eller behöva spara allt för mycket innan. Mitt största problem vore nog mitt fasta jobb här hemma som jag inte vill ge upp, det var lurigt nog att vara ledig i 9 veckor i somras.

Tack för ordet.

E-beth: Liftkorten i Verbier är löjligt billiga sommartid, iallafall om man köper per vecka. 500:- när alla liftar går, 250 när det bara är en lift. Säsongskorten kan inte vara dyra.

Jomper: har sett uppgifter på säsongskort på ca 110-180€. DET är billigt det! :]
Då kan man ju lägga resten på cykeldelar!

Österrike, Tyrolen, cykling förbjuden på vägar smalare än 1.5 meter ;(

Personligen har jag alltid haft lite svårt för vissa drag i Österrike, inte minst historiska. I juni var vid faktiskt där, i Nauders, för att hoja, men det föll sig så att vi valde Engadin i sista sekunden. http://www.lowdin.nu/MTB/Juni05/A_short_trip_to_the_Alps.html

Jämför man alpländerna är det ingen tvekan om att Schweiz har den mest avancerade MTB-kulturen. Flest verkligt läckra MTB per capita, bäst cykelaffärer, och dessutom fantastiska stigar. Har hojat i Andermatt, Zermatt, Brigg, Davos o Sankt Moritz. Jämför man kostnaderna med Österrike, så är restaurantbesök dyrare, men priserna på mat på Migro och Coop är ungefär desamma, bensin är betydligt billigare, liksom tältplatser.

Bästa Downhill scenen i Europa är Portes du Soleil. Vi var i Morzine i augusti och där fanns den mest levande DH scen jag någonsin sett. 24 sommaröppna liftar, med gemensamt liftkort, 10 anlagda DH-banor, tusentals DH-åkare med tunga riggar som ägnade hela dagarna åt att åka upp med lift o ner i banorna. Det var faktiskt liftköer vissa tider. Liftkortet sträcker sig över ett stort område och inbegriper t o m några orter som ligger i Schweiz. Våra grannar på tältplatsen, gjorde ungefär vad Elisabeth är ute efter, låg där i veckor.

Ett annan höjdare i Frankrike är Sospel i Les Alpes Maritime. Inga liftar dock.

Lago di Garda har också lysande MTB, folk kommer dit från hela världen för att hoja.

Per

Fast faktum var att absolut ingen brydde sig om cykelförbuden i Österrike. Varesig vandrare eller andra cyklister. Väldigt avslappnad stämning på alla ställen där vi var.

Stället jag skulle vilja åka till _måste_ ha liftar,
Tanken är att åka nedför... även om man kan dra ut på någon xc tur emellanåt. :)

På vägen ner genom tyskland kan man ju passa på att köpa lämplig cykel!

My bumming days are over, men på min tid var det verkligen inga problem att varken gneta ihop pengar eller hitta jobb på plats. Å jag var på bra mycket kostsammare platser... far away. Som e-beth sa, finns bara viljan så....

Porte de solei har jag bara besökt på vintern men det var otroligt schysst!!! Jag kan tänka mig att cykling där måste vara grym. Läste även ett reportage från Morzine (som är samma region) i Singletrack där dom var lyriska över cyklingen där.

E-beth skrev:
> Stället jag skulle vilja åka till _måste_ ha
> liftar,

Panoramaete.gif

Då skulle du älska Portes Du Soleil, som jag skrev 24 sommaröppna liftar 10 DH-banor, en levande DH-scen. De har verkligen lyckats få området att "flyga". Det var nästan som en vintersportort under högsäsong, skillnaden var den att folk hojade, idel tunga hojar, fullface hjälmar o ryggskydd. På vissa ställen fanns gratis cykeltvätt o verktyg för justeringar. Det är 14 (halvdana) skidorter som knutit ihop sina lift- och stigsystem o faktiskt lyckats skapa ett MTB-paradis. Mycket roligare för att hoja en åka skidor.

Hittar inte liftkortspriserna men har för mig att ett säsongskort var högst överkomligt.

Per

låter som en kul ide men är lite svår att genomföra när man har ett fast jobb. på den punkten håller jag med leo mfl som helst INTE vill jobba på semestern.

det vore dock en klockren resa om jag fortfarande hade pluggat.

man kanske ska 'bränna ut sig' till nästa sommar..?

Jag lyckades vara utomlands i totalt 5 veckor i somras för att cykla. Utöver det hade jag 5 veckors ledigt till.

Fast jag har fast jobb ;)

Tillbaka
Topp