[mini-säsong2006] mtb-bumma i alperna nästa sommar?

Jag håller med Per om Morzine även om jag var där för några år sen men det fanns väldigt mycket att åka på och det var relativt billigt att hyra lägenhet,, runt 100 eur per vecka men det går kanske att få bättre pris om man stannar längre

Sen ligger ju Les Gets granne och det gör ju inte saken sämre men se till att inte hamna på sjukan i Morzine för kan du inte franska så är man illa ute men dom fattar vad AJ betyder :-)

Leo --> hur är priserna på boende i Whistler på sommaren?

Jag har varit i Fernie en massa gånger och även andra mindre hålor i Kanada på Vintern och alla beklagar sig på hur dyrt det är i Whistler men det är ju å andra sidan överlägset störst, jag kollade upp en lägenhet som jag hyrde en säsong i Fernie uppe vid backen och den skulle gå på 1500 Cad per månad så det kanske blir en sväng dit nästa säsong :-)

//Magnus

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag lyckades vara utomlands i totalt 5 veckor i
> somras för att cykla. Utöver det hade jag 5
> veckors ledigt till.
>
> Fast jag har fast jobb ;)

jo, fast du jobbade väl typ 14 timmar om dagen 6 dagar i veckan hela vinterhalvåret?

det går ju om man vill såklart.. kanske, om arbetsgivaren tycker det är ok med långsemester. =)

Är det så mycket bättre cykling i alperna att man vill vara där i några månader??

En som aldrig hojjat i alperna=)

Själv skulle jag vilja ta en båt ut i svenska skärgården med hojjar....., Men inte i flera månader...Då skulle jag ju sakna hellas..hehe

När jag (vinter) säsongade i österrike fick vi betala ca 70.000sek för 120kvm, januari till mitten av april. Vi var 7stycken. Det måste anses ycket billigt för att vara vintersäsong.
När jag var i Val D'Isère kostade det det dubbla, och då fick vi ändå trängas 6 personer på 36kvm, utan direkt isolerade väggar och en läckande toalett...

Jag hoppas innerligt att det är billigare på sommaren, hyr man ut sin lägenhet (så att man ej har dubbla hyror) så går man ju +-0 på boendet.
Liftkortet är riktigt mycket billigare än på vintern, så resterande pengar kan användas till en uppgradering av hojjen...

Både verbier och les gets känns väldigt lockande!

Om vi är några stycken som delar på boendekostnaden för ex. 3 månader så kan man ju boka upp sig den månaden man kan vara borta ( alternativt 2 månader eller hela perioden)! På så sätt kan man "alltid ha full stuga" så att säga :)

Rippa skrev:
> Läste även ett
> reportage från Morzine (som är samma region) i
> Singletrack där dom var lyriska över cyklingen
> där.

Det regionala samarbetet har döpt regionen till Portes du Soleil o Morzine är den ort som i någon mening ligger mest centralt.

Per

Ville skrev:
> Är det så mycket bättre cykling i alperna att man
> vill vara där i några månader??

Både ja o nej. Ja, om man är DH-orienterad, då går det inte att jämföra på samma dag. I Portes du Soleil står 10 väldoserade DH-banor o väntar. Helt fantastiskt!

För andra än DH-bumsen är det svaret inte självklart jakande. Många mindre skidorter försöker få sommargäster att åka MTB och kallar då vägarna pistmaskinerna använder på vintern för MTB-rutter. De är dödtrista. Man stretar uppför på grusväg i timmar och bromsar tills händerna värker ned.

Den bästa MTB-åkningen finns inte nödvändigtvis där bergen är högst och alpernas stigar är anlagda för fotgängare. Det är ofta brant o svårt utan att nödvändigtvis vara kul. Mer rullande landskap, som klippiga bergen eller Skottland, där bergen är rundare lämpar sig bättre för MTB. Den roligaste cyklingen vi någonsin gjort har varit i Colorado och i Californien.

Därmed inte sagt att det inte är kul att hoja i alperna. Har gjort det tre gånger och det blir säkert fler. Det är kul att göra något nytt.

suvretta15.jpg

Det är vackert! Men när det gäller rolighetsfaktor kan jag säga, att inget ställe jag varit på i alperna matchar Lunsen eller Sörlandleden mellan Södertälje och Mölnbo som vi hojade förra söndagen.

Per

Föresten: Portes Du Soleil måste väl ha sommarskidåkning?!! Ännu ett till skäl att åka till alperna, det bästa av två världar! ;)

Det varierar nog. Mycket av åkningen i alperna är väldigt liftorienterad men letar man lite och får hjälp av lokala förmågor går det att hitta grymt bra singletrack. Lite brantare och mer spännande än hemma bara.

Shafberg i Österrike ligger helt klart på min topp-10-lista över berg att cykla på. Tyvärr får man trampa upp, det tar två timmar (10 kilometer och ca 800 höjdmeter). Som plåster på såren ligger det ett gasthaus på toppen och utförslöpan som är tidvis svår men oftast bara snabb och stökig, tog väl 45 minuter ner ungefär.

I Verbier finns både lite plattare utförsåkning och väldigt brant, allt är singletrack. Men inget är märkt som cykelstigar och det är nog ganska svårt att hitta om man inte får hjälp. En hel del går att nå med lift + lite klättring men mycket kräver lift upp med bil om man inte vill ägna flera timmar åt klättring.

E-beth skrev:
> Föresten: Portes Du Soleil måste väl ha
> sommarskidåkning?!! Ännu ett till skäl att åka
> till alperna, det bästa av två världar! ;)

Jag tror det är dåligt med det. Som utförsåkare med ca 100 veckors skidåkning i alperna bakom mig var jag inte imponerad. Det finns säkert en del sköna hang. Men det är relativt lågt, d v s långt ifrån snösäkert, tror knappt någon lift kommer upp till 3000 m. Snarare tror jag liftsystemet slutade på ca 2500. Men jag kan missta mig på det.

För mig kändes det som att Portes Du Soleil är som gjort för MTB. Och, att de verkigen satsade. Man kunde hoja runt hela dagen och från den ena liften till den andra. Det var skitsnyggt uttänkt.

Portes du Soleil skulle inte vara min första preferens om jag skulle boka en skidresa långt i förväg. Däremot bodde man i Geneve och det just hade ramlat ner en halv meter puder skulle man inte kunna låta bli.

Per

> I Verbier finns både lite plattare utförsåkning och väldigt brant,
> allt är singletrack. Men inget är märkt som cykelstigar och det är
> nog ganska svårt att hitta om man inte får hjälp. En hel del går att
> nå med lift + lite klättring men mycket kräver lift upp med bil om man
> inte vill ägna flera timmar åt klättring.
>
> Svendborg, Fyn

Det mesta man cyklar på är ju dock markerade vandringsleder, och det mesta
går ju att nå med liftarna när hela systemet är öppet. Visst undantag för
några av nerfarterna på "bergen mitt emot" dock (Tobogan Run mm).

Det skulle dock underlätta om man var ett gäng och hade en bil att ta sig
runt med även i lifttäta orter som Verbier.

Sedan är det väl precis som Per säger, att man inte nödvändigtvis ska dra sig
till alperna om det är teknisk singletrack man är ute efter. Vill man däremot
köra downhill eller "bomba utför" i allmännhet (med klättringar om man vill)
så är det ju rätt plats.

/cal - på polarns konto

jomper skrev:
> Shafberg i Österrike ligger helt klart på min
> topp-10-lista över berg att cykla på. Tyvärr får
> man trampa upp, det tar två timmar (10 kilometer
> och ca 800 höjdmeter). Som plåster på såren ligger
> det ett gasthaus på toppen och utförslöpan som är
> tidvis svår men oftast bara snabb och stökig, tog
> väl 45 minuter ner ungefär.

finns det möjlighet att shuttla med pickis där? så man slipper trampa menar jag.. me not like uphill!

jomper skrev:

> Shafberg i Österrike ligger helt klart på min
> topp-10-lista över berg att cykla på.

Är det rätt stavat? Får bara ett par träffar på google och de är på något slaviskt språk o svenska (happy).

e-beth: så du har börjat struktuera de lösa funderingarna nu.

Jag är intresserad av mer cykling nästa sommar och det här låter som en toppenide. vet dock inte riktigt hur många veckor jag kan vara ledig från jobbet jag förhoppningsvis har nästa sommar.

// staffan

Per skrev:
> E-beth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Föresten: Portes Du Soleil måste väl ha
> > sommarskidåkning?!! Ännu ett till skäl att
> åka
> > till alperna, det bästa av två världar! ;)
>
> Jag tror det är dåligt med det. Som utförsåkare
> med ca 100 veckors skidåkning i alperna bakom mig
> var jag inte imponerad. Det finns säkert en del
> sköna hang. Men det är relativt lågt, d v s långt
> ifrån snösäkert, tror knappt någon lift kommer upp
> till 3000 m. Snarare tror jag liftsystemet slutade
> på ca 2500. Men jag kan missta mig på det.

Stämmer, det finns ingen glaciär med liftar i Portes de Soleil. Närmaste sommarskidåkning är Zermatt, Les deux Alpes eller Tignes.

> Portes du Soleil skulle inte vara min första
> preferens om jag skulle boka en skidresa långt i
> förväg. Däremot bodde man i Geneve och det just
> hade ramlat ner en halv meter puder skulle man
> inte kunna låta bli.

Som Genève-bo kan jag skriva under på det där utan att tveka :-) Om du däremot redan klarat av Val d'Isere, Val Thorens, St:Anton, Ischgl, Verbier, och Zermatt är det ett klart schysst alternativ. Puder-konkurrensen är låg och det finns många roliga ställen att upptäcka under en vecka om man bara vågar ge sig iväg från Avoriaz och Morzine.

Eric W skrev:
> E-Beth: Engelberg är ett trevligt ställe annars.

Tyvärr är Engelberg väldigt osäkert i år. Vägen upp dit spolades bort i skyfallen som var i Schweiz för nån månad sen. Mycket annat i byn blev också förstört. Visserligen har de väl hunnit fixat det mesta till nästa sommar men jag skulle inte åka dit innan jag kollat upp hur läget ligger.

Edit: Men du har ju helt rätt annars, det är ett grymt ställe :-)

Senast redigerad av en moderator:
Givetvis prioriteras ju dh framför skidåkning! (denna gång)
Men det vore ju rätt kul att veta om stället man skall till har sommarskidåkning, så att man kan packa in skidorna också!

Har varit runt lite både i österrike, frankrike och italien på flera av de nämnda ställena, fast enbart under vintersäsongen. Tignes/ Val Misär hoppar jag nog över om jag nu får välja ... been there, done that... en gång för mycket :]

E-beth skrev:
> Givetvis prioriteras ju dh framför skidåkning!
> (denna gång)
> Men det vore ju rätt kul att veta om stället man
> skall till har sommarskidåkning, så att man kan
> packa in skidorna också!

Zermatt har sommar skidåkning. Där finns ett av Europas absolut högsta liftsystem och en stor del är öppen under sommaren. Det finns en del fina turer att göra runt Zermatt på MTB. Det finns en recension här: http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/CH2000/Zermatt.htm

Zermatt är spektakulärt. Men den roligaste turen för MTB går ner i dalen, istället för upp i bergen, till Stalden och Gspoon över Gebidempass ovanför Brigg. Cyklingen är bättre runt Brigg. Roligare stigar. Mkt mer variation.

Val d´Isere är ingen höjdare på sommaren, rena spökstaden jämfört med Chamonix. Det är så dött att de välkomnar 4WD folk som åker omkring i jeepar i backarna, verkligen Val Misär.

Per

Jag skulle kanske förtydliga lite och säga att ställena jag nämnde har jag ingen koll på när det gäller cykling. Däremot kan jag rekommendera de för skidåkning :-)

Tänkte späda på Elisabeths längtan till Alperna och göra lite reklam för Schweiz med alldeles färska bilder.

Från Santa Maria VM

smvm1.jpg

smvm2.jpg

I nationalparken Val Mora ovanför Santa Maria VM

O så några från Andermatt

andermatt1.jpg

andermatt2.jpg

andermatt3.jpg

Från rutten över Oberalb och Maighelpass, fantastisk tur

O till sist från Brigg

brigg2.jpg

Klättring mot Gebidumpass, Weisshorn i bakgrunden

brigg3.jpg

Under vattenfall

brigg4.jpg

Slingrigt, stigen lär vara från romartiden

Per

Lycka till, o hoppas att just du får det där drömjobbet alla vill ha: ett par timmar på kvällen bakom bardisken på puben där cykelbumsen släcker törsten på kvällen ;)

Ett tips är att kombinera universitetsstudier med cykling och/eller skidåkning i Innsbruck. Vad jag har förstått finns det lokala cyklister där som bygger banor och liftarna går nog året runt för att serva vandrare.
Jag gjorde själv en vintersäsong med studier som var lyckad. Tyvärr har jag inte provat på cykling i området men hade en granne som cyklade downhill (obs på vintern) så det går och vadringsnätet är väl utbyggt.
Innsbruck är en stor stad med många turister även på sommarhalvåret vilket borde innebära goda möjligheter till jobb.

Om man kollar efter och hittar en Hare Krishna-grupp som bor där, då kan man bo och äta helt gratis, i mot att man går upp kl. 4 och deltar i matlagning, städning, gudtjänst. Sen är man ledig hela dagen. Man behöver inte blir en "krishnatrogen" själv, dom välkommnar alla som vill testa ...bara en gratis tips, jag vet att de finns i Australien, kanske finns i Alperna-dom gillar vackra ställen med höga berg!

Friskis skrev:
> Om man kollar efter och hittar en Hare
> Krishna-grupp som bor där, då kan man bo och äta
> helt gratis, i mot att man går upp kl. 4 och
> deltar i matlagning, städning, gudtjänst.

Klart man gör vad som helst för att få hoja ;)

Per

Bara så mi vet: Ett sommar-säsongskort i les gets kostar 55,00 € (without Boule de Gomme) och ett säsongskort för hela portes du soleil går på ynka 110€!!

Har suttit och räknat på vad allting kan kosta och kommit fram med lite siffror. Ska ringa och kolla vad en lägenhet kan gå på, så fort jag orkar. Än så länge blir det bara uppskattningar på den biten.

Det behövs minst 1 bil på plats hela tiden så att man kan åka iväg för att bunkra mat.

Är man ett gäng som samåker ner så behöver inte resan kosta speciellt mycket. Bensinpengar + lite extra som täcker "slitage".
Annars kan man säkert hitta billiga bussplater (för den som orkar sitta 25h på en buss) eller någon flygstol. PÅ vintern kan man köpa enkel biljett med ex. UCPA och langley och jag antar att något företag borde arrangera liknande resor på sommaren.

Ok, drog till med lite siffror
---------------------------------------------------------------------------
resa t/r: 3000kr
säsongskort: 1000kr
boende: 4000kr/månad
mat: 2000kr-2500kr/månad (eller hur mycket du nu käkar)

cykelprylar/reservdelar: ja, hur mycket budget behöver man här?
---------------------------------------------------------------------------

Att tänka på:
Utgifter för mat&boende har man ju oavsett var man befinner sig i världen! Så där sker ingen större förändring. Visst kan vissa saker vara dyrare i alperna, men i gengälld är andra saker som ex. brie-ost (mmmmmmm) och vin (MMMMmmmm) MYCKET billigare! Bara att lägga om kosten lite!

Alltså är det _resan_ (ca 3000kr om man reser så billigt som möjligt) och liftkortet (ca 1000kr) som kostar. Enda nackdelen är att man inte får någon inkomst under tiden man är där, om man inte jobbar lite extra.
Men va fasen! Inser ni inte att det inte behöver bli så jäkla dyrt som alla tror? Ni som redan har en DH cykel borde iaf tänka till. Det är mer synd om mig som måste butgetera för ytterligare 20lax så jag också får en!

chill

Du kan nog sänka resekostnaden där om du vill. Jag flög för 1100kr tur och retur till Genéve med Snowflake. Bokar man i tid så. Man får väl boka en ditresa och sedan en hemresa några månader innan man ska hem. :)

cal: låter fint det. Själv köpte jag en enkelbiljett med UCPA i våras, den kostade 850 pyttesmå svenska riksdaler :]

ni ser själva, priserna pressas hela tiden ;)

[edit]
själv tror jag att boendepriset kan pressas rejält. Den summa jag drog till med räcker för en vintersäsong, fast då bor man inte speciellt lyxigt.

Tyvärr finns det aldrig några prisuppgifter om säsongsboende på nätet. Ringer man brukar det dock finnas några alternativ att välja mellan, som inte ligger i närheten av de ockerhyror man annars ser.

E-beth skrev:
> Bara så mi vet: Ett sommar-säsongskort i les gets
> kostar 55,00 € (without Boule de Gomme) och ett
> säsongskort för hela portes du soleil går på ynka
> 110€!!

Självklart man ska ha för hela systemet. För cykling är nog Morzine bäst eftersom det ligger mest "mitt i" sysemet. Det är stort, sträcker sig över ett jätteområde, så det är en bra sak om man bor i mitten. Tror inte det är så blodigt dyrt, särskilt inte om man hyr i två tre månader på sommaren. Tror det är stort utbud, mycket större än efterfrågan, tror inte ens de har fullt efter mitten på juli och augusti.

Det har byggts för mycket skidorter, våningshotel, o liftar i alperna i förhållande till snötillgången, och det roliga med Portes du Soleil är man satsat stenhårt på MTB och faktiskt lyckats.

Per

Eftersom man behöver en bil där nere är väl bil ett lämpligt ressätt, plus att man då får med sig alla grejer utan problem.

I somras åkte vi ner till Österrike. Fyra pers med cyklar och packning i V70 med takbox.
Prisexempel:
färja gbg-kiel bil+4pers: 2430kr
bensin ca: 1200kr
pris per person: 900kr

Vad som blir dyrt är väl som du säger e-beth, ev ny cykel, fullface, skydd..
plus dv- och hjälm-kamera då såklart.

/ Staffan

Go for E-beth!

Hoppas du får in en digitalkamera & ett internat-
abbonemang i budgeten också så att du kan ge oss
fräscha Ride Reports lite då och då.

staffan: och v70:in ;) ...jag har bara bummat med bilar som är födda -86 och äldre ;P
men om någon som ska med har en bra bil så tackar man ju inte nej till det!! (så kanske man slipper ett till kamremshaveri i tyskland)

jag har ingen v70, det var bara ett exempel. "Hej pappa, får jag låna din bil 5 veckor?". :)
gammal bil går säkert lika bra, det var du som sa att man behöver en bil, vilket jag håller med om.

// Staffan

Apropå flygpriser kan jag även tipsa om http://www.maerskair.com som har billiga flyg från Köpenhamn till Genève. Det är gratis att ta med cyklar på flyget om de väger under 18 kg. Om det är skjuts från flygplatsen till typ Morzine eller liknande ni behöver kan jag troligen fixa det om ni säger till i förväg :-)

Man behöver egentligen inte bil i Portes du Soleil. Hela området är sammanvävt av liftar, och hyr man våning är det knappast långt till affärerna. En bil kan ha vissa fördelar, inte minst om man vill pröva att hoja någon annanstans några dagar, men det är inte en nödvändig förutsättning.

Per

Per: mnja... tycker tillgång till bil är ett måste. Inte kul att sitta fast (isolerad) i en bergsby under flera månader. Dessutom så kanske man inte har 100meter till affären. Kan vara skönt att slippa bära ( eller att lifta) hela tiden.

Hur ser portes-du-soleil området ut? Vad är närmaste större by och närmast stora stad?
Det måste ju vara billigare att handla där än uppe i bergen... så är det ju överallt annars...

E-beth: jag var nere i LesGets 4 veckor nu i sommar och åker tillbaka nästa år i 4 veckor till, vi kan ju samordna detta lite kanske. Vi bodde i les Gets men funderar på om det inte blir ett större hus i Morzine nästa år, det ligger lite mer i mitten av systemet.

Jag försöker ragga ihop så många från 412/gride här i GBG som möjligt och nu verkar vi bli ca 10 pers som är intresserade att åka ner, vissa bara någon vecka men flera vill ner upp till 4 veckor. Då kan vi nog få ner boendekostnaden en hel del. Jag tänkte börja kolla upp boende och intresset efter jul så man kan boka relativt tidigt, engelsmännen bokar upp en drös hus i mars/april.

Skicka ett mail så kan vi stämma av om det är intressant.

/mats

INFO:

närmsta stad från Morzine/Les Gets är Cluses (20km), dit åker man och bunkrar upp på Carrefour, mest mörk choklad blir det, 4kr per 100 gram, ett måste till kaffet och kortleken. Några km från Morzine ligger även en Casino som är hyffsad.

Ett liftkort för hela systemet är ett måste, åkningen i Schweiz är otroligt bra, i Chatel byggs det mest trails så där skulle man igentligen helst bo om inte Schweiz var så dyrt.

Vi hyrde en VW buss och fick in 6 cyklar och 6 pers utan problem, kostade 13000:- med fria mil i 4 veckor.

Om man vindsurfar så ta med utrustning, för det är bara 3 mil till Lac Leman (genevesjön) som är en utmärkt bad, segel och surfsjö ofta med fin vind.

Slutligen rekommenderar jag att man stannar minst 4 veckor för det var sista veckan som jag upptäckte att det fanns en drös alternativa NS-spår som man inte hann åka.

mats412: härligt! Låter toppen tycker jag. Skickar dig ett mail snart.
Själv stannar jag gärna 2 månader. Är det några utav er som klättrar?
(vindsurfing är nästa grejj jag vill prova på ;) men tyvärr kommer nog alla pengarna att gå till en dh cykel)

E-beth skrev:
> Per: mnja... tycker tillgång till bil är ett
> måste. Inte kul att sitta fast (isolerad) i en
> bergsby under flera månader. Dessutom så kanske
> man inte har 100meter till affären. Kan vara skönt
> att slippa bära ( eller att lifta) hela tiden.

Visst är det skönt med bil, inte minst om man vill se lite nytt land.

> Hur ser portes-du-soleil området ut? Vad är
> närmaste större by och närmast stora stad?

Det är en rad stora byar, Morzine, Les Gets, Abondance, Avoriaz, Morgins, m fl, Morzine känns mest centralt, är som en liten stad med utmärkt livsmedelsbutik. Avoriaz kändes mest avslaget, enorma våningshotel som verkade tomma på sommaren.

Närmaste större stad är nog Thonon Les Bains, o Monthey, o naturligtvis Geneve. I Morzine finns dock allt man kan tänkas behöva. Jag tvivlar på att det lönar sig att åka bil för att köpa dagligvaror, om man inte köper enorma volymer, och då ska man nog helst handla i Tyskland.

Per

Per: de har inte lika god choklad i tyskland. Och ja, vi handlar enorma mängder choklad. Det är rätt skönt med bil om man vill ta några dagar ledigt från cyklandet och dra till geneve, Chamonix eller kanske medelhavet.

PS: nästa år är planen att delta i Megavalanche i Alp'd'huez i början av Augusti.

E-beth: vi kanske ses i Blixås på söndag.

mats412: Jupp, ses på söndag! Var du med upp till åre föresten, jag kanske har hälsat på dig redan?

Bästa chokladaden görs i schweiz! (lindt är fasligt gott!)
..1er prix skall man akta sig för, i alla fall när det gäller choklaaaad ;)

mats412 skrev:
> Per: de har inte lika god choklad i tyskland. Och
> ja, vi handlar enorma mängder choklad. Det är rätt
> skönt med bil om man vill ta några dagar ledigt
> från cyklandet och dra till geneve, Chamonix eller
> kanske medelhavet.

O, ja, jag förstår precis, kom just hem från en bil- o cykelresa med både medelhav o alper. Från Morzine når man Nice på sex o en halv timme. http://www.viamichelin.com/viamiche...strDestCityCountry=1424&image.x=21&image.y=18

Per

Tillbaka
Topp