Minipump som verkligen funkar

HåkanC

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Av given anledning undrar jag om det finns något nyare, bättre, snabbare och uppdaterade minipumpar än ovanstående?
Lezynpumparna har bra rykte, troligen inte utan anledning. (Jag har ingen särskild egen erfarenhet av dem)
Det finns tom en pumpslang med inbyggd tryckmätare som skall funka med deras "medium" och "large" handpumpar
lezpxpes.jpg

http://www.lezyne.com/product-hpumps-hv-abspengauge.php#.WuiJ-kxuI2w
Men den kostar en del; 23,99 € här: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=111516;menu=1000,5,71;page=85

/Håkan

Sixten Fors

Aktiv medlem
HåkanC sa:
För den som vill ha en lös digital tryckmätare (att slarva bort?) finns det billigare
Schwalbe Airmax Pro för 109,19 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-airmax-pro-digital-air-pressure-gauge
/Håkan
Men långt ifrån lika bra som ToPeak. Har testat båda. Använder ToPeak D2. Lätt att använda, växla mellan bar och psi, växla mellan bil och raceventil, växla mellan statisk och dynamisk avläsning, knapp för att släppa ut luft och se på display när trycket sjunker, etc. Men 110 kr är billigt och bättre än tummen.

geologen

Aktiv medlem
Jag använde min gamla Lezyne i dag. Punka för första gången på evigheter. Måste vara flera år sen sist. Men pumpen funkade fint! Däcket kändes lika hårt som det andra, golvpumpspumpade. Vet inte modell, men den är liten och smal, med löstagbar slang.

Tyvärr upptäckte jag nyss att även den nya slangen gått hål på, förmodligen för att jag inte fått ur glasbiten eller vad det nu var som gjorde hål, eller att jag inte fick det rent nog under de blöta och smutsiga förhållanden som rådde. I framtiden ska jag ha med mig rena trasor i plastpåse på rundorna, så jag kan torka rent allt innan jag sätter ihop...

Pfaff

Aktiv medlem
Det är säkert bra med tryckmätare men de är ju inte räddningen vid punka i fält, s.a.s.
Vad jag vill ha är en liten effektiv pump som kan hjälpa mig hem när även CO2 patronen fallerat.

Men det finns lite förslag ovan att titta på, tack för dom.

Stervelo

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Pfaff sa:
Av given anledning undrar jag om det finns något nyare, bättre, snabbare och uppdaterade minipumpar än ovanstående?
Lezynpumparna har bra rykte, troligen inte utan anledning. (Jag har ingen särskild egen erfarenhet av dem)
Det finns tom en pumpslang med inbyggd tryckmätare som skall funka med deras "medium" och "large" handpumpar

http://www.lezyne.com/product-hpumps-hv-abspengauge.php#.WuiJ-kxuI2w
Men den kostar en del; 23,99 € här: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=111516;menu=1000,5,71;page=85

/Håkan
Tyvärr så klarar den inte ogängade ventil förlängare. Den behöver gänga för att fungera. Min är relegerad till mtb nu, vilket är trist, den passar så fint i ryggfickan, men den fungerar dåligt med ventilförlängare till högprofilhjul på landsväg.

geologen

Aktiv medlem
Jag har faktiskt aldrig sett en pump, oavsett storlek/typ, som klarar ogängade ventiler. Hur skulle det gå till, menar du? Det är ju knappt det går att få fast pumpmunstyckena ens med friktionen från gängorna.

Black planet

Aktiv medlem
Grym pump. Har använt den på rejsern när någon glömt ta med fungerande pump till stugan.

geologen sa:
Jag använde min gamla Lezyne i dag. Punka för första gången på evigheter. Måste vara flera år sen sist. Men pumpen funkade fint! Däcket kändes lika hårt som det andra, golvpumpspumpade. Vet inte modell, men den är liten och smal, med löstagbar slang.

Tyvärr upptäckte jag nyss att även den nya slangen gått hål på, förmodligen för att jag inte fått ur glasbiten eller vad det nu var som gjorde hål, eller att jag inte fick det rent nog under de blöta och smutsiga förhållanden som rådde. I framtiden ska jag ha med mig rena trasor i plastpåse på rundorna, så jag kan torka rent allt innan jag sätter ihop...

evo

Aktiv medlem
Är nog den enda som varit missnöjd med lezyne. En sådan med slang i, förlorade trycket och pyste och hade sig. Tröttnade på den och köpte en lite Topeak racerpump (micro rocket, tror jag). Den har jag använt i flera år och den har funkat. Men man får verkligen pumpa...

Lingon

Aktiv medlem
Tycker Lezynes munstycken som man gängar på ventilen är helt värdelösa. Antingen blir det inte tätt eller så följer venilkäglan med ut när man skruvar av.

Lingon

Aktiv medlem
NLC sa:
Lingon sa:
Tycker Lezynes munstycken som man gängar på ventilen är helt värdelösa. Antingen blir det inte tätt eller så följer venilkäglan med ut när man skruvar av.

Ah, har vi inte avhandlat den delen (flera gånger) förut?
Har jag iofs inte sett, men ändå fortsätter folk att rekommendera skiten, när dom inte är kompatibla med dom bästa slangarna, som tex Michelins gröna latexslangar? Konstigt. :)

emmer

Ny medlem
Henrik_E sa:
NLC sa:
Lingon sa:

Jo, och tydligen är det fullständigt orimligt att förväntas dra åt alla skruvar på sin cykel.

När käglorna lossar får man användning för sin runda ekernyckel från Biltemas - en av de få saker den duger riktigt bra til...

Lingon

Aktiv medlem
emmer sa:
Henrik_E sa:
NLC sa:
Lingon sa:

Jo, och tydligen är det fullständigt orimligt att förväntas dra åt alla skruvar på sin cykel.

När käglorna lossar får man användning för sin runda ekernyckel från Biltemas - en av de få saker den duger riktigt bra til...
Jaha, det är därför man alltid skall ha med en ekernyckel om man inte momentdragit ventilkäglorna inför varje cykeltur. Borde ingå när man köper lezynepump. :)

mmmrrrr

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
NLC sa:
Lingon sa:

Måste erkänna att sedan jag inte drar åt mina ventilkäglor på de cyklar som jag pumpar med andra pumpar än min Lezyne (har såklart en minipump per cykel, precis som att varje cykel har sina tillhörande verktyg och delar så att man inte behöver flytta runt sådant mellan innan man drar iväg). Kommer de cyklarna att implodera, eller vad är risken med att cykla runt med oåtdragna ventilkäglor?

mmmrrrr sa:
Henrik_E sa:
NLC sa:
Lingon sa:

Måste erkänna att sedan jag inte drar åt mina ventilkäglor på de cyklar som jag pumpar med andra pumpar än min Lezyne (har såklart en minipump per cykel, precis som att varje cykel har sina tillhörande verktyg och delar så att man inte behöver flytta runt sådant mellan innan man drar iväg). Kommer de cyklarna att implodera, eller vad är risken med att cykla runt med oåtdragna ventilkäglor?
Risken är såklart att ventilkäglan skakar loss och tömmer slangen på luft. Hände mig innan jag skaffade Lezyne-pump så jag hade såklart ingen aning om att det var det som var anledningen till att jag tappade luft ur slangen. När jag sedan skaffade Lezyne-pumpen så insåg jag vad som var felet med slangen (som för övrigt ligger kvar i garaget efter att jag bytt den till en slang med åtdragen ventilkägla).

emmer

Ny medlem
Lingon sa:
emmer sa:
Henrik_E sa:
NLC sa:
Lingon sa:

Jaha, det är därför man alltid skall ha med en ekernyckel om man inte momentdragit ventilkäglorna inför varje cykeltur. Borde ingå när man köper lezynepump. :)

Äh... Det ingår ju i uppackning av slang ur kartong. Köper du opackat gross så kan jag förstå att man kan glömma det från gång till annan.

qma

Aktiv medlem
Jag ogillar skruv-munstycken a'la Lezyne, och korta pumpar i allmänhet, pga. att det har varit lite plågsamt att se på när sådana används vid punkalagning på stig.

Även om käglan inte lossnar (vilket må vara handhavandefel från ansvarig cykelmekaniker) så kämpas det ofta med skruvfästet, och sen ska det pumpas med superliten volym och kort slag en hel stund...

(Men jag har förstått att vissa får skruvfästet att vara smutt och att det finns modeller som ger lite mer luft.)

Jag har vant mig vid en enkel pump med lite mer volym, ingen slang och flärp-fäste istället. En bit slang hade gjort den smuttare men det viktigaste för mig är snabbkopplat fäste och volymen.

mmmrrrr

Aktiv medlem
tinkerbell sa:
mmmrrrr sa:
Risken är såklart att ventilkäglan skakar loss och tömmer slangen på luft. Hände mig innan jag skaffade Lezyne-pump så jag hade såklart ingen aning om att det var det som var anledningen till att jag tappade luft ur slangen. När jag sedan skaffade Lezyne-pumpen så insåg jag vad som var felet med slangen (som för övrigt ligger kvar i garaget efter att jag bytt den till en slang med åtdragen ventilkägla).

Fantastiskt!

emmer

Ny medlem
qma sa:
Jag har vant mig vid en enkel pump med lite mer volym, ingen slang och flärp-fäste istället.
Det är mest att när man är uppe i 120 pumpslag och 7 bar så börjar man bli trött och det går jäkligt tungt. Då är det bra med slang så man inte bryter av ventil (-förlängaren) och skruvning så det inte läcker och jävlas.
Så det är väl som alltid: Rätt sak till rätt sak :-)

NLC

Aktiv medlem
Lingon sa:
NLC sa:
Lingon sa:

Har jag iofs inte sett, men ändå fortsätter folk att rekommendera skiten, när dom inte är kompatibla med dom bästa slangarna, som tex Michelins gröna latexslangar? Konstigt. :)

Det konstiga är väl isf att Lezynes pumpar är kompatibla med Challenges rosa latexslangar... Alla måste inte gilla samma sak, klarar du inte av att använda en minipump med slang (som f.ö. emmer förklarat fördelen med) så slipper du men det finns många andra som inte delar din uppfattning om deras uselhet.

Stervelo

Aktiv medlem
geologen sa:
Jag har faktiskt aldrig sett en pump, oavsett storlek/typ, som klarar ogängade ventiler. Hur skulle det gå till, menar du? Det är ju knappt det går att få fast pumpmunstyckena ens med friktionen från gängorna.
Jag har en crankbrothers minpump, du låser fast huvudet med den, fungerar fint. Går att pumpa till runt 7 bar. Switchbar mellan låg volym per slag, högt tryck alltså, och hög volym, lågt tryck. Så det går fort att få i ett par bar. Sen är det svettigt som med alla minipumpar. Men, det är inte samma konstruktionskvalitet som lezynen, och den har ingen slang, vilket suger. Men, den tar ogängade ventilförlängare alldeles galant.

ujja

Aktiv medlem
Lingon sa:

På ventilen (iaf Conti) så är det två gängor, först en mindre och sedan en större, Lezyneslangen passar ju inte på den typen av ventiler, man blir tokig av att slangen släpper från ventilen.

Spacekitty

Aktiv medlem
ujja sa:
På ventilen (iaf Conti) så är det två gängor, först en mindre och sedan en större, Lezyneslangen passar ju inte på den typen av ventiler, man blir tokig av att slangen släpper från ventilen.

Jo det är klart att det passar. Jag använder bara Lezynepumpar och Conti-slangar sedan många år.

Jensen

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
ujja sa:

Jo det är klart att det passar. Jag använder bara Lezynepumpar och Conti-slangar sedan många år.

+1, kört den pumpen och contislangar i många år även jag, förstår inte problemet

ohellstrom

Aktiv medlem
Jensen sa:
Spacekitty sa:
ujja sa:

+1, kört den pumpen och contislangar i många år även jag, förstår inte problemet

Problemet är att vi fortsätter tjafsa med folk som av outgrundlig anledning inte kan förstå att hantera en lezyne-pump.

cykloton

Aktiv medlem
Sliter upp en gammal tråd. Beställde 2 pumpar, en crankbrother HP och en HV, HPn är såklart lite mindre och lättare medan mtb däcken går betydligt snabbare att pumpa upp med HV'n... Trist bara för den är så lång så den inte går ner i fickan... Finns det HV pumpar som är små (under 20cm långa)

Topp