Minirecension: Turner 5-Spot

Hoj!

Det är ännu lite för tidigt, men här kommer en första liten recension av Turner 5-Spot.

Tidigare erfarenheter

Raleigh M-800 Hardtail anno 1999 med för liten ram
Crescent Draupner FS XC anno 2002 med för klen ram ;)

Syfte med ramen/cykeln

Att få en cykel som är bra på allt. En helig gral för skogsåka, om du så vill. Fokus ligger på singeltrack hela dagen, men det ska gå bra att trampa upp och bomba ned samt transportera sig på grusvägarna också.

Nuvarande specifikation

Sadelstolpe:       Thomson Elite     á 292 gram
Sadelstolpklamma:  Hope              á 50 gram
Ram:               Turner 5-Spot Large med en 550 fjäder på Romicdämparen totalt 3400 gram
Styrlager:         FSA Orbit Extreme á 135 gram
Gaffel:            Manitou BLACK Elite 80/100 från '02 (denna måste bytas ASAP)
Frambroms:         Magura Louise '02 Gaffel + ok & handtag = 2024 gram
Styrstam:          Thomson           á 192 gram
Vevlager:          Shimano Hollowtech II á 101 gram
Vevparti:          Shimano Saint 22/32/bash á 1073 gram
Styre:             Protaper          á 299 (inklusive fäste för pulsklocka)
Bakväxel:          SRAM X.9          á 247 gram
Växelhandtag bak:  SRAM X.9 trigger  á 129 gram exklusive wire & hölje
Växelhandtag fram: SRAM X.9 trigger  á 129 gram exklusive wire & hölje
Bakbroms:          Magura Louise '02 á 259 gram ex. skiva
Handtag:           Answer            á 62 gram (har bytts mot ODI Lock-On)
Framväxel:         Shimano XT standard á 176 gram
Pedaler:           Shimano 959       á 348 gram / par
Bakhjul:           DT Swiss Onyx nav, 32 ekrar, Mavic 317 fälg, standard slang, Conti Gravity däck,
                   Magura Louise bromsskiva & Shimano LX kassett tot. 2558 gram

Framhjul:          DT Swiss Onyx nav, 32 ekrar, Mavic 317 fälg, standard slang, Conti Gravity däck &
                   Magura Louise bromsskiva tot. 1959 gram

Sadel:             Selle 'Flite Gel  á 307 gram
Kedja:             SRAM PC-59        á 266 gram (kapad till rätt längd)
Totalvikt:                           14.006 gram ex växelvajrar

Testad terräng

Åreskutan både uppför, på tvären och utför.
Tellus Sömnlös i Rudan banan, c.a. 11h i lervälling
Min favoritstig hemma, Milbanan (se turtips, Ludvika)

Första intryck

Det kändes, konstigt nog, precis som hemma. Alltså som om jag suttit på cykeln sen jag började cykla. Förvisso är allt utom ramen mina gamla vanliga komponenter och sittställningen den gamla beprövade (mer eller mindre). Men likväl?

Stampar man på gasen (dvs. accar iväg) svarar cykeln mycket bättre än min gamla Crescent, men kanske inte lika bra som Raleigh'n.

Uppförsbackar

Min gamla Raleigh är en mästare uppför. Faktiskt. Det har alltid varit mina ben som avgjort när backen varit för tvär, aldrig cykelgeometrin. Men Crescenten fick man verkligen jobba för att hålla framhjulet på backen.

Nu har min kära Turner en 25 mm för kort gaffel och inga spacers (väl kort rörstump på gaffeln, visade det sig) så det är som gjort för att klättra. Men det är inte hela sanningen. Cykeln klättrar bättre än den gamla hardtailen. Faktiskt mycket bättre. Det ska bli skoj att prova Skorstenshöjden vid tillfälle (säg runt den 19:e). Bakdämparen är inte riktigt tweakad ännu men det känns kanon på alla sorters uppförsbackar.

Utför

Här fick Turnern verkligen visa upp sig i Åre. Nu räcker inte ynka 5" riktigt ända fram på skutan och den jämförelsevis sunkiga och korta gaffeln mörkar hela tiden cykelns prestanda. Men i de situationer där bakhjulet fick ta emot hela cykeln (som i det lilla gap-droppet som har visats på bild tidigare) lyser ramens egentliga kapacitet igenom. Fy fan vad skönt, är det bästa sättet jag kan beskriva det på. Försök beskriva en orgasm för någon som aldrig haft förmånen att uppleva det själv, så förstår du mitt dilemma att vidareförmedla denna känsla. Kanske en smula överdrivet, but you get the point ;)

Längs med

Cykeln hamnar där jag pekar, gaffeln räcker till, bakdämpningen är underbar. Har inte testat så mycket singeltrack än. Rudanbanan är minst sagt teknisk och min trötthet var stor. Det var inte riktigt rätt läge att känna efter hur cykeln beter sig på 'platten'. Den lite låga gaffeln gör att vevpartiet kommer för långt ned, slog i pedalerna på ställen jag inte förväntade mig det. Förhoppningsvis blir det bättre med rätt gaffellängd. Men vad jag läst kan 5-Spot vara lite väl låg, fast ha en bra känsla på snabb singeltrack utför då den ligger som klistrad. Kompromisser får man räkna med om man vill ha en cykel som klarar allt.

Det handlar givetvis om att lära sig vart man kan trampa fulla varv och vart man får pumpa med pedalerna också. Käns inte som något egentligt problem, lite irriterande så här långt bara.

På min testrunda med snabb singeltrack klaffade allt, hur skönt som helst. Körde första riktiga testet med Crescenten på samma bana och blev besviken att det inte gick att hoppa ty cykeln svalde det lilla hoppet. Med Turnern var det annorlunda. Tjoff och vi flyger, nu har hjulen visst kontakt med marken igen!? Vad hände med landningen? Mjuuukt var ordet :) Jag har givetvis "lärt mig" tekniken att få en FS att flyga under mina två år med Crescenten, men iaf. :)

Underhåll

Alla som var vid Rudan i helgen vet i vilket skick cyklarna hamnade. Lerinpackning, rostande kedjor, lera i alla lager, lera överallt. Det gånger elva timmer = katastrof för cykelns välbefinnande. Så det var dags för en liten renovering. Ny kedja (den andra ska få bada i olja, roterar mellan tre kedjor - GO SRAM Gold Link), BBB-trissornas små kapslade lager har rengjorts och fettats in på nytt. Det mesta av leran har tvättats bort, de fd. nya växelvajrarna har rengjorts så gott det går. Ja, men ramen då? Jo, jag pumpade i lite nytt fett i bussningarna med min fettspruta och såg på medan de rengjorde sig själva. Ska skruva isär och inspektera om det räckte, men jag tror minsann det!

Tidsåtgången för bussningsreinfettning (21 bokstäver) var ungefär 10% av tiden för att rengöra trissorna. Dvs. c.a. tre minuter. Men då skruvade jag bort flaskstället och ena dämparbulten också...

Imorgon ska jag ta isär och fetta om naven.

Framtida uppgraderingar

Som alla redan förstått - gaffeln måste väck. Siktet är just nu på en Manitou Minute eller en Marzocchi Z1 Freeride. Båda har sina för- och nackdelar. Tiden får visa. Finns inget kvar av plånboken just nu så min gamla BLACK 100 mm får funka så länge.

Nästa punkt på programmet är ett lite bredare styre samt lock-on handtag. Tröttsamt att behöva flytta ut handtagen hela tiden. Ska kanske testa med hårspray så länge.

På "vill ha"-fronten finns även ett par hjul handbyggda av undertecknad på XT-nav (eller Hope, om jag hittar ett välbetalt jobb), 36 x DT Comp samt X 321 fälg. Bromsarna kommer kanske att bytas mot ett par Magura Louise FR, mest för att sätta de gamla på vintercykeln.

Den dagen bakväxeln tackar för sig blir det nog en SRAM av någon kvalisort också.

Tack till

+ Alla goa människor här på Happy som hjälpte till att tipsa om Epic-ramar
+ Dane Thomas AKA Daner på http://www.northamericanflyers.com/ som importerat skönheten och lagt ned en hel del tid och energi på att få fram ramen till mina händer uppe i Åre. Stort tack, det känns kanon att ha dig som representant här i Sverige! Feta tummar upp!
+ Crescent som löste in ram #2, som pajjade under min relativt milda behandling, istället för att lacka en ny likadan. Fick mer stålar för den på så vis än om jag sålt utbytesramen (det räcker med två).
+ Anki som står ut med min galenskap och dessutom lämnar ett litet topplån när RSV beslutat att ge mindre än prognosen först visade...

Åter till testlabbet *stort leende*

Senast redigerad av en moderator:

lundatok

Aktiv medlem
Härligt Tobbe!

Själv har jag inte fått så mycket tid på min ädla prick. Sen hade jag aldrig åkt på fulldämpad något seriöst. Efter ett par timmar i Sisjön och en runda i Delsjön så funkar allt som det ska känns det som. Sen känner jag igen mig, visst är det som hemma? Återkommer med mer intryck när jag fått åka lite mer och fått en fjäder från Dane(r), men visst är det ett enda betyg som gäller: Köp!

Hur känns dom Onyx-naven Tobbe? Tittar på ett färdigbyggt hjulpar med dom, men på mtbr så verkar det vara lite si och så med dom... Kanske ska hålla mig till planen och skaffa EXAKT dom hjulen som du tittat på, läskigt.

> Hur känns dom Onyx-naven Tobbe? Tittar på ett
> färdigbyggt hjulpar med dom, men på mtbr så verkar
> det vara lite si och så med dom... Kanske ska
> hålla mig till planen och skaffa EXAKT dom hjulen
> som du tittat på, läskigt.

Onyxnaven är som nav är mest :) Har inte haft anledning att tänka på dem, ska dock riva isär och serva idag så jag kanske får anledning att ondgöra mig?

Det är happyhjulen jag beskrev, så kusligt är det inte ;)

> Onyxnaven är som nav är mest :) Har inte haft
> anledning att tänka på dem, ska dock riva isär och
> serva idag så jag kanske får anledning att ondgöra
> mig?

Så var bakhjulet servat. Två 17 mm blocknycklar på var sida navet och lite kraft så var axeln lös, knackade ur den lite försiktigt ur navet. Sen kan man lyfta bort bodyn och nållagret däri (lösa nålar så var försiktig. Rengjorde hela bodyn och fettade in på nytt. Fettet på navaxeln var hur rent som helst trots över två år i massor av lera och ingen service.

Dit med allting igen, dra åt, klart! Fasen vad skönt med kaspalde lager istället för konor och justeringar hit och dit :-D

Det enda slitaget jag kunde finna var att ena dammskyddet hade lite torrsprickor, men det beror nog på min rikliga använding av avfettning på kassetten...

Kan inte uttala mig om vikt och pris, men funktion och servicevänlighet är utomordentlig!

teabag

Medlem
Suverän recension som vi glatt hugger in på nu när arbetet dagas igen.

Fast visst är whole lotta Rosie en riktig höjdare ??

Keep up the good work.

feffemannen

Aktiv medlem
posten.jpg

Kom till pappa... Imorgon blir det stora byggaredagen.

f

Johan S

Ny medlem
Först och främst måste man ju tacka och buga för en så ingående recension. Jag blir faktiskt själv sugen på att sälja bilen och skaffa mig en "riktig" cykel av den där sorten. Tyvärr är jag alldeles för skraj för alla bussningar och lager som ständigt ska kollas. Det finns en gräns (som bilar för länge sedan passerat) för när det blir för mycket att hålla efter för att fordonet ska leva forever. Är jag för nojjig?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Turnern kör ju en ovanlig filosofi när det gäller det där - bussningar istället för kullager. Bussningar som är lätta och billiga att byta.

och lätta att underhålla!

Körde runt Kinnekulle förra måndagen och njöt i fulla drag! Speciellt över de rötter som bara kändes i framgaffeln men var helt omöjliga att känna med baken.

Mmmm...

Edit: Grattis feffemannen! Hoppas Daner har pustat bort mina fingeravtryck som tillkom när jag fingrade på ramen i Åre ;)

Senast redigerad av en moderator:

Daner

Aktiv medlem
Jag har just tejpat ihop en tredje 5-Spot i lådan, redo för leverans till västkusten. En silver anodized XL som väger 3386 g med sadelstolpsklämma. Från och med nu levereras samtliga 5-Spots med Turner's böjda fetspruta (så att ni kan smörja samtliga leder utan att behöva meka med bakdämparen) och en extra växelöra "just in case".

Tobbe - Jag skickar fetsprutan och växelörat imorgon.

Feffemannen - Jag väntar tills Thomson leveransen kommer (den är på väg över Atlanten) och skickar allting tillsammans.

Lundatok - Turner skickade ingen 650 fjäder för oss så jag kommer att ringa både Turner och Romic senare ikväll.

> Tobbe - Jag skickar fetsprutan och växelörat
> imorgon.

Oj! Riktigt juste! Top notch Daner!

Men bekymra dig inte om att skicka, jag kommer på happygrillningen till Rudan i helgen (med en reservation för regn & rusk)!

lundatok

Aktiv medlem
Alright, väntar med spänning Daner. Får ett nytt ride kit till min Minute i veckan så i helgen blir det åka av i vilket fall! :D

Tänkte skriva en utförlig betraktelse av mina åkintryck men Tobbe har beskrivit det mesta i utsökt detalj.

Lundatok ger 5-spot två tummar upp och jag är löjligt nöjd!

Hur många är Happy på en 5-spot nu då? Jag, feffemannen, Tobbe? Hotar ju snart enduromaffian... ;)

iMats

Aktiv medlem
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------

> Edit: Grattis feffemannen! Hoppas Daner har pustat
> bort mina fingeravtryck som tillkom när jag
> fingrade på ramen i Åre ;)

Jag har varit också fingrat och drägglat lite på den hos Häggs så det kan nog vara läge för en sanering nu ;-)

> Hur många är Happy på en 5-spot nu då? Jag,
> feffemannen, Tobbe? Hotar ju snart
> enduromaffian... ;)

Plus en XL till västkusten, men vi vet inte om det var en happyist...

Daner

Aktiv medlem
Tror inte att han är med (ännu). Han har valt att köpa från en butik i Mölndal som är inte med i recensionslista.

C-dale

Aktiv medlem
HiHo Silver!!

Jag vet inte vad kravet är för att få kalla sig Happyist, men jag kollar forumet regelbundet o lägger in ett o annat inlägg, men har inte vart med på nå`n happy- ride (än).

Hursomhelst så ska jag hämta ut en silver-ano XL 5Spot hos Åby cykel vilken dag som helst.
Hemma väntar ett gäng nya samt begagnade delar som jag plundrat min C-dale Super V på. Denna hoj har jag förändrat lite de senaste åren från race- till okynneshoj.

Super Vn är en 97:a som avverkat ett 20-tal långlopp o otal race i Västgötacupen, men har fortfarande kvar originallagren ( orörda ) både i sving o dämparfästen. Nämner detta för när jag skulle köpa min första fullfjädrade -97 var jag redan då sugen på en Turner. Hade läst de lysande (som vanligt)
recensionerna i MBA o kollat en ram på Jönköpingsmässan ( visades av nån liten firma som jag tror hette A-bike? ). Ramen kostade lika mycket då som nu - runt 16 lappar, men huvudskälet till att det blev en
C-dale var de avskräckande exempel t. ex GT, på multi-länkade cyklar med bussningar, som var glappa innan man kommit runt kvarteret.

Hoppas det nya bygget skall höja åkglädjen nära de astronomiska nivåer jag upplevde på min första MTB, en 86:a Miyata Valley Runner . ( Stabila HiTen-rör, nära släkt med Wirsbo vattenledningsrör, och indexfria tumreglage som krävde en närmast musikalisk känslighet i hanterandet.)

Vad gäller Åby cykel o Motor är de trevliga att ha att göra med, har ett bra sortiment med delar o tillbehör och fixar annars för det mesta raskt hem det man önskar. Har ofta Continental-däck med bra priser.
Säljer holländska cyklar som B-One , Batavus o Koga Miyata med en särskild nisch för touringcyklar o tillbehör.

För övrigt är Kristina en av de sällsynta kvinnor som man kan ha en givande diskussion om ställbara munstycken med.

Min tramsiga första rad förstås om man studerar mtbr`s Turner-forum ordentligt....

C-dale Skrev:
> HiHo Silver!!

;)

> Jag vet inte vad kravet är för att få kalla sig
> Happyist

Du är registrerad, det räcker i min bok :)

> Hursomhelst så ska jag hämta ut en silver-ano XL
> 5Spot hos Åby cykel vilken dag som helst.

Grattis!

Då var vi fyra spotters! Två blå, två silver. Plus Daners lilla röda :)

Daner

Aktiv medlem
C-Dale -

Ramen ska levereras till Åby innan kl. 16.00 idag. Jag vill ha bilder när den är klar!

Tobbe -

Har du bestämt dig för en ny gaffel ännu? Det här kommer att bli tillgänglig fr o m 1 september:

sc32_600.jpg

Jag försöker inte tänka om den lilla (medium) röda som min - då blir det bara svårare att skiljas.

Daner

Aktiv medlem
Information från Maverick American:

The SC32 represents the finest in Aggressive XC Fork technology. It combines the weight of an XC fork with the steering precision and performance found in a Free ride forks.

DESCRIPTION:

The Fork has 5" (125mm) of air sprung, oil damped travel. Run it open at five inches while riding or, with the flick of a switch, reduce it to 3" (80mm) of travel while climbing technical terrain.
40 mm externally butted aluminum uppers, 32mm hard anodized aluminum lowers.
External rebound adjustment.
Proprietary Design, True Quick Release, Front Loading.
Stanchion Guards included.
Fork weight, including upper crown is 1588 grams (3.5 lbs).
Maverick Hub with 24 mm axle available separately (244 grams).
Build Height (Axle to Crown Race): 494mm.
Ride Height (with recommended 25-30mm sag): 464 to 469mm.

Cirkapris för Maverick SC32 gaffel med 24mm nav är 8500:-

Måste uppdatera prislistorna...

> Har du bestämt dig för en ny gaffel ännu? Det här
> kommer att bli tillgänglig fr o m 1 september:

Inte än. Det kommer att dröja innan jag har råd så det känns onödigt att bestämma sig nu. Men huvudkandidat är Minute 2.

> Jag försöker inte tänka om den lilla (medium) röda
> som min - då blir det bara svårare att skiljas.

Klokt ;)

lundatok

Aktiv medlem
WipeClean Skrev:
> Klubben för inbördes beundran har slagit till! :P
>
> Jag avundskjuk??? NÄÄÄÄÄ! :D

Vi försöker bara rationalisera bort våra utlägg... ;)

feffemannen

Aktiv medlem
Då var mitt bygge cykelklart och cyklat. Så här ser hon ut:

img_2563__scaled_640.jpg

img_2565__scaled_640.jpg

Sadelstolpen är alldeles för låg och jag väntar på en thomsonstolpe som, förhoppningsvis, kommer nästa vecka.

Fyfan va härlig att cykla på. Jag blev riktigt förälskad. Bakfjädringen är otroligt mjuk och följsam. Jag bara chansade lite på inställningarna och tyckte jag hittade rätt direkt.

Gaffeln funkade förvånadsvis bra, men kommer ändå snart att bytas ut (mot en Vanilla tror jag). Det ändå som sedan är kvar är att byta bromsslangarna mot några som är plastöverdragna. Nu har jag lagt silvertejp på vissa ställen på slangen för att den inte ska skava mot lacken, inte vackert.

Fråga till Tobbe och lundatok: Hur har ni dragit växelvajrarna, går de i tvärs under sadelstolpsförstärkningsmanicken? Och har ni dragit in bromsslangen under där också?

f

feffemannen

Aktiv medlem
Ram, framväxel, vevparti och drivlina är nytt. Resten är flyttat från gamla ramen. Jo, det blev en liten tur i änggårdsbergen idag. Vilken känsla att köra nerför partier som jag alltid haft lite repekt för utan att tveka det minsta. Jag kände mig hemma redan efter 10 minuter...

f

Leo

Ny medlem
Den blev riktigt fin! Snart dags att testa det där "lilla" droppet i Blixås som jag visade dig i våras? ;-)

/Leo

lundatok

Aktiv medlem
Vad är det för bashguard du har handlat, har lite funderingar på att skruva på en jag med, då jag inte använt stora klingan än... ( jo förresten, en gång kanske >;)

Horan blev riktigt vacker, även utan spackel!

Grattis!

Jag har tweakat min rebound under turen i Hellas idag, trots att fjädringen känts helrätt hela tiden så kunde den bli bättre. Kör ett tag och börja labba sen, när värsta nyförälskelsen lagt sig.

> Fråga till Tobbe och lundatok: Hur har ni dragit
> växelvajrarna, går de i tvärs under
> sadelstolpsförstärkningsmanicken?

Jag har korsta under bryggan. Dvs. höger handtag går runt styrlagret, löper längs vänster sida på toppröret och korsar sen till höger under förstärkningen. Tvärs om med andra vajren.

> Och har ni
> dragit in bromsslangen under där också?

Det är frestande men inte att rekommendera. Så fort du vill ta bort bromsen måste du lufta den isf. samt kladda med olja. Har du mineral istället för DOT kanske det är värt det? Jag menar, hur ofta tar man loss hela bromskitet? För nu ligger den på vänster sida om bryggan med lite Bike Cover på bryggan (och under vajrarna på toppröret, samt kedjestaget som skydd för happyklibban jag satte där).

Lyxkittade Pricken med en stök-o-meter igår, hittade en McD-stegräknare som jag buntbandade fast på gaffeln. Det är 19558 'steg' eller rötter/stenar/etc. om man kör Simon -> Dr.Spoke -> Indianer & Vita -> Fem svåra -> Blåa ut -> Gröna hem -> Dr. Spoke :) Bilder kommer...

Topp