Minirecension: Turner 5-Spot

feffemannen

Aktiv medlem
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Horan blev riktigt vacker, även utan spackel!

Rim också... inte dåligt!

> Det är frestande men inte att rekommendera. Så
> fort du vill ta bort bromsen måste du lufta den
> isf. samt kladda med olja. Har du mineral istället

Men, som sagt, det är inte ofta man vill ta loss bromsen helt och hållet från ramen. Jaja, jag får se hur jag skall göra. Jag måste ju ändå ha ett par bromsar till någon gång (så jag kan ha mina nuvarande på gamla ramen och köra med den på vintern).

> Lyxkittade Pricken med en stök-o-meter igår,
> hittade en McD-stegräknare som jag buntbandade
> fast på gaffeln. Det är 19558 'steg' eller
> rötter/stenar/etc. om man kör Simon -> Dr.Spoke
> -> Indianer & Vita -> Fem svåra ->
> Blåa ut -> Gröna hem -> Dr. Spoke :) Bilder
> kommer...

Grymt, grymt!

f

Daner

Aktiv medlem
Jag måste återigen varna er att priset som feffemannen fick av Häggs var lite lägre än vanligt, dels för att med framtida beställningar kommer frakten mellan Stockholm och Myresjö att betalas av Häggs och dels för att samtliga ramar kommer att brotchas innan de skickas iväg till butikerna. Räkna med att kostnaden till butikerna kommer att bli minst 600:- högre. Hur Häggs och andra butikerna kommer att passa dessa kostnader till kunderna är deras sak.

Daner

Aktiv medlem
Jag fick det här av C-dale:

Hej Dane ,

här är några bilder o en liten recension av min 5 Spot.

Då jag inte är nån datanisse med direkt tillgång till en hemsida att lägga in bilderna i, tänkte jag att du kanske kan hjälpa till o lägga in bilderna o nedanstående text på Happy-tråden: mini recension av 5 Spot.

Har nu varit ute på min 5 spot ett par gånger i ganska stökig terräng, bl.a Norra Långvattnet o Oxleden (Bertilssons stuga upp till långa spången o vidare mot svart-vita.)

På vägen har jag fått ett par ängslor o förutfattade meningar krossade:

Nr 1: En lång hjulbas gör en cykel smidig som en turistbuss.

Spotten har en hjulbas på 115.8 cm jämfört med min Cannondale Super V (som plundrats på delar) 110 cm, o min tävlingscykel C-dale Raven 2 med 111,5 cm. Trots detta är spotten mycket lättsvängd o smidig utan att kännas nervös alls. Längden märks överhuvudtaget inte.

Nr 2: En flack gaffelvinkel ger seg styrning o ett framhjul som gärna vill floppa från sida till sida i riktigt branta backar.

Styrningen har jag kommenterat ovan o någon tendens till hjulflopp har jag inte märkt, den styr spikrakt även i de brantaste backar jag orkar (o inte orkar) trampa uppför.

Sammantaget är det väl den här geometrin kombinerat med bakdämpare o däck som ger Turner-magin, den är nämligen en GRYM KLÄTTRARE! Bakhjulet ligger som klistrat mot backen o fjädringen sväljer allt mjukt som en barnrumpa, men det som imponerat mest är att den är så lätt att balansera: Marginalen mellan bakhjuls-släpp och framhjulslyft är mycket större än vad jag upplevt tidigare. Går betydligt lättare att stå upp nu för att kunna utnyttja den (lilla) kraft som finns i kroppen. Den är ståpäls-läcker att lyfta framhjulet över kanter o rötter under klättring.

Nerför går det helt OK, Bakfjädringen är mjuk o sväljer det mesta totalt. Styrningen är neutral o väldigt lite överslagskänsla over kanter o dyl.

Överhuvud taget känns cykeln väldigt neutral och jag tror att en styv ram o bakdel hjälper till att ge känslan av balans o säkerhet när man styr omkring bland stenar o rötter. Har redan klarat ett par sektioner som jag haft problem med i flera år.

Lite om delarna:

Ram Storlek XL (Jag är 190 cm lång o 85 kg tung med en tråkig tillväxt i färdriktningen)
Färg Silver anodiserad. Tydligen första o sista upplagan.
Framgaffel Marzocchi Z1 MCR - 02 Beg.
Framhjul CODA-Hugi? nav med Mavic 519 fälg Beg
Bakhjul Hope XC nav med Mavic 819 UST fälg
Snabbkoppling Hope
Styre Maxm MX*6 karbon, nerkapat till 65cm. Samma vikt som mitt Roox Carbon lo-riser men känns stummare.
Stam Thomson 90 mm 15 gr
Styrlager Hope
Sadelstolpe Thomson Beg
Frambroms Hope Mini med 185 mm skiva o Goodridge slang. Beg.
Bakbroms Hope Mono Mini med 140 mm skiva
Framväxel XTR ny
Bakväxel o reglage 8-delad XTR Beg
Vevparti Syncro alu Snyggaste vevar som tillverkats men kanske inte så kultigt som Syncros stålplåts-d:o. Beg
Vevlager Shimano fyrkant
Däck Schwalbe Fat Albert. Bak UST med en skvätt Stan`s. Fram Front Only.
Bashring DMR
Bakdämpare Romic med 550 fjäder. Kör med kompessionsvredet utskruvat 3-4 klick från max. Blir då gungfri i sittande o bra i stående. Returen har jag utskruvad 11 - 12 klick från max. Förspänning: Med 3 varv som är max enligt manualen får jag över 12 mm sag mätt på dämparen och jag misstänker att den bottnar även om det inte känns. Sitter en tjock gummibumper på kolvstången. Vore intressant att prova en 600 fjäder. Har du några utbytesfjädrar Dane?

Lossade ena dämparfästet o kände på länkaget som gick ganska trögt, men jag misstänker att det går lättare med tiden o ger anledning att ändra på inställningarna.
Vikt 13,9 kg ( +- 0,2 )

Saknas bara en guldfärgad Hope QR till sadelstolpen så är Pimpmobilen klar!

Som framgår är jag duktigt nöjd med cykeln o det är svårt att hitta nåt att klaga på. Dekalerna är dock väldigt plastiga o suger fast smuts, stor risk att jag river av dom i framtiden. Vore trevligt om den vägde 3 kg mindre, för då vore den den enda hojen jag behövde. Svårt att få allt även om det är väldigt nära!!

C-dale

Image-FC4E38FCFAB711D8.jpg

Image-FC5CBCACFAB711D8.jpg

Image-FC64B1D4FAB711D8.jpg

rikard

Aktiv medlem
Mycket snyggt bygge. Pimpprylarna är verkligen helrätt på den hojjen.

> Vore trevligt om den vägde 3 kg mindre, för då vore den den enda hojen jag behövde.
>

Nytt vevparti, lexanbash, nya pedaler och ny gaffel. Det borde kunna skrapa av mer än ett kilo iallafall. Men med den hojjen skall du inte cykla snabbt, då hinner vi andra inte titta klart.

/rikard

C-dale

Aktiv medlem
42Hz Skrev:
> Hehee.. Pimpig var ordet, inte hittat någon
> guldfärgad fjäder till bakdämparen? :)
>
CRC säljer faktiskt guldfärgade fjädrar, men hade tyvärr inga till Romic.
Alternativet är ju självklart Ti-fjädrar från USA men kostnaden kan väl åka upp mot 2.000 kr innan man har dom hemma. Lite svettigt för en viktminskning på 100 gram o en estetisk pluspoäng.

Ett par Crank Brothers Triple-Ti skulle oxå pryda sin plats, men faller av samma skäl som fjädern + att jag ogärna byter pedalsystem när jag har 2 Shimano-utrustade hojar till.

Daner

Aktiv medlem
En till anledning att inte byta till de dyraste EggBeaters - Crank Brothers rekommenderar inte Triple-Ti till folk över 185lbs/84kg.

C-dale

Aktiv medlem
Stor kan bli liten av flitigt Turner-bruk. Vägde 84,7 kg söndags så gränsen är snart nådd,

WeightWatchers for WeightWeenies kanske är nåt att satsa på.

För övrigt har jag väldigt snälla fötter: Satte i titan-axlar i mina ur-SPD-pedaler. Hette dom 737 ?
Alla andra körde av dom men inte jag!
Kört med en titanaxel i vevlagret i min 90 års Merlin i 12 år. Samma här, alla andra körde av dom men inte jag!

Fotnot: Alla i det här sammanhanget står väl ungefär för Tommy Johansson.

Ecke

Aktiv medlem
Vilken skillnad det blev på C-dales XL och Feffemannens ram. Två helt olika cyklar! Väldigt många ramar ser helt annorlunda ut i XL-format.
Image-FC4E38FCFAB711D8.jpg

img_2563__scaled_640.jpg

/Erik

Per

Ny medlem
Skitkul att Du är så nöjd Tobbe. 5-spoten verkar gjord för Lunsen, hoppas det blir framöver. Undrar om du är den ende som har en 5-spot i Sverige?

Per

Ny medlem
> Per, nejdå. Vi är tre till på happy! ;)
>
> Jag, lundatok och c-dale.

Kul, undrar i mitt stilla sina om c-dale ska byta namn nu till "Turner" eller 5-fläck?

Per

Daner

Aktiv medlem
feffemannen Skrev:
> Per, nejdå. Vi är tre till på happy! ;)
>
> Jag, lundatok och c-dale.
>
> f

Lundatok, TNT, Feffemannen, C-Dale...What mysterious character will step forth to claim their rightful place as the fifth member of the Swedish 5-Spot Posse? The anticipation is killing me!

C-dale

Aktiv medlem
Per Skrev:
>>
> Kul, undrar i mitt stilla sina om c-dale ska byta
> namn nu till "Turner" eller 5-fläck?

Visserlgen har jag kapat mitt ena Cannondale ben ,(med smärta ), men jag har ett kvar o som alla vet slår även en enbent C-dale den övriga världen med häpnad.

Om jag vill följa devisen att "Man är vad man äger" får jag väl ta det aristokratiskt egotrippade
namnat Merlin Turndale =)

BTW I söndags deltog jag i Balls traditionella Tår dö Götteborg , o det var en go känsla när min 5Spot
stablt i fint tog Happys äldste invånare nerför "Helvetesbacken " till N:a Långvattnet. Övriga deltagare gick..... Efter drygt 5 timmars cykling var dock benen finito o jag tog den breda vägen hem,

Bara att bryta ihop o komma igen nästa år!
,

lundatok

Aktiv medlem
Såja, dags att skaka liv i denna tråden med lite intryck från en 5-spot.

Nu har jag äntligen fått åka på min ruskprick ett halvår och jag känner att det är dags för lite samlade intryck.
Ramen är enkel, mr Turner har gjort det enkelt för sig, han kör på samma tema som "Just Works" och det stämmer. Ramen hänger med, hjälper till, spjärnar emot och räddar mig allteftersom det behövs och det behövs, tro mig.
Körde förra sommaren och i höstas med en för klen fjäder i och då får man spänna fjädern hårt vilket i sin tur tar bort mycket av mjukheten i dämpningen. Allt blev alldeles utmärkt med hårdare fjäder till bakdämparen ( Stort tack, Dane! ) och i framgaffeln.
Det enda ramen inte tycker om är att åka på plan väg, då börjar den sura och bli lite seg i tramptaget.
Vi ser nu fram emot att ta oss runt KK en eller ett par varv och mycket skånsk stig i sommar!

Man blir inte bättre cyklist med en bra cykel men det är fan så mycket roligare!

Ut och cykla med er!

lundatok skrev:
> Man blir inte bättre cyklist med en bra cykel men
> det är fan så mycket roligare!

Efter 9 månader på min 5-Spot vägrar jag hålla med; den har gjort mig till en betydligt bättre cyklist. Så det så!

Och nu ska vi snart ut och njuta av varandra i regnskurarna.

lundatok

Aktiv medlem
Äh, surmas, alltid ska du knorra om något. ;P

Visst blir man bättre cyklist, eller så här vill jag säga, men en 5-spoten vågar jag dundra utför mer än jag vågade med min gamla hoj och kommer uppför enklare eftersom man kan sitta ner och trampa längre, helt klart, sen om jag har blivit bättre för det vet jag inte.

iMats

Aktiv medlem
Har tidigare i kväll varit ute några timmar och lekt med min lilla leksak och jag får väl instämma i det mesta som sagts här. Förväntningarna är ganska väl uppfyllda, det jag reflekterar mest över att man på något vis vågar köra betydligt hårdare men ändå säkert på något vis. Hoppas det inte är en illusion... :)

Buddha

Aktiv medlem
Jo.
Klättrar som en bergsget så länge mina lungor och lår tillåter. Gav mig på en brant bergsvägg (kändes som en vägg!) och i samma sekund som framhjulet tog berg tänkte jag för mig själv; "..det här kommer att gå åt helvete!" Men icke! Bakhjulet satt som klistrat och nosen var lätt att hålla på mattan hela vägen upp.

Utför i stök? Flyter fram. Plush!

Som tidigare talare har sagt så luras(?) man till att våga sig på mer -kör hårdare, fortare, brantare och högre än tidigare.
Undrar hur det ska bli när dämpare och gaffel har justerats in ordentligt..

Topp