Jag fick det här av C-dale:
Hej Dane ,
här är några bilder o en liten recension av min 5 Spot.
Då jag inte är nån datanisse med direkt tillgång till en hemsida att lägga in bilderna i, tänkte jag att du kanske kan hjälpa till o lägga in bilderna o nedanstående text på Happy-tråden: mini recension av 5 Spot.
Har nu varit ute på min 5 spot ett par gånger i ganska stökig terräng, bl.a Norra Långvattnet o Oxleden (Bertilssons stuga upp till långa spången o vidare mot svart-vita.)
På vägen har jag fått ett par ängslor o förutfattade meningar krossade:
Nr 1: En lång hjulbas gör en cykel smidig som en turistbuss.
Spotten har en hjulbas på 115.8 cm jämfört med min Cannondale Super V (som plundrats på delar) 110 cm, o min tävlingscykel C-dale Raven 2 med 111,5 cm. Trots detta är spotten mycket lättsvängd o smidig utan att kännas nervös alls. Längden märks överhuvudtaget inte.
Nr 2: En flack gaffelvinkel ger seg styrning o ett framhjul som gärna vill floppa från sida till sida i riktigt branta backar.
Styrningen har jag kommenterat ovan o någon tendens till hjulflopp har jag inte märkt, den styr spikrakt även i de brantaste backar jag orkar (o inte orkar) trampa uppför.
Sammantaget är det väl den här geometrin kombinerat med bakdämpare o däck som ger Turner-magin, den är nämligen en GRYM KLÄTTRARE! Bakhjulet ligger som klistrat mot backen o fjädringen sväljer allt mjukt som en barnrumpa, men det som imponerat mest är att den är så lätt att balansera: Marginalen mellan bakhjuls-släpp och framhjulslyft är mycket större än vad jag upplevt tidigare. Går betydligt lättare att stå upp nu för att kunna utnyttja den (lilla) kraft som finns i kroppen. Den är ståpäls-läcker att lyfta framhjulet över kanter o rötter under klättring.
Nerför går det helt OK, Bakfjädringen är mjuk o sväljer det mesta totalt. Styrningen är neutral o väldigt lite överslagskänsla over kanter o dyl.
Överhuvud taget känns cykeln väldigt neutral och jag tror att en styv ram o bakdel hjälper till att ge känslan av balans o säkerhet när man styr omkring bland stenar o rötter. Har redan klarat ett par sektioner som jag haft problem med i flera år.
Lite om delarna:
Ram Storlek XL (Jag är 190 cm lång o 85 kg tung med en tråkig tillväxt i färdriktningen)
Färg Silver anodiserad. Tydligen första o sista upplagan.
Framgaffel Marzocchi Z1 MCR - 02 Beg.
Framhjul CODA-Hugi? nav med Mavic 519 fälg Beg
Bakhjul Hope XC nav med Mavic 819 UST fälg
Snabbkoppling Hope
Styre Maxm MX*6 karbon, nerkapat till 65cm. Samma vikt som mitt Roox Carbon lo-riser men känns stummare.
Stam Thomson 90 mm 15 gr
Styrlager Hope
Sadelstolpe Thomson Beg
Frambroms Hope Mini med 185 mm skiva o Goodridge slang. Beg.
Bakbroms Hope Mono Mini med 140 mm skiva
Framväxel XTR ny
Bakväxel o reglage 8-delad XTR Beg
Vevparti Syncro alu Snyggaste vevar som tillverkats men kanske inte så kultigt som Syncros stålplåts-d:o. Beg
Vevlager Shimano fyrkant
Däck Schwalbe Fat Albert. Bak UST med en skvätt Stan`s. Fram Front Only.
Bashring DMR
Bakdämpare Romic med 550 fjäder. Kör med kompessionsvredet utskruvat 3-4 klick från max. Blir då gungfri i sittande o bra i stående. Returen har jag utskruvad 11 - 12 klick från max. Förspänning: Med 3 varv som är max enligt manualen får jag över 12 mm sag mätt på dämparen och jag misstänker att den bottnar även om det inte känns. Sitter en tjock gummibumper på kolvstången. Vore intressant att prova en 600 fjäder. Har du några utbytesfjädrar Dane?
Lossade ena dämparfästet o kände på länkaget som gick ganska trögt, men jag misstänker att det går lättare med tiden o ger anledning att ändra på inställningarna.
Vikt 13,9 kg ( +- 0,2 )
Saknas bara en guldfärgad Hope QR till sadelstolpen så är Pimpmobilen klar!
Som framgår är jag duktigt nöjd med cykeln o det är svårt att hitta nåt att klaga på. Dekalerna är dock väldigt plastiga o suger fast smuts, stor risk att jag river av dom i framtiden. Vore trevligt om den vägde 3 kg mindre, för då vore den den enda hojen jag behövde. Svårt att få allt även om det är väldigt nära!!
C-dale