Missljud från elcykelns centermotor, problemsökning

m4x

Medlem
Hej!

Jag har en Crescent Elder från 2017 med en centermotor. Det kommer ett fruktansvärt oljud från motorn varje gång man trampar på. Ljudet är demonstrerat i detta klipp jag filmade in alldeles nyss:

Är det någon som vet vad som orskar detta och vilka komponenter som behöver bytas ut?

Plush

Moderator
Forumvärd
Tja...

Det är ju en Bafang... Det låter som att det Crescent kallar växellådan har gett upp. Är ju plastdrev innuti denna.
Går att beställa via Crescent men kommer inte ihåg artikelnummret.
Kommer dock ihåg att den för 2 år sen kostade ca 5000sek.
Det sitter ju ett serienummer/modellnummer på drivenheten, googla det och se vad du får för träff på det.

m4x

Medlem
Jag skruvade upp allt och det är kullagret som är trasigt och behöver bytas ut. Frågan är hur jag får loss den?

Verkstaden saknade verktyg till att göra det. Jag har själv kollat runt på nätet och det finns en sjö av avdragare men jag kan inte hitta en enda med tillräckligt smala "klor" för att få fäste (1,5mm är det smalaste) då utrymmet under kullagret är bara 1mm. Har någon några idéer hur jag kan få loss kullagret?

Bilagor

• kullagret.jpg
    kullagret.jpg
    491.9 KB · Besök: 23
Jag skruvade upp allt och det är kullagret som är trasigt och behöver bytas ut. Frågan är hur jag får loss den?

Verkstaden saknade verktyg till att göra det. Jag har själv kollat runt på nätet och det finns en sjö av avdragare men jag kan inte hitta en enda med tillräckligt smala "klor" för att få fäste (1,5mm är det smalaste) då utrymmet under kullagret är bara 1mm. Har någon några idéer hur jag kan få loss kullagret?
Åk till en mekanisk verkstad eller köp på Biltema typ. Denna bör klara det👍🏻

Bilagor

• 9D461A9B-0269-476A-A881-B1497FF5CB72.jpeg
    9D461A9B-0269-476A-A881-B1497FF5CB72.jpeg
    44.6 KB · Besök: 9

Tompot

Aktiv medlem

Du kan också ta en vanlig avdragare, den minsta du hittar, och fila ner klorna så de kommer in under. Gör en vass klack på dem så du precis kan lyfta upp lagret, sen får du in klorna lite till. Men både denna metod och den andra avdragaren på bild i tråden kommer då använda motorn som mothåll, så då är det viktigt att du har koll så att det är lagret som lossar från axeln och inte så att du drar ut axeln ur motorn.
Easy does it.

m4x

Medlem
Jag var tvungen och köpa ett specialverktyg Kukko 43-001 för att komma under med klorna då det extremt tight. Nu är de nya kullagren på plats (verkstaden pressade dit dom åt mig) och tänkte börja skruva tillbaka delarna.

Undrar dock, i och med att jag rengjorde allt så försvann en hel del fett från själva kugghjulsaxeln? ("metalldelen" som sticker ut bakom kullagret på bilden). När man sätter tillbaka delarna så kommer "metalldelen" i kontakt med plastkugghjul som driver på det hela då. I plastkugghjulen ser jag spår av vit fett, kan det vara vitt litiumfett? (baserat på efter massa googlande)

Undrar om man kan smörja på "metalldelen" med denna tub jag har hemma innan jag trycker till den på plats: Biltema hjullagerfett? Står att den är Litiumbaserad med EP tillsatser. Dock är den inte vit i färgen utan mer bärstensgul

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer