Misslyckat inbrott i mitt källarförråd - vad göra för att förebygga i inbrott?

När jag skulle ut och cykla idag såg jag att någon försökt göra inbrott i mitt källarförråd. Låset är inkapslad i en liten box så inbrottstjuven lyckades inte klippa upp det utan skadade det bara kosmetiskt.

I rummet bredvid stod min gravel (värde kanske 6k) låst men ej fastlåst/inlåst och den kunde de ju tagit på vägen ut om de velat. Grannförådet med ett "dagbokslås" var ej uppbrutet. De verkade veta vad de letade efter.

Vad gör jag nu? Någon annan plats för förvaring finns inte tillgänglig.

Ideer:

1. Hänga upp lakan för att hindra insyn - är nu gjort, men hindrar inte dagens tjuv att komma tillbaka.

2. Sätta upp avskräckande skylt om övervakning och rörelselarm I förrådet.
Biter det?

3. Faktisk sätta upp nån form av övervakning? Lagligt? (skiter jag väl iofs i) Vad I så fall?

4. Lugna sig med att försäkring finns och att tjuven inte lyckades ta sig in, hen kanske inte försöker igen och andra tjuvar kommer inte kunna ta sig in så lätt?

5. Annat förslag?

Vad hade du gjort?

PS. Låt inte denna tråd bli kaos/ot om att det finns idioter som snor våra mtbs....

Bilagor

• 20210919_101210.jpg
    20210919_101210.jpg
    484.6 KB · Besök: 169

johan44

Aktiv medlem
5: Inte förvara nåt av värde/nåt du inte står ut med att bli av med i källarförråd är enda metoden. Se det så här, en fin mtb (som jag gissar att du har i förrådet) behöver man inte se som en cykel i alla lägen, ibland kan man definierad den som ett träningsredskap på samma sätt som en hantel eller nåt annat. Och då blir det mer rimligt och logiskt att ha den i lägenheten.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Jag har cyklarna inne i lägenheten (även minicyklarna). Jag vet att det inte är en lösning som passar alla (det tar plats) men det är så jag gör.

Woodknocker

Aktiv medlem
5: Inte förvara nåt av värde/nåt du inte står ut med att bli av med i källarförråd är enda metoden. Se det så här, en fin mtb (som jag gissar att du har i förrådet) behöver man inte se som en cykel i alla lägen, ibland kan man definierad den som ett träningsredskap på samma sätt som en hantel eller nåt annat. Och då blir det mer rimligt och logiskt att ha den i lägenheten.
Detta. Det där fixar de lätt. Frågan är bara om de orkar. Nu vet jag inte var du bor men på vissa ställen har dessa källarförråd blivit föremål för inspelningsplats till musikvideor och där har det florerat både det ena och andra så en skärbrännare ska nog få plats (eller annat enklare verktyg..) Perfekt inbrottsplats på nätterna, finns inga människor och är ljudisolerat. Frågan är bara om någon har varit "dum nog" att ha lämnat värde. Kamera ja vad ska du göra med den? Räcker tjuven är coronamedveten så är den kameran lönlös. Sen är det olagligt sätta upp kameror.

Förvara bara skräp där nere.

Jag skulle ha flyttat ut på landet.

Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
själv har jag mina cyklar inne i lyan men en bekant i grannkommun har inte samma möjlighet så i hans förråd (dom har hyffsat stora förråd) har jag med deras hyresvärds godkännande borrat fast o svetsat en mindre bur inne i i förrådet som tar cyklar hängandes efter väggen borrat in ett godkänd låsögla i golvet sen mc kättinglås genom cyklar o ögla

sen är deras förråd svetsade stålburar med låshusboxar likt TS och krav från hyresvärd på minst klass 3 hänglås samt är varje förrådsenhet klädd invändigt med brandskyddad plywood till/från luft har skyddshus och är stålnätade så går inte ens komma in med inspektionskamera o se vad som finns i förråden

Little Stereo

Aktiv medlem
När jag skulle ut och cykla idag såg jag att någon försökt göra inbrott i mitt källarförråd. Låset är inkapslad i en liten box så inbrottstjuven lyckades inte klippa upp det utan skadade det bara kosmetiskt.

I rummet bredvid stod min gravel (värde kanske 6k) låst men ej fastlåst/inlåst och den kunde de ju tagit på vägen ut om de velat. Grannförådet med ett "dagbokslås" var ej uppbrutet. De verkade veta vad de letade efter.

Ideer:

1. Hänga upp lakan för att hindra insyn - är nu gjort, men hindrar inte dagens tjuv att komma tillbaka.

Biter det?

3. Faktisk sätta upp nån form av övervakning? Lagligt? (skiter jag väl iofs i) Vad I så fall?

4. Lugna sig med att försäkring finns och att tjuven inte lyckades ta sig in, hen kanske inte försöker igen och andra tjuvar kommer inte kunna ta sig in så lätt?

5. Annat förslag?

Vad hade du gjort?

PS. Låt inte denna tråd bli kaos/ot om att det finns idioter som snor våra mtbs....

Tråkigt svar, men enda sätttet att ha något kvar är att förvara det i lägenheten.

SIE

Aktiv medlem
Jag har dragit en extra kätting med hänglås genom gallret (dörren och balken), oklart om ditt galler kanske är lite för ”finmaskigt” för det.

Edit: ser ut som att du isf även låser grannens dörr..

fedde

Aktiv medlem
Tråkigt/tragiskt svar som har skrivits förut:
I lägenhetshus är den enda någorlunda säkra förvaringen
att ha cyklarna inne i lägenheten.

Alla andra lösningar är sämre som skydd mot stölder.

/Fedde

fedde

Aktiv medlem
håller med!
om det inte är praktiskt; tar man av bakhjulet och förvarar på annan plats minskar stöldbegäret...

För att utöka förslaget från KAIS01:

Om cykeln inte kan förvaras i lägenheten av olika skäl:
Ta av bakhjul, framhjul och sadelstolpe med sadel, stoppa i
en stor sopsäck, förvara sopsäcken i lägenheten.
Det borde vara möjligt i de allra flesta fall.

/Fedde

NiclasY

Aktiv medlem

Ideer:

Biter det?

5. Annat förslag?

Vad hade du gjort?

Tyvärr ingen hjälp, men lådan runt låset verkar rätt effektiv.

weldion

Aktiv medlem
Detta. Det där fixar de lätt. Frågan är bara om de orkar. Nu vet jag inte var du bor men på vissa ställen har dessa källarförråd blivit föremål för inspelningsplats till musikvideor och där har det florerat både det ena och andra så en skärbrännare ska nog få plats (eller annat enklare verktyg..) Perfekt inbrottsplats på nätterna, finns inga människor och är ljudisolerat. Frågan är bara om någon har varit "dum nog" att ha lämnat värde. Kamera ja vad ska du göra med den? Räcker tjuven är coronamedveten så är den kameran lönlös. Sen är det olagligt sätta upp kameror.

Förvara bara skräp där nere.

Jag skulle ha flyttat ut på landet.
Det är inte olagligt att sätta upp kameror där allmänheten inte har tillträde. Har du en kamera i ett förråd där man bara ser inne i ens egna förråd och inte får med något av grannarnas, då är det bara att köra.

cubefritzz

Aktiv medlem

Ideer:

Biter det?

5. Annat förslag?

Vad hade du gjort?

elstängsel och skriv varning för tjur, boskap. Beträdes på egen risk. Sätt upp mängder av skyltar som just påvisar att det är elstängsel precis som hos boskapsstängsel. Bör hjälpa. :-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ungefär som att en varning-för-hunden-skylt på grinden är mer effektiv än att verkligen ha hund.

Pfaff

Aktiv medlem
Tyvärr ingen hjälp, men lådan runt låset verkar rätt effektiv.

Jo. Men hur ser gångjärnen ut?
Vill de in kommer de in. Mest en fråga om oljud och tidsfördröjning. Bom och pucklås är effektiva men kräver nog en del plåt- och svetsarbeten.

Woodknocker

Aktiv medlem
Det är inte olagligt att sätta upp kameror där allmänheten inte har tillträde. Har du en kamera i ett förråd där man bara ser inne i ens egna förråd och inte får med något av grannarnas, då är det bara att köra.
Ja då blir det som ett slags minne av boven. Inne i garaget. Jao. Men då är skadan redan skedd. Å andra sidan om kameran är inne i garaget och boven också är där inne så lär den kameran inte finnas kvar efteråt... Radiosignaler genom hård kall förorts- eller vanlig bostadsrättsbetong ser jag som osannolikt

Havoc 5

Aktiv medlem
Vet inte om det har nån betydelse i bovsammanhang men det käns som att vi har ett finurligt system i mitt hus.
Vi har nåt slags taggar för att öppna samtliga gemensamma utrymmen.
Man delar endast ut två taggar/ hushåll och det går alltid att se vem som öppnade en dörr sist.
Dörrarna är tunga som hel…veddet och slår utan tvivel i lås så fort någon lämnar.
Jag har tur och delar förråd med endast tre grannar.
Finhojarna har jag dock inne i kvarten.
Som tur är gillar min respektive cyklar.
(Not).

Havoc 5

Aktiv medlem
Ja då blir det som ett slags minne av boven. Inne i garaget. Jao. Men då är skadan redan skedd. Å andra sidan om kameran är inne i garaget och boven också är där inne så lär den kameran inte finnas kvar efteråt... Radiosignaler genom hård kall förorts- eller vanlig bostadsrättsbetong ser jag som osannolikt
Nej, det stämmer inte. Mitt wifi fungerar utmärkt nere i källaren.
Du har rätt i att en bild på boven kanske inte räcker vägen ut, men chansen (eller risken) är ganska stor att du springer på denne i krokarna.
Jag inbillar mej att bovar ofta opererar kring hemmaplan där de hittar bland indianstigarna.
Såg en skön plåt på en tjuv här i nån av trådarna som jobbade kring Gullmarsplan.
Vet inte hur historien slutade, men för boven slutar det nog sällan bra i långa loppet.
Klen tröst kanske.

Bengt-re

Aktiv medlem
Du har rätt i att en bild på boven kanske inte räcker vägen ut, men chansen (eller risken) är ganska stor att du springer på denne i krokarna.
Jag inbillar mej att bovar ofta opererar kring hemmaplan där de hittar bland indianstigarna.
Såg en skön plåt på en tjuv här i nån av trådarna som jobbade kring Gullmarsplan.
Vet inte hur historien slutade, men för boven slutar det nog sällan bra i långa loppet.
Klen tröst kanske.
Vore jag tjyv är jag tveksam om jag vill möta dig arg nere i källaren....

N_sandstrom

Aktiv medlem

Just källarförråd är oftast inlåsta bakom ståldörrar, och dit tar man sig lättast med nyckel.
Så ja, just dessa typer av inbrott brukar vara väldigt mycket på hemmaplan.

Antingen har man en borttappad nyckel som man behållt länge, eller så är man kompis med någon i huset som släpper in.
Finns rätt mycket att förlora på att fastna på bild.

Stumpy

Aktiv medlem
Eller så får man ett pling i telefonen när rörelsesensorn aktiverats och man kan möta tjuven redan i dörren.

Havoc 5

Aktiv medlem
Vore jag tjyv är jag tveksam om jag vill möta dig arg nere i källaren....
Haha, när jag var liten skrämde morsan mej med ”källargubben”.
Såklart i nåt pedagogiskt syfte.
Det fungerade hursom.
Jag var livrädd för källare upp i 30 årsåldern.
Nuför tiden tillbringar jag själv en del tid nere i källaren då jag mekar med mina knarrar där.
Det är ganska mysigt att smyga ned på fredagkvällen o pyssla lite inför helgen.
Du vet, man smörjer lite, putsar, kollar skruvar osv…
Ofta smyger jag med en öling o lyssnar lite på nån ljudbok eller lite rock om man är på det humöret.
Ibland stöter jag på nån grannkärring men får som regel vara ifred.
Plötsligt slog det mej; fan det är ju JAG som är källargubben!?
Det käns helt ok. Riktigt jävla bra utvecklat.
Jag trivs där med mina hojar.
Misslyckad pedagogik?

Bengt-re

Aktiv medlem
Haha, när jag var liten skrämde morsan mej med ”källargubben”.
Såklart i nåt pedagogiskt syfte.
Det fungerade hursom.
Jag var livrädd för källare upp i 30 årsåldern.
Nuför tiden tillbringar jag själv en del tid nere i källaren då jag mekar med mina knarrar där.
Det är ganska mysigt att smyga ned på fredagkvällen o pyssla lite inför helgen.
Du vet, man smörjer lite, putsar, kollar skruvar osv…
Ofta smyger jag med en öling o lyssnar lite på nån ljudbok eller lite rock om man är på det humöret.
Ibland stöter jag på nån grannkärring men får som regel vara ifred.
Plötsligt slog det mej; fan det är ju JAG som är källargubben!?
Det käns helt ok. Riktigt jävla bra utvecklat.
Jag trivs där med mina hojar.
Misslyckad pedagogik?
Ibland tar livet underliga vägar.... källargubbe låter väl inte så illa ändå?!

Joem

Aktiv medlem
Har inte läst från pärm till pärm, men spontant känns det som du lyckats förebygga inbrottet ganska bra utifrån att inbrottsförsöket misslyckades.

DajaZ3

Aktiv medlem
Min erfarenhet som vaktmästare i slutet på 80'talet är att dom källarförråd som det blev inbott i var dom man inte såg in i eller som det synligt fanns något värdefullt i.
Så förvara inget värdefullt i källaren och låt alla se att det inte finns något av värde där. För oavsett vilka åtgärder man gör kan dom ofta arbeta ganska ostört tillräckligt lång tid för att göra det dom vill.

ooms

Aktiv medlem
Min erfarenhet som vaktmästare i slutet på 80'talet är att dom källarförråd som det blev inbott i var dom man inte såg in i eller som det synligt fanns något värdefullt i.
Så förvara inget värdefullt i källaren och låt alla se att det inte finns något av värde där. För oavsett vilka åtgärder man gör kan dom ofta arbeta ganska ostört tillräckligt lång tid för att göra det dom vill.
Ja, att bara dölja insyn till ett förråd (sitt eget) i en korridor med gallerförråd signalerar ju tydligt att ”här finns det prylar”. Men om det är byggt insynsskyddat fr början (dvs i alla förråd) blir det ju svårare för buset att gissa var det finns godis och inte. I mina ögon är ju ett förråd ganska värdelöst om jag bara kan ha skräp där.

DajaZ3

Aktiv medlem
Ja, att bara dölja insyn till ett förråd (sitt eget) i en korridor med gallerförråd signalerar ju tydligt att ”här finns det prylar”. Men om det är byggt insynsskyddat fr början (dvs i alla förråd) blir det ju svårare för buset att gissa var det finns godis och inte. I mina ögon är ju ett förråd ganska värdelöst om jag bara kan ha skräp där.
Tyvärr är det lite så som jag ser det. Ett källarförråd är bara en temporär lagringsplats för saker som ska till återbruket så småningom...... (Lite överdrivet)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer