Mitt blå skåp, del 2

Denys Zagreus

Aktiv medlem
Mitt blå skåp, del 2
För några månader sedan skickade jag iväg min bakdämpare på fullservice, ett garantiärende via Bikester då dämparen fått en kavitation. I ett tillstånd av vad som måste kallas tillfällig sinnesförvirring verkar jag ha skruvat fast och skickat med bultarna som fäster dämparen i ramen. Jag utgår från det dels då jag har ett vagt minne av att jag, innan jag packade dämparen undrade om det verkligen var så ett så smart drag, dels har jag vänt uppochner på verkstaden men utan lycka. Bikesters kundservice har hört sig för med deras lager som tog emot dämparen, men de säger sig inte ha sett något. Däremot skickades dämparen vidare till Fox som utförde servicen, så jag försöker få tag i dem också.

Cykeln är en Polygon Xquarone EX7 som naturligtvis inte tillverkas längre och inga europeiska återförsäljare har reservdelar. Polygon själva har delarna i lager men de måste skickas från Indonesien med en prislapp på nätta 2000 kr exklusive moms och tull. Att försöka kräva någon kompensation av Bikester är lönlöst eftersom ord står mot ord. Dessutom kan jag inte vara 100% säker på att jag faktiskt skickade med bultarna eller om vättarna har stulit dem.

Frågan till expertpanelen är då: får jag bara inse att jag är en jubelidiot och köpa bultjävlarna? Eller finns det något vettigt alternativ?

Bilder från Polygons ritning, bultar markerade med rött.

Bilagor

• bult_1.jpg
    bult_1.jpg
    245.7 KB · Besök: 81
  • bult_2.jpg
    bult_2.jpg
    324.7 KB · Besök: 79

darkforce

Aktiv medlem
Mitt blå skåp, del 2
bikester skickar bara vidare till fox o fox tar inget ansvar för medföljande delar såsom bultar fästen osv dämpare/gafflar ska skickas in helt renplockade har du enorm tur kanske fox råkas ha kvar dom men föga troligt

men om du mäter lite på cykeln o får fram diameter och längd på skruv och hylsmutterstycket ca diameter på skallarna o lägger ut en fråga i yardsale tråden kanske nån av oss hamstrar med bra o ha lådor kan ha nått passande från nån annan hoj

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mitt blå skåp, del 2
Svårt att se på fotona men första ser ut som en likadan som sitter på hur många cyklar som helst. Den till klykan är kanske lite mer special.

Knalla in på en butik som kan något så kan de nog hitta från en annan cykel som passar.
Skicka pm så ska jag kolla imorgon om jag kan lösa den främre.

Mainstream kan vara tråkigare men skönt ibland.

etnica

Aktiv medlem
Mitt blå skåp, del 2
Vilka hjältar ni är. Skickar PM till dig idag när jag har mätt, @Raggamuffin. Postar även måtten här i tråden med hopp om att även bakre skruven kan lösas.

@LjudetInnan, är Sievfert en användare här på Happy?
Tror inte de hänger på happy.

Denys Zagreus

Aktiv medlem
Mitt blå skåp, del 2
Nu har jag mätt.

Främre bulten är en vanlig 40 mm axel med ø10 mm. Borde inte vara helt omöjligt att hitta.

Den bakre blir lite klurigare, men jag har gjort en ritning som kanske kan göra det lättare att hitta rätt. Ber om ursäkt till alla ingenjörer på förhand. Måtten på, vad jag kallar "muttern" är tagna från själva fästet, så jag antar att de borde vara någon 0,001 mm mindre eller vad det kan vara.

Huvudet: ø18 mm x 2 mm
Skaftet: ø15 mm x 22 mm
Innerdiameter: ø8

Enligt Polygons ritning ovan verkar det vara en specialbult plus bricka som fäster "muttern". Bulten som satt på var dock en vanlig m8 eller liknande (se bild). Bifogar även bilder på hur det såg ut innan denna pinsamma historia.

Någon som har i lager? Eller kan Sifverts ha något liknande i lager?

(Kollar i yardsale-tråden också.)

Bilagor

• IMG_0453.jpeg
    IMG_0453.jpeg
    582.2 KB · Besök: 45
  • IMG_0046.jpeg
    IMG_0046.jpeg
    440.5 KB · Besök: 45
  • IMG_0021.jpeg
    IMG_0021.jpeg
    616.9 KB · Besök: 38
  • IMG_0022.jpeg
    IMG_0022.jpeg
    565.8 KB · Besök: 37
  • IMG_0024.jpeg
    IMG_0024.jpeg
    443 KB · Besök: 37
  • IMG_0029.jpeg
    IMG_0029.jpeg
    564.4 KB · Besök: 44

Belse

Aktiv medlem
Mitt blå skåp, del 2
Prata med någon som har tillgång till en svarv, en M16 insex med låg skalle, svarva ner den till 15 mm yd, borra och gänga invändigt med M8 och kapa till lagom längd, och en M8 insex med lågskalle på andra sidan, klart.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Mitt blå skåp, del 2
Edit. Jag läste slarvigt då det var bulten som saknades. Jag lämnar dock kvar mitt svar ifall någon saknar distanserna jag avsåg.

Jag är ganska säker på att Trek Store Göteborg kan hjälpa dig också. Jag kontaktade dem om ett liknande ärende för något halvår sedan. Det hela löste sig dock på annat sätt så jag har ingen uppfattning om pris.

Av oklar anledning verkar den typen av distanser kallas hardware på cykelspråk.

Topp