Mitt cykelstalls utveckling

andersson.n

Aktiv medlem
Det här inlägget innehåller ingen fråga, det är bara en beskrivning av hur mitt cykelstall har utvecklats senaste ett och halvt året. Syftet med inlägget är oklart, ta det för vad det är. Som jag skrivit i andra inlägg har jag cyklat mtb på hobbynivå till och från sen tidiga tonåren, spola fram till sommaren 2019 då jag återtog intresset:

Var beredd på att lägga pengar eller tid på service om du köper billigt begagnat. Jag köpte i augusti 2019 en hardtail för 6 000 kr här på Happy, klingorna fram var så slitna att kedjan ramlade ner från stora framklingan om och om igen... Det blev att köpa en 1x XT-grupp (kostade nog cirka 3 - 4 000 kr), då rullade allt på bättre. Ytterligare småservice senare var jag fortfarande fast med en allmänt sliten hoj med en ledsen gammal gaffel, det hade kanske varit bättre att köpa en ny (eller finare begagnad) lite dyrare hoj från första början. Denna cykeln döptes till Traktorn.

I somras köpte jag sen en fin racer, igen begagnat här på Happy. En S-Works Venge från 2015 (döpt till Ferdinand) med effektmätare, fina kolfiberhjul och Dura-Ace Di2 för motsvarande vad en 105-utrustad racer hade kostat ny - ett fynd! Extremt rolig att cykla på, men igen kan det vara bra att lägga lite extra (pengar eller tid) i budgeten för service (jag har haft problem med framväxeln). Känner även att det är lite läskigt att ha en cykel som är så fin och "överdimensionerad" (relativt min erfarenhet), kanske hade att köpa en ny racer varit smidigare: Slippa problem med framväxeln, få service, skivbromsar, hjälp med storlek/position osv. Men detta köp ångrar jag inte, tvärtom: Cykeln gör mig jätteglad och att lägga pengar på underhåll på en cykel som faktiskt är värt något i grunden känns rimligt. Så roligt med wattmätare också, och ljudet av fälgbromsar på kolfiber är underbart, och Di2-reglage likaså.

...när man helt plötsligt hamnar på en grusväg med racern förstår man dock varför gravelcyklar existerar. Dels för att man helt saknar grepp på grus med racern, dels för att varje gruskorn som träffar ramen känns som att det kostar en förmögenhet och tillskottet av grus till kolfiber och fälgbromsar förvandlar det underbara bromsljudet till skräck. Detta i kombination med att sambon behövde en cykel till cykelsemester gjorde att en GT Grade med schyssta Mavic-hjul inhandlades, igen begagnat på Happy för 6 000 kr. Cykeln fick namnet Sven. Gravel känns verkligen som en blandning av hardtail och landsväg, någon form av traktorfierad variant av racer: Man har ett bokstyre men kan ändå åka vart som helst, dock inte riktigt med samma snabba respons som hos en racer. Minuset med denna gravel: Mekaniska skivbromsar. Någon kommer att säga att det går att justera, och om allt man gör i livet är att cykla och justera sina bromsar är jag benägen att hålla med, men vissa av oss vill inte justera bromsar dygnet runt året om.

En parantes här är att det i början av hösten även köptes en enväxlad damcykel för 2 000 kr på Decathlon för att pendla till jobbet (cirka 8 km), den gjorde sitt jobb väl med en korg fram för att få med sig lunchlådor och liknande. Bra köp!

Allteftersom började jag och sambon även fundera på hur vi kunde göra våra gemensamma turer mer jämt matchade: Till en början brukade jag köra intervaller upp och ner för backar när vi cyklade tillsammans, så att utflykterna blev hård träning även för mig. Vi funderade på om en elcykel till henne skulle vara göra oss jämnare och samtidigt ge våra utflykter längre räckvidd och högre snitthastighet, särskilt användbart när dagarnas ljusa timmar minskade. Vi skaffade en Orbea Gain D30 1x, en elcykel som ser ut nästan precis vanlig gravel, coolt! Denna cykel (vid namn Blanca) köptes ny och är den överlägset dyraste cykeln i stallet. Vi hade lite otur med Orbeas storleksguide och köpte kanske en storlek för stor (jag är 177 cm och min sambo är cirka 173 cm, vi köpte storlek medium vilken upplevs som lite för stor av oss båda), men cykeln levererade vad vi ville ha: Om jag pressade hårt på Sven med packning cyklade jag fortfarande ifrån sambon på Blanca (begränsad till 25 km/h), men efter en mils cykling låg sambon bara någon halvminut bakom och var inte lika slutkörd som jag. Vi kunde åka på längre utflykter trots det korta dagsljuset.

Blanca var dock inte perfekt: Till att börja med är cykeln inte jätterolig att cykla på utan el, den är helt enkelt för tung eller åtminstone för obalanserad tyngdpunktsmässigt på grund av det tunga batteriet i down tuben. Detta är stundtals även ett problem när man kör den med el, cykeln kan ibland upplevas hamna lite ur balans när man hamnar snett på en kant eller liknande. Dessutom kände sambon att hon blev mindre vältränad av att cykla på Blanca, nu behövde hon ju inte trampa lika mycket tack vare (eller kanske på grund av) elen! Att Blanca dessutom är så dyr innebär i kombination med övriga cyklar i stallet att det inte finns så mycket ekonomiskt utrymme över för fler cyklar, och det hade varit trevligt att både uppgradera sambons pendlare Sven (främst på grund av dessa tidigare nämnda mekaniska skivbromsar...) och att skaffa en bra vinterbockstyrescykel till mig (planen var att Blanca skulle vara både sambons utflyktscykel och min vinterbockstyrescykel för träning, men eftersom det inte är så roligt att cykla på Blanca utan el är denna plan inte optimal).

Och här befinner sig historien i nuläget! Sammanfattningsvis består alltså stallet just nu främst av:
  • Traktorn. Crescent Marathon HT som används för utflykter, träning i Hellas och Hammarbybacken. "Billig".
  • Sven. Sambons pendlare, också utflyktscykel. "Billig".
  • Ferdinand. S-Works Venge, solskensracerdiva, dyr.
  • Blanca. Elgravel, utflyktsförlängare. Väldigt dyr, nästan lika dyr som resten av stallet kombinerat.
Planen för framtiden ser ut att vara att göra sig av med Blanca, och istället köpa varsin gravel för utflykter och pendling. Jag kommer nog också sälja traktorn och köpa en roligare hardtail istället. Sen är stallet klart, vid n = 3 (min racer, min HT, och min kommande gravel) + 1 (min enväxlade Decathlon-cykel) + 1 (sambons gravel) + 1 (damcykel Merida Crossway Urban L 300 vid namn Scouten som ej har presenterats här, inköpt av sambon i början av våren som tänkt pendlare, är just nu på utlåning till familjemedlem) = 6!

Men n+1 hägrar säkert även i framtiden...

BJS

Aktiv medlem
Jag röstar på paul klampers. De är bra.

IMG_20190508_190144_961.jpg

Topp