Mitt första renoveringsprojekt

Böje

Medlem
Hallå alla proffs

(jag är medveten om att det finns hundratals bättre cykelmodeller därute och att detta kanske inte är helt ekonomiskt försvarbart, men jag tycker hojen är så sanslöst snygg att det är värt varenda timme och krona. Den skulle till och med kunna agera inredning i mitt vardagsrum, enligt mig betydligt snyggare och mer ekonomiskt försvarbart än en stor kandelaber eller nåt litet sidobord med värmeljus)

Köpte en äldre DBS Winner på loppis häromsistens, ganska risig med glasklart behov av service. Jag blev dock kär i den guldiga färgen plus kromgaffeln, och betalade tvåhundra kronor för hela rasket. Bytt däck (28-630), renoverat vevlager (värdelöst med Fauber, ingen har verktyg som passar så att lossa och få dit grejer utan våld är hopplöst) och gnuggat bort smuts. Tagit bort skärmar och grejer (sparat givetvis men vill inte ha sånt på mina cyklar) Bytte det rostiga och risiga Huret-växelsystemet mot ett Suntoursystem jag hade liggande, lika många växlar men krävdes lite fulmek för att få dit det med skapligt resultat. Riktat framhjulet som var skevt (men satan vilket rull, en äldre Rigidafälg från uppskattningsvis sent 70-tal) och polerat gaffeln och styrstam med aerosol. Bytt sadel mot en äldre racersadel som tillhörde min Crescentveteran innan, ful som stryk men bättre än originalsadeln. Ska sätta på svart linda på styret. Tagit isär och smörjt upp styrlager, hjullager, vevlager, pedallager, bromsok och det mesta som kan smörjas. Sågade bort stödbenet (gräsligt fult) men låter blocklåset sitta. Gillar det inte men orkar inte slipa och såga i den. Hade gärna satt på SPD men tror gängorna är halvtum och sådant existerar väl inte?

Är överlag nöjd. Ska aldrig mer ha med 27-tumsdäck att göra haha, och jag ska aldrig mer köpa en cykel med skevt framhjul. Har lärt mig massor på det här och det känns jäkligt kul. Kört en femmilsrunda nyss, jungfrufärden, och muttern som håller fast Fauberpartiet har skakat loss lite. Har ju bara bankat med hammare och mejsel. Får lösa det på något vis. Utöver det gick det kanon, rullar som ett jehu och de gamla grejerna (broms, växlar, hjul, styre, sadel osv) känns sjukt rejäla. Frambromsen är en Altenburger och bakbromsen är en Weinmann. Inga värstingar men har googlat och de verkar kunna vara värda en mindre hacka styck. En av bilderna är förebild och de tre andra är efter första turen och tillhörande tvätt. Som sagt, den är mer estetisk än funktionell även om den utan problem drog runt mina 106 muskelbyggarkilon fem mil i motvind. Rejäla grejer!

Trevlig söndag alla och tips mottages ödmjukt!

Böje

Bilagor

Bengt-re

Aktiv medlem
Om du tog bort skärmarna av estetiska skäl så finns det en plastskiva i bakhjulet.... är det inte kallt och halt utan styrlinda btw?

Kul att du är nöjd iaf!

Böje

Medlem
Om du tog bort skärmarna av estetiska skäl så finns det en plastskiva i bakhjulet.... är det inte kallt och halt utan styrlinda btw?

Kul att du är nöjd iaf!
Jodå, avskyr plastskivan men hade behövt ta bort kransen och det hade jag inga bra verktyg till. Det får bli ett senare projekt

Pfaff

Aktiv medlem
Om du vill lägga ännu mer pengar på projektet finns ju en adapter till fauber som på magiskt vis omvandlar det till BSA. Fast du får ju då också skaffa ett passande vevparti :-)

Jo, den där plastskiva har ju genom tiderna räddat en del hjul från demolering genom försök till växling till icke-existerande lägre växel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer