Mitt framhjul äter cykelslangar, varför?

plaxan

Medlem
Jag har problem med att cykelslangen spricker vid ventilens fäste. Jag har bytt slang tre gånger i rad nu, men samma sak händer nästan direkt igen. Jag tycker mig ha märkt att det kan utlösas av att jag kör lite hårt mot någon kant eller ojämnhet. Fälgen är dubbelbottnad och slangen har racerventil. Jag har inte dragit åt muttern till ventilen överdrivet hårt när jag har bytt slangar.
WhatsApp Image 2021-09-25 at 12.07.31.jpeg

Det verkar ju vara så att slangen skavs av vid hålet för ventilen. Men varför händer detta? Ska det ligga någon bricka eller liknande på insidan av fälgen?

Skickar med en bild på ventilhålet på fälgen.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
kasta bort muttern till ventilen?

är hålet gjort för prestaventil eller är det för "bilventil"? Tycket det ser ut stort men kan såklart se fel.

plaxan

Medlem
Det är alltså ingen idé att trä på en bricka eller ngt på ventilen, innan man trär ventilen genom hålet?

HåkanC

Aktiv medlem
Jag skulle först göra som det står i #5 och sedan som i #4
Skulle du ändå fortsätta att få punka efter detta skulle jag byta fälgband,
gärna till Stan's gula eller Tesa 4289, eller ngn annan motsv tejp

Pelle Hå

Aktiv medlem
Detta har hänt mig. I mitt fall berodde det på att däcket var gammalt och torrt, och gled i förhållande till fälgen när jag bromsade. Däcket drog i sin tur med sig slangen som till slut sprack vid ventilen.
För att se om detta är fallet kan du dra ett streck med tex en tuschpenna på däck och fälg, så ser du om det rör sig.
Lösning: Bytt däck.

plaxan

Medlem
Detta har hänt mig. I mitt fall berodde det på att däcket var gammalt och torrt, och gled i förhållande till fälgen när jag bromsade. Däcket drog i sin tur med sig slangen som till slut sprack vid ventilen.
För att se om detta är fallet kan du dra ett streck med tex en tuschpenna på däck och fälg, så ser du om det rör sig.
Lösning: Bytt däck.
Jaha. Ja, det skulle kunna vara fullt rimligt i mitt fall. Däcket är gammalt och torrt.

Jag får testa de olika varianterna.

Tack för alla svar!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer