Mod lås gärna tråden om ni inte resten av dagiset vill fortsätta den.

Tom__

Aktiv medlem
Så här ligger det till.

Jag vill köpa pulsklocka, en Garmin fenix 6s.
Jag har tatueringar på underarmarna, därav vill jag prova klockan för att se som den kan läsa min puls innan jag köper.

Men det verkar stört omöjligt.

*XXL hade inga riktiga ex framme för demo.
Fick till svar - eh Näe, då måste vi bryta en förpackning.
Var på jag svarar - eh jo, det är en förutsättning.
*På el giganten var trion av försäljare mer intresserade av att samtala med varandra än att sälja var på jag ruttnande och gick ut.
Så jag vet fortfarande inte om det var riktiga klockor eller dummies.
*Mediamarkt hade sålt slut den modellen.
*netonnet kör med 30 dagars öppet köp, men känns kass att köpa en och sen upptäcka att den inte funkar.

Grejen e den att det måste vara en fenix 6.

Jag läste om en kille som uppgraderade från fenix 5 till 6 där 5an kunde läsa hans puls men inte 6an.

Så jag kan inte prova en random pulsklocka och anta att fenix kan läsa min puls.

Så vad har jag kvar att besöka?.

Löparbutikerna brukar dom ha live ex att klämma på?.

Alternativt om någon trevlig stigcyklister som äger en 6a vill låta mig pröva den innan en tisdagsride t.ex.

Bomba med förslag nu!.

Och ni som tänkt svara köp en cheststrap behöver inte göra det för jag är inte intresserad av en sån.

Tom__

Aktiv medlem
Fan va skön du är @Spacekitty .
Trollar du eller?.
Har du läst hela texten?.

Jag vet att pulsmätare på handleden inte är lika bra som dem på bröstet.

Jag är ingen elitidrottare och kommer heller aldrig att bli någon så det är inte så viktigt för mig.

Det jag lockas över med en pulsklocka är att, hör å häpna, en klocka.

Ja jag kan ha den som en vanlig klocka oxå på jobbet.

Tom__

Aktiv medlem
Då är det väl bättre att köpa en klocka? De är oftast mycket snyggare också.
Ja enligt dig?.

Varför kan ni inte bara låta bli att svara i tråden om ni inte har svar på min fråga?.

Väldigt ofta som någon frågar t.ex
-jag har tittat på cykel A och B vilken ska jag ta.

Då kommer svaret köp C.

Jag vill inte ha en vanlig klocka.
Jag vill ha en pulsklocka om det nu funkar för mig.

Fan har ni börjat dricka öl redan...

nwestblad

Medlem
Tja!
Jag har en Fenix 3 med HR och gaddar på handleden. Inga problem för mig 👍

.
.
.
.
😆
(Sen som folk säger så är pulsmätning vid handleden inte bra vid högintensiv aktivitet eller kallt väder).

jolov

Aktiv medlem
Min apple watch ligger väldigt nära siffrorna jag får av min garmin med pulsband när jag cyklar.

men jag använder den mest bara för att bli olycklig över hur långsam jag är mot alla andra

Tom__

Aktiv medlem
Tja!
Jag har en Fenix 3 med HR och gaddar på handleden. Inga problem för mig 👍

.
.
.
.
😆
(Sen som folk säger så är pulsmätning vid handleden inte bra vid högintensiv aktivitet eller kallt väder).
Jo exakt

Men när jag forskat i det själv så hittade jag en tråd om en snubbe som uppgraderat från fenix 5 till 6 där 5an kunde läsa hans puls men inte 6an.

Så att det funkar för dig är inte säkert för mig.

Tydligen väldigt olika beroende på hur mycket färg du har under huden.

Och på min ena arm är det typ kolsvart så jag vill absolut testa en 6s innan jag slår till.

nwestblad

Medlem
Jo exakt

Men när jag forskat i det själv så hittade jag en tråd om en snubbe som uppgraderat från fenix 5 till 6 där 5an kunde läsa hans puls men inte 6an.

Så att det funkar för dig är inte säkert för mig.

Tydligen väldigt olika beroende på hur mycket färg du har under huden.

Och på min ena arm är det typ kolsvart så jag vill absolut testa en 6s innan jag slår till.
Alright fattar!
Hoppas du hittar en butik 👍

marr

Moderator
Forumvärd
Tror det enklaste är at köpa från netonnet, då får du chansen att testa under lite längre tiden än bara några minuter i butiken.
Bli medlem också, så får du 90dagars öppet köp. De är bra med sina policys också. Aldrog varit problem att lämna tillbaka testade saker.

glitch

Aktiv medlem
Tror det enklaste är at köpa från netonnet, då får du chansen att testa under lite längre tiden än bara några minuter i butiken.
Bli medlem också, så får du 90dagars öppet köp. De är bra med sina policys också. Aldrog varit problem att lämna tillbaka testade saker.

Skulle precis föreslå köp online, testa hemma, returnera om den inte tar din puls. Såvida inte det står på hemsidan att den inte läser puls om man har tatueringar.😀

wasp

Aktiv medlem
Otroligt tråkiga svar i denna grupp, skärp er.

Jag håller inte alls med om att klockor inte funkar med cykling. När jag jämnfört diverse klockor jag haft genom åren och en variant runt bröstet har det skillt 5-10 slag/minut åt vardera håll men kurvorna har sett likadana ut. Jag och många andra bryr sig troligtvis inte om exakta pulser. Jag kör en garmin venu, den sitter över en tatuering och det fungerar. Men det är väldigt ljus skuggning där klockan sitter.

marr

Moderator
Forumvärd
Otroligt tråkiga svar i denna grupp, skärp er.

Jag håller inte alls med om att klockor inte funkar med cykling. När jag jämnfört diverse klockor jag haft genom åren och en variant runt bröstet har det skillt 5-10 slag/minut åt vardera håll men kurvorna har sett likadana ut. Jag och många andra bryr sig troligtvis inte om exakta pulser. Jag kör en garmin venu, den sitter över en tatuering och det fungerar. Men det är väldigt ljus skuggning där klockan sitter.
Ursäkta va?

jonte987

Aktiv medlem
Menar inte ditt svar, men längre upp där det helt går från vad TS efterfrågar.
Ah, hen har ljusa skuggningar i vill höra om en Venu.

+-10-20 slag är nog precis vad målgruppen är ute efter. Oklart vad man ska ha det till men man gör som man vill.
Min är långt ifrån så bra men Garmin kanske är.

Edit. TS kunde själv berätta att han var missnöjd med svaren så vi vet det

Akronym

Aktiv medlem
Edit. TS kunde själv berätta att han var missnöjd med svaren så vi vet det

Varför kan ni inte bara låta bli att svara i tråden om ni inte har svar på min fråga?.

Väldigt ofta som någon frågar t.ex
-jag har tittat på cykel A och B vilken ska jag ta.

Då kommer svaret köp C.

Fan har ni börjat dricka öl redan...
Fan jag börjar ångra att jag startade tråden 😂

Klart man får dricka pivo.

Men det vore trevligt att som omväxling faktiskt få svar på det som efterfrågas.

;)

Hcsokim

Medlem
Viktigt att tänka på ifall de har ändrat sin öppnat-produkt-retur-policy iom corona. Tex elgiganten har gjort det med hörlurar.

Mange.

Aktiv medlem
Min apple watch ligger väldigt nära siffrorna jag får av min garmin med pulsband när jag cyklar.

men jag använder den mest bara för att bli olycklig över hur långsam jag är mot alla andra
För att handleden med klockan är nära styrstammen och datorn?

Tom__

Aktiv medlem
Borde vara enklare att ringa garmin support och fråga.
Fråga vad?.

Om den funkar på tatueringar eller om jag får testa?.

Tycker mig ha läst i deras faq att tatueringar kan störa läsaren.

Därför jag vill pröva en innan jag köper.

Olsman

Medlem
Köp på Elgiganten, prova hemma och lämna tillbaka inom 30 dagar om det inte funkar. Är nog enklaste sättet.

Tom__

Aktiv medlem
Köp på Elgiganten, prova hemma och lämna tillbaka inom 30 dagar om det inte funkar. Är nog enklaste sättet.
Ja lutar lite mot att det blir så.

Men stör mig lite på att jag inte kan få pröva produkten innan jag handlar.

Känns som enklast för både mig och säljare.

kais01

Aktiv medlem
såna här ljusbaserade pulsklockor är rätt värdelösa redan i vanliga fall. blir intressant att höra om denna funkar på en nästan svart tatuering. har svårt att tro det,

det finns varianter som är ekg-baserade. men då lär det om jag förstått det rätt vara nödvändigt att händerna rör varandra, för att sluta kretsen?

Framfall

Medlem
Lätt en tjejklocka.
61906270-6F20-4A65-9756-F4B16FDF4959.png

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Testade lite för nån månad sen eller två och mätte pulsen både med pulsband, en Garmin Forerunner och min vanliga Androidklocka. Det skiljde inte mycket.. det var vid löpning.

Det verkar vara högst personligt hur handledsmätning fungerar. För mig är det helt OK.

pulsen.jpg

Det som avviker här är faktiskt pulsbandet som är den blåa kurvan, det var definitivt off i början.

Gröna är Forerunnern och gula är min Huawei androidklocka. Att Forerunnern dippade i början berodde på att jag justera om armbandet, den satt för löst.

jonte987

Aktiv medlem
Min skiljer 40-50 i avg. Bättre om man spänner väldigt hårt. Ingen Garmin men en del verkar ha samma problem med dem.
Det är möjligt att det är individuellt.

Edit. Ja, under träning. Det stämmer om jag står stilla.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Ja tycker min fenix 5 visar rimligt dagligdags. Men under träning så hänger den inte med om man jämför mot pulsband..

sdx

Aktiv medlem
Marr köp en polar grit x så hänger klockan med jag kan garantera det men det finns ingen klocka som hänger med i snabba pulsvariationer typ dubbel slag.

JPL

Aktiv medlem
Jämförde min apple watch med pulsband (wahoo-tickr) i höstas, och kunde knappt hitta någon avvikelse öht. Kanske finns dåliga handledsmätare, men ibland undrar jag om det inte bara är viktigt för en del personer att pulsband är bättre för att det känns lite mer ”hard-core-korrekt” för träning.

Däremot undviker jag ofta klockan när jag cyklar för att jag sannolikt kommer köra sönder den för eller senare, samt batteritiden i applewatch är begränsad för längre cykelturer och att jag tycker det är lite obekvämt att cykla med klocka.

xyz-saft

Aktiv medlem
Jämförde min apple watch med pulsband (wahoo-tickr) i höstas, och kunde knappt hitta någon avvikelse öht. Kanske finns dåliga handledsmätare, men ibland undrar jag om det inte bara är viktigt för en del personer att pulsband är bättre för att det känns lite mer ”hard-core-korrekt” för träning.

Däremot undviker jag ofta klockan när jag cyklar för att jag sannolikt kommer köra sönder den för eller senare, samt batteritiden i applewatch är begränsad för längre cykelturer och att jag tycker det är lite obekvämt att cykla med klocka.
Största vinsten med pulsband är ju att man kan ha klockan utanpå kläder nu när det är kallt. Eller sätta den på styret. Och ändå mäta puls.

Spacekitty

Aktiv medlem

Jag har två AW. Båda fungerar bra för att stå, gå, ligga i sängen och sitta på trainern. Men börjar jag röra lite på armarna som att springa eller röra mig på gymmet så tappar dom pulsen helt under långa stunder. Nä inte ens AW är perfekta och jag har inga tatueringar på armarna.

Så här ligger det till.

Jag vill köpa pulsklocka, en Garmin fenix 6s.
Jag har tatueringar på underarmarna, därav vill jag prova klockan för att se som den kan läsa min puls innan jag köper.

*netonnet kör med 30 dagars öppet köp, men känns kass att köpa en och sen upptäcka att den inte funkar.

Jag tycker, precis som föreslagits redan, att det låter vettigt att köpa från Netonnet, testa hemma i lugn och ro och sedan returnera om det inte fungerar.

Jag returnerade själv en Fenix 6 Pro (för dålig skärm i förhållande till priset, bytte till Sapphire-versionen som de inte hade i lager) utan problem strax innan nyår.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer