Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?

aben

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Den är också ett cykel, vilket också inkluderar MTB.

Den är också ett föremål, vilket också inkluderar MTB.

Jag är inte alls säker på vad du vill ha sagt.
Tycker inte det är så svårt: ATB innebär en cykel som klarar alla (cyklingsbara) terrängtyper, det vill säga även stig och bergsterräng som är det en MTB gjord för. Simple as that.
 

aben

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Det var inte det du skrev i inlägget jag kommenterade.
Vad är det du kommenterar då? Att min Miyata On/Off Road Runner ATB skulle vara något liknande den cykel i klippet du lade upp är ju däremot både lögn och ren trams.

Det som har skett är att dagens MTB är en specialiserad cykel som är bra enbart inom ett ganska snävt område av cykling, så var det inte ursprungligen utan ATB/MTB då var mycket mera allround. Det blir därför fel att göra en direkt jämförelse.
 
Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
skaermavbild-2023-05-17-kl-21-11-54-png.626313
Ja men precis så! Större hjul och skivbromsar så finns det inte mycket att klaga på där inte. Så himla fint. Är det tillåmed Big Cheese-grepp på styret?
 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Det där får du förklara för att det skall bli förståeligt. ATB är ett vedertaget begrepp och vad flera tillverkare kallade den cykeltyp som sedan mer och mer kom att kallas MTB.

ATB är väl ganska dött som begrepp numera, och ärligt talat, var det inte ett ganska dåligt namn?
Innebörden var ju snarare "Inte bara vägar", men även i namnets storhetstid var det ju en ytterst marginell del av terrängen cyklarna faktiskt tog sig fram över.

Detsamma med dagens MTB's egentligen, men den farbara andelen av terrängen har blivit aningen större.
 

Transwave

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Den där surlyn är i en klass för sig när det kommer till simplicitet. Att bygga en sådan skulle gå redan på den tiden då frihjulet och det pneumatiska däcket uppfanns. Hojen hade dock varit svintung då allt skulle vara i (grovt) stål, däcken vore också tyngre med sämre grepp.

Ska man ha ett brett växelregister samt fram & bak dämpare ökar komplexiteten rejält.
 

ttfh

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Det som har skett är att dagens MTB är en specialiserad cykel som är bra enbart inom ett ganska snävt område av cykling, så var det inte ursprungligen utan ATB/MTB då var mycket mera allround. Det blir därför fel att göra en direkt jäjämförelse.
Amen.

Den konsumentgruppen som köper dagens cyklar fanns inte då, det fanns inga 'stigcyklister' med dom förväntningar på cyklarna man har idag. Dåtidens ATB/MTB hängde ihop med hur marknaden såg ut mer än vad som var tekniskt möjligt.

Den utveckling som skett är ju mycket i efterfrågan. MTB har efter hand delats upp i underkategorier som muterat, bytt namn och delats upp igen.
 

jolov

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Ja men precis så! Större hjul och skivbromsar så finns det inte mycket att klaga på där inte. Så himla fint. Är det tillåmed Big Cheese-grepp på styret?
Det ser ut som Big Cheese greppen, vilken dröm!

Jag ska inte säga så mkt om stärre hjul och skivbromsar däremot då det här är cykeln jag är mest sugen på för tillfället 😂:
IMG_9719.jpeg
 

kais01

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
det är ändå roligt när man spottar gamla grejor som var långt före sin tid. inte sällan var de inte uppskattade efter förtjänst som nya. här ser ni jackie phelan som vann det mesta inom mtb ett tag på 80-talet. på en cykel från tiden tillverkad av hennes man charlie cunningham. bilden dock tagen i modern tid.

cyklingen var misstänkt lik dagens gravel, och cykeln också.

det fattas i stort sett skivbromsar.

3D928826-9F25-499E-BB97-1A7188376DF7.jpeg
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
när det gäller 29 vs 26 hade fisher och de andra pionjärerna redan prövar det på 70-talet. men på den mera gravelbetonade åkning som då gällde har inte 29 några avgörande fördelar, det adderar mest lite vikt.

med breda fälgar rullar 26 på hur bra som helst på det underlaget, och det hade man förstånd nog att ha.

ett exempel på vad det kan ge är den här 26an från 2006. gärna ute och luftar den, och den vinner nästan alltid rollouts på grusväg mot dagens 29or. fördelen för 29 märks däremot i stenkistor och liknande svårigheter.

apropå moderniteter har den dropper och fjärrstyrd låsning av fjädringen. och justerbar längd på framgaffeln.
.
F217EE64-E774-4F1F-8034-43DECAD34072.jpeg
 

MagerValp

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Skulle säga att inget på en cykel behöver CNC-teknik. Sen kom den tekniken på typ 40-talet. Med hålkort istället, men tillräcklig precision för allt som finns på en cykel.
Och CNC är bara en tids/kostnadsbesparing, du kan alltid fräsa eller svarva samma del manuellt istället.
 

Peth

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Skulle säga att inget på en cykel behöver CNC-teknik. Sen kom den tekniken på typ 40-talet. Med hålkort istället, men tillräcklig precision för allt som finns på en cykel.
CNC-tekniken kom väl inte på 40-talet. NC-tekniken däremot …
 

Marklyft

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
1941 som är den äldsta Crescent-katalog jag har så såg det ut så här: CrMo-ram, alukomponenter och Brookssadel. Inte så stor skillnad som man skulle kunna tro mot idag trots att det är nästan hundra år sedan.


(funkar inte att lägga in bilden direkt)
:
Nu är ju det där en landsvägare och inte en MTB. Och anledningen till att landsvägscyklarna ser likadana ut fortfarande, är ju för att UCI förbjuder vartenda litet försök till inovation.
 

ttfh

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Nu är ju det där en landsvägare och inte en MTB. Och anledningen till att landsvägscyklarna ser likadana ut fortfarande, är ju för att UCI förbjuder vartenda litet försök till inovation.
UCI största snedsteg var att tillåta skivbromsar på landsväg.
 

kais01

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
UCI största snedsteg var att tillåta skivbromsar på landsväg.
ja där tog de sig i kragen på ett oväntat sätt.

kan som bieffekt ge viss utveckling när det gäller frihet att optimera dimensioner för däck och fälg.
 
Senast ändrad:

TW059

Medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Min första inlägg på Happyride. Jag var med i början på 70 och tidig 80-tal i California. Mest cyklandes det på hemmabygge på " cruiser ramar" från 30-50 talet. Vissa svetsade upp ramar. Runt '80 kom Tom Ritchey med en produktion MTB men det var väldigt dyr för oss. Dessa små och hemma byggare kunde bygga ramen men komponenter fick man ta från vad finns. Det var en nisch marknad och komponenter utvecklades inte för en så liten marknad. Andra har korrekt observerat att det var en marknads efterfrågan/ekonomisk hinder att utveckla dagens mtb med då tidens teknik. Och det stämmer att det mesta av mtb var egentligen " grusväg cykling" och då tidens MTB var utmärkt till det. ( Ursäkta lite klumpig svenska, trots 39 år här).
 

Marklyft

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Det tycker inte jag. Egentligen skulle det vara mycket roligare att följa exempelvis TdF om det fortfarande var så att alla tvingades använda exakt likadana hojar.

Tröttsamt med materialsporter.
Det hämmar ju bara utvecklingen på vägsidan, ingen kan ta ut svängarna och driva geometrin framåt, när UCI har snöat in på double diamond, bockstyren och samma vinklar som på 1800-talet.
 

jonte987

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Allt hade varit möjligt! Utom bra dämperi. Bomber kom väl direkt från MX och kan inte påstå att den var så bra. Däremot tung.
 

kais01

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Det hämmar ju bara utvecklingen på vägsidan, ingen kan ta ut svängarna och driva geometrin framåt, när UCI har snöat in på double diamond, bockstyren och samma vinklar som på 1800-talet.
på 1800-talet och ända in på 50-talet gällde long slack low. branta gaffelvinklar kom när asfalten sedan tog över som underlag.

alltså ett rätt modernt påfund.
 

Peth

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Det hämmar ju bara utvecklingen på vägsidan, ingen kan ta ut svängarna och driva geometrin framåt, när UCI har snöat in på double diamond, bockstyren och samma vinklar som på 1800-talet.
Tur att vi ändå har en hel hoper biltillverkare som under åren helt skitit i UCI:s restriktioner och levererat den ena cykeln efter den andra i absolut framkant, både vad gäller teknik, material och formgivning.
 

Marklyft

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Tur att vi ändå har en hel hoper biltillverkare som under åren helt skitit i UCI:s restriktioner och levererat den ena cykeln efter den andra i absolut framkant, både vad gäller teknik, material och formgivning.
Ja men inget som når den breda massan, då de stora cykeltillverkarna bygger cyklar efter UCIs anala reglemente. Tänk vilka skräpiga mountainbikes vi hade cyklat omkring på om dom varit lika resteiktiva där…
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Modern kunskap med dåtidens teknik - vad hade varit möjligt?
Ja men inget som når den breda massan, då de stora cykeltillverkarna bygger cyklar efter UCIs anala reglemente. Tänk vilka skräpiga mountainbikes vi hade cyklat omkring på om dom varit lika resteiktiva där…
dock njuta dess frukter i efterhand går ju an. t ex i form av en topnotch stålram från 1987🤣

men vilken sport har inte inslag av materialoptimering?

Skillnad på materialoptimering och materialsport. Jag är inte så intresserad av att landsvägscykling blir mer som Formula 1. Det är väl ok om det är som längdåkning, finns inte så mycket att spela på där.

Har ju också lite äldre hojar än från -87. 😊
 
Topp