Alltså vilken nivå på diskussionen, närmast rekord i sig. Det var ju du själv som på första sidan i tråden länkade till inlägget där en forumvärd beskrev den typen av cykel som "närmast ocyklingsbar".Du är den ende som kallar dem ocyklingsbara.
Nej. Jättefel.Ja herregud, jämförelsen haltar verkligen mellan längdåkning och cykling.
Inte.
Valla är förstås viktigt men sedan är det liksom skidorna du har att spela på (och där kör de flesta på i princip likadana lagg). Sen har du de tajta dräkterna. Resten är prestation. Skulle absolut kunna tänka mig en regel där alla tävlande får samma valla, t ex.
Många gånger avgörs förstås längdtävlingen inte av materialet men det är för att de flesta har ungefär lika bra valla och ungefär lika bra skidor i de flesta fall.
Inom cyklingen däremot avgörs ett race nog aldrig av cykeln däremot. Annat än möjligen på jämna tempolopp.
Fyra olika, men bara noll av dom det minsta relevanta i tråden.För några dagar sedan publicerade Cyclingnews en jämförelse mellan fyra olika cyklar, från fyra olika tidsepoker, den yngsta från 2023 den äldsta från -89
Läs hela artikeln själv
![]()
How much faster are modern bikes? Sonny Colbrelli and Bahrain Victorious find out
Four bikes from across the eras go head-to-head with some curious resultswww.cyclingnews.com
Intressant hur utvecklingen verkar ha tagit fart på 10-talet.För några dagar sedan publicerade Cyclingnews en jämförelse mellan fyra olika cyklar, från fyra olika tidsepoker, den yngsta från 2023 den äldsta från -89
![]()
För några dagar sedan publicerade Cyclingnews en jämförelse mellan fyra olika cyklar, från fyra olika tidsepoker, den yngsta från 2023 den äldsta från -89
![]()
![]()
Läs hela artikeln själv
![]()
How much faster are modern bikes? Sonny Colbrelli and Bahrain Victorious find out
Four bikes from across the eras go head-to-head with some curious resultswww.cyclingnews.com
The ATB manifesto https://bikepacking.com/plog/atb-manifesto/ 😉ATB är väl ganska dött som begrepp numera, och ärligt talat, var det inte ett ganska dåligt namn?
Innebörden var ju snarare "Inte bara vägar", men även i namnets storhetstid var det ju en ytterst marginell del av terrängen cyklarna faktiskt tog sig fram över.
Detsamma med dagens MTB's egentligen, men den farbara andelen av terrängen har blivit aningen större.
80-90 talet hade kolfiber på alurör. Såg snyggt ut men egenskaperna var tunga och väldigt styva. Ett fåtal hade helkolfiberrör men förstörda med cr-mo eller alumuffar.Lamineringstekniken var inget vidare på 80-talet, knappt att kolfiberlamineringar vakumpackades, det mesta var handrollat. Även dagens stålramar är lättare och starkare än då. Jag tror att cyklarna skulle vara riktigt tunga om de byggdes med 80-talsteknik.
Konstruktions och materialtekniken har utvecklats en hel del sedan 1980-talet.
Något jag alltid förundrats över är varför utvecklingen av antal växlar bak tar så lång tid. På 80-talet hade vi ca 6 klingor bak och 40 år senare har vi 12. Nästan att jag tror att cykelindustrin har kommit överens om att inte utveckla växlarna för snabbt.
På 80-talet fanns 21 växlade mtb, idag har vi 12 växlade.
Halva Pro-Touren körde väl på målade Serotta/Lightspeed-ramar?Titan var det mycket bättre med då.
För några dagar sedan publicerade Cyclingnews en jämförelse mellan fyra olika cyklar, från fyra olika tidsepoker, den yngsta från 2023 den äldsta från -89
![]()
![]()
Läs hela artikeln själv
![]()
How much faster are modern bikes? Sonny Colbrelli and Bahrain Victorious find out
Four bikes from across the eras go head-to-head with some curious resultswww.cyclingnews.com
The ATB manifesto https://bikepacking.com/plog/atb-manifesto/ 😉
Intressant men de borde inte luras genom att klippa staplarna.För några dagar sedan publicerade Cyclingnews en jämförelse mellan fyra olika cyklar, från fyra olika tidsepoker, den yngsta från 2023 den äldsta från -89
![]()
![]()
Läs hela artikeln själv
![]()
How much faster are modern bikes? Sonny Colbrelli and Bahrain Victorious find out
Four bikes from across the eras go head-to-head with some curious resultswww.cyclingnews.com