Modifiera SLX deore rapidfire från 3X9 vrak, till att fungera på barncykel med Tourney 7sp

Nordlys

Aktiv medlem
Modifiera SLX deore rapidfire från 3X9 vrak, till att fungera på barncykel med Tourney 7sp
Har fått för mig att bytta från Gripshift till en Rapidfire växelsystem på sonens 20" Scott Roxter.
Frågan är, går det att modifiera Rapidfire så att den bara "har" 7 växlar och inte försätter til "teoretiska" 9 som var på original cykeln?
Jag har redan monterat den. Växla upp och ner gör den bra, men det skulle vara perfekt om inte det finns utrymme för att växla till något som bara stoppas av justerings skruvarna.

Valhalla_

Aktiv medlem
Du har 7-delad kassett, växel för 7-delat, och ett 9-delat reglage? Har du alltså fått det att lira?
Vad är egentliogen problemet?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

1. Köp en niodelad lasset
2. Köp en niodelad kedja
3. Montera på grejerna
4. Barnet blir gladare för mer växlar är mer växlar.

Med förhållningen att det är ett baknav med Body och inte frikrans alltså, annars skiter det ju sig. Om du inte orkar byta baknav också.

Edit: Googlade och det verkar ju vara frikrans såklart. Fasiken, lägg ner lite tid på att byta nav, kassett, kedja och en lite vassare bakväxel. Det är ungen värd!

Edit2: Du kan justera bort växel 1 och 2 från reglaget meddelst stoppskruvarna. Då kan man inte trycka mer på reglaget. Men det är ju inte alls en lika rolig lösning.

Senast ändrad:

WBergdahl

Ny medlem
Lättast är nog att göra så att 1a och 2a växeln inte längre funkar genom att skruva in justeringsskruvarna, tror att det är lättast då det är de lättare växlarna som spänner vajern, så om du växlar till 3an på reglaget och justerar tills den är på lättare på kassetten så borde det i teorin gå

WBergdahl

Ny medlem
Har fått för mig att bytta från Gripshift till en Rapidfire växelsystem på sonens 20" Scott Roxter.
Frågan är, går det att modifiera Rapidfire så att den bara "har" 7 växlar och inte försätter til "teoretiska" 9 som var på original cykeln?
Jag har redan monterat den. Växla upp och ner gör den bra, men det skulle vara perfekt om inte det finns utrymme för att växla till något som bara stoppas av justerings skruvarna.
Hur har det gått?

Nordlys

Aktiv medlem
Vad är egentliogen problemet?
Inget "problem" egentligen, men jag har inte stärka mekaniska talanger, så försöker på bästa sätt att få något att fungera som jag inte helt har koll på! Helt vanlig LMGTFY nyfikenhet :-)

Nordlys

Aktiv medlem
Edit2: Du kan justera bort växel 1 och 2 från reglaget meddelst stoppskruvarna. Då kan man inte trycka mer på reglaget. Men det är ju inte alls en lika rolig lösning.
Tusen tack för ditt detaljerade svar! :-D
Byta av kassett, kommer först när han skal ha ny cykel igen! (Då pajar jag inte något direkt!)
Jag har inte haft tiden idag att meka mer, men imorrn finns det, så nu är min fråga; Vart hittar jag stop skuvarna på reglaget?

Kneecap

Aktiv medlem
Tusen tack för ditt detaljerade svar! :-D
Byta av kassett, kommer först när han skal ha ny cykel igen! (Då pajar jag inte något direkt!)
Jag har inte haft tiden idag att meka mer, men imorrn finns det, så nu är min fråga; Vart hittar jag stop skuvarna på reglaget?
Tjena!

Stoppskruvarna på bakväxeln menar jag alltså. Typ så som WBergdahl beskrev.

Nordlys

Aktiv medlem
Resultat godkänt av användaren! Cykelpedanten tycker kanske annorlunda, men för honom var det lycka att kunna skifta upp och ner utan att skulle använda kraft på att vrida Gripshift.
Använde tiden med, att göra en prov installation av några shimano M447 bromsar, som jag hade över från samma vrak. Lite justering av reach och han var himla nöjd.
Fattas nu bara ett bleedkit så jag kan korta av hydro slangarna till rätt längd, där jag just nu bara har använd strips för att säkra dom något långa kabel till ramen!
Rejäl uppgradering och samtidigt ett nöje att inte behöva slänga saker men ge dem ett nytt cykel liv :-)

C5294B73-498B-4846-8820-33F686629825.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer