olle/frost
Medlem
Möte med länsstyrelsen om stigcykling på Lovön
Jag och HansStoops, var på möte med Länsstyrelsen igår. Med på mötet var Benjamin Billet, friluftssamordnare, Örjan Hallnäs, jobbar med reservatsbildning, och Ylva (missade tyvärr hennes efternamn), jobbar med kulturlandskapsfrågor. Alla tre jobbar på Enheten för landskap och naturskydd. Båda jag och Hans sitter i styrelsen för Stockholms Stigcyklister och jobbar på Cykelfrämjandet. På mötet kan man väl säga att vi representerade båda organisationerna.
Det var ett bra möte där vi i mångt och mycket hade samsyn. Diskussionen var framför allt utifrån hembygdsföreningens önskemål om att ändra i föreskrifterna för naturreservatet.
För omkring ett år sedan hade ett par möten med Mats Larshagen, förvaltare på Statens fastighetsverk, och representanter från hembygdsföreningen. Då kändes det som vi närmade oss varandra, och alla var överens om att vi stigcyklister och hembygdsföreningen skulle hitta gemensamma lösningar på de eventuella problem som fanns kring Fornstigen. Vi skulle bland annat titta på hur vi skulle kunna göra på de ställen där exempelvis cyklister kommer ut i för hög fart på gårdsplaner och korsningar, och även se över var det skulle behövas göras hållbarhetsåtgärder. Hembygdsföreningen skulle också kontakta oss för gemensamt underhållsarbete.
Inget av det skedde dock tyvärr aldrig, istället gjorde hembygdsföreningen på eget bevåg vissa installationer som till synes uppenbarligen var för att förhindra cykling. Under hösten lämnade de också in önskemål om att ändra föreskrifterna för naturreservatet, där det skulle framgå att cykling inte är tillåten på Fornsstigen. I nuvarande beslut står det:
”Cykling i terräng förekommer på vissa stigar och leder, exempelvis längs Fornstigen. Det är viktigt att se till att konflikter mellan cyklister och gående minimeras. Detta kan till exempel göras genom att cyklisternas hastighet hålls nere genom stigarnas utformning samt att förstärkning av stigar görs där slitage uppkommer.”
Alltså ingenting om att cykling inte är tillåten nånstans, och att gemensamma lösningar skall hittas för eventuella problem och konflikter. Mats Larshagen var tidigare överens med oss att det skulle vara denna linje som skulle gälla, och att Statens fastighetsverk, som äger marken och är förvaltare, inte såg nån anledning att ändra föreskrifterna. Tyvärr valde han att ändra synpunkt, och skulle rekommendera ändringar i enlighet med hembygdsföreningens förslag om att förbjuda cykling längs Fornstigen.
Vi har tidigare haft kontakt med Benjamin Billet, och kontaktade honom för att prata om läget kring Lovön. Med på mötet var som sagt också Örjan Hallnäs. Han var bland annat med i arbetet att ändra föreskrifterna för Bogesundlandet natureservat, och där det efter det nu finns anvisade stigar för cykling. Örjan har också blivit kontaktad av oroliga cyklister angående Lovön.
Mötet var som sagt bra och vi var överens om att vi skulle verka för att hitta lösningar som utgår från allemansrätten och inte utesluter någon från friluftsliv eller möjlighet att uppleva natur- och kulturlandskapet. Vi såg också en möjlighet att Lovön skulle kunna bli ett gott exempel på hur såna här frågor kan hanteras och hur stadsnära naturområden ska kunna användas för friluftsliv i så många olika former som möjligt. Vi beslutade att jobba vidare, och att Örjan skulle ta kontakt med Mats Larshagen. Planen är också att få till ytterligare möten tillsammans med representanter från cyklister, hembygdsföreningen, fastighetsverket och länsstyrelsen för att hitta gemensamma lösningar.
Det var ett bra möte där vi i mångt och mycket hade samsyn. Diskussionen var framför allt utifrån hembygdsföreningens önskemål om att ändra i föreskrifterna för naturreservatet.
För omkring ett år sedan hade ett par möten med Mats Larshagen, förvaltare på Statens fastighetsverk, och representanter från hembygdsföreningen. Då kändes det som vi närmade oss varandra, och alla var överens om att vi stigcyklister och hembygdsföreningen skulle hitta gemensamma lösningar på de eventuella problem som fanns kring Fornstigen. Vi skulle bland annat titta på hur vi skulle kunna göra på de ställen där exempelvis cyklister kommer ut i för hög fart på gårdsplaner och korsningar, och även se över var det skulle behövas göras hållbarhetsåtgärder. Hembygdsföreningen skulle också kontakta oss för gemensamt underhållsarbete.
Inget av det skedde dock tyvärr aldrig, istället gjorde hembygdsföreningen på eget bevåg vissa installationer som till synes uppenbarligen var för att förhindra cykling. Under hösten lämnade de också in önskemål om att ändra föreskrifterna för naturreservatet, där det skulle framgå att cykling inte är tillåten på Fornsstigen. I nuvarande beslut står det:
”Cykling i terräng förekommer på vissa stigar och leder, exempelvis längs Fornstigen. Det är viktigt att se till att konflikter mellan cyklister och gående minimeras. Detta kan till exempel göras genom att cyklisternas hastighet hålls nere genom stigarnas utformning samt att förstärkning av stigar görs där slitage uppkommer.”
Alltså ingenting om att cykling inte är tillåten nånstans, och att gemensamma lösningar skall hittas för eventuella problem och konflikter. Mats Larshagen var tidigare överens med oss att det skulle vara denna linje som skulle gälla, och att Statens fastighetsverk, som äger marken och är förvaltare, inte såg nån anledning att ändra föreskrifterna. Tyvärr valde han att ändra synpunkt, och skulle rekommendera ändringar i enlighet med hembygdsföreningens förslag om att förbjuda cykling längs Fornstigen.
Vi har tidigare haft kontakt med Benjamin Billet, och kontaktade honom för att prata om läget kring Lovön. Med på mötet var som sagt också Örjan Hallnäs. Han var bland annat med i arbetet att ändra föreskrifterna för Bogesundlandet natureservat, och där det efter det nu finns anvisade stigar för cykling. Örjan har också blivit kontaktad av oroliga cyklister angående Lovön.
Mötet var som sagt bra och vi var överens om att vi skulle verka för att hitta lösningar som utgår från allemansrätten och inte utesluter någon från friluftsliv eller möjlighet att uppleva natur- och kulturlandskapet. Vi såg också en möjlighet att Lovön skulle kunna bli ett gott exempel på hur såna här frågor kan hanteras och hur stadsnära naturområden ska kunna användas för friluftsliv i så många olika former som möjligt. Vi beslutade att jobba vidare, och att Örjan skulle ta kontakt med Mats Larshagen. Planen är också att få till ytterligare möten tillsammans med representanter från cyklister, hembygdsföreningen, fastighetsverket och länsstyrelsen för att hitta gemensamma lösningar.