Möte med länsstyrelsen om stigcykling på Lovön

Jag och HansStoops, var på möte med Länsstyrelsen igår. Med på mötet var Benjamin Billet, friluftssamordnare, Örjan Hallnäs, jobbar med reservatsbildning, och Ylva (missade tyvärr hennes efternamn), jobbar med kulturlandskapsfrågor. Alla tre jobbar på Enheten för landskap och naturskydd. Båda jag och Hans sitter i styrelsen för Stockholms Stigcyklister och jobbar på Cykelfrämjandet. På mötet kan man väl säga att vi representerade båda organisationerna.

Det var ett bra möte där vi i mångt och mycket hade samsyn. Diskussionen var framför allt utifrån hembygdsföreningens önskemål om att ändra i föreskrifterna för naturreservatet.

För omkring ett år sedan hade ett par möten med Mats Larshagen, förvaltare på Statens fastighetsverk, och representanter från hembygdsföreningen. Då kändes det som vi närmade oss varandra, och alla var överens om att vi stigcyklister och hembygdsföreningen skulle hitta gemensamma lösningar på de eventuella problem som fanns kring Fornstigen. Vi skulle bland annat titta på hur vi skulle kunna göra på de ställen där exempelvis cyklister kommer ut i för hög fart på gårdsplaner och korsningar, och även se över var det skulle behövas göras hållbarhetsåtgärder. Hembygdsföreningen skulle också kontakta oss för gemensamt underhållsarbete.

Inget av det skedde dock tyvärr aldrig, istället gjorde hembygdsföreningen på eget bevåg vissa installationer som till synes uppenbarligen var för att förhindra cykling. Under hösten lämnade de också in önskemål om att ändra föreskrifterna för naturreservatet, där det skulle framgå att cykling inte är tillåten på Fornsstigen. I nuvarande beslut står det:

”Cykling i terräng förekommer på vissa stigar och leder, exempelvis längs Fornstigen. Det är viktigt att se till att konflikter mellan cyklister och gående minimeras. Detta kan till exempel göras genom att cyklisternas hastighet hålls nere genom stigarnas utformning samt att förstärkning av stigar görs där slitage uppkommer.”

Alltså ingenting om att cykling inte är tillåten nånstans, och att gemensamma lösningar skall hittas för eventuella problem och konflikter. Mats Larshagen var tidigare överens med oss att det skulle vara denna linje som skulle gälla, och att Statens fastighetsverk, som äger marken och är förvaltare, inte såg nån anledning att ändra föreskrifterna. Tyvärr valde han att ändra synpunkt, och skulle rekommendera ändringar i enlighet med hembygdsföreningens förslag om att förbjuda cykling längs Fornstigen.

Vi har tidigare haft kontakt med Benjamin Billet, och kontaktade honom för att prata om läget kring Lovön. Med på mötet var som sagt också Örjan Hallnäs. Han var bland annat med i arbetet att ändra föreskrifterna för Bogesundlandet natureservat, och där det efter det nu finns anvisade stigar för cykling. Örjan har också blivit kontaktad av oroliga cyklister angående Lovön.

Mötet var som sagt bra och vi var överens om att vi skulle verka för att hitta lösningar som utgår från allemansrätten och inte utesluter någon från friluftsliv eller möjlighet att uppleva natur- och kulturlandskapet. Vi såg också en möjlighet att Lovön skulle kunna bli ett gott exempel på hur såna här frågor kan hanteras och hur stadsnära naturområden ska kunna användas för friluftsliv i så många olika former som möjligt. Vi beslutade att jobba vidare, och att Örjan skulle ta kontakt med Mats Larshagen. Planen är också att få till ytterligare möten tillsammans med representanter från cyklister, hembygdsföreningen, fastighetsverket och länsstyrelsen för att hitta gemensamma lösningar.

johan44

Aktiv medlem
Tack för engagemang. Har över alla år aldrig upplevt problem på fornstigen, de ytterst få gående hanteras lätt med ett leende. Men minns en tur för två år sedan när nån systematiskt lagt bokstavligen hundratals pinnar tvärs stigen. Det lustiga är att vi som hojade (med varsin stumpjumper) inte ens tänkte på det förräns en lite färskare cyklist med ht som vi träffade påtalade det hela. Men det är en väldigt trevlig runda, som sagt stort tack för ert jobb!

Vippen

Aktiv medlem
Bra jobbat, nu och tidigare, jag sällar mig till de tacksamma!

Jag har inte heller upplevt annat än positiva miner på dem jag mött där, förutom ett möte med ett surt äldre par i godsägarmundering och händerna på ryggen, samt det ovan nämnda pinnattentatet.

Mikva

Aktiv medlem
Tack för ert arbete - hoppas att det går att hitta en lösning utan allt för många konflikter/pinnar.

johan44

Aktiv medlem
Slutcyklat på (laglig väg) på Fornstigen och troligen på Lovön för en tid. Pensionärerna vann.

Bilagor

• Samråd_Lovö_tillägg_föreskrifter_maj2020.pdf
    254.7 KB · Besök: 495

grondahl

Aktiv medlem
Slutcyklat på (laglig väg) på Fornstigen och troligen på Lovön för en tid. Pensionärerna vann.

Jag tyckte underlaget var rätt välskrivet och Länsstyrelsen förefaller ju positivt inställd till cykling generellt. Det är ju trist med separata stigar men glädjande med tydlig ambition att stigcykling ska kunna fortsätta bedrivas på Lovön inom reservatet.

fhloston

Aktiv medlem
Spontant känns det lite konstigt att man förbjuder på befintliga stigar och låter förvaltaren/ägaren ta fram nya stigar. Om man faktiskt skulle följa att man vill gynna cyklingen, så borde man kunna göra en skrivning att "När alternativa stigar är fixade kan man separera gående och cyklister"

Jag har aldrig cyklat på fornstigen, men generellt är de allra flesta man möter glada och hejar. Ett mycket litet fåtal kan jag misstänka är negativa, men de säger aldrig något. Jag misstänker att det är en extrem liten minoritet som får ett extremt stort genomslag i dessa frågor.

johan44

Aktiv medlem
Det är helt klart ett fåtal pensionärer med väldigt mycket tid. Jag har cyklat mycket på fornstigen men inte mött nån arg. Generellt, före corona, mötte man oftast ingen...

johan44

Aktiv medlem
Jag tyckte underlaget var rätt välskrivet och Länsstyrelsen förefaller ju positivt inställd till cykling generellt. Det är ju trist med separata stigar men glädjande med tydlig ambition att stigcykling ska kunna fortsätta bedrivas på Lovön inom reservatet.
Välskrivet kan man kalla det men det är mest massa text och en gammal undersökning om separerad trafik. Jag tror inte de varit på plats och till exempel upptäckt att cyklister kanske är den största användargruppen och att det kanske är en utveckling att bejaka. Länsstyrelsen ska främja utomhusliv och därför tror jag att det här egentligen bär dem emot men de kan inte stå emot hembyggdsföreningens nuvarande inställning. Jag säger nuvarande eftersom jag råkade träffa medlemmar i föreningen för ett antal år sedan när de var ute och underhöll stigen och de var väldigt positiva till cykling. Sen dess har nya krafter kommit in.

Källis

Aktiv medlem
Riktigt tråkigt för alla inblandade att det ska behöva gå så här långt istället för att kunna samsas om möjligheten att få röra på sig/utnyttja dessa skogsstigar och vandringsleder.

När man läser det här känns skönt att jag bor där jag bor och har tillgång till skogar med skogsstigar / spår i obegränsad mängd och längd. Här samsas vi alla(all typ av MTB-cyklister, enduroåkare, bär- och svampplockare) om skogarna och under dom 30 åren jag cyklat här har jag aldrig hör ett enda ont ord från någon. Tuppfäktning har vi lagt å sidan viket är ett vinnande koncept. Möter man någon visar man respekt, kliver åt sidan eller saktar ner. Ett hej när man möts / passeras eller stanna till snabbt byta några ord uppskattas av alla.

Som i början här på youtube-filmen där enduroåkarna pratar med bärplockare. På samma ställe mötte vi för ett par veckor sedan ett par vandrare som satt och grillade, vi stannade till och sa hej och småpratade en kort stund och dom frågade lite om våra MTB cyklar.

170730_IMG_1810.jpg

IMG_20200426_152225-01.jpeg

170805_IMG_1820.jpg

170403_DSC01981.jpg

170403_DSC01986.jpg

Oskar

Aktiv medlem
@johan44 Fast Fornstigen har ju slitits rejält. Jag cyklade mycket där typ 2000-2002, och vi sågs ju där en försommartur 2006 :-) Sen har jag inte cyklat där på över ett decennium, utan hängde på en kompis förra sommaren och måste säga att det (tyvärr) ser rätt trist ut.

johan44

Aktiv medlem
@johan44 Fast Fornstigen har ju slitits rejält. Jag cyklade mycket där typ 2000-2002, och vi sågs ju där en försommartur 2006 :-) Sen har jag inte cyklat där på över ett decennium, utan hängde på en kompis förra sommaren och måste säga att det (tyvärr) ser rätt trist ut.
Helt klart, fler cyklister, ibland i stora grupper, en annan sorts cyklar med grova däck och lång fjärdringsväg osv. Stor skillnad! Men samtidigt, skogen är stor och en stig blir uppkörd och breddad men många får utomhusträning. Livet i en miljonstad. Vissa delar har jag aldrig sett nån gående på. Kanske borde fornstigen bli en cykelled helt enkelt? (ps, sista turerna har varit med min trek 9.9, sonen snor den moderna heldämpade. Klart fostrande...)

Köp & Sälj

Topp