Monark 828 strip

NiclasY

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Fast inte reglerar den belastningen elekrtiskt, och anslutning innebär bara att den skickar uppskattad effekt?
Eller missar jag någon väldigt basal info?

K

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Manuell justering av motstånd. Dvs ingen erg mode

detta funkar dock bättre än man tror i zwift och RGT. Vill man ha en wattcykel man kan köra zwift med är det ett alternativ. Jag kör själv så men med en SC3, saknar inte erg då det främst blir strukturerade pass, och då tittar jag hellre på annat än zwift...

Bue

Medlem
Monark 828 strip
Jag har ställt frågan mot deras kund support.
Då jag tänker ev uppgradera mig till denna då det kan vara bra som träning cykel för hela familjen. Idag kör jag med en högljud Wahoo Kickr å en gammal alu racer.

Mayhem

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Cykeln är inställd för att "Zwifta" med och mäter effekten vid vevpartiet.

Gissar att detta är helt uppåt väggarna fel också? Svårt att tänka mig att den mäter effekten på något mer avancerat sätt än hastigheten hos svänghjulet multiplicerat med något som känner av vilket motstånd man ställt. Mycket möjligt att det ger väldigt tillförlitliga effektsiffror men i mina ögon är det inte samma sak som att "mäta effekten vid vevpartiet".

ujja

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Innan jag skaffade min Tacx Neo så köpte jag på mig lite grejer för att fixa effektmätning på min Monark med pendel.
Tanken var att montera en lastcell (wheatstones brygga) i infästningen till bandet som belastar pendel och svänghjul.
Sedan skulle en Raspberry Pi samla mätadata från den samt varvtalet från svänghjulet och med en Ant+ dongel prata med en dator för att kunna Swifta mm. Det hade sedan gått att bygga ut med en stegmotor för att få effektreglering på Monarken. Lite synd att man köpte Neo och att det inte blev av, hade varit ett roligt projekt.

Bue

Medlem
Monark 828 strip
Fick svar från supporten

Eftersom cykeln är manuell ställer du motståndet själv, cykeln kommer anpassa banprofilen på Zwift efter det inställda motståndent.

Har du 270 W på monarken kommer Zwift visa 270 W och vid banprofilen kommer den sänka hastigheten vid en uppförsbacke (då måste du ju vrida på mer motstånd för att hålla konstant fart).

Jag är van att Zwift hanterar eller att via Companion appen + eller - på watten. Kanske det då blir samma sak som att vrida på en ratt.

motionisten

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Innan jag skaffade min Tacx Neo så köpte jag på mig lite grejer för att fixa effektmätning på min Monark med pendel.
Tanken var att montera en lastcell (wheatstones brygga) i infästningen till bandet som belastar pendel och svänghjul.
Sedan skulle en Raspberry Pi samla mätadata från den samt varvtalet från svänghjulet och med en Ant+ dongel prata med en dator för att kunna Swifta mm. Det hade sedan gått att bygga ut med en stegmotor för att få effektreglering på Monarken. Lite synd att man köpte Neo och att det inte blev av, hade varit ett roligt projekt.
Been there, done that. Funkar utmärkt med stegmotor, lastcell och pulsgivare för varvtal. Fast jag skippade Ant+ , enklare med vanlig USB.

K

Aktiv medlem
Monark 828 strip
På vilket sätt? ANT+ FE-C profilen tillkom för att kunna styra trainerns motstånd, till skillnad mot ANT+ PWR och ANT+ CDN för att bara ta emot effektmätare och kadens.

Jo, men den har ingen elektronisk reglering av motståndet. Själva dataöverföringen finns men inte hårdvaran tolkar jag.

monark har ju en intention av att släppa en smart wattcykel framöver.

För många räcker ”strip” rätt långt skulle jag säga, går att köra zwift, RGT och alla andra samt strukturerade pass. Man kan ju även köra LMOD om man gillar spinning och samtidigt dokumentera sina watt. priset är ju attraktivt kan jag tänka.

jag har som skrivet ovan en Stages SC3 vilken gör i stort sett samma sak som monarks nya, jag kör en cykeldator med mina strukturerade pass, RGT vid distanspass och LMOD (mest vid dålig motivation) på den. ERG hade ju varit kul men inget jag inte kan leva utan till min användning.

Spacekitty

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Jo, men den har ingen elektronisk reglering av motståndet. Själva dataöverföringen finns men inte hårdvaran tolkar jag.

Ja, och då är det falsk marknadsföring, dom använder ANT+ FE-C som alla känner till det som en funktion för att styra trainers motstånd men Monarken klarar inte av just motståndsstyrningen i verkligheten.

K

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Ja, och då är det falsk marknadsföring, dom använder AT+ FE-C som alla känner till det som en funktion för att styra trainers motstånd men Monarken klarar inte av just motståndsstyrningen i verkligheten.

Nej, man måste hävda att man har en funktion som sedermera inte finns för att bryta mot marknadsföringslagen, att du tror att de har en funktion pga att de sänder data med en viss standard gör inte att de gjort fel.

de skriver tydligt på hemsidan att deINTE har erg.

Att de kör med en mer avancerad standard än vad som behövs är Ju upp till dem. De får ju speca sin produkt hur de vill.

NickPick

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Ändå skönt att produktutvecklarna har slutat täljt dalahästar, eller vad dom nu har pysslat med... Den förra strip kostade väl inte mycket mindre, som helt "dum". Fantastiskt bra träningsredskap iaf... Om man har plats.

Bue

Medlem
Monark 828 strip
Ett till förklarade svar från Monark gänget

828 Strip är helt manuell, d v s du sköter belastningen själv.

Vi har andra modeller som har motorstyrd belastning och som kan

kontrolleras av ex vis Zwift.

Mattias Lundqvist

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Monark har redan LC2 som gör samma sak som den 828 Strip ni pratar om. Dyrare men en annan cykel med annan ram med bättre inställningsmöjligheter och helt inkapslad samt stabilare. Den 828 Strip ni refererar till saknar reglerbart styrstam då Monark inte längre säljer dem. Jag har genom Aktivitus sålt många 828 Strip med Garmin Vector också, och det blir samma sak som den 828 ni refererar till. En manuell cykel som sänder kraft och kadens via ant+ och BT. Fast mätningen sker i pedal istället för i hjulet. Jag skulle lägga några tusenlappar till och köpa en LC2. Men ingen av dem har Erg-mode som sagt. Då får man köpa en LC6 för 70 000:- eller en KICKR Bike för 40.

Jensen

Aktiv medlem
Monark 828 strip
känns lite som att monark lever kvar i tron att de kan leva på gamla meriter. Det funkar ju när konkurrensen varit så pass svag som den ändå varit, eller när ingen annan har något värre. Men personligen känner jag att nu har så pass många konkurrenter, gamla som nya, släppt produkter som tagit stora steg i funktion att jag allvarligt undrar om inte monark kommer komma på efterkälken rejält

ujja

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Jämförelsen med Svenska skrivmaskinstillverkaren Facit är nog ganska bra.
Monark har haft en marknadsledande produkt, ny teknik har sedan gjort det möjligt att bygga testcyklar på ett nytt sätt och öppnat upp en helt ny marknad även för hemmabruk. Men Monark har inte hängt med i tekniken och fortsätter att vidareutveckla sin produkt utan att använda den nya tekniken på "rätt" sätt.
Om Monark hade hanterat produktutvecklingen på ett korrekt sätt hade man idag haft ute en 828 Strip med ERG till ett pris på ca 15kkr, det hade varit konkurrenskraftgt, cykeln är ju bra rent mekaniskt.
Problemet för Monark är att det helt slår undan fötterna för några av deras andra produkter som är inriktade mot vårdsektorn.

Jensen

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Monarks konstruktion borde vara så pass modulär att de skulle kunna bygga in erg rätt lätt OM de bara förstod att de borde göra det om de vill överleva annat än inom sjukhussektorn

motionisten

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Jag förstår inte vitsen med ERG mode. Byggde det till min Monark och testade några gånger men det man (jag) var ute efter är riktig cykelkänsla, vilken är bra i Monarken. Men med med ERG mode så känns det bara konstigt. Men att försöka hålla samma fart och effekt jämfört med mig själv mot en en riktigt gps-track känns klart bättre. Jag vill styra min kadens själv för att kunna microvila där det behövs för dagsformen.
I övrigt håller jag med om det mesta som skrivs här https://www.360velo.com/why-dont-use-erg-mode/ .

Mayhem

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Jag förstår inte vitsen med ERG mode. Byggde det till min Monark och testade några gånger men det man (jag) var ute efter är riktig cykelkänsla, vilken är bra i Monarken. Men med med ERG mode så känns det bara konstigt. Men att försöka hålla samma fart och effekt jämfört med mig själv mot en en riktigt gps-track känns klart bättre. Jag vill styra min kadens själv för att kunna microvila där det behövs för dagsformen.

Huruvida man gillar ERG eller inte är förstås personligt. Vissa gör det, däribland jag personligen, andra inte. Ditt resonemang varför du inte gör det är däremot besynnerligt för att inte säga rent felaktigt, åtminstone till formuleringen/ordvalet.

Din skriver att "jag vill styra min kadens själv". Just det är ju liksom hela poängen med ERG! Du kan välja kadens helt fritt och behöver endast fokusera på att trampa, vilken växel som används (med vanlig cykel i trainer) blir helt irrelevant och motståndet regleras automatiskt.

Så det du pratar om är ju inte alls att styra kadensen utan de facto uteffekten.

Jensen

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Grejen är ju inte att man måste gilla erg mode, utan att de har en produkt där inte ens möjligheten finns. Om man inte köper en så dyr att man kan köp en konkurrents motsvarighet plus en mer än ok riktig cykel för samma peng.

motionisten

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Huruvida man gillar ERG eller inte är förstås personligt. Vissa gör det, däribland jag personligen, andra inte. Ditt resonemang varför du inte gör det är däremot besynnerligt för att inte säga rent felaktigt, åtminstone till formuleringen/ordvalet.

Din skriver att "jag vill styra min kadens själv". Just det är ju liksom hela poängen med ERG! Du kan välja kadens helt fritt och behöver endast fokusera på att trampa, vilken växel som används (med vanlig cykel i trainer) blir helt irrelevant och motståndet regleras automatiskt.

Så det du pratar om är ju inte alls att styra kadensen utan de facto uteffekten.

Håller helt med dig, formuleringen är konstig. Men det beror lite på att min trainer är konstig också. Det är en Monark med motorstyrd broms, alltså inga växlar. Jag kör den även mest på ett speciellt sätt, jag försöker efterlikna verkliga träningsrundor jag kört ute och spelat in. Det jag fokuserar på är snittwatt på såna rundor. Sättet jag gör det är genom att kalibrera bromsen att lägga på en belastning som efterliknar lutningen på de backar som är på rundan, det funkar utan växlar med personlig kalibrering av belastning (det ska kännas lika tungt som uterundans backar). Kadensen och watten blir det jag klarar, precis som ute. Med den typen av cykling blir ERG helt onaturligt , dvs styr jag på effekt faller kalibreringen och kadensen blir helt onaturlig. Styr man på effekt istället för på belastning(=backlutning) vid sådan virtuell cykling så blir upplevelsen utan växlar helkonstig, känslan blir att jag inte kan styra min kadens. Det var nog ungefär det jag ville ha sagt eftersom när vi cyklar ute i verkliga världen finns inget som liknar ERG mode och man klarar sig bra utan.

Men jag förstår att man kan vilja ha det stödet när man kör strukturerade pass med effektmål på trainer. Själv när jag kör fyror och liknande (sällan) så kör jag helt manuellt med vikter i korgen istället, mängden vikter bestämmer vilken kadens jag ska köra på så det är enkelt även när tankeförmågan tar slut...
Men personligen så såg jag aldrig någon vits med den ERG mode jag byggde till min Monark, den tillför ingenting.

Jensen

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Om vi tar en wattbike eller en kickr bike, de har väll heller inga ”riktiga” växlar. Ändå lyckas de? Förstår inte varför monark inte skulle kunna. Om de verkligen ville. De har det ju uppenbarligen, bara att man får betala rejält för det.

lundatok

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Monark vill inte äta på försäljningen av sina dyrare modeller. De har ju produkter som kan köra Zwift rakt av, men de kostar väl sexsiffrigt?

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Instämmer i att de inte fått till det. För mig blev det i slutändan en Wahoo Kickr för att kunna leka Swift. Före det körde jag en gammal stadig Schwinn spinningcykel med mina effektpedaler. Den lösningen tycks mig fullständigt likvärdig med Monarks nya Strip. Fördelen med spinningcykeln var att fler i familjen kunde dela utan att montera i och ur cyklar i Kickr'n.

NiclasY

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Rent subjektivt håller jag inte riktigt med. ERG är ett bra sätt att inte fuska, men smällen blir brutal om man inte orkar och tappar kadens.

motionisten

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Hur skiljer sig belastning från effekt tycker ni? Uppfattar jag det rätt att båda ska mättas i watt?
Belastningen är hur mycket motstånd du har i pedalerna (det som gör att du vill växla ner i en uppförsbacke - för att lätta på motståndet). Effekten är lika motståndet x kadensen. Du kan ta en backe med låg kadens och hög belastning eller hög kadens och låg belastning men i båda fallen ha exakt samma effekt. Belastning (motstånd) mäter du i Newton.

n3wton

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Nu har jag skaffat en beggad Monark 828 Strip med effektmätare i vevpartiet. Den har som jag förstår det i all väsentlighet snarlik funktion som den som tråden handlar om. Har kört två korta pass i Zwift, vilket fungerade oväntat smidigt. Körde Zwift på telefonen, och den hittade både pulsmätare och effektmätare direkt och sen var det bara att trampa.

Upplever att man får labba lite både med kadensen och vrida på/av motståndet. Små skillnader som mellan 250-270 watt justeras med lätthet via kadensen. Steglöst motstånd för att det kanske är lite svårt att träffa exakt om man ska gå upp till säg 450 watt eller så, men den där kpa-mätaren som finns ger ju ungefär watt/hundra, dvs 4,5 ger 450 watt vid 100 i kadens (äh, dålig beskrivning men ha överseende med dålig pedagogisk kompetens..). Vid riktigt höga effektuttag (1400-1500 watt) känns det som att motståndet blir så högt att svänghjulet bromsar upp såpass mycket att man tappar fart i pedalvarvet utan att man får ut mer effekt. De få sekunder sådan effekt tas ut är väl lätträknade därtill. Märker ju att jag uttrycker mig som en kratta, men ändå..

Nu till funderingen:
Med smart trainer får man på Zwift ett större motstånd när det går uppför, varpå man växlar ner för att orka (dvs som vid utecykling). Gör man det "optimalt" får man en jämn effektkurva över tid. Vid tävling rycks det i backar och lite här och där, varpå effektkurvan blir lite mer kurvig. Ju mer elit-cyklistigt loppet är desto ryckigare blir det.

Kör man utan smartfunktion kan man lägga sig på en jämn kadens och motstånd, varpå man får samma effekt över tid. Vid uppförsbacke i Zwift tappar man fart men behåller effekt utan att behöva växla.

Är detta korrekt uppfattat? ERG har inte riktigt med detta att göra utan det har funktionen att man kan få ut samma effekt oavsett vilken kadens man håller, dvs inte alls som i verkligheten. Känns som det finns lite olika uppfattning om vad ERG är..

Är det man tappar med en dum monark med effektmätare gentemot smart trainer att den inte ökar motståndet när det går uppför samt att man måste anpassa kadensen för att nå en viss effekt vid ett visst motstånd, medan en smart trainer kan anpassa motståndet samt har en funktion där man kan strunta i kadensen? Kan man då uttrycka sig som så att med en Monark kan man ganska enkelt välja en effektsiffra och bara mosa på, men med en trainer kan man antingen växla sig till rätt effektsiffra alternativt skita i allt och bara trampa?

Det här kan ju vara världens luddigaste inlägg. Jag fattar helt enkelt inte riktigt vad jag saknar med min Monark, förutom att man behöver växla i backarna om man har en smart trainer.

Kan också påtala att jag valde Monarken som budgetalternativ då jag inte ville lägga typ 14k för en bra trainer (och vågar inte köpa en beggad pga allt strul). En ny monark för 20k var inte aktuellt för min del, så jämförelsen Monark-trainer-wattbike etc haltar säkert en hel del i just detta fall.

motionisten

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Är det man tappar med en dum monark med effektmätare gentemot smart trainer att den inte ökar motståndet när det går uppför samt att man måste anpassa kadensen för att nå en viss effekt vid ett visst motstånd, medan en smart trainer kan anpassa motståndet samt har en funktion där man kan strunta i kadensen? Kan man då uttrycka sig som så att med en Monark kan man ganska enkelt välja en effektsiffra och bara mosa på, men med en trainer kan man antingen växla sig till rätt effektsiffra alternativt skita i allt och bara trampa?

Att anpassa kadensen till ett visst motstånd är definitionen på effekt watt. Kraft på pedalen (motstånd) x Kadens = watt.
En dum Monark kräver att du själv reglerar motståndet till ett tyngre i en uppförsbacke för att uppleva den som tyngre. Man tex gradera backar ifrån vad man brukar trycka för watt vid en viss lutning och fart, men det finns ingen formel för det. Det skall 'kännas' som backarna normalt gör dvs hur många watt man pallar uppför en viss lutning och tid. Så man gradera dem tex 1-10 på motståndsratten och ställa önskat motstånd på ratten för en viss backlutning för att få rätt 'känsla'. Regleras motståndet smart så gör den just det fast automatiskt. Att växla ner i en backe innebär att du sänker farten om du inte ökar kadensen. Det blir samma watt som du tog den backen på en lägre växel och sänker kadensen om farten är lika. Att växla på en trainer kan ge lite cykelkänsla men är egentligen ganska meningslöst.Det som betyder något är vilken watt du trycker, vill du göra det vid en viss kadens så är det bara att reglera motståndet.
ERG-mode är lite tvärtom mot verkligheten, du tvingas hålla en effekt vid alla kadenser och motståndet justeras hela tiden för att det skall bli så. Inget jag saknar iaf.
Hoppas det blir lite klarare !

n3wton

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Då är det precis som jag tänker mig det.

Det spelar ju egentligen ingen roll hur brant en backe är eller ej, eftersom den är lika brant för alla. Om man ska ligga på max effektuttag under en viss tid försöker man ju hålla samma effekt oavsett backe (även om jag själv upplever det som svårt då det extremt gärna blir massvis med watt uppför och få utför).

I till exempel zwift måste väl då effekten bli att jag har lättare att pacea mig själv eftersom jag inte går för hårt i backarna "ofrivilligt" utan ligger kvar på lämpligt wattantal. Om det helt tar bort upplevelsen och gör det tråkigt återstår väl att se.

Hade varit intressant att höra er som kör på smarta trainers vad ni anser att man missar med min setup!😊 Har ju fått förklarat av flera cykelpolare att Monarken är kass och att man vill ha en smart trainer för bäst effekt. Tydligen så struntade jag i deras råd hur som helst..😛

jonte987

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Funkar inte mentalt för mig med dum trainer. Smart, erg och strukturerade pass verkar fungera bättre så här långt. Får se om 5 månader

n3wton

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Strukturerade pass måste ju gå precis lika bra att köra med Monark med effektmätare som med vilken fancy wattbike som helst. Valfritt program säger "håll 300 watt", varpå man håller 300 watt till man får vidare instruktioner.

Det blir väl först när det ska raceas och efterlikna utecykling men framför en datorskärm som det blir en annan femma.

jonte987

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Får erkänna att jag inte fattade att jag skulle köra strukterat och hade ingen effektmätare när jag testade trainer för 15-20 år sen.
Klart det går men tror erg passar mig bättre.

n3wton

Aktiv medlem
Monark 828 strip
Tittade på min effektkurva från dagens korta pass (tog slut fort pga testmilen i Zwift tog slut..) och den är faktiskt ganska spretig om man ska vara kinkig. Cyklar snyggare ute. Likadana effektmätare används både ute och inne så det tyder väl på ovana. Eller svårcyklad Monark?😄

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer