Monark 828 strip
Senast ändrad:
Manuell justering av motstånd. Dvs ingen erg mode
Målgruppen medelålders män på zwift brukar ju ändra difficulty för att slippa växla, så den passar nog braDet förutsatte jag någonstans att den hade. Tar tillbaka allt jag sagt.
Been there, done that. Funkar utmärkt med stegmotor, lastcell och pulsgivare för varvtal. Fast jag skippade Ant+ , enklare med vanlig USB.Innan jag skaffade min Tacx Neo så köpte jag på mig lite grejer för att fixa effektmätning på min Monark med pendel.
Tanken var att montera en lastcell (wheatstones brygga) i infästningen till bandet som belastar pendel och svänghjul.
Sedan skulle en Raspberry Pi samla mätadata från den samt varvtalet från svänghjulet och med en Ant+ dongel prata med en dator för att kunna Swifta mm. Det hade sedan gått att bygga ut med en stegmotor för att få effektreglering på Monarken. Lite synd att man köpte Neo och att det inte blev av, hade varit ett roligt projekt.
Är det inte falsk marknadsföring att skriva att den har ANT+ FE-C om den inte klara ERG-mode.
nej, det är ju helt olika saker.
På vilket sätt? ANT+ FE-C profilen tillkom för att kunna styra trainerns motstånd, till skillnad mot ANT+ PWR och ANT+ CDN för att bara ta emot effektmätare och kadens.
Jo, men den har ingen elektronisk reglering av motståndet. Själva dataöverföringen finns men inte hårdvaran tolkar jag.
Ja, och då är det falsk marknadsföring, dom använder AT+ FE-C som alla känner till det som en funktion för att styra trainers motstånd men Monarken klarar inte av just motståndsstyrningen i verkligheten.
Jag förstår inte vitsen med ERG mode. Byggde det till min Monark och testade några gånger men det man (jag) var ute efter är riktig cykelkänsla, vilken är bra i Monarken. Men med med ERG mode så känns det bara konstigt. Men att försöka hålla samma fart och effekt jämfört med mig själv mot en en riktigt gps-track känns klart bättre. Jag vill styra min kadens själv för att kunna microvila där det behövs för dagsformen.
Huruvida man gillar ERG eller inte är förstås personligt. Vissa gör det, däribland jag personligen, andra inte. Ditt resonemang varför du inte gör det är däremot besynnerligt för att inte säga rent felaktigt, åtminstone till formuleringen/ordvalet.
Din skriver att "jag vill styra min kadens själv". Just det är ju liksom hela poängen med ERG! Du kan välja kadens helt fritt och behöver endast fokusera på att trampa, vilken växel som används (med vanlig cykel i trainer) blir helt irrelevant och motståndet regleras automatiskt.
Så det du pratar om är ju inte alls att styra kadensen utan de facto uteffekten.
Nä det är väll där skon troligen klämmer. Skulle de göra 20k modell lika bra som 70k modell finns ingen anledning för kund att köpa den dyra.Monark vill inte äta på försäljningen av sina dyrare modeller. De har ju produkter som kan köra Zwift rakt av, men de kostar väl sexsiffrigt?
Jag förstår inte vitsen med ERG mode.
I övrigt håller jag med om det mesta som skrivs här https://www.360velo.com/why-dont-use-erg-mode/ .
Belastningen är hur mycket motstånd du har i pedalerna (det som gör att du vill växla ner i en uppförsbacke - för att lätta på motståndet). Effekten är lika motståndet x kadensen. Du kan ta en backe med låg kadens och hög belastning eller hög kadens och låg belastning men i båda fallen ha exakt samma effekt. Belastning (motstånd) mäter du i Newton.Hur skiljer sig belastning från effekt tycker ni? Uppfattar jag det rätt att båda ska mättas i watt?
Är det man tappar med en dum monark med effektmätare gentemot smart trainer att den inte ökar motståndet när det går uppför samt att man måste anpassa kadensen för att nå en viss effekt vid ett visst motstånd, medan en smart trainer kan anpassa motståndet samt har en funktion där man kan strunta i kadensen? Kan man då uttrycka sig som så att med en Monark kan man ganska enkelt välja en effektsiffra och bara mosa på, men med en trainer kan man antingen växla sig till rätt effektsiffra alternativt skita i allt och bara trampa?