Montera bakbroms (v-broms el. dyl) på tidigare nav-bromsad cykel (utan rätt v-broms ram-grej bak)?

andycykelhjul

Ny medlem
Montera bakbroms (v-broms el. dyl) på tidigare nav-bromsad cykel (utan rätt v-broms ram-grej bak)?
Hej. Jag har en cykel som har varit en 7-växlad med nav-broms baktill. Nu gick hela navet sönder på original-hulet så jag har bytat hjul helt. Det nya hjulet har ingen nav-broms utan har skall användas med antingen växel-kassett eller utan växlar helt. Så jag måste försöka få på en hand-broms på bakhjulet.

Problemet är att ramen inte har någon anordning vid fälgen för fäste av V-broms eller annan broms-typ. Inte så vitt jag kan se med de bromsar jag har tillgång till eller kan söka rätt på nätet.

Se bild:
IMG_20200719_200738 copy.jpg

Så själva V-broms grejen lär ju inte funka eller någon annan lösning om man inte kan få en bricka eller en ram att hålla själva broms-fästet.

Så hur hade du löst det? Finns det en lösning för fäste av broms på ramen?

Alla lösningar är välkomna!

HåkanC

Aktiv medlem
Varför ytterligare en tråd?
Räcker det inte med

andycykelhjul

Ny medlem
Varför ytterligare en tråd?
Räcker det inte med

Det är 2 separata problem. Med samma cykel. Detta handlar om bromsar, den andra om växlarna.

weldion

Aktiv medlem
Fast lösningen blir nog densamma. Byta till rätt modell av hjul.

andycykelhjul

Ny medlem
Fast lösningen blir nog densamma. Byta till rätt modell av hjul.

Det är den enklaste lösningen ja, men också utanför min budget. Poängen är inte att byta till rätt del, vilket kostar mer än jag har utan att försöka lösa det med detta hjulet.

Senast ändrad:

bellasoda

Aktiv medlem
En sån här adapter (eller liknande) skulle kanske funka?

Jag har själv en cykel som någon glömt att sätta dit bakbroms på och gått lite i de tankarna. :-P Ingen aning hur bra det funkar dock.

Hutnu

Aktiv medlem
Du kan säkert hitta ett beggat nexushjul nånstans för en någorlunda rimlig peng så har du ju löst båda dina problem. Annars kommer du nog trassla in dig i en massa halvdana lösningar.

Topp