Montera bakdäcket åt fel håll

Fågelben

Aktiv medlem
Jag körde ett pass i helgen med bakdäcket monterat åt fel håll (av misstag).

Upplevde en märkbar skillnad i grepp på branta klättringar, hjulet spann inte loss lika lätt. Det är ju rimligt, om man tänker efter, då ett bakvänt däck har störst motstånd i drivriktningen. Märkte ingen större skillnad i rullmotstånd.

Är det fler som upplevt detta och t.o.m. kör med bakdäcket åt fel håll?

Blir ju förstås sämre bromsförmåga men det är ju ändå framdäcket som står för det mesta av bromseffekten så det kan man kanske leva med för vanlig stigcykling.

Inser att hur bra/dåligt detta funkar är beroende av däckmönstret. Jag körde med Bontrager XR2 29 x 2.6.

För downhill är det troligen en dålig ide...

kör alltid med bakdäcket vänt åt andra hållet.

vissa däck är märkta för att få till detta, andra inte.

men jag kör så oavsett.

däcken som bara är märkta åt ena hållet är märkta för att prioritera bromsgrepp.

bak kan man välja att prioritera drivgrepp, dvs vända däcket.

som sagt vissa däck har detta uppmärkt på sidan. men saknas den anvisningen kan man välja att vända bakdäcket i alla fall.

Det har varit och är vanligt att vända samma däck olika fram och bak. En del däck har som sagt märkning <---Rear Front---> på däckssidan. Det är även vanligt att front/rear specifika mönster används i "fel" ände av cykeln.

Effekten kommer främst när dobbarna har en ramp som är tänkt att minska rullmotståndet. Då får man bättre drivgrepp när man vänder på däcket, men samtidigt får man sämre bromsgrepp och högre rullmotstånd.

gsb sa:
Tänker jag fel nu, men borde inte bakdäckets primära funktion vara att få grepp?
Drivgrepp, bromsgrepp, sido/kurvgrepp? Olika prio beroende på hur/var man cyklar.
Några andra nog så viktiga funktion är fjädring/dämpning, minska rullmotstånd och skydda fälgen.

Just av den anledningen gillar jag däck som dhf, Nobby nic och hans dampf som bakdäck, de har mittdobbar som är ganska kantiga både fram o bak så ger bättre grepp åt båda håll.

jofahjalm sa:
Effekten kommer främst när dobbarna har en ramp som är tänkt att minska rullmotståndet. Då får man bättre drivgrepp när man vänder på däcket, men samtidigt får man sämre bromsgrepp och högre rullmotstånd.

ramperna lär också ge ökad stabilitet vid hårda inbromsningar på hårt underlag.

jofahjalm sa:

Det beror nog på hur du tänker dig alternativet till ramper. Tänker man sig att man skär bort rampen ur ett befintligt däck så blir givetvis dobbarna mindre stabila, medan om man istället lägger till gummi så blir det tvärtom.

En kub som sticker upp ur ett platt underlag kommer utan tvivel hålla emot mer mot sidokrafter om man bygger en ramp på "baksidan" sett till varifrån kraften läggs på.

det är sen gammalt:)

ett problem med greppiga däck är just att dobbarna kollapsar vid hård inbromsning, särskilt om gummit är mjukt.

vissa fabrikanter löser problemet
genom att ha en hårdare gummiblandning i centralt eller i botten av dobbarna. bäddar för intressant halka när man slitit ned dit.

Kommer ihåg en storry från MTB-forntiden: En känd MTB-elitåkare, herr X, (skåning som bodde i Sthlm, minns inte namnet) kom till nån svensk tävling där med/mot-tävlarna påpekade att han hade ett däck i fel rotationsriktning (av misstag). Svaret blev "typ": "Har ni inte kollat vad YZ (världscupåkare) körde med förra helgen". Nästa tävlingen hade huvuddelen av startfältet vänt däcken "åt fel håll", herr X hade vänt sitt däck i rätt(?) rotationsriktning. Tror att herr X vann ivf placerade sig på pallen vid båda tävlingarna. Kommer ihåg att det var mycket snack runt vad som var "rätt eller fel". Det här var före "sociala medier" så telefonerna gick varma :-)

Mina smaldäck till Fargon har ganska tydligt V-mönster, här borde man ju få helt andra egenskaper om man vänder på däcket...

IMG_20190926_164800.jpg

De flesta däck visar rotationsriktning men jag har inte uppfattat det som en möjlighet att kunna välja broms- eller drivgrepp?

Snarare att däcket är optimerat för en rotationsriktning.

GurraG sa:
Kommer ihåg en storry från MTB-forntiden: En känd MTB-elitåkare, herr X, (skåning som bodde i Sthlm, minns inte namnet) kom till nån svensk tävling där med/mot-tävlarna påpekade att han hade ett däck i fel rotationsriktning (av misstag). Svaret blev "typ": "Har ni inte kollat vad YZ (världscupåkare) körde med förra helgen". Nästa tävlingen hade huvuddelen av startfältet vänt däcken "åt fel håll", herr X hade vänt sitt däck i rätt(?) rotationsriktning. Tror att herr X vann ivf placerade sig på pallen vid båda tävlingarna. Kommer ihåg att det var mycket snack runt vad som var "rätt eller fel". Det här var före "sociala medier" så telefonerna gick varma :-)

hihi.

(ot) påminner om när jag för många år sedan åkte skidor i santa fe, nm. sällskapet förlorade en stav i en vurpa så jag lånade mina till henne, och körde själv med en stav på tvären framför mig. inom kort var det ett stort antal åkare i backe som tog efter detta. det höll i sig många timmar efter att vi åter hittat den saknade staven :)

kais01 sa:
(ot) påminner om när jag för många år sedan åkte skidor i santa fe, nm. sällskapet förlorade en stav i en vurpa så jag lånade mina till henne, och körde själv med en stav på tvären framför mig. inom kort var det ett stort antal åkare i backe som tog efter detta. det höll i sig många timmar efter att vi åter hittat den saknade staven :)
jaså, det var du och Gunde, han hittade ju på nån teknik med bara en stav, en längre stav. Men det blev ju snabbt förbjudet för det var visst snabbare :)

kais01 sa:
Luktapåblommorna sa:
Om en har dobbarna inåt ska guckan vara på utsidan då?

läste någonstans om en lbs som hade en klagande kund; racedäcket hade slitits ned till corden på nolltid.

det visade sig att kunden monterat däcket ut och in?
Säkert en mtb-cyklist som trodde slätaste sidan av däcket skulle vara inåt?

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
kais01 sa:
jaså, det var du och Gunde, han hittade ju på nån teknik med bara en stav, en längre stav. Men det blev ju snabbt förbjudet för det var visst snabbare :)
Nja, nu var det ju inte för att det gick snabbare som det förbjöds. F.ö. var den långa staven byggd av ett av dåvarande Vägverkets plogspön...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=7162374

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
kais01 sa:
(ot) påminner om när jag för många år sedan åkte skidor i santa fe, nm. sällskapet förlorade en stav i en vurpa så jag lånade mina till henne, och körde själv med en stav på tvären framför mig. inom kort var det ett stort antal åkare i backe som tog efter detta. det höll i sig många timmar efter att vi åter hittat den saknade staven:)

He he var inte det Gustav Vasa ?

kais01 sa:
Luktapåblommorna sa:
läste någonstans om en lbs som hade en klagande kund; racedäcket hade slitits ned till corden på nolltid.
Det är inte osannolikt att det var lbsen som monterat utåinn, och skyller på kunden.

martinmalmberg sa:
Sambal Oelek sa:
kais01 sa:
(ot) påminner om när jag för många år sedan åkte skidor i santa fe, nm. sällskapet förlorade en stav i en vurpa så jag lånade mina till henne, och körde själv med en stav på tvären framför mig. inom kort var det ett stort antal åkare i backe som tog efter detta. det höll i sig många timmar efter att vi åter hittat den saknade staven:)

det var iaf stort garv att se hur det smittade. säger en del om människans natur..

Sixten Fors sa:
kais01 sa:
Luktapåblommorna sa:
Det är inte osannolikt att det var lbsen som monterat utåinn, och skyller på kunden.

ja så kan det ju vara, men kanske inte storyn berättats vidare då:)

glitch sa:
frippegubben sa:
Det är ju inte helt ovanligt att däcken är märkta med pilar för Speed respektive Traction. I mitt tycke bättre än att märka med Front/Rear.
https://farm4.static.flickr.com/3439/3799582649_64d83d206d_o.jpg

Har aldrig sett någon sådan markering på ett modernt premiumdäck. Vad är det för däck du visar? Ser ut som något äldre?

Skulle gissa på Geax (numera Vittoria) Saguaro. Vad jag vet använder inte Vittoria den märkningen idag. Jag har heller aldrig sett det på mina gamla Geax

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
kais01 sa:
Luktapåblommorna sa:

Eller så är det någon av dina minioner.

Clark sa:
glitch sa:
frippegubben sa:
Det är ju inte helt ovanligt att däcken är märkta med pilar för Speed respektive Traction. I mitt tycke bättre än att märka med Front/Rear.
https://farm4.static.flickr.com/3439/3799582649_64d83d206d_o.jpg

Har aldrig sett någon sådan markering på ett modernt premiumdäck. Vad är det för däck du visar? Ser ut som något äldre?

Skulle gissa på Geax (numera Vittoria) Saguaro. Vad jag vet använder inte Vittoria den märkningen idag. Jag har heller aldrig sett det på mina gamla Geax

Oj, det var en bild jag hittade på nätet. Men jag vet att jag haft det på däck jag cyklat på, Saguaro låter troligt, det finns i arsenalen... Men så är det ju först för nåt drygt år sen jag klev av 26-tummaren och vågade mig upp på 29. Bakåtsträvare och vrång motvallsgubbe...

martinmalmberg sa:
Sambal Oelek sa:
kais01 sa:

Gustav Vasa åkte aldrig skidor! Han gick med snöskor hurvida användande av stav är okänt men möjligt. Alltid bakdäcket åt
fel håll.

janolle sa:
martinmalmberg sa:
Sambal Oelek sa:
kais01 sa:

Gustav Vasa åkte aldrig skidor! Han gick med snöskor hurvida användande av stav är okänt men möjligt. Alltid bakdäcket åt
fel håll.

Aha där ser man, lär sig nytt var dag.

ooms sa:
Sambal Oelek sa:
kais01 sa:
Nja, nu var det ju inte för att det gick snabbare som det förbjöds. F.ö. var den långa staven byggd av ett av dåvarande Vägverkets plogspön...

Nej, har inte orkat kolla länken så kanske slår in öppna dörrar här.
Om jag inte missminner mig så var det anledningen att Gunde ville provocera fram regler som begränsade tekniken. Var i samband med att några började experimentera med typ fristil innan uppdelningen i klassisk/fristil?

me.I.am sa:
ooms sa:
Sambal Oelek sa:
kais01 sa:

Nej, har inte orkat kolla länken så kanske slår in öppna dörrar här.
Om jag inte missminner mig så var det anledningen att Gunde ville provocera fram regler som begränsade tekniken. Var i samband med att några började experimentera med typ fristil innan uppdelningen i klassisk/fristil?

Mitt minne säger att det helt enkelt var frågan om en suverän psykning av motståndarna! Gunde var på topp, och när de andra fick se honom träna med nåt sånt så blev det lite lätt panik i de andra teamen och det kom blixtsnabbt en regel som förbjöd det. Men troligen sabbade det de andras uppladdning totalt inför det loppet!

Fantastiskt att folk lägger tid på att skriva spekulerande inlägg istf att klicka på länken och lyssna på Gunde själv där han förklarar hela tilltaget...

ooms sa:
Fantastiskt att folk lägger tid på att skriva spekulerande inlägg istf att klicka på länken och lyssna på Gunde själv där han förklarar hela tilltaget...

Orka lyssna på pod.
Skulle du kunna tänka dig att lite kort skriva Gundes förklaring?

me.I.am sa:
ooms sa:

Orka lyssna på pod.
Skulle du kunna tänka dig att lite kort skriva Gundes förklaring?

+3

Video och pod går allt för långsamt för att orka titta eller lyssna på och klickas bort direkt, ge mig text jag kan läsa istället.

Tillbaka
Topp