Montera dropper på Bergamont Revox Pro

Ingvarsson

Medlem
Hej!

Har precis köpt min första MTB! Det blev en Bergamont Revox Pro 2019 och har tagit ett par turer i skogen.

Fantastisk cykel, kanske reser sig aningens för lätt uppför, men jag är nybörjare och behöver säkert bara öva tekniken.

Jag skulle vilja montera en dropper på den. Enligt cykelhuset behöver man då knacka ur vevhuset för att kunna dra den i ramen.. gör man det behöver man montera ett helt nytt. Känns sådär på en helt splirrans ny cykel!

Vad är er erfarenhet av att dra droppervajern på utsidan? Är den i vägen på något sätt eller är det endast en ren kosmetisk sak att dra vajern på insidan?

Tacksam för svar!
Ps. Det finns väldigt lite tester av denna cykel på nätet. Skulle gärna veta vad ni tycker om spec och geometriom jag ska byta ut någon del för att få en ännu roligare upplevelse.

yonsson

Aktiv medlem
Varför skulle man behöva byta vevlager? Ta bort och sätta dit igen förstår jag, men tycker det låter konstigt att man skulle behöva byta. Är det ett skruvat vevlager så är det buslätt att ta bort och sätta dit igen med rätt verktyg.

Edit: Hittade.Bottom Bracket SRAM DUB BB92, press-fit
Pressfit kanske är lite meckigare, men ska du behålla hojen så hade jag lätt lagt den extra tiden eller betalat någon annan för att göra det (även om extern dragning är mycket lättare).

salle

Aktiv medlem

Ingvarsson

Medlem
Varför skulle man behöva byta vevlager? Ta bort och sätta dit igen förstår jag, men tycker det låter konstigt att man skulle behöva byta. Är det ett skruvat vevlager så är det buslätt att ta bort och sätta dit igen med rätt verktyg.

Edit: Hittade.Bottom Bracket SRAM DUB BB92, press-fit
Pressfit kanske är lite meckigare, men ska du behålla hojen så hade jag lätt lagt den extra tiden eller betalat någon annan för att göra det (även om extern dragning är mycket lättare).
Det ser ut så här.
4290AEB9-A903-4AD8-B967-EFF5F14DA3FD.jpeg
B2FFDA80-37F5-4073-822A-A3A708DFA345.jpeg

yonsson

Aktiv medlem
Jag kunde dra min vajer internt utan att ta bort vevpartiet. Det är ju meckigt, men värt det om du frågar mig.

yonsson

Aktiv medlem
Är det samma ram på våra cyklar?
Absolut inte, men ser inte ut som att rören går hela vägen ner till navet..?

Du kan ju plocka av sadeln och testa med en lös vajer eller dylikt. Kör in den vid utgången vid styrhuvudet och lys med ficklampa i hålet där sadelstolpen satt.

Senast ändrad:

Ingvarsson

Medlem
Absolut inte, men ser inte ut som att rören går hela vägen ner till navet..?

Du kan ju plocka av sadeln och testa med en lös vajer eller dylikt. Kör in den vid utgången vid styrhuvudet och lys med ficklampa i hålet där sadelstolpen satt.
Ser nu att du säkert kör crescent, så, självklart inte samma ram. Ja, det är ju en bra idé! Tack för tipset!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer