Motorn bromsar strax över 25 km/h

MacBear

Medlem
Jag har just skaffat en Crescent Elda med Egoing (Bafang) M400 mittmotor för jobbpendling och är i stort sätt nöjd, men en sak stör mig lite. När jag kommer upp,i en hastighet strax över 25 km/h så känns det som motorn bromsar ganska kraftigt och man får kämpa mot motorn. När man kommer upp i 28 km/h så känns det som den slutar att bromsa och det känns som en vanlig cykel. Är det så för alla elcyklar eller är det så för just min typ av motor? Eller är det något som försvinner med tiden eller går att justera bort?

Raemoe

Aktiv medlem
Jag hyrde elscooter en gång och upplevde att den bromsade i nedförsbackar, den ville verkligen inte frirulla över 25 km/h. Så tror absolut att det kan vara en liknande grej där. Kanske bäst att googla runt på motormodellen.

Elhojtok

Aktiv medlem
Jag hyrde elscooter en gång och upplevde att den bromsade i nedförsbackar, den ville verkligen inte frirulla över 25 km/h. Så tror absolut att det kan vara en liknande grej där. Kanske bäst att googla runt på motormodellen.
Man kan väl tänka sig att hyrscootrar börjar ladda när de kommer upp i >20 km/h.

MacBear

Medlem
Den slutar ju assistera vid 25 km/h, måste väl vara det du upplever som att ”den bromsar”.
Jo jag vet att den slutar att assistera vid 25 och att motorn troligen bidrar med en del tröghet, men det känns som om den inte frikopplar helt förrän man kommer över 28. Är det något som någon känner igen?

Jon

Aktiv medlem
På fruns elcykel med navmotor fram (ombyggd med elcykelkit) känns det också som att motorn bromsar när man kommer upp i 30 km/h (den är ställd på 30km/h i maxhastighet, lite trimmad alltså 😀). Man hör att den börja låta som att den ”bromsar”. Om jag slår av strömmen vid 30km/h försvinner ljudet och den rullar lättare.

darkforce

Aktiv medlem
min m400 har ingen sån magisk gräns snarare så att den tvärslutar vid 25 sen tar de ett tag innan benen vänjer sig vid efter den tvära belastnings ändringen på pedalerna men det kvittar om ja trampar upp ligger i 26 eller 29

darkforce

Aktiv medlem
På fruns elcykel med navmotor fram (ombyggd med elcykelkit) känns det också som att motorn bromsar när man kommer upp i 30 km/h (den är ställd på 30km/h i maxhastighet, lite trimmad alltså 😀). Man hör att den börja låta som att den ”bromsar”. Om jag slår av strömmen vid 30km/h försvinner ljudet och den rullar lättare.
en navmotor bygger på generatortänket med magnetspole dvs över begränsningen blir den mer eller mindre ett roterande motstånd så stänger du ist av elen så försvinner det elektriska motståndet en mittmotor jobbar med annan elekronik o ger inte samma elekroniska motståndeffekt utan där är de mer att man drar runt en drös kugghjul som ger motstånd

Jon

Aktiv medlem
en navmotor bygger på generatortänket med magnetspole dvs över begränsningen blir den mer eller mindre ett roterande motstånd så stänger du ist av elen så försvinner det elektriska motståndet en mittmotor jobbar med annan elekronik o ger inte samma elekroniska motståndeffekt utan där är de mer att man drar runt en drös kugghjul som ger motstånd
Men fördelen med navmotorn (iaf. på fruns cykel) är att den ger inget märkbart motstånd när den är avstängd. Frun använder oftast bara motorn i uppförsbackar och är därför glad att den är ”lättcyklad” utan strömen på.

MacBear

Medlem
Tack för alla svar! Jag ska experimentera med lite olika inställningar för assistansen för att se om det känns annorlunda, Hittills har jag kört med max assistans (5 av 5), men även i farten sänkt till 0 utan att märka någon skillnad. Rent logiskt tycker jag inte det borde göra någon skillnad att stänga av helt jämfört med 0 läget. Eventuellt så känns det inte som en lika stor inbromsning vid 25 om jag tar ner assistansnivån till 3

Elhojtok

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Jag ska experimentera med lite olika inställningar för assistansen för att se om det känns annorlunda, Hittills har jag kört med max assistans (5 av 5), men även i farten sänkt till 0 utan att märka någon skillnad. Rent logiskt tycker jag inte det borde göra någon skillnad att stänga av helt jämfört med 0 läget. Eventuellt så känns det inte som en lika stor inbromsning vid 25 om jag tar ner assistansnivån till 3
Min Yamaha börjar fasa ut assistansen strax över 24 för att stänga av helt strax under 27. (Jag har för mig att elcykelstandarden till och med beskriver denna utfasning) Den stänger alltså inte av abrupt vid 25 så man får hjälp nästan ända upp till 27, om än aldrig så lite.
Hur vet jag det? Jo, det finns en mätare i displayen som visar momentan output från motorn. Det är alltid någon plupp kvar så länge motorn låter.
Jag är övertygad om att i stort sett alla elcyklar med mittmotor fungerar på liknande sätt och att den bromseffekt du upplever är inbillning. Varför i hela friden skulle motortillverkarna bygga in en broms som plötsligt släpper när man når 27?

Förtydligande: Naturligtvis har mittmotorn ett högre mekaniskt motstånd än ett vanligt vevparti. Här finns garanterat utrymme för produktutveckling (Om det inte redan är gjort)

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp