Motorn bromsar strax över 25 km/h

MacBear

Medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Jag har just skaffat en Crescent Elda med Egoing (Bafang) M400 mittmotor för jobbpendling och är i stort sätt nöjd, men en sak stör mig lite. När jag kommer upp,i en hastighet strax över 25 km/h så känns det som motorn bromsar ganska kraftigt och man får kämpa mot motorn. När man kommer upp i 28 km/h så känns det som den slutar att bromsa och det känns som en vanlig cykel. Är det så för alla elcyklar eller är det så för just min typ av motor? Eller är det något som försvinner med tiden eller går att justera bort?
 

Raemoe

Aktiv medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Jag hyrde elscooter en gång och upplevde att den bromsade i nedförsbackar, den ville verkligen inte frirulla över 25 km/h. Så tror absolut att det kan vara en liknande grej där. Kanske bäst att googla runt på motormodellen.
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Jag hyrde elscooter en gång och upplevde att den bromsade i nedförsbackar, den ville verkligen inte frirulla över 25 km/h. Så tror absolut att det kan vara en liknande grej där. Kanske bäst att googla runt på motormodellen.
Man kan väl tänka sig att hyrscootrar börjar ladda när de kommer upp i >20 km/h.
 

MacBear

Medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Den slutar ju assistera vid 25 km/h, måste väl vara det du upplever som att ”den bromsar”.
Jo jag vet att den slutar att assistera vid 25 och att motorn troligen bidrar med en del tröghet, men det känns som om den inte frikopplar helt förrän man kommer över 28. Är det något som någon känner igen?
 

Jon

Aktiv medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
På fruns elcykel med navmotor fram (ombyggd med elcykelkit) känns det också som att motorn bromsar när man kommer upp i 30 km/h (den är ställd på 30km/h i maxhastighet, lite trimmad alltså 😀). Man hör att den börja låta som att den ”bromsar”. Om jag slår av strömmen vid 30km/h försvinner ljudet och den rullar lättare.
 

darkforce

Aktiv medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
min m400 har ingen sån magisk gräns snarare så att den tvärslutar vid 25 sen tar de ett tag innan benen vänjer sig vid efter den tvära belastnings ändringen på pedalerna men det kvittar om ja trampar upp ligger i 26 eller 29
 

darkforce

Aktiv medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
På fruns elcykel med navmotor fram (ombyggd med elcykelkit) känns det också som att motorn bromsar när man kommer upp i 30 km/h (den är ställd på 30km/h i maxhastighet, lite trimmad alltså 😀). Man hör att den börja låta som att den ”bromsar”. Om jag slår av strömmen vid 30km/h försvinner ljudet och den rullar lättare.
en navmotor bygger på generatortänket med magnetspole dvs över begränsningen blir den mer eller mindre ett roterande motstånd så stänger du ist av elen så försvinner det elektriska motståndet en mittmotor jobbar med annan elekronik o ger inte samma elekroniska motståndeffekt utan där är de mer att man drar runt en drös kugghjul som ger motstånd
 

Jon

Aktiv medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
en navmotor bygger på generatortänket med magnetspole dvs över begränsningen blir den mer eller mindre ett roterande motstånd så stänger du ist av elen så försvinner det elektriska motståndet en mittmotor jobbar med annan elekronik o ger inte samma elekroniska motståndeffekt utan där är de mer att man drar runt en drös kugghjul som ger motstånd
Men fördelen med navmotorn (iaf. på fruns cykel) är att den ger inget märkbart motstånd när den är avstängd. Frun använder oftast bara motorn i uppförsbackar och är därför glad att den är ”lättcyklad” utan strömen på.
 

MacBear

Medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Tack för alla svar! Jag ska experimentera med lite olika inställningar för assistansen för att se om det känns annorlunda, Hittills har jag kört med max assistans (5 av 5), men även i farten sänkt till 0 utan att märka någon skillnad. Rent logiskt tycker jag inte det borde göra någon skillnad att stänga av helt jämfört med 0 läget. Eventuellt så känns det inte som en lika stor inbromsning vid 25 om jag tar ner assistansnivån till 3
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Tack för alla svar! Jag ska experimentera med lite olika inställningar för assistansen för att se om det känns annorlunda, Hittills har jag kört med max assistans (5 av 5), men även i farten sänkt till 0 utan att märka någon skillnad. Rent logiskt tycker jag inte det borde göra någon skillnad att stänga av helt jämfört med 0 läget. Eventuellt så känns det inte som en lika stor inbromsning vid 25 om jag tar ner assistansnivån till 3
Min Yamaha börjar fasa ut assistansen strax över 24 för att stänga av helt strax under 27. (Jag har för mig att elcykelstandarden till och med beskriver denna utfasning) Den stänger alltså inte av abrupt vid 25 så man får hjälp nästan ända upp till 27, om än aldrig så lite.
Hur vet jag det? Jo, det finns en mätare i displayen som visar momentan output från motorn. Det är alltid någon plupp kvar så länge motorn låter.
Jag är övertygad om att i stort sett alla elcyklar med mittmotor fungerar på liknande sätt och att den bromseffekt du upplever är inbillning. Varför i hela friden skulle motortillverkarna bygga in en broms som plötsligt släpper när man når 27?

Förtydligande: Naturligtvis har mittmotorn ett högre mekaniskt motstånd än ett vanligt vevparti. Här finns garanterat utrymme för produktutveckling (Om det inte redan är gjort)
 
Senast ändrad:

Salle69

Medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Jag har just skaffat en Crescent Elda med Egoing (Bafang) M400 mittmotor för jobbpendling och är i stort sätt nöjd, men en sak stör mig lite. När jag kommer upp,i en hastighet strax över 25 km/h så känns det som motorn bromsar ganska kraftigt och man får kämpa mot motorn. När man kommer upp i 28 km/h så känns det som den slutar att bromsa och det känns som en vanlig cykel. Är det så för alla elcyklar eller är det så för just min typ av motor? Eller är det något som försvinner med tiden eller går att justera bort?
Samma med min skepshult. Skitjobbigt
 

MotoVeloce

Medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Allt har att göra med kadensen i de flesta fall. Många elcykelåkare kör ju med ganska så hög växel och låg kadens och det motståndet man då känner när motorn kopplar ur är sällan motorn i sig utan att man har alldeles för hög växel för den styrkan man har i benen?
Så att öka på kadensen och köra på ett par lägre växlar när man passerar 25 kommer göra att det inte alls känns så abrupt när motorn kopplar ur. Förmodligen är det det som göra att det går lättare vid 28km/h än 25 för MacBear då kadensen ökat?

Jag har ganska klena ben, Bosch CX Gen4, 29" hjul med 2,6" breda Magic Mary (inte direkt lättrullade och en motor som sägs koppla ur tvärt och vara tungtrampad) och när jag åker på platten och asfalt så känner jag knappt att motorn kopplar ur och har sällan problem att komma upp i över 35km/h. Men då ligger jag på en kadens runt 60 minst och har oftast 2 växlar kvar att växla upp när jag passerar 25 och använder aldrig högsta växeln om jag inte passerat 30km/h.

Så mitt tipps är att växla ner och trampa som en galning så går allt lättare när man passerar 25!! ;)
 

Salle69

Medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Allt har att göra med kadensen i de flesta fall. Många elcykelåkare kör ju med ganska så hög växel och låg kadens och det motståndet man då känner när motorn kopplar ur är sällan motorn i sig utan att man har alldeles för hög växel för den styrkan man har i benen?
Så att öka på kadensen och köra på ett par lägre växlar när man passerar 25 kommer göra att det inte alls känns så abrupt när motorn kopplar ur. Förmodligen är det det som göra att det går lättare vid 28km/h än 25 för MacBear då kadensen ökat?

Jag har ganska klena ben, Bosch CX Gen4, 29" hjul med 2,6" breda Magic Mary (inte direkt lättrullade och en motor som sägs koppla ur tvärt och vara tungtrampad) och när jag åker på platten och asfalt så känner jag knappt att motorn kopplar ur och har sällan problem att komma upp i över 35km/h. Men då ligger jag på en kadens runt 60 minst och har oftast 2 växlar kvar att växla upp när jag passerar 25 och använder aldrig högsta växeln om jag inte passerat 30km/h.

Så mitt tipps är att växla ner och trampa som en galning så går allt lättare när man passerar 25!! ;)
Den bromsar ner till 25 om jag börjar trampa när jag rullar i 40…
 

MotoVeloce

Medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Den bromsar ner till 25 om jag börjar trampa när jag rullar i 40…
Det är inte så att du har någon typ av regenerering påslagen eller någon anna flummig inställning? Eller att du har en motor som inte kopplar ur som den ska när hjulet rullar lite för fort för själva motorn? Problem med motorns frihjul kanske?
 

MacBear

Medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
Jag har nu cyklat 180 mil med min elcykel sen i våras att kan konstatera att motorn bromsar fortfarande ganska kraftigt över 25. Det finns ett sätt att jobba runt problemet något och det är att köra på väldigt lätta växlar när man har kommit upp i fart och spinna på. Man får hela tiden tänka ”lätta fötter” och rundtramp. Så fort man trycker på lite så bromsar motorn kraftigt. Har kollegor som skaffade elcyklar med mittmotor samtidigt och de säger samma sak.

Gjorde en referenscykling med min vanliga cykel i somras och när det platt, något uppför och nerför så går det snabbare och är mindre ansträngande med en vanlig cykel. På 20 km cykling så,var det 2 min långsammare, men något mer ansträngande (140 i medelpuls istället för 120)

Det känns som elcykeltillverkarna har lite att jobba på när det gäller motorstyrning. Crescent som jag har verkar ha gett upp deras egoing (bafang) motor då de nästa är kommer gå över helt till Shimano och Bosch motorer
 

uandt

Aktiv medlem
Motorn bromsar strax över 25 km/h
En elcykel med mittmotor som bromsade skulle i praktiken bli omöjlig att cykla på. Då de flesta el-cyklister cyklar med låg ben-effekt och kadens skulle det kännas som om pedalerna helt enkelt fastnade och att det knappt alls gick att trampa längre. Går det bara trögt är det för att motorn stannat. En mittmotor som är avstäng har i sig några watt högre trampmotstånd än en vanlig cykel eftersom de brukar ha ett frihjul i sig precis som i ett baknav men i praktiken är det inget som märks.

Cyklar med navmotorer kan gå över i generator funktion/broms för att ladda batterierna när systemet uppfattar att det bromsas men jag har aldrig cyklat på något sånt så jag vet inte det finns någon som verkligen använder den funktionaliteten
 
Topp