Motorn slår av. Fel eller spärr?

Jag har problem med min Off Course elcykel som vi köpte begagnad med bara några få mil på mätaren.
Vid för tung belastning så slår den av drivningen automatiskt. Displayen är fortsatt på och startar man om den så börjar den driva igen. Felet inträffar framförallt när jag kör på hög effekt och oftare efter en längre tur än i början av en tur. Det finns en säkring på batteriet, men den har aldrig löst ut.
Jag skulle gissa att det är någon form av överbelastningsskydd/överhettningsskydd som är känsligt i överkant. Jag har inte märkt att någon del blivit oroande varm under körning.
Vi ska förmodligen byta cykel men jag kan inte sälja den här så länge felet finns kvar så jag vill gärna felsöka och åtgärda.

Är det någon som vet vad som händer? Tror ni stoppmekanismen sitter i batteriet motorn eller kontrollenheten? Eller är det batteriet som inte kan leverera tillräcklig spänning?

Tacksam för all hjälp och vägledning jag kan få. Cykeln säljs inte längre och företaget som tillverkade den finns inte kvar. Jag har inte hittat någon teknisk dokumentation att utgå ifrån.

Senast ändrad:
Sannolikt att batteriet orkar inte lämna tillräcklig spänning för motorn, så den slår av på grund av underspänningsskydd.
Väldigt vanligt på billigare elsystem.
Batteriet kan du säkert få renoverat så det orkar igen som om det vore nytt.

Ok, då hjälper det inte att köpa nytt kontrollsystem vilket hade varit en enkel lösning.
Du vet inte vilka som kan tänkas kunna renovera batteriet? Gärna runt Sveriges mitt.
Tack för svaret!

Jag känner igen trådstartens problem. Har en Cresent elcykel modell Elina som efter en service började krångla.
Med fullt batteri fungerar den bra, men är nog inte lika pigg som förut. Efter en tids cykling slutar slutar motorn att driva. Om jag slutar trampa och rullar en kort stund så börjar motorn driva igen när jag trampar. Efter 1-3 sek slutar motorn driva igen. Ju lägre effektsteg/hjälp jag har desto längre kan jag klara mig utan problem, men det händer även på plant underlag. Det är väldigt olika hur snabbt efter full laddning som problemet uppstår. Ibland redan vid 9 av 10 pinnar kvar, men ibland först vid 4 pinnar.

Jag har noterat att problemet kan uppstå direkt efter ett gupp där cykeln skakat till.
Glapp?

Har reklamerat, men min servicebok är inte ifylld med 3mån gratisservicen, så Cycleurope är tjuriga och vill inte godkänna garantin fullt. Fick dock ett mindre batteri som goodwill, men problemet kvarstår trots helt nytt batteri.

Fick trådstartaren ordning på cykeln?
Några tips om vad som är fel på min cykel?

Jag har problem med min Off Course elcykel som vi köpte begagnad med bara några få mil på mätaren.
Vid för tung belastning så slår den av drivningen automatiskt. Displayen är fortsatt på och startar man om den så börjar den driva igen. Felet inträffar framförallt när jag kör på hög effekt och oftare efter en längre tur än i början av en tur. Det finns en säkring på batteriet, men den har aldrig löst ut.
Jag skulle gissa att det är någon form av överbelastningsskydd/överhettningsskydd som är känsligt i överkant. Jag har inte märkt att någon del blivit oroande varm under körning.
Vi ska förmodligen byta cykel men jag kan inte sälja den här så länge felet finns kvar så jag vill gärna felsöka och åtgärda.

Är det någon som vet vad som händer? Tror ni stoppmekanismen sitter i batteriet motorn eller kontrollenheten? Eller är det batteriet som inte kan leverera tillräcklig spänning?

Tacksam för all hjälp och vägledning jag kan få. Cykeln säljs inte längre och företaget som tillverkade den finns inte kvar. Jag har inte hittat någon teknisk dokumentation att utgå ifrån.
Hej...ett mycket sent svar...eller snarare fråga. Fick du ngn ordning på detta problem? Har exakt samma problem med en Off Course. Vore intressant att veta.

Tack på förhand

Janne Svärdhagen

Hej
Har samma irriterande fel. Tror mig ha kommit på en lösning. På plan mark eller nerför kan man köra med kraftinställning 4,5 eller 6 på den 6- gradiga skalan. Börjar det gå uppför ser man tydligt att batteriplupparna minskar. Minska då effektuttaget till 3 eller kanske t o m 2 och använd cykelväxeln. När vi nu börjat använda kraftinställningen mer aktivt har problemet försvunnit. Grundproblemet är cykelns överbelastningsskydd som slår ifrån motorn.

Det har med överbelastningsskyddet att göra. Sedan vi aktivt börjat använda effektinställningen (6-gradig skala) har problemet upphört. I uppförsbackar måste man gå ner till 3 eller kanske t o m 2 och istället växla ner på cykelns egen växel.

Sannolikt att batteriet orkar inte lämna tillräcklig spänning för motorn, så den slår av på grund av underspänningsskydd.
Väldigt vanligt på billigare elsystem.
Batteriet kan du säkert få renoverat så det orkar igen som om det vore nytt.
Jag har samma erfarenhet. Problemet lindras om man i motlut minskar effektuttag till 2 eller 3 på den 6-gradiga skalan.

Tillbaka
Topp