Mountainbikeleder för barn i Västsverige

NF

Ny medlem
Hej,
Har någon bra tips på lite enklare mtb-leder/områden som passar för barn 8-10 år? De är duktiga på att cykla men helt gröna på mtb. Vi har kört en del i närområdet (Delsjön/Skatås) men det bli ofta för brant eller tekniskt för dem.
Tack på förhand!

SIE

Aktiv medlem
Hej,
Har någon bra tips på lite enklare mtb-leder/områden som passar för barn 8-10 år? De är duktiga på att cykla men helt gröna på mtb. Vi har kört en del i närområdet (Delsjön/Skatås) men det bli ofta för brant eller tekniskt för dem.
Tack på förhand!
Änggårdsbergen:

Flowiga i är bra, med risk för lite hala rötter bara. Även gångstigen parallellt (väster om) Preacher’s Flow borde vara mestadels ok förutom en väldigt stenig passage.
Västra delen av Telegrafstigen med omnejd är lätt och torkar snabbt tack vare barr, skippa östra delen då den är väldigt stenig (svart). Ni kan nog köra Holken i samma område, skippa det branta slutet bara. Samma gäller (Den inte fullt så) Naturliga Bermen som är lite knepig på slutet men då kan man ju leda ner cykeln.

MagerValp

Aktiv medlem
Får göra lite reklam för https://www.trailforks.com/route/ruddalen-runt/ då. Jag har kört rundan med 10-13-åringar och det är inget som är omöjligt eller läskigt. Med det sagt så finns det flera klättringar som kräver en del teknik, men nästan alla går att cykla runt. Vill man nöta rundan några gånger tills den sitter är den nog inte dum, men vill man komma och köra den på första försöket så är den garanterat för svår.

Hmm, jag kanske borde ge mig ut en dag och dra upp en riktigt nybörjarvänlig slinga.

MotoVeloce

Medlem
Om du kan åka en bit så är Bjursjön i Uddevalla och Fårhagen (blå 4,6km) en runda som passar barn och nybörjare perfekt! De övriga lederna som är utmärka just i Bjursjön är lite mer tekniska (röda) och kan vara avskräckande för nybörjare. Finns även Bjursjön Gul som syns på Trailforks men den finns inte på ledtavlan vid Bjursjön. Mestadels väldigt lättcyklad (bla motionspår) och kanske inte så bra utmärkt men kollar man på Trailforks så ser man ganska så tydligt var delar av den går och kan få ihop en fin slinga.
(jag gör oftast detta i https://gpx.studio/ , vilket även har Strava Heatmaps som overlay för att hitta ev. spår bättre, och sen kör man bara en GPX viewer i mobilen eller läser in GPX filen i din GPS)

Aron

Moderator
Finns det inte ett par snällare MTB-leder i närheten av Kungsbacka? I anslutning till något friluftsområde.
(Med reservation för att jag minns fel.)

MagerValp

Aktiv medlem
Jag provade att leta upp en nybörjarvänlig slinga i Ruddalen:

Topp