Mtb aluminium eller kolfiber

mimmimii

Medlem
Hejsan alla! Jag står vid ett vägval och har googlat och läst i timmar och kan inte bestämma mej så vad har ni för råd?
Tänkte köpa en mtb för cykling på asfalt,grusväg, skogsstigar mm. Dock inga tekniska banor!
Asfalten här är urusel därför är min tanke att kolfiber är bättre.
De cyklar jag tittar på är canyon grand canyon9 eller trek procaliber 9.5
Jag vill gärna ha 29" , canyon rekommenderar stl S och den kommer med 27,5" men trek blir storlek M 29" . Canyon har bättre komponenter men alu ram.
Så vad tänker ni ...

Maakus

Aktiv medlem
Grand Canyon alla dagar i veckan.

Bättre framgaffel.
Bättre bromsar
Och framför allt, Dropperpost.

Aahhhh
27,5 eller 29".

Det var ju en annan femma

TobiasLj

Aktiv medlem
Jag hade valt Procaliber och fått en riktigt fin ram och 29". Komponenterna kommer att duga gott och efterhand kan du välja att uppgradera.

Johan T

Aktiv medlem
Ur miljö- och hållbarhetsperspektiv så är väl aluminium klart bäst. Arbetsmiljö och rättvisa villkor kanske får dig att välja något som är från Europa eller USA? Eller så vill man helt enkelt ha kolfiberarmerad plast för någon speciell egenskap man prioritet högt. Vad är viktigt för dig?

Jag har köpt några cyklar i storlek enligt Canyons rekommendation till två olika personer. I båda fallen har de blivit för små. Mitt tips är att inte lita blint på storleksrekommendationen.

johfo

Aktiv medlem
Canyon rekommenderar enligt min (ringa erfarenhet) rätt små ramar.
Jag köpte en Grand Canyon till grabben förra sommaren (juli 2021) och då han var nog ca 164-167cm (Jag har en anteckning februari 2021 inför skidåkning och hyrskidor att han då var 163 cm. )
Enligt Canyons måttabell är Small för 166-175.
Jag kollade måtten innan köp och jämförde med den Specialized Pitch Small han haft innan. En Grand Canyon var ungefär samma storlek, så jag köpte en Medium.
Det blev bra. I alla fall definitivt inte för stort.
Han började med sadelstolpen ganska högt ändå.
Canyon säger 175-183 cm för medium.
Jag är 180cm och jag kunde åka på den, men den var inte stor och jag behövde ha sadeln ca 2cm från max, så en 183cm lång person kan nog cykla på den, men jag säger att det är på gränsen.
Jag skulle definitivt köpt en Large om det varit till mig.
Grabben är nu 173 cm och cykeln ser ganska liten ut. Jag ångrar att jag inte köpte en Large till honom så hade det räckt lite längre, även om den kanske varit lite lång i början. Höjden hade inte varit några som helst problem. Möjligen hade jag fått sätta en riktigt kort styrstam i början.
Min slutsats är därför att Canyon rekommenderar riktigt små ramar, i alla fall för Grand Canyon.
Ska du ut i skogen hade jag tänkt efter och testat något annat att jämföra mått med, om du inte kan komma åt att testa just en Grand Canyon.

mimmimii

Medlem
Tackar för era svar👍 Jag begrundar varenda ett😁 Det lutar mer åt Canyon, jag har en canyon lvg cykel redan som jag är jättenöjd med där stämde storlekstabellen bra men det går ju inte att jämföra dom cyklarna. Tror nog jag skulle våga gå på en M med 29". Typiskt nog finns dom inte i lager än förrän juni men det är väl bara att bita i hop😬 har också en fatbike som är bra denna årstid😎 ös på med ideer och funderingar om erfarenheter jag läser med inlevelse😁 t.ex 27,5 vs 29"

Lingon

Aktiv medlem
Jag skulle tvärtom säga att 27,5 tumshjul är mycket roligare för den typen av cykling du beskriver. Den mindre diametern gör hjulen lättare och framförallt har dom mindre masströghet som gör att cykeln kännas rappare och lättare när du bromsar och accelererar.
29 tumshjul har man främst nytta av i stökig terräng. Detta pga att dom är bra på att rulla över stora stenar och rötter utan att haka upp sig.

Cykeljohan123

Aktiv medlem
Du får nog testa några 29 och 27,5 och kolla om du märker skillnaden. Din längd på 170 gör nog att 27,5 skulle vara ett alternativ. Jag tror nog att 27,5 gör sig bättre i skogen på tekniska partier då du får rappare styrning och kurvtagning. 29 gör nog sig bättre på lättare (blå, gröna) stigar. Grusväg och landsväg är nog lika. Jag hade gått på 29 men jag är 180 cm gubbe.

SocialGimp

Aktiv medlem
Varför körs det isf med mullet i enduro (29 fram och 27.5 bak)?
Ett mindre hjul är starkare och är cykeln byggd för det blir hela bakändan mer styv om den är kortare. Svänger lättare där det är tight samt mindre risk för att slå i arslet när det blir riktigt brant. Större hjul fram = rullar över saker lättare, mindre hjul bak = tål mer o svänger lättare alltså, det bästa av två världar sägs det.

mimmimii

Medlem
Uppdatering: Det blev en canyon grand canyon 9 storlek S med 27,5 🙂 jag valde att lita på storlekstabellen eftersom den stämde bra på min canyon lvg OCH jag är jättenöjd! Den känns verkligen rätt på alla sätt😊 Jag har ett litet problem med växlarna som behöver justeras men jag mailade canyon och fick svar direkt att jag får åka till närmaste cykelservice och fixa det på deras bekostnad 👍😁 så verkligen bra service tycker jag👍

Bengt-re

Aktiv medlem
Uppdatering: Det blev en canyon grand canyon 9 storlek S med 27,5 🙂 jag valde att lita på storlekstabellen eftersom den stämde bra på min canyon lvg OCH jag är jättenöjd! Den känns verkligen rätt på alla sätt😊 Jag har ett litet problem med växlarna som behöver justeras men jag mailade canyon och fick svar direkt att jag får åka till närmaste cykelservice och fixa det på deras bekostnad 👍😁 så verkligen bra service tycker jag👍
Kul!

Ett råd i all välmening är att lära dig justera växlarna själv. Det är busenkelt och du kommer att behöva göra det många gånger i ditt kommande cykelliv.

Topp