MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?

MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Jag är på gång att byta ut min kassett och även bakväxeln som är rätt sliten och eländig. När jag ändå ska köpa lite nytt började jag grubbla lite på att byta från 3x9 till 1x11 eller 1x10. Tyvärr har jag lite för dålig koll på vilka delar som passar ihop och vad jag behöver tänka på i övrigt. Just nu sitter det en 9-delad shimanokassett (11-36) bak.

Jag skulle behöva en rekommendation på vilka prylar som är prisvärda och funkar på samma body. Jag har kikat på shimanos Deore-M5100 delar, alltså växel, kassett, reglage och vevparti. Typ dessa delar även om jag kanske köper dem nån annan stans: https://www.bike24.com/p2379930.html Funkar det att bara byta ut det gamla mot dessa eller är det något jag måste tänka på i förväg? (body, lager, etcetera...). Jag är inte helt dum i huvudet, jag har hittills bara varit lite ointresserad av att skruva med cyklar, då jag har varit för upptagen med att gå ner mig i längdskidåknings-träsket de senaste 20 åren. Det verkar för övrigt finnas en massa sajter utomlands som säljer hela gruppset, men jag har inte hittat några i Sverige. Vad beror det på?
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Så länge köper du kassetten fr Shimano passar den din baknav. 11delad sram krävs srams egen xd body. Sram kassetter suger dock om du kör stig och vill växla mellan du try ker hård. Shimano kassett växlar bättre generellt. Vevparti - finns hur många standard som helst. Hade du Shimano förut, köp 1x eller 3x Shimano igen ( dock ej 2x!) och allt kommer att funka. Deras vevpartier är mest prisvärda ändå
 

OlofSx

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Det är nog den uppdatering flest gör och som Shimano gärna ser att du gör. Men i fråga om cykelglädje anser jag att det mest är pengar i sjön. Vill du ändå göra den så behöver du kanske även vevlager och definitivt hölje till växelwiren, plus verktyg för vevlager, vevparti, och kassett. 5100 är väl en vettig serie att satsa på isåfall.

Jag har cyklar med 1x11, 2x11, 3x9, 2x9, 3x8 och det blir inte magiskt mycket bättre och roligare med 1x. I vissa fall är det bättre, andra sämre.

En alternativ väg du skulle kunna gå är att fortsätta med 3x9, det är faktiskt jäkligt bra och billigt:
- Ny kassett som har tightare steg som 11-28 eller 11-30. Det blir lite lättare och växlar snabbare, därmed roligare. Shimano CS-HG400-9 är mycket bra.
- Alltid ny kedja vid byte av kassett, KMC X9 är ett bra val, antingen vanliga eller Ti-N (”gold”).
- Nya vajrar och höljen till växlar.
- Ny Shimano 9-delad bakväxel om du nu behöver det.
- Ev. ny/nya klingor fram om en eller flera är slitba (förutsatt att det inte är ett så billigt vevparti ett det är fastnitade klingor, du får du byta hela istället)

Det här kostar nog ungefär hälften av en 1x11 uppgradering.

Pengarna som blir över kan man då lägga på några däck i premiumklassen från t.ex. Specialized, Vittoria, eller Maxxis.

Jag klurade tidigare ibland även jag på 1x uppgradering av nån av mina äldre cyklar. Men sen kom jag på mig själv: Det var aldrig i slutet av ett cykelpass som jag tänkte ”hade gått mycket bättre med 1x”. Nej, jag kunde önskat dropperpost, andra däck eller annat däcktryck, eller bättre bromsar, annan sadel, eller mer dämpande handtag. Aldrig att jag just där och då önskade att jag haft 1x istället.
 

Rholm

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Jag tycker att en uppgradering till 1x är väl värd att göra. Vi är ju alla olika, men när jag hade 2x10 så kom jag hem från nära nog varje tur och önskade att jag hade 1x istället.

Shimano 5100-serien upplever jag som prisvärd i sammanhanget. Du behöver möjligen komplettera med ett nytt vevlager. Att tänka på är också att du nog ska ha ett växelreglage med inbyggd klämma, eftersom nya I-spec EV inte passar med dina bromshandtag.

Ett annat alternativ skulle kunna vara Microshift Advent X, 1x10 med en 11-48-kassett. Passar också på befintligt nav, men behöver kompletteras med ett nytt vevparti, t
ex. ett Shimano M5100. Jag har inte provat Microshift själv, men omdömet på nätet verkar vara positivt.
 
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Tack för bra svar! En fråga till: finns det nåt som talar emot att spara lite pengar genom att skippa vevbyte och istället ersätta de 3 klingorna mot en enda ny? Är håldiametern och sånt samma på alla?
 

Laan84

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Jag tycker att en uppgradering till 1x är väl värd att göra. Vi är ju alla olika, men när jag hade 2x10 så kom jag hem från nära nog varje tur och önskade att jag hade 1x istället.
Varför?
har 1x11, 1x12, 2x10. Ibland när jag är ute med 2x10 tycker jag att det är skönt att kunna göra ett stort snabbt hopp upp eller ner och saknar det på singelklinga..

Edit, 3x9 saknar jag däremot inte
 

Rholm

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Varför?
har 1x11, 1x12, 2x10. Ibland när jag är ute med 2x10 tycker jag att det är skönt att kunna göra ett stort snabbt hopp upp eller ner och saknar det på singelklinga..

Edit, 3x9 saknar jag däremot inte
Jag tyckte alltid att jag hamnade på fel klinga i fel situation och det var oftast lite för högt eller lite för lågt. Med enbart 32t fram hamnade jag precis där jag ville. Man kan säkert härleda det till dålig teknik, men med 1x så slipper jag ju fundera på det.
 

Rholm

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Tack för bra svar! En fråga till: finns det nåt som talar emot att spara lite pengar genom att skippa vevbyte och istället ersätta de 3 klingorna mot en enda ny? Är håldiametern och sånt samma på alla?
Det är väl en rimlig start för att spara lite pengar och något som är rätt vanligt. Det är lite olika hålbild (BCD - bolt circle diameter) på olika vevar, men det finns garanterat ett drev som passar på mittenpositionen på din vev. Du har säkert redan koll på det, men du behöver ett s.k. narrow-wide-drev för 1x.
 

Trasselplanta

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Jag bytte från ett 3x8 till ett 1x11. Kostade en hel del, men jag tycker det var fantastiskt värt pengarna. Och gör mig blev körglädjen mkt större. Jag irriterade mig hela tiden på hur opålitligt det där 3x8 systemet var och cyklandet var ofta rätt frustrerande. Jag lade rätt mkt tid på att mecka med växlarna för att få det bättre men blev liksom aldrig nöjd. Bytte till ett 1x11 med RD5120 och XT-SL-8000-shifter. Jag är fantastiskt nöjd. Växlar som den ska varje gång och är mkt lättare att ställa in än de tidigare.

Jag tipsar om att passa på att byta alla vajrar och höljen när du ändå håller på. Har du mekaniska bromsar? Passa på att byta de kablarna med. Kedja och kassette slits ju ut, så jag skulle lägga pengar på växelförare och växelväljare i första hand. Och till sist, kolla vilken bottom bracket (vevlager på svenska?) du har och att vevarmarna du kikar på passar. Om du har ett 3x9-system kan det nog vara så att du har ett så "square tapered bottom bracket". Sådan hade jag. Jag köpte dugliga billiga vevarmar på ebay och satte ditt en narrow-wide chainring från race face. Funkar super för mig.

(Förlåt för alla dålig engelska. Har nästan bara pratat cykel på engelska och vet inte vad delarna heter på svenska.)
 

MagerValp

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Jag kanske är dum som en påse nötter, men just enkelheten med 1x är det jag uppskattar mest. Slipper ta beslut i skogen om partiet som kommer kräver att jag växlar framklinga, eller om jag kan ligga kvar och finjustera med bakväxeln. Och ibland tar man fel beslut och slår i taket åt ena eller andra hållet. Mindre planering och mer de ä bar å åk med 1x. Sen är det ju mindre att meka med och friar upp plats för att sätta dropperreglaget på bästa stället.

Vad det gäller att behålla vevarmarna så gick det iaf i mitt fall bra när jag bytte från 2x10. Satte bara på en n/w, men jag fick inte den sexigaste kedjelinjen. Funkade dock.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Du kanske droppar inte kedjan för ofta och mekat inte själv med jävla framväxeln. Det ända anledning att behålla framväxeln är om du kör mycket platt grus och vill ha fina hopp mellan klingor för kadensenskull. Då vill du kanske ha 11-32 eller även 11-28 kassett och 22/36 fram.

Annars finns det inga fördelar med framväxeln, bara strull och kedja som hoppar av.

1-12 med de idiotiska enorma kassetter är pengar i sjön. Det är en nuskool version ax 3x9 där man nästan aldrig använder alla tänder. Kör man med 30 fram och 52t bak, är man fan snabbare på fots, bara trampar i 120RPM så att skorna håller sig knappt på foterna.

Summa sumatum är 1x11 värt varenda riksdollar, särskilt på tanken att det kostar knappt mer än uppgradering till 1x10.


Det är nog den uppdatering flest gör och som Shimano gärna ser att du gör. Men i fråga om cykelglädje anser jag att det mest är pengar i sjön. Vill du ändå göra den så behöver du kanske även vevlager och definitivt hölje till växelwiren, plus verktyg för vevlager, vevparti, och kassett. 5100 är väl en vettig serie att satsa på isåfall.

Jag har cyklar med 1x11, 2x11, 3x9, 2x9, 3x8 och det blir inte magiskt mycket bättre och roligare med 1x. I vissa fall är det bättre, andra sämre.

En alternativ väg du skulle kunna gå är att fortsätta med 3x9, det är faktiskt jäkligt bra och billigt:
- Ny kassett som har tightare steg som 11-28 eller 11-30. Det blir lite lättare och växlar snabbare, därmed roligare. Shimano CS-HG400-9 är mycket bra.
- Alltid ny kedja vid byte av kassett, KMC X9 är ett bra val, antingen vanliga eller Ti-N (”gold”).
- Nya vajrar och höljen till växlar.
- Ny Shimano 9-delad bakväxel om du nu behöver det.
- Ev. ny/nya klingor fram om en eller flera är slitba (förutsatt att det inte är ett så billigt vevparti ett det är fastnitade klingor, du får du byta hela istället)

Det här kostar nog ungefär hälften av en 1x11 uppgradering.

Pengarna som blir över kan man då lägga på några däck i premiumklassen från t.ex. Specialized, Vittoria, eller Maxxis.

Jag klurade tidigare ibland även jag på 1x uppgradering av nån av mina äldre cyklar. Men sen kom jag på mig själv: Det var aldrig i slutet av ett cykelpass som jag tänkte ”hade gått mycket bättre med 1x”. Nej, jag kunde önskat dropperpost, andra däck eller annat däcktryck, eller bättre bromsar, annan sadel, eller mer dämpande handtag. Aldrig att jag just där och då önskade att jag haft 1x istället.
 

Lisa

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Så länge köper du kassetten fr Shimano passar den din baknav. 11delad sram krävs srams egen xd body. Sram kassetter suger dock om du kör stig och vill växla mellan du try ker hård. Shimano kassett växlar bättre generellt. Vevparti - finns hur många standard som helst. Hade du Shimano förut, köp 1x eller 3x Shimano igen ( dock ej 2x!) och allt kommer att funka. Deras vevpartier är mest prisvärda ändå
Fast det där stämmer inte,11-delad Sram NX kasett passar på shimanobody. Och att shimano generellt växlar bättre, det är väl en fråga om tycke och smak... Min Sram-drivlina växlar jättebra.
 

manneblask

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Fast det där stämmer inte,11-delad Sram NX kasett passar på shimanobody. Och att shimano generellt växlar bättre, det är väl en fråga om tycke och smak... Min Sram-drivlina växlar jättebra.
11 delad Sram-kassett passar inte på Shimano-body (HG). Dock passar 12-delad NX kassett på HG-body.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Fast det där stämmer inte,11-delad Sram NX kasett passar på shimanobody. Och att shimano generellt växlar bättre, det är väl en fråga om tycke och smak... Min Sram-drivlina växlar jättebra.

Skillnad mellan Shimano och Sram är en smak fråga så länge su trampar inte med full kraft mellan du växlar. Ju man kan vänja sig men med 1x11 shimano behöver man knappt slapna av lite mellan kedja går från en klinga till andra. Har Sram XX1 på HT och XTpå enduron. Själva växel/ reglage är lika bra. 12 delad Shimano växlar MYCKET bättre än 12 delad Sram. Du kan egentligen tryck på reglage att växla 2-3ggr upp sen hoppa up och ner på pedalen och växling blir smooth. Med Shimano saknar jag den känslan att växeln går in ordentligt mellan Shimano kan vara för smooth. Men ändå, för tekniska klättringar Shimano kassett och kedja varje dag
 

sdx

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Vad behöver T/S igentligen för att uppgrdera . Bakväxel kasset växelhandtag och ett framdrev och troligen så är det 104bcd så vad är så svårt.
 

yonsson

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Så länge köper du kassetten fr Shimano passar den din baknav. 11delad sram krävs srams egen xd body. Sram kassetter suger dock om du kör stig och vill växla mellan du try ker hård. Shimano kassett växlar bättre generellt. Vevparti - finns hur många standard som helst. Hade du Shimano förut, köp 1x eller 3x Shimano igen ( dock ej 2x!) och allt kommer att funka. Deras vevpartier är mest prisvärda ändå
NX SRAM 11vxl går på vanlig Shimano Mtb-hubb.
 

Joppe_k

Medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Personligen så känner jag att 1x drivlina är något av det bästa som hänt MTB i modern tid. Åtminstone för en stigcykel. Det är en förenkling på alla sätt och vis. Färre reglage, färre inställningar, färre saker som kan krångla.

Med det sagt, för den som redan har en fungerande drivlina så är det tveksamt om det är värt att "uppgradera", men om man ska bygga nytt eller byta drivlina av andra skäl så rekommenderar jag varmt singelklinga fram. Kör själv med ett 1x11 Shimano system. 34t fram och 11-42 bak. Duger för mig eftersom jag har ett 26" hjul bak.
 
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Tack för alla svar! Vad skulle vara en lämplig utväxling för en trailcykel med 29"? jag cyklar en del på leder men ibland i fjäll och annan ganska krävande terräng. Vilken klinga fram borde jag satsa på ihop med 11-46 eller 11-51. Är det för stort med 34t för en motionär?

Jag använder nästan bara mittenklingan idag utom i riktigt tuffa stigningar och då har jag på hjulrotation på 0,83 av vevrotation (30/36) på lägsta växel. Med 51t bak och 34t fram skulle jag få 0,66. Nuvarande minsta växel (22/36) ligger på 0,61 och den har jag aldrig använt. Näst minsta växel jag har idag (22/30) ligger på 0,73 vilket är nästan exakt samma som jag skulle få med en 11-46 kassett och 34t fram. 51t kanske är onödigt?
 
Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Tack för alla svar! Vad skulle vara en lämplig utväxling för en trailcykel med 29"? jag cyklar en del på leder men ibland i fjäll och annan ganska krävande terräng. Vilken klinga fram borde jag satsa på ihop med 11-46 eller 11-51. Är det för stort med 34t för en motionär?

Jag använder nästan bara mittenklingan idag utom i riktigt tuffa stigningar och då har jag på hjulrotation på 0,83 av vevrotation (30/36) på lägsta växel. Med 51t bak och 34t fram skulle jag få 0,66. Nuvarande minsta växel (22/36) ligger på 0,61 och den har jag aldrig använt. Näst minsta växel jag har idag (22/30) ligger på 0,73 vilket är nästan exakt samma som jag skulle få med en 11-46 kassett och 34t fram. 51t kanske är onödigt?
På 1x12 har jag bara använt lättaste växeln när jag bogserar barnen upp för backar de inte klarar av, tex upp på den lokala slalombacken. Det var gränsfall att den var för lätt då också. Iofs med 32 fram, men ändå…. Kan tänka mig att använda den om man i princip har gått in i väggen och är i fjällen?
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Tack för alla svar! Vad skulle vara en lämplig utväxling för en trailcykel med 29"? jag cyklar en del på leder men ibland i fjäll och annan ganska krävande terräng. Vilken klinga fram borde jag satsa på ihop med 11-46 eller 11-51. Är det för stort med 34t för en motionär?

Jag använder nästan bara mittenklingan idag utom i riktigt tuffa stigningar och då har jag på hjulrotation på 0,83 av vevrotation (30/36) på lägsta växel. Med 51t bak och 34t fram skulle jag få 0,66. Nuvarande minsta växel (22/36) ligger på 0,61 och den har jag aldrig använt. Näst minsta växel jag har idag (22/30) ligger på 0,73 vilket är nästan exakt samma som jag skulle få med en 11-46 kassett och 34t fram. 51t kanske är onödigt?
Jag tror att du tänker rätt att du utgår från detta du känner till. Man kan vänja sig till det mesta, tyvärr landvägs inriktad cykelvärlden brukar mobba folk att tro att de måste alltid trampa fort på låg utväxling då det är det mest effektiva sättet att trampa. Denna ideologi håller inte i Svensk stigcykling där det som räknas är om du når toppen utan inte hur mycket Watt/kalori du genererar. Bara för att de som kör Tour De France försöker hålla 90 kadens för det mesta betyder inte att man ska applicera principen i skogen på stenpartier. Hårdare utväxling betyder inte att man är extra stark - det är ngt som man kan också vänja sig till och det har sina fördelar på branta håla tekniska klättringar då du får mer grepp tack till möjlighet att modulera kraften. Att växla till en extra lätt växel kan kännas skönare men du kommer att spinna ut på blöta stenar och rötter, dessutom finns det större chans att slå i stenar med pedaler. Mer tramp per meter av stigen - mer chans att slå i något. Också något som proponenter av effektivitet - kortare vevar och högre kadens fattar inte.

Du kommer nästan aldrig att använda alla kuggor på 10-50. Men man kan tänka så: sätter du på 30-32 klinga fram kommer du aldrig använda 50t bak - men du får mindre chans att slå i sten med den och dessutom får du en bättre chainline. Sätter du 36t fram, kommer du aldrig använda 10t längst ner - men din kassett och kedja kommer att leva längre, om du trampar hård på mindre kuggor blir det mindre chans att skippa och ramla. 10-42t räcker för mig faktiskt, 10-45 skulle vara mest optimalt. MEN jag tänker faktiskt köpa 10-50 nu, då min kassett och växlar är nästan körda och ska använda 32t lokalt i Gbg och 36t i bergen. Hatar att trampa på hopp linje på de lägsta kuggor bak - om jag gör en case på en hopp eller överhoppar, ngt går snett helt enkelt och jag måste trampa till nästa hopp att klara det, skippar en av de små kuggor då kan man krascha ordentligt! Ja sannolikheten att ngt skippar mellan 10-12 där nere är högre än mellan 12-14 - ja ja vi alla håller vara växlar med perfekt inställning vid varje varv - vi är alla lika noga som världskupp mekaniker yhm - NOT! :D. De går lätt att byta klinga fram på de flest 104 BCD vevar, sen har man One Up spindeln och kuggor är det ännu smidigare
 
Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Jag är glad amatör och använder aldrig 50-taggaren i terräng, bara på extremt branta transportsträckor. Har bara 30T fram dock. Tvåans växel har 42 och den behövs ibland, men oftast hamnar jag på trean med 36 i tekniska klättringar.
 

Laan84

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Den lättaste växeln är väl i princip där för att kunna skriva ”578943267% Range!” I marknadsföringen…
 

freddag

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
det går att resonera på många sätt. men särskilt för en motionär kan det argumenteras vara viktigt att minska drivlineförluster så att så många som möjligt av de få tillgängliga watten hamnar i marken och därför välja en stor klinga fram kombinerat med en jättekassett. bättre kedjelinje och mindre böj på kedjan på de vanliga mittenväxlarna.
 

94tibe14

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Utan att ha läst denna tråd med lupp tänkte jag bidra med mina tankar då jag gjorde precis denna process på min sambos cykel för en tid sedan genom hjälp av folk på Happy, se tråden:


Jag köpte alla delar som rekommenderades i tråden och tog hjälp av en kunnig polare som bytte rubbet på en timme.

Mitt perspektiv: Det finns knappt några (läsa inga) alternativ till att fortfarande köra med fler än ett drev fram längre. Fullt medveten om att vi som använder happys forum inte är proffs, men det finns anledning att ingen av proffsen någonsin kör med annat än singel fram längre och i detta fallet till (skillnad från andra proffs-relaterade ting) är det inte något som kostar mer.

Du kan få till nästintill samma totala utväxling, och när vi nu diskuterar MTB och stig så har jag väldigt svårt att se att de något större gapen mellan växlarna någonsin skulle vara ett problem.

Du får en väldigt mycket mer lättstädad cykel.

Du får en cykel med växlar som endast ger dig två val, tyngre och lättare, vilket gör det enkelt och man kan fokusera på det roliga istället för att leta efter rätt kombinationer mellan två system.

Du får en (i mitt tycke) mycket snyggare cykel.

Du får en cykel som inte crosschainar och sliter snabbare än nödvändigt på kedja.

Du får en renare uppsättning på både styret och kabeldragningnen oavsett om den är intern eller extern.

Att man fortfarande behöver dubbla drev fram på landsväg och tempo köper jag fullt ut, men mina MTB och Gravels kommer aldrig se en framväxel mer.

För att avrunda, standard skulle jag säga ligger på 32T fram och 11-42T bak och om det installeras på rätt sätt lovar jag att du kommer bli supernöjd. Börjar man pilla på ovala klingor och 50T kasetter går priset upp en bra bit och till inte speciellt stor nytta.

Allt detta är mina personliga preferenser och man får tycka som man vill, men med en 1x konvertering i ryggen står jag väldigt fast vid tankarna ovan :)
 

94tibe14

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Edit: om du vill kan det gå att spara pengar genom att inte byta vevarmar. Hittar du ett drev som passar mittenfästet av de tre du har idag skulle det vara optimalt. Då viktigt att drevet är narrow-wide!
 

radarminnet

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Är det verkligen BARA jag som faktiskt använder 32-51 ibland i skogen? När det är stökigt, superbrant och gärna lite halt, du kan inte trycka på, för då släpper det direkt, så du står i princip still och halvskuttar upp, sten för sten. Eller när du bara är helt slut och ska upp för en väldigt brant backe med lös sand och grus med ett rullmotstånd som decimeterdjup tjära.

Det första scenariot (eller båda?) kvalar väl iofs in i ”då går det ju fortare att gå”, men det är väl inte därför du har en cykel med dig ut i skogen? För att gå med den?
 

Audioholic

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Jag tyckte att största fördelen med 1x var just de större stegen mellan växlarna. Att snabbare kunna gå till tyngre eller lättare gjorde skillnad för min cykling.
Jag hade tidigare 2x på samma cykel, men använde endast lillklingan i skogen, cyklade storklingan dit och det var ju egentligen ganska smidigt.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
det går att resonera på många sätt. men särskilt för en motionär kan det argumenteras vara viktigt att minska drivlineförluster så att så många som möjligt av de få tillgängliga watten hamnar i marken och därför välja en stor klinga fram kombinerat med en jättekassett. bättre kedjelinje och mindre böj på kedjan på de vanliga mittenväxlarna.

För en motionär spelar det noll roll vart ligger punkt A och B av hans cykeltur och även om hans tid blir mätt mellan A och B spelar det noll roll om det blir 1t:15min eller 1t:20min. Slutligen skillnad i effektiviteten av 36t fram til 51t bak mot 22t fram och 34 bak är så liten att det blir ingen 53:dje plats ist för 54:de på tävlingen.
 

yonsson

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Jag kör 11vxl 30/43. Hade gärna haft en lättare växel. Funderar på att gå tillbaka till 28/43, men då trampade jag ur nedför och när jag sprintade.

Terrängen är ju det som påverkar mest. Brant uppför längre partier? Då är det gött med max 30T fram.
 

radarminnet

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
För eliten är det uppenbarligen självklart bäst med 1x eftersom precis alla kör med det. Vore det inte bäst skulle de inte göra det.

Motionären kan jag inte komma på en enda rimlig nackdel för förutom möjligen priset, för den som nu sitter på en äldre drivlina. Frågan är om ens det gäller längre när 1x10 måste gå att få väldigt billigt. För min del ser jag fördelarna som enorma.
 

freddag

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
För en motionär spelar det noll roll vart ligger punkt A och B av hans cykeltur och även om hans tid blir mätt mellan A och B spelar det noll roll om det blir 1t:15min eller 1t:20min. Slutligen skillnad i effektiviteten av 36t fram til 51t bak mot 22t fram och 34 bak är så liten att det blir ingen 53:dje plats ist för 54:de på tävlingen.
vissa motionärer bryr sig nog om både a och b. och många bäckar små gör att cyklingen går lättare och blir roligare. det är förmodligen inte värt för en motionär att köpa nya prylar av enbart skälet att optimera drivlineförluster. men om motionären ska välja utväxling tror jag många skulle ha roligare av en större framklinga som ger en effektivare cykel som dessutom inte sliter ner kassetten lika fort, jämfört med att ha en superlätt växel för enstaka jättebranta backar. men det går att resonera olika. vissa motionärer lägger helt oproportionerligt stor vikt och heder i att inte-nudda-marken med fötterna under en runda. det är obegripligt för mig, men jag accepterar att vissa har den läggningen och väljer utväxling utifrån det.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
vissa motionärer bryr sig nog om både a och b. och många bäckar små gör att cyklingen går lättare och blir roligare. det är förmodligen inte värt för en motionär att köpa nya prylar av enbart skälet att optimera drivlineförluster. men om motionären ska välja utväxling tror jag många skulle ha roligare av en större framklinga som ger en effektivare cykel som dessutom inte sliter ner kassetten lika fort, jämfört med att ha en superlätt växel för enstaka jättebranta backar. men det går att resonera olika. vissa motionärer lägger helt oproportionerligt stor vikt och heder i att inte-nudda-marken med fötterna under en runda. det är obegripligt för mig, men jag accepterar att vissa har den läggningen och väljer utväxling utifrån det.
Jag bara menade att personlig smak har inte mycket att göra med om man är en motionär eller elit. Jag är en motionär och blev en mycket gladare människa efter jag slutade bry mig om effektiviteten och fokuserade endast på nöje och om jag kan cykla upp på allt jag önskar. Man kan inte gå runt genetiken och begränsningar i tiden/kvalitén man kan lägga på träningen, hur kunde man påverka sin uppväxt. Teknologi är en topping på tårtan eller silvertejp på en sönderkört hus i mitten av Sibirien... eller smak :)
 
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
En sista fråga (kanske):Jag hade tänkt slippa byta vevparti och bara sätta dit ett nytt drev men konstaterade att dreven är nitade och ser 3 alternativ.

alternativ 1: Borra bort nitarna och se om det går att montera ett nytt drev. Går det inte hoppar vi till alternativ 2 i vilket fall som helst.
alternativ 2: Köpa ett lite bättre vevparti (typ deore) vilket skulle kräva att jag byter ut även vevlager då jag har fyrkant nu. Dyrt och jag behöver köpa fler verktyg.
alternativ 3: Köpa ett billigt acera-vevparti (som har fyrkant), slänga bort 3 drev och sätta dit ett narrow wide. Är det stor kvalitetsskillnad på shimanos olika vevpartier? Jag kan inte komma ihåg att jag nånsin kört slut på vevlager eller vevarmar.
 
Senast ändrad:

WAKIdesigns

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
En sista fråga (kanske):Jag hade tänkt slippa byta vevparti och bara sätta dit ett nytt drev men konstaterade att dreven är nitade och ser 3 alternativ.

alternativ 1: Borra bort nitarna och se om det går att montera ett nytt drev. Går det inte hoppar vi till alternativ 2 i vilket fall som helst.
alternativ 2: Köpa ett lite bättre vevparti (typ deore) vilket skulle kräva att jag byter ut även vevlager då jag har fyrkant nu. Dyrt och jag behöver köpa fler verktyg.
alternativ 3: Köpa ett billigt acera-vevparti (som har fyrkant), slänga bort 3 drev och sätta dit ett narrow wide. Är det stor kvalitetsskillnad på shimanos olika vevpartier? Jag kan inte komma ihåg att jag nånsin kört slut på vevlager eller vevarmar.

Man kan köpa XTR för 3000kr och det kan kännas att man betalt 2000 eller mer för mycket för en jäkla vevparti. Men man kan också betala för mycket genom att köpa Acera. Det är pengar i sjön. Köp Deore, den kommer att hålla. Det är bättre att köpa en begagnad Deore eller SLX än att köpa Acera fy fan. Skriv på köp sälj att du söker en begagnad Depre/SLX.
 
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Ord och inga visor! Vad är det som är så kasst på en acera-vev? Dreven kommer plockas bort och lager sitter redan på cykeln. Det enda jag egentligen är ute efter är ett par vevarmar. Just nu sitter det en altus-vev på cykeln och det kan väl knappast bli sämre?
 

OlofSx

Aktiv medlem
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Ord och inga visor! Vad är det som är så kasst på en acera-vev? Dreven kommer plockas bort och lager sitter redan på cykeln. Det enda jag egentligen är ute efter är ett par vevarmar. Just nu sitter det en altus-vev på cykeln och det kan väl knappast bli sämre?
Acera funkar, har köpt det i flera omgångar på pendlingscykeln där det varit kostnadseffektivt att byta hela vevpartiet (~350 kr från tyskland) efter några års pendling på saltade cykelbanor. I samband med det har jag ”sålt” det gamla för fraktkostnaden till happyiter, senast till någon som gjorde samma konvertering som du vill göra nu. Har tyvärr inget gammalt här just nu, men de kan ju fråga i stora yardsaletråden om någon annan har.

Det man betalar för med Deore är framförallt lägre vikt, dessutom får man styvare vevarmar, samt bättre finish/design, och de känns definitivt lyxigare).
 
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Jag hittare precis ett acera-vevparti på bikester för 419:- vilket får duga så länge. Kanske uppgraderar till Deore senare (uppgraderingen kommer börja svida i ögonen på min fru annars). Jag måste säga att detta måste vara sämsta möjliga tillfälle att leta cykeldelar på nätet. 75% av alla delar är slutsålda och jag har behövt beställa från flera olika ställen. Slutsumman för hela konverteringen blev 2654, aningen mer än jag hoppats på men helt okej ändå.

Växelreglage Deore M5100
409​
Bakväxel Deore RD-M5100
599​
Kassett Deore M5100
890​
Framdrev SLX SM-CRM70
275​
Vevparti AceraFC-M3000
419​
Drevbultar
62​
SUMMA
2654

Jag återkommer när jag fått tillfälle att testa grejerna. Tack för all hjälp och alla bra svar!
 
MTB, byta till 1x11 - vad ska jag tänka på?
Har nu kört 6-7 mil och det är verkligen skönt att slippa framväxeln de gånger terrängen inte är som man trodde innan man gick in i stigningen. Jag lägger mycket mindre tid på att planera växlingarna nu. Det enda jag störde mig på är att kedjelinjen inte blev helt optimal. Jag har fått flytta in framdrevet med en bricka, vilket har tagit bort nästan allt missljud. Var det nödvändigt att lägga 3000 spänn på detta? Vet ej, men det blev ett litet snäpp roligare att cykla. Tack för alla tips happyrajdare! Vi ses i skogen…
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer