MTB däck. Vilket är lättast och bäst

mir

Medlem
Har börjat kolla runt lite på nya MTB däck 26 X 2,0-2,1.
Söker däck för torrt underlag.

Kom gärna med tips på däck.
Har funderat på Schwalbe Rocket Ron.

st3ll4n

Medlem
Continental Race King 2.2" Supersonic är det många som använder. Själv köpte jag dom för 3 veckor sedan. Dom är lättare än schwalbe så du får en piggare cykel, rullmotståndet är lågt och greppet är det inget fel på. Biter väl inte riktigt som Nobby Nic, men jag själv hade inte den åkstilen så jag utnyttjade det greppet till fullo ändå så...

Luftkammaren är stor så om du kör 1.6-2.3 bar (beroende på vikt och åkstil) på en hardtail får du en mindre studsig cykel.

STIZZE

Ny medlem
Race King bak, Rocket Ron fram är en stor favorit hos XC åkare. Race King för att det rullar riktigt bra och inte väger för mkt. Rocket Ron för att få det där extra greppet i kurvor, samt att det rullar hyfsat bra jämte hur det greppar. Sen är det många som väljer större luftkammare än 2.0-2.1.

2.2"(race king) och 2.25"(rocket ron) är nog vanligast.

Sen går det inte att generalisera däck eftersom vädret, terrängen och körstil styr vad som är bäst. Men ovanstående är en bra allround kombination för XC tävlingar.

Little Stereo

Aktiv medlem
mir skrev:
-------------------------------------------------------
> Har börjat kolla runt lite på nya MTB däck 26 X
> 2,0-2,1.
> Söker däck för torrt underlag.
>
> Kom gärna med tips på däck.
> Har funderat på Schwalbe Rocket Ron.

Däck med 2-2,1 blir inte bra på mtb, enbart lätta... Minst 2,25 måste du ha elelr 2,3 som vissa tillverkare kör med :-/ Rocket Ron 2,25 evo är jag själv väldigt nöjd med :-) T

rekrej

Aktiv medlem
jag tycker att Rocket Ron 2.25 känns sega i jämnförelse med 2.1 varianten. 2.1 varianten fungerar hur bra som helst i min värld.

Annars är ju Race King 2.2 rinktigt bra.

/Jerka

fredrikw

Aktiv medlem
Sega? Beror kanske på vad man kör på för underlag, allt annat än asfalt är ju ett bredare däck än 2.1 att föredra. Själv kör jag med 2.25 bak och 2.4 fram, funkar riktigt bra när det är stökigt och/eller blött och lerigt, men funkar även bra på torra långloppsbanor. Den extra vikten är värd att byta mot de bättre köregenskaperna ett bredare däck i regel har. Smala däck känns lite 90-tal, vi vet bättre idag :)

Skogling

Aktiv medlem
Om jag som tyckte Ro Ro 2,1 var sega. Hur sega är då inte Ro Ro 2,25 med sina stora dubbar ?! ;)

Körde 75 mil i år på Ro Ro 2,1 innan jag tog steget ut och bytte till RK SS 2,2.
Ro Ro 2,1 blev jag aldrig vän med.

Jag har även kört Racing Ralph 2.1 och 2,25 och Nobby Nic 2,1 och 2,25 de senaste 5 åren.

När jag bytte till Race King Supersonic 2,2 blev jag glatt överraskad! Här snackar vi lättrullat. Bästa däcken jag testat. Grym komfort.

Bigmollo slängde på dylika igår...

-Skogling

edit:idotstavning

Senast redigerad av en moderator:

KONAmi

Aktiv medlem
Jag kör på Hutchinson Python Air Light 2,0". Inte lika bra grepp i terräng som t.ex. Rocket Ron men rullar betydligt bättre. De har även en relativt hög luftkammare jämfört med andra 2,0:or vilket ger en bekväm gång och möjlighet att ha liiiite lägre tryck. Kantgrepper är det verkligen inget fel på enligt mig.

Kör även ett par Vredestein Spotted Cat 2,0" ibland. De är riktigt lätta och snabbrullade på hårt underlag men saknar nästan helt grepp och komfort.

Rippa

Ny medlem
Även jag har kört med de flesta varianter av ovan nämnda däck. Nu sitter det enbart Race King 2.2 på. Fram som bak.

Förutom att det rullar lätt och dämpar bra, så ger Black Chilli gummit mycket mer förutsägbart kantgrepp tycker jag. Schwalbe var liksom: grepp, grepp, grepp ... och BOOOM! - inget grepp. Blev mest nervös av Schwalbe däcken.

Knuppe

Ny medlem
Kör nobby nic fram och racing ralph bak.. ser lite flummigt ut med stora dubbarna fram kanske men funkar. 2.1 på båda däcken 2.6 i tryck oftast.

Niky

Medlem
Bästa däcket i min värld för allt utom rena lerrace är Fast Fred 2,35 med Qualifier Compound Gummiblandning .Helt ok vikt med den volymen ca:495 gram.

Larvigt bra rull och ganska punkasäkra (stansade).

Finns att köpa på schwalbetires.com , men skickas bara inom USA.

(Nån som har några/nått däck liggandes så köper jag det/dom gärna.)

Oskar

Aktiv medlem
Niky skrev:
> Bästa däcket i min värld för allt utom rena
> lerrace är Fast Fred 2,35 med Qualifier Compound
> Gummiblandning .Helt ok vikt med den volymen
> ca:495 gram.
>
> Larvigt bra rull och ganska punkasäkra
> (stansade).
>
> Finns att köpa på schwalbetires.com , men
> skickas bara inom USA.
>
> (Nån som har några/nått däck liggandes så
> köper jag det/dom gärna.)

Oj, jag visste inte att Fast Fred fanns kvar. Men kan du inte köpa dem från Tyskland: http://cgi.ebay.de/SCHWALBE-FAST-FR...rt_Radsport_Fahrradteile&hash=item45f4a27bd9?

rekrej

Aktiv medlem
Igår meckade jag på ett par Conti Race King 2.2 för att göra en snabb jämnförelse mellan dem, Rocket Ron 2.1 och Rocket Ron 2.25.

RK är nog det snabbaste och har nästan lika bra grepp och komfort som 2.25.

Så på Marathon SM så blir mitt val RK 2.2!

Robban

Medlem
Du har skådat ljuset Jerker.:-) Jag är också fast på RK. Kör Supersonic. Dyra, lätta och snabba med ett hyggligt grepp på hårt och blött underlag. Tyvärr sticker däcksidorna längre ut än mönstret vilket gör de känsligare bland vassa stenar. Med stort tålamod så går det att "Stansa" dem.

Priserna varierar från ca 28 euro till ca 600 sek på Supersonic så kolla runt innan du handlar.

rekrej

Aktiv medlem
Robban skrev:
> Du har skådat ljuset Jerker.:-) Jag är också
> fast på RK. Kör Supersonic. Dyra, lätta och
> snabba med ett hyggligt grepp på hårt och blött
> underlag. Tyvärr sticker däcksidorna längre ut
> än mönstret vilket gör de känsligare bland
> vassa stenar. Med stort tålamod så går det att
> "Stansa" dem.
>
> Priserna varierar från ca 28 euro till ca 600 sek
> på Supersonic så kolla runt innan du handlar.

Jag plockade av dem just pga Stans problem med SLR hjul. Jag burpade med dem två på tävling så därför åkte de av. Nu visade det sig att det inte var däckens fel utan hjulen så nu kör jag dem på mina alex Pro 300 hjul med slang. Det verkar fungera mycket bättre.

STIZZE

Ny medlem
fredrikw skrev:
> Va, använder ni slang fortfarande? Det måste
> vara någon slags retrotrend.

Slanglöst känns som ett rent helvete att lära sig :\

fredrikw

Aktiv medlem
Äsch, så bökigt är det inte. Man får in snitsen efter ett tag, och så länge man inte får för sig att man behöver ha en massa olika däck för olika förhållanden och vill byta var eller varannan vecka så är det bara en smula omständigt några gånger per säsong. Eller så är det jag som har haft tur.

marcus_ec

Aktiv medlem
> Slanglöst känns som ett rent helvete att lära
> sig :\

Öh nej, tyckte det var riktigt simpelt!

I med slang pumpa upp, plopp... I med gegga på med däck, pumpa med handpump och skaka loss. Klart! Tar 10min

EDIT: Ta ut slangen =)

Senast redigerad av en moderator:

Skogling

Aktiv medlem
marcus_ec skrev:
Måste bara lägga upp en bild (snodd från din profil) på din HT. Den är blad det snyggaste jag sett !

Canyon.jpg ht=544

Jag saknar bara ett 1 eller 2-delat XTR 970-vevparti på. :)

Grattis till bygget !

-Skogling

Oskar

Aktiv medlem
Håller med, den är fantastisk. Det är härligt med SIDen i originalfärg som sen återkommer i sadelrörsklämman. :-)

PerryE

Aktiv medlem
Har ett par Speed King Supersonic (2.2 eller ngt sånt) liggandes - är de helt ute nu om man vill ha lätta däck?

cerro

Aktiv medlem
frippa skrev:
> ere bara jag som gillar maxxis crossmark??
> bra grepp och ännu bättre när man vänder på
> dem.

Nopp, jag trivdes bra med mina med.

Skogling: Marcus har numera 2-delat, men ifrån FSA.

PerryE: 2,3" Speed King är schysst och riktigt lätta, 2,1" är usla men lätta.

PerryE

Aktiv medlem
OK - då är det 2,3" jag har. Köpte breda varianten. Köpte ju en Epic Expert på cyklotekets rea och nu sitter det två olika Specialized-däck på. om några veckor tänkte jag byta till något lättare - dvs mina Speed King som är fräscha och mest liggat i en låda - skönt att veta att de fortfarande duger ;)

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Mountain King 2,2 Supersonic, stansade, har jag valt för att få något lite mer stökfäigt utan att försaka vikten. Enda abret är att Contis supersonicvarianter är lite sega att få täta. Race King 2.2 Supersonic har jag också men de fungerar i mitt tycke sämre i Hellasterräng (för att ge en känd referens) och jag orkar inte hålla på och byta.

Tim

Ny medlem
lättast är väl maxxis maxxlite som väger in på sina 300-310gram? 1,95" breda.. fungerar ju utmärkt om du bara ska rulla fina grusvägar o stigar i torrt väglag.

mir

Medlem
Mycket tips har jag fått:) Tackar för det.
Någon som kört med Schwalbes Furious Fred?

Verkar ju också vara ett lätt däck som passar torrt underlag.

martho

Ny medlem
Det tar inte lång stund innan man kört sönder sidan på ett par Furious Fred om du kör en normal svensk skogsstig. Greppet i blöta förhållanden är nada. Om man ska ha lätta däck är det utöver greppet ofta hållbarheten på däcksidan man kompromissar med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer