MTB Däckrekommendation tack.

yonsson

Aktiv medlem
Tjo,

Noob här och på hojen. Försöker navigera rätt på forumet men brist på kategorier (vansinnigt) och sökmotor från år 2000 gör att jag känner att jag dessvärre känner mig nödgad att även som ny dra igång en ny tråd. ”Däcktråden” verkar dessutom död. Är som sagt nybörjare men har i alla fall hittills kört 25mil på min hoj som jag köpte i våras.

Önskar däckrekommendation enligt följande:
Hoj: Kona Honzo (2019)
Däck fram nu: 29” x 2.25” WTB Trail boss
Däck bak nu: 29” x 2.25” WTB Trail boss
Kör tubeless.

Önskar: Fetare framdäck 2.4”-2.5” med grövre mönster för att testa skillnaden i grepp.
Kör: Enbart stig, som bredast i Änggårdsbergen. I princip aldrig i regn eller direkt efter regn.

Hade gärna köpt ett WTB vigilante för att hålla mig inom samma märke men de är jobbiga att få tag på och jag är småsnål, vill gärna hålla max 500kr. Hittat Maxxis DHF 2.4” lokalt för 500kr. Verkar vara ett poppis däck. Bara att köra på det? Vad finns det för alternativ?

zinkpasta

Aktiv medlem
Lokalt: Förutom Maxxis DHF som du hittat så kolla på Bontrager SE5 / SE4 i 2.6" eller 2.4" (Trek-verkstan, har iaf haft hemma) alt. Schwalbe Magic Mary (Cykelkraft Sisjön kan ha det hemma, kolla via nätet först).

Övriga kommentarer:
Brist på kategorier: Utmärkt!
Sökmotorn: Usel. Använd google/duckduckgo/..
Däcktråden: Lever i allra högsta grad - https://happyride.se/forum/read.php/1/2596044

yonsson

Aktiv medlem
Ha! Grymt, tack! Visste inte ens att Cykelkraft hade en fysisk butik, drar dit imorgon.

Ang
Kategori: Nej, fullständigt vansinnigt. Är frekvent på massvis av andra forum, samtliga har givetvis det.

Sökmotor/däcktråd: Well, med det namnet är tråden omöjlig att hitta för de som inte hängt här sedan DOS 3.1.

Krompa

Aktiv medlem
Specialized-däck är trevliga, billiga och brukar vara lätta att hitta i butik.

Däck motsvarande din kategori finns både i 2.3 och 2.6. Grid heter de med lite rejälare sidor. Hillbilly, Eliminator, Butcher heter mönstren där i grovhetsordning fram. Eliminator är nog det som funkar bäst både fram och bak. Bak finns även Purgatory och Slaughter.

Hillbilly lär vara grövre än ditt nuvarande redan vid 2.3.

yonsson

Aktiv medlem
Krompa sa:
Specialized-däck är trevliga, billiga och brukar vara lätta att hitta i butik.

Däck motsvarande din kategori finns både i 2.3 och 2.6. Grid heter de med lite rejälare sidor. Hillbilly, Eliminator, Butcher heter mönstren där i grovhetsordning fram. Eliminator är nog det som funkar bäst både fram och bak. Bak finns även Purgatory och Slaughter.

Hillbilly lär vara grövre än ditt nuvarande redan vid 2.3.
Tack! Dock tveksam till hur tight ett 2.6” blir till min gaffel. Rockshox (boost) 120mm, läst att maxbredd är 2.5”.

Pratade med en säljare idag som rekommenderade de däck du nämner och som sa att 2.6” mäter mindre IRL och borde passa men jag är lite tveksam till om det skulle ge tillräckligt med utrymme uppåt, som det är nu får jag in ett finger mellan

kais01

Aktiv medlem
happy är fikarummet där du kan fråga om vad som helst. skulle det vara uppdelat i många tiotals rum får du bara svar av de få som snöat in på något speciellt, t ex däck. eller ett gäng okunniga med det gemensamt att de just nu men aldrig annars är intresserade av att köpa något.

åtminstone jag vill gärna ha en bredare bas för diskussionerna. allmänbildningsfaktrorn blir så mycket större.

det är också ett relativt litet forum.

din fråga ts hade jag aldrig brytt mig om ifall det var kategorier.

när det är sagt titta gärma på nobby nic addix speedgrip. bra grepp på våta stenar och rötter och förhållandevis fantastskt rull.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Alla forum har sina fördelar, har man hängt här ett tag så inser man charmen i röran.
Ungefär som charmen i en rejält sliten Seiko från 1984, självklart Kanji.. ;)

yonsson

Aktiv medlem
Körde till Cykelkraft för att köpa ett Maxxis Minion DHF men de hade fel lagersaldo så det fanns inte i butiken trots att det skulle funnits enligt hemsidan. De beställde hem ett till mig, lär inte komma denna vecka.

Rattnalle

Aktiv medlem
Har du hittat dhf lokalt är det ett utmärkt alternativ.

Kolla så att det har följande bokstäver på sig bara: EXO 3C Maxxterra eller Maxxgrip

utbrott

Aktiv medlem
yonsson sa:
utbrott sa:
Det finns Maxxis DHF lokalt på både trekstore och mtbstore i Gbg om du inte orkar vänta
Tack, men för 150kr lägre pris kan jag tänka mig vänta några dagar. :)

Jag tror inte det är precis likadana däck. Den på trekstore är nya WT-versionen och på cykelkraft den gamla vanliga modellen. Sen om det spelar någon större roll i praktiken vet jag inte. Gamla är lite tyngre och smalare enligt spec på Maxxis i alla fall.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer