MTB för en tyngre nybörjartjej

Millan_77a

Medlem
Hej! Jag är i valet att köpa en MTB som förmånscykel genom mitt jobb. Jag är helt grön på detta med att cykla som en del av träningen. Vardagscyklar på en Monark Karin.

Har kikat in en Scott Aspect och en Scott Contessa.
Mina cykelturer går på upptrampade stigar, grusvägar och asfalt. Alltså inga avancerade banor. Jag är 169 cm och väger 100 pannor, har som mål att gå ner i vikt (också med hjälp av cyklingen) men är muskelös och tung i naturen så kommer aldrig bli en lättviktare. Har även trasiga knän och skadad bröstrygg så sittkomforten är verkligen viktigt.

Eftersom jag har en förmånscykel kan jag byta ut den efter 3 år om jag vill avancera i cyklingen. Tänker en budget på max 8000kr och behöver förhålla mig till utbudet på sportson.se

Vad har ni för tips? Tack på förhand 😊

Senast ändrad:

Tant_Trek

Aktiv medlem
Vad har ni för tips? Tack på förhand 😊
Kul att du har bestämt dig! Och vågar prova något nytt! Grymmebra!

Om 8000 är totalbudgeten, tänk på att reservera en peng för tillbehör, om du inte redan har: en skön och snygg hjälm (så att du verkligen använder den), och kanske cykelbyxor. Du kanske även vill ha en jacka som klarar olika väder, om du inte redan har.
Med detta, plus cykeln såklart, har du en toppenbra start! Hjälm viktigast!

Beroende på hur fåfäng du är, vilka summor du vill lägga, och hur mycket du kommer att cykla lite mer "utmanande" på stigar som gör att du kommer nära trädgrenar och bös, samt risken att man ibland kör omkull eller behöver ta emot sig: glasögon och handskar kan du köpa på typ byggvaruhus eller Clas Ohlson, tills du vet exakt vad du vill ha och vad du gillar.

Spana på t ex XXL om du har en sån butik i närheten, för kläder och utrustning till rätt vettiga priser om man håller lite koll på deras kampanjer, plus att du kan prova innan du köper.

Millan_77a

Medlem
Kul att du har bestämt dig! Och vågar prova något nytt! Grymmebra!

Om 8000 är totalbudgeten, tänk på att reservera en peng för tillbehör, om du inte redan har: en skön och snygg hjälm (så att du verkligen använder den), och kanske cykelbyxor. Du kanske även vill ha en jacka som klarar olika väder, om du inte redan har.
Med detta, plus cykeln såklart, har du en toppenbra start! Hjälm viktigast!

Beroende på hur fåfäng du är, vilka summor du vill lägga, och hur mycket du kommer att cykla lite mer "utmanande" på stigar som gör att du kommer nära trädgrenar och bös, samt risken att man ibland kör omkull eller behöver ta emot sig: glasögon och handskar kan du köpa på typ byggvaruhus eller Clas Ohlson, tills du vet exakt vad du vill ha och vad du gillar.

Spana på t ex XXL om du har en sån butik i närheten, för kläder och utrustning till rätt vettiga priser om man håller lite koll på deras kampanjer, plus att du kan prova innan du köper.
Tänker 8K plus tillbehör som jag också köper via Sportson. Då är jag trygg med bra kvalite på hjälm tänker jag. Eftersom jag är ryttare så vet jag vikten av en bra sådan 😃

Freddie L

Aktiv medlem
Du nämner vikt i rubrik och första inlägget. För lugnare cykling (stig utan hopp och skutt) ska inte 100kg vara något att oroa sig för. Så den parametern kan du ta bort. Möjligen att du ska välja en cykel med hyfsat stabil framgaffel, och gärna genomgående hjulaxlar, om det ryms inom budget. Men det ska man alltid.
Så fokusera på det viktigaste, ta den snyggaste!

kais01

Aktiv medlem
Tänker 8K plus tillbehör som jag också köper via Sportson. Då är jag trygg med bra kvalite på hjälm tänker jag. Eftersom jag är ryttare så vet jag vikten av en bra sådan 😃
du kan nog verkligen glömma att just sportson skulle ha förmåga att ställa krav på hjälmar som inte marknaden i stort omfamnar. då skulle jag just i det fallet lita mer på tyngre men lite osannolika aktörer som ikea eller varför inte nämnda lidl.

en kvinna jag känner hamnade under hästen vid ett fall, fick ful nyckelbensfraktur. och hjälmen sprack från trycket av hästen, hon berättade att hon i det läget såg slutet komma. men allt gick bra! säkert 99 procent av cykelhjälmarna hade inte stått emot en sådan behandling.

ett skydd som gör skillnad vid de spd-vurpor och andra småfall du har framför dig är lite otippat armbågsskydd. rekommenderas.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Viktigast: bli inte stressad över att det kan bli mängder av olika åsikter här på ett forum med kunniga och engagerade personer, håll fast vid din övertygelse: komma igång att cykla som träning, grusväg och enklare stig. Satsa främst på en skön och snygg cykel, och hjälm, ta resten efterhand. Håller verkligen med om Lidls basgrejor när de har cykelveckor, och som sagt, XXL:s erbjudanden. Risk att Sportson är dyrare på tillbehören, och det finns inga hjälmar där som du inte kan hitta motsvarande någon annanstans. Men, känner du att du får bra hjälp med helheten cykel + hjälm, det kan ju vara skönt som nybörjare att man har pratat med någon vettig och känner att man köper rätt. Och, det är ju också upp till hur mycket du är villig att betala för att slippa några gram på prylarna, speciella märken, och hur snygga du tycker att de är.

Som sagt, alltså: heja dig som bestämt dig!

Annors

Aktiv medlem
Var inte orolig för vikt och en MTB. Genomgående axlar och de saker som är det cykelindustrin vill sälja just nu är inget vi tunga grabbar på 100+ behövde för 5 år sen. Just nu byts standard hela tiden och en cykel med QR betyder det finns gott om delar till bra priser. Den går inte sönder eller är sämre. Man tävlade på det i 30+år!
Cykelhandlare kan man ofta pruta med!
Du borde kunna få 15-20% nu när de är lite rädda att de har för mycket hemma.
Min fru bytte sadel och styrstam för att få allt att passa. Det kanske man inte behöver göra direkt men du vill inte få ont på vissa ställen. MÄT UT sadel, gå inte på det du tror. Bredden på höftben är inte samma som stor eller liten rumpa.
Välj inte för stor cykel. Då får du aldrig bra sittställning.
Men alla dessa tips kommer en bra cykelbutik lösa åt dig.
Det viktiga är att du cyklar och har kul.
Hitta lite lokalt o avslappnade människor att trampa med. De blir bara glada att visa rundor o kaffeställen :)

Kneecap

Aktiv medlem
du kan nog verkligen glömma att just sportson skulle ha förmåga att ställa krav på hjälmar som inte marknaden i stort omfamnar. då skulle jag just i det fallet lita mer på tyngre men lite osannolika aktörer som ikea eller varför inte nämnda lidl.

en kvinna jag känner hamnade under hästen vid ett fall, fick ful nyckelbensfraktur. och hjälmen sprack från trycket av hästen, hon berättade att hon i det läget såg slutet komma. men allt gick bra! säkert 99 procent av cykelhjälmarna hade inte stått emot en sådan behandling.

ett skydd som gör skillnad vid de spd-vurpor och andra småfall du har framför dig är lite otippat armbågsskydd. rekommenderas.
Tjena!

Fördelen med att köpa en hjälm på Sportson är att där arbetar det folk som har koll på hur en hjälm ska sitta för att vara bra.
Att IKEA skulle sälja bättre hjälmar är ju årets skämt. LIDLs fyller säkert säkerhetskraven, men är dom funktionella? Luftiga och svala? Bra kvalitet?

Vad har historien om olyckan med hästen att göra med cykelhjälmar?

Fundadores

Aktiv medlem
du kan nog verkligen glömma att just sportson skulle ha förmåga att ställa krav på hjälmar som inte marknaden i stort omfamnar. då skulle jag just i det fallet lita mer på tyngre men lite osannolika aktörer som ikea eller varför inte
Sportson säljer hjälmar från många seriösa aktörer som Specialized och Scott, jag tror deras hjälmar är betydligt bättre än en hjälm från Lidl.

Min åsikt. Gå upp i pris. Skulle lägga mig runt 10-11. Det handlar om en hundring eller mer i månaden som förmånscykel och det sista man vill på en sådan är att börja byta grejer. För 10-11 Får du en cykel med bättre gaffel. Även om du inte kommer köra hårt så kommer 100 kilo på en skraltig framgaffel inte vara kul. Skulle tex titta på La Pierre som Sportson säljer. Bättre komponenter i jämförelse med Scott för det priset.

kais01

Aktiv medlem
kneecap, jag tror du har en viss övertro på sportson. att de skulle känna bättre än jag själv hur hjälmen passar på mitt huvud är snarare det en bra kandidat för året skämt:)

stora aktörer har särskilt mycket att förlora på att släppa ut produkter som inte är deras hemaplan. de kollar upp saker och ting innan de släpper sådant. det här gäller knappast sportson, däremot litar de hårt på sina leverantörer. det är svårt för oss konsumenter att veta vem vi ska ha förtroende för, men mitt eget är definitivt betydligt bättre för ikea och lidl framför sportson.

historien om hästolyckan för att berätta för denna hästtjej att hon inte skall vänta sig ens i avlägsen närhet samma skydd från en cykelhjälm som en uppstyrd hästhjälm.

moderna på några år självdestruerande cykelhjälmar utan hårdskal som de flesta av oss kör runt med är även de i skämtklass. när det gäller. verkligen. att branschtesterna är utformade så att dessa bräckliga frigolitkonstruktioner når liknande eller bättre prestanda som en hårdskalshjälm är även det en bra kandidat till årets skämt.

johfo

Medlem
...Fördelen med att köpa en hjälm på Sportson är att där arbetar det folk som har koll på hur en hjälm ska sitta för att vara bra... "
Det finns tyvärr undantag även från den regeln. Vi var in på Sportson i Linköping förra sommaren, för vi var på jakt efter en ny hjälm till ena barnet. Han vi träffade där upplevde jag hade inte koll alls. Han tog fram ett par hjälmar som var så totalt fel i storlek att man blev helt paff. Vi gav ganska snart upp och tackade för oss.
Vi besökte tre andra butiker i samma stad (ville ju hitta den bekvämaste, bästa och snyggaste som budgeten tillät och inte ta första bästa) och i alla de andra hade de i alla fall vad jag betraktar som "koll". Så det är ingen garanti att gå till just Sportson. Här i Gbg har jag dock i allmänhet fått ett bra intryck av den personal jag träffat i sportsons butiker.

Annors

Aktiv medlem
Hu vad detta bar iväg. En cykelhjälm är till för att ta upp slag och absorbera energi = den skall deformeras och skydda huvudet på det sättet. En hästhjälm skall även skydda mot kross om man hamnar under en häst. Frun har 2 hästar och jag är i stort sätt dagligen där så jag är oxå stallpojke. Dessa hjälmar är optimerade för helt olika sporter.
En bra hjälm är en som används och man tycker fungerar i sin sport. Jag har nog 4-5 nu till cykel.
Detta är överkurs. Köp en som man inte känner sitter som en svamp på huvudet. Där du får plats med en buff och enkelt kan justera för hår.
Är det sen en giro, bell, kask, scott eller biltema är inte det viktiga. Efter en säsong så vet du vad du värderar och kommer då kanske byta.
Lidl har mycket bra cykeltröjor och jackor för lite pengar. Bra att använda i början.
Nästa vecka har de cykelkläder i veckobladet. Värt ett besök :)
XXL har bra priser på erbjudanden och överpriser normalt! Köp inte till ordinarie priser där.

Kneecap

Aktiv medlem
Det finns tyvärr undantag även från den regeln. Vi var in på Sportson i Linköping förra sommaren, för vi var på jakt efter en ny hjälm till ena barnet. Han vi träffade där upplevde jag hade inte koll alls. Han tog fram ett par hjälmar som var så totalt fel i storlek att man blev helt paff. Vi gav ganska snart upp och tackade för oss.
Vi besökte tre andra butiker i samma stad (ville ju hitta den bekvämaste, bästa och snyggaste som budgeten tillät och inte ta första bästa) och i alla de andra hade de i alla fall vad jag betraktar som "koll". Så det är ingen garanti att gå till just Sportson. Här i Gbg har jag dock i allmänhet fått ett bra intryck av den personal jag träffat i sportsons butiker.
Tjena!

Jo tyvärr har du rätt. Men på Lidl är chansen att personalen vet hur en bra hjälm är ganska obefintlig..

Millan_77a

Medlem
Du nämner vikt i rubrik och första inlägget. För lugnare cykling (stig utan hopp och skutt) ska inte 100kg vara något att oroa sig för. Så den parametern kan du ta bort. Möjligen att du ska välja en cykel med hyfsat stabil framgaffel, och gärna genomgående hjulaxlar, om det ryms inom budget. Men det ska man alltid.
Så fokusera på det viktigaste, ta den snyggaste!
Tack för tips! Är så taggad 🤩

Millan_77a

Medlem
Viktigast: bli inte stressad över att det kan bli mängder av olika åsikter här på ett forum med kunniga och engagerade personer, håll fast vid din övertygelse: komma igång att cykla som träning, grusväg och enklare stig. Satsa främst på en skön och snygg cykel, och hjälm, ta resten efterhand. Håller verkligen med om Lidls basgrejor när de har cykelveckor, och som sagt, XXL:s erbjudanden. Risk att Sportson är dyrare på tillbehören, och det finns inga hjälmar där som du inte kan hitta motsvarande någon annanstans. Men, känner du att du får bra hjälp med helheten cykel + hjälm, det kan ju vara skönt som nybörjare att man har pratat med någon vettig och känner att man köper rätt. Och, det är ju också upp till hur mycket du är villig att betala för att slippa några gram på prylarna, speciella märken, och hur snygga du tycker att de är.

Som sagt, alltså: heja dig som bestämt dig!
Tack snälla! Ja det känns verkligen som att just ut och cykla är det viktiga i sammanhanget på en cykel som är bekväm och bidrar till min lust. Det som min lokala cykelbutik säljer kan jag också köpa via Sportson. Blev så väldans osäker på de där med min vikt på cykel när jag halkade in på trådar om just vikt här på forumet. Upplevde också Contessa lite liten, eller jag kände mig snarare stor på cykeln. Men de kanske har med min ovana att göra också 😊

Blev en väldans lång tråd om hjälmar ... 😅

Millan_77a

Medlem
Var inte orolig för vikt och en MTB. Genomgående axlar och de saker som är det cykelindustrin vill sälja just nu är inget vi tunga grabbar på 100+ behövde för 5 år sen. Just nu byts standard hela tiden och en cykel med QR betyder det finns gott om delar till bra priser. Den går inte sönder eller är sämre. Man tävlade på det i 30+år!
Cykelhandlare kan man ofta pruta med!
Du borde kunna få 15-20% nu när de är lite rädda att de har för mycket hemma.
Min fru bytte sadel och styrstam för att få allt att passa. Det kanske man inte behöver göra direkt men du vill inte få ont på vissa ställen. MÄT UT sadel, gå inte på det du tror. Bredden på höftben är inte samma som stor eller liten rumpa.
Välj inte för stor cykel. Då får du aldrig bra sittställning.
Men alla dessa tips kommer en bra cykelbutik lösa åt dig.
Det viktiga är att du cyklar och har kul.
Hitta lite lokalt o avslappnade människor att trampa med. De blir bara glada att visa rundor o kaffeställen :)
Tack för bra råd! Det känns tryggare att veta att cykeln pallar min vikt. Ska som sagt inte ut och skutta med cykeln i avancerade teknikbanor. Vill hitta ett sätt att konditionsträna i naturen som är skonsam mot mina trasiga knän. Tänkte att MTB är en lösning på det 😊

Kände mig lite stor på Contessan men tyckte om den i övrigt. Ska ta en vända till Cykelcentrum igen och testa igen innan jag bestämmer mig.

jonas-ni

Aktiv medlem
... Eftersom jag är ryttare så vet jag vikten av en bra sådan 😃

Det är alltså ungefär samma grundregel som gäller vid cykling som ridning.

För övrigt kan nog den tråden ge viss inspiration om du läser från början.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Gällande storlek så bör ju handlaren kunna hjälpa till så det blir bra.. Känns ovant i början med MTB om man är van vid en standardcykel..

Nu när det gäller förmånscykel så brukar man få med tillbehörs-utrustning i paketet om man köper det samtidigt som cykeln. Om man köper till lite grejer så har man dessutom bra prutläge på tillbehören så det bör kunna bli prisvärt.

Till TS så blir det vanliga rådet att försöka förstå vad totalkostnaden för förmånscykeln blir. Hur påverkas pension, SGI osv? Oftast brukar upplägget vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren vilket gör att din lön och pension påverkas. Är det värt att binda upp på sig en månadskostnad istället för köpa kontant? Hur blir det om man byter jobb osv?

Tant_Trek

Aktiv medlem
Tack för bra råd! Det känns tryggare att veta att cykeln pallar min vikt. Ska som sagt inte ut och skutta med cykeln i avancerade teknikbanor. Vill hitta ett sätt att konditionsträna i naturen som är skonsam mot mina trasiga knän. Tänkte att MTB är en lösning på det 😊
Fundera sen på att sätta mål, typ ett visst antal pass eller aktiva minuter i veckan. Skriv en träningsdagbok, enkelt på papper, eller via någon träningsapp, även hur varje pass känns. Kanske kan det även för dig bli en sporre att se att du verkligen får till de där passen du hade tänkt dig, och att det efterhand känns lättare och roligare. Börja vettigt om du startar från hyfsat otränad, kanske behöver du inte köra slut på dig varje gång du är ute, utan ta i "lagom" så att du efteråt kan längta till nästa pass. Cyklingen är ju skonsam, men fundera även på om det går att komplettera med t ex raska promenader för flåsets skull (typ en rask halvtimme kan vara en bra start, om dina knän går med på det). Vad gäller vikten är det sällan som man klarar att gå ner i vikt enbart via träning, det är främst genom ändrade kostvanor man kan göra det. Det är nästan orättvist lite "extra energi" man gör av med när man springer eller cyklar, jämfört med "tomgångsförbrukningen"... men andra fördelar uppväger, ökad muskelmassa, ökad "efterförbränning", träning utomhus i olika väder och årstider är bra för immunförsvaret och humöret, kanske lirkar du upp delar av kroppen som är trött och stel, ...

Som sagt, håll fast vid det du visar: du har bestämt dig, du vill komma igång! För din egen skull! Go for it!

Millan_77a

Medlem
Fundera sen på att sätta mål, typ ett visst antal pass eller aktiva minuter i veckan. Skriv en träningsdagbok, enkelt på papper, eller via någon träningsapp, även hur varje pass känns. Kanske kan det även för dig bli en sporre att se att du verkligen får till de där passen du hade tänkt dig, och att det efterhand känns lättare och roligare. Börja vettigt om du startar från hyfsat otränad, kanske behöver du inte köra slut på dig varje gång du är ute, utan ta i "lagom" så att du efteråt kan längta till nästa pass. Cyklingen är ju skonsam, men fundera även på om det går att komplettera med t ex raska promenader för flåsets skull (typ en rask halvtimme kan vara en bra start, om dina knän går med på det). Vad gäller vikten är det sällan som man klarar att gå ner i vikt enbart via träning, det är främst genom ändrade kostvanor man kan göra det. Det är nästan orättvist lite "extra energi" man gör av med när man springer eller cyklar, jämfört med "tomgångsförbrukningen"... men andra fördelar uppväger, ökad muskelmassa, ökad "efterförbränning", träning utomhus i olika väder och årstider är bra för immunförsvaret och humöret, kanske lirkar du upp delar av kroppen som är trött och stel, ...

Som sagt, håll fast vid det du visar: du har bestämt dig, du vill komma igång! För din egen skull! Go for it!
Tack för bra pepp! Uppskattar de verkligen. Går med min hund varje dag men de blir inte direkt raska promenader då jag är kass i kroppen. Får liksom inte upp flåset och pulsen som jag skulle behöva.

Är hyfsat vältränad i grunden.. är explosivt stark. Styrketränat i många år på anvancerad nivå. Men pga en hästolycka, stress och annat jobbigt skit i livet så har de blivit uppehåll från gymmet ett tag. En anledning till min tyngre vikt är just mina stora muskler. Sen ska jag bara bli av med allt underhållsfett också 🤪

Har slutat rida pga att olyckan jag va med om gjorde mig för rädd. Ska bli så kul att kunna motionera i skogen fast på cykel istället, det har jag saknat!

Krompa

Aktiv medlem
Scrollade igenom Sportsons utbud och som någon skrev ovan är det rekommenderat att lägga på några tusenlappar på budgeten. Givet modellerna och märkena de har skulle jag säga att 11 990 är en rimlig ribba.

Annors

Aktiv medlem

Kände mig lite stor på Contessan men tyckte om den i övrigt. Ska ta en vända till Cykelcentrum igen och testa igen innan jag bestämmer mig.
Du behöver inte oroa dig för vikt och att köra med en MTB. De klarar mycket mer än du tror. Jag väger en bit över 100 och har gjort många mtb lopp och hittills har cyklarna hållt. Många gånger har man åkt utför stock o sten på lopp och låter cykeln ta slagen utan att det något går sönder.
Jag har även dåliga knän och cykel är en bra träningsform.
Kan vara att du skall ha stabila skor och inte köra i mjuka löparskor. Det gör att knäna tröttnar fortare.
Ta det lugnt o låt kroppen vänja sig.

clara

Medlem
Hej!
Måste varna lite för att ta din första cykel inom mtb som förmånscykel. Om du gillar sporten, vilket väldigt många gör, är det stor chans att du vill ha en bättre cykel redan efter ett år. Finns det någon möjlighet att avbryta eller byta cykel då?

Jag måste också varna för att alla cyklarna på Sportson (kollade hemsidan) under 8 000:- är med stålfjäder-gaffel. Min sambo köpte en sån cykel som nybörjare (jag råkade köpa en dyrare med luft-gaffel då den andra inte fanns i min storlek) och han fick ont!! Det är inte bekvämt att cykla någon stig med rötter och sten med en sån gaffel.

Om du tar den här Scott Contessa 30 så får du i alla fall en luftgaffel som dämpar turen desto bättre https://www.sportson.se/produkt/contessa-active-30-

Ubåt

Medlem
Även Trek:en länkad till i början av tråden har air gaffel, strax över budget. Som någon skrev bör du kunna få rabatt, men det kanske inte funkar så när det är en förmånscykel.

AndreasDai

Aktiv medlem
XXL ligger väldigt nära konkurs så håll koll på utförsäljning där ;)
Annars som många andra skrivit. Se till att komma igång och hitta en rutin så kan du ta resten senare!

Bikzz

Aktiv medlem
Försök få hjälp i en bra cykelaffär, oxå med att ställa in hojen. Ganska små skillnader i höjden på sadeln och hur långt fram & hur långt upp styret är kan göra skillnad, dvs lutningen på överkroppen och hur mkt man belastar händerna. Börja med platta pedaler och gympaskor med hård sula.
Skynda långsamt i början, cykla en runda varannan dag, kort till att börja med, längre vartefter när du får koll på hur långt som är lagom ! Never Stop !!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer