MTB för nybörjare - Nedförsbackar plus drops och krascher

Muerto

Ny medlem
Jaha så var det dags igen för en ny del i MTB för nybörjare. Denhär gången står Nedförsbackar och Drops på agendan.

Positionen
A och O när man kör i nedförsbackar är vilken position man har på cykeln, liksom vid klättring. Det gäller att hålla tyngdpunkten mellan hjulen hela tiden vilket innebär att ju mer det lutar nedför desto längre bak måste man placera tyngdpunken. Lutar det bara lite nedför kan man stå precis ovanför sadeln men lutar det kraftigt nedför måste man kanske hänga bakom sadeln för att hålla balansen och på så vis undvika att flyga över styret. Håll dessutom pedalerna i vågrätt läge så får du bästa markfrigång.

Det är även viktigt att hålla sig mjuk på cykeln och följa med i dess rörelser. Om man blir stel kommer cykeln börja hoppa omkring mer och kontrollen blir lidande. Ett avslappnat men stadigt grepp kring styret och ett eller två finger/ar på bromshandtagen och knäna lätt böjda gör mycket för kontroll och komfort.

Växelvalet
Även växelvalet är av vikt för hur du lyckas klara dig nedför backen med stil. Välj en hög växel så slipper du överraskas av att du bara trampar luft helt plötsligt.

Farten
Vilken fart du håller ned för backen beror på hur stor del av backen du kan överblicka. Är siktsträckan lång kan du hålla högre fart än om den är kort. Cyklar du med kompisar måste du dessutom hålla så pass låg fart att du kan väja om någon framför dig kraschar. Problemet med för hög hastighet är givet, du hinner inte med och tappar kontrollen. Men det finns även nackdelar med att köra för långsamt; lite högre fart hjälper dig oftast över hinder som annars skulle ha stoppat dig.

Bromsa
Hur ska man då kontrollera farten, ie. bromsa? Jo, liksom vid större delen av cyklingen kan du följa grundregeln att frambromsen reglerar farten medan bakbromsen styr. Dock bör du vara försiktig med frambromsen då en för hård bromsning ofta leder till en fin flygtur över styret.

Undvik till den mån det är möjligt att sladda med bakhjulet också då detta bidrar till ökat slitage på stigen något som ingen önskar.

Drops

Något som ofta förekommer på nedförlöpor är så kallade drops. Alltså ett "trappsteg" mitt på stigen. Dessa drops varierar i höjd men generellt sett behöver drops upp till 50 cm inte vara några problem om du hanterar dem på rätt sätt. Ett vanligt misstag är att man fegar och kör för långsamt fram till droppet vilket ofta leder till att man landar på framhjulet eller dyker över styret. Inget av dessa resultat är önskvärt. Nej istället är det bra om man kan hålla farten uppe, lute sig lite bakåt och lätta framhjulet när man åker över kanten och sedan försöka landa med bakhjulet först. Detta tränas lämpligen genom att hoppa ut från trottoarkanter och försöka landa med bakhjulet först hela tiden.

Drops på upp till ca 30 cm kan även tas långsamt med en lite annorlunda teknik. Denna teknik innebär att man först låter framhjulet åka ner för kanten och ta mark samtidigt som man lutar sig ordentligt bakåt för att hålla balansen. Sedan låter man även bakhjulet åka ner. Detta kan liknas vid den vanliga tekniken för att ta sig ner för en brant backe.

När det gäller drops och andra inslag i åkningen som kan innebära att åkaren känner sig osäker så bör man följa regeln att om man tvekar så ska man inte göra det. Tvekar man så spänner man sig och saker och ting kan gå väldigt fel.

Om du kraschar
Om du trots allt skulle krascha så gäller det att INTE försöka stoppa fallet snabbast möjligt. Försök istället att "följa med" i fallet och rulla runt tills energin tar slut (HappyFysikKorrektur: Energin tar inte slut. Däremot omvandlas den till tex. värme till följd av att den kinetiska energin du bär med dig minskar, nöjd nu Tim? ;) ) och du stannar. Befinner du dig vid ett stup kanske det är en bra ide att stoppa fallet snabbast möjligt iofs.

Håller du på att flyga över styret kan du prova följande rörelse:

Släpp styret samtidigt som du svingar ena benet över det i ett jättekliv och följ sedan med med det andra benet. Fortsätt springa tills du kan stanna och gå sedan tillbaka upp till din cykel.

Påpekande av Jeff (snape88?): Utför inte denna manöver om det är en buske framför dig. Då man lätt hamnar mitt i den... :)

Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:

Lonewolf

Ny medlem
Många kloka ord där hoppas du lägger in din mtb för nybörjare under läsvärt om det inte är gjort redan har inte kollat ännu!

Bosse, som ska läsa resten imorgon när huvudet är piggare så att det jag läser fastnar ;-)

Muerto

Ny medlem
Hehe, det där med Läsvärt får någon Moderator fixa om dom vill det. Tackar för omdömet.

Tim

Ny medlem
muerto.. eftersom du talar så vilt om fysikens alla lagar etc i andra trådar (om jag inte missminner mig) borde du veta att energi kan varken skapas eller förstöras, bara omvandlas :)

Senast redigerad av en moderator:

Mathias

Aktiv medlem
Snyggt Muerto! Skulle även vilja tillägga att man kan ta drops genom att precis när framjulet når kanten att man drar upp cykeln på bakhjulet och på så sätt får en säker bakhjulslandning. Fördelen med det är att man kan cykla långsamt fram till en kant och spana in landningen litet om det är en okänd stig.

Drifter

Aktiv medlem
Något som jag ofta gör när man stöter på ett hinder i själva nerförsbacken är att jag hoppar över hindret istället för att köra runt det eller över det. Förutsatt att det går då! Väldigt effektivt när man stöter på en grop i backen eller en ilsken rot/sten.

/Erik

mattel

Aktiv medlem
där är den ju! full framåtrotation med tvåfotslandning. perfekt utförd! =)

Delfinen

Ny medlem
Perfekt för ett blåbär som jag att få tipsen såhär istället för att få dem när man ligger som ett förnedrande plockepinn och samtidigt blir omcyklad av 10 starka machocyklister i trikåer. :-))
Skämt åsido, jag ska praktisera detta nästa gång! Kanon!!

Calle F

Ny medlem
Det viktigaste efter en ordentlig tokkrasch är ändå att efteråt se ut som om man har utfört en sedan länge planerad aktivitet :D

Calle F

Ny medlem
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Appropå krascher: laxtrappan.mpg

Hehe. Kan riktigt höra säljarens BS i butiken: "Det är bara att låta fjädringen göra jobbet."

:)

Mr Handley

Ny medlem
Hähä, det var ju det han gjorde, eller ialla fall på andra försöket då han stabilt parkerade rakt in i trädet som syns till höger där han planterar ryggsäcken. Och leendet på slutbilden går inte att ta fel på "ha, alla fick det på bild och jag tog mig ner men s*tan i gatan vad ont det gör".

4

417 Freerider mx raider.

Guest
Hej. På fritiden så kör jag mkt cross, har fått lära mig att man bromsar 60% med frambromsen och 40% på bakbromsen, Det ska var nånstans där:)

andreaso

Ny medlem
Den som är lite rebelliskt lagd kan ju annars använda den broms man finner mest lämplig, med risk att förlora många HappyKorrekt-poäng förstås.

Aktiv medlem
andreaso skrev:
-------------------------------------------------------
> Den som är lite rebelliskt lagd kan ju annars
> använda den broms man finner mest lämplig, med
> risk att förlora många HappyKorrekt-poäng
> förstås.

HAHA!!

Dagens inlägg!!

Nu har du rört ihop det i mångsa skallar skall du veta....=D

alvar

Medlem
har en liten fobi mot att göra kullerbyttor, men varje gång jag ramlar av cyklen så slutar det med att jag gör en kullerbytta och landar i en sittande ställning. vilket är väldigt effektivt!
jag ramlar lite då och då för jag försöker köra fortare och fortare hela tiden! :D och sen att det regnar eller snöar spelar ju ingen roll! :D fler idéer?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer