MTB för nybörjare - Olika typer av hinder

Muerto

Ny medlem
Varje runda du gör med din cykel i skogen stöter du på någon typ av hinder. Dessa hinder kan ofta kännas svåra att övervinna och därför kommer lite tips på vad man kan tänka på.

Spänger
Spänger är ett påfund som bland annat lett till åkomman "spångest" vilken drabbar personer som haft problem med att cykla på spänger.

När du cyklar på spänger bör du tänka på att:

1. Håll blicken långt fram och på spången. Titta INTE på kärret bredvid! Tittar du bredvid spången hamnar du bredvid spången. Man kommer dit man tittar.

2. Håll farten uppe. Det är svårare att balansera hojen i låg fart än i lite högre (inte jättehög nu alltså) och därför bör du hålla farten uppe.

Vattensamlingar
Vatten har en förmåga att sakta ner din framfart och därför kan det vara besvärligt med djupare vattensamlingar. Kontrollera gärna innan du kör ner i vattnet hur djupt det är. Är vattnet så djupt att naven eller vevlagret hamnar under vattenytan bör du avstå då vatten i dessa lager inte är så lyckat.

När du cyklar genom vattnet kanske du märker att du inte kan göra hela tramptag utan att dränka fötterna. I sådana fall kan du utnyttja möjligheten att trampa bakåt och göra halva tramptag. Detta innebär att du istället för att trampa hela varvet bara trampar ett par centimeter upp och ner från horisontalläget på vevarmarna.

Lera
Aaah, den underbara brungrå sörja! Men hur forcerar man den på bästa sätt? Jo, nyckeln till att ta sig igenom lera är att växla ned så att kadensen hålls hög och jämn samtidigt som man sitter ned på sadeln. Man bör inte heller styra utan ha riktningen vald redan innan man hamnar i leran.

Step-ups
Nej, det handlar inte om övningar i trikåer på gymmet utan om något som kan liknas vid omvända drop. Dvs. ett "trappsteg" uppåt.

När du ska da dig upp för ett sådant trappsteg ska du först lyfta upp framhjulet på kanten genom att göra en sk. wheelie. Detta åstakomms genom att man samtidigt som man trampar till lutar sig bakåt och på så vis lyfter framhjulet.

När så framhjulet är uppe så flyttar du fram vikten och fortsätter trampa för att få upp bakhjulet.

Denna teknik fungerar upp till kanske 20 cm höga kanter.

Stockar
Då och då ligger det stockar över stigen du cyklar på. Dessa stockar vill du givetvis ta dig över, men hur?

Är stocken inte så hög räcker det med att först lyfta upp framhjulet på den och sedan fortsätta cykla framåt så följer bakhjulet med. Men är stocken lite högre, mer än 20 cm typ, fungerar denna metod dåligt och du måste använda en teknik kallad bunny hop.

Detta kaninhopp innebär att du hoppar rakt upp i luften med cykeln utan att åka i något hopp eller liknande. För tips ang. denna teknik se: http://www.bmxbasics.com/new/bmx0703.html Visserligen visar dom hur man gör på BMX men tekniken är den samma på MTB.

Drops
Något som ofta förekommer i nedförslöpor är så kallade drops. Alltså ett "trappsteg" mitt på stigen. Dessa drops varierar i höjd men generellt sett behöver drops upp till 50 cm inte vara några problem om du hanterar dem på rätt sätt. Ett vanligt misstag är att man fegar och kör för långsamt fram till droppet vilket ofta leder till att man landar på framhjulet eller dyker över styret. Inget av dessa resultat är önskvärt. Nej istället är det bra om man kan hålla farten uppe, lute sig lite bakåt och lätta framhjulet när man åker över kanten och sedan försöka landa med bakhjulet först. Detta tränas lämpligen genom att hoppa ut från trottoarkanter och försöka landa med bakhjulet först hela tiden.

Drops på upp till ca 30 cm kan även tas långsamt med en lite annorlunda teknik. Denna teknik innebär att man först låter framhjulet åka ner för kanten och ta mark samtidigt som man lutar sig ordentligt bakåt för att hålla balansen. Sedan låter man även bakhjulet åka ner. Detta kan liknas vid den vanliga tekniken för att ta sig ner för en brant backe.

När det gäller drops och andra inslag i åkningen som kan innebära att åkaren känner sig osäker så bör man följa regeln att om man tvekar så ska man inte göra det. Tvekar man så spänner man sig och saker och ting kan gå väldigt fel.

Även utanför skogen finns det roliga hinder!

Trappor

Trappor är roliga att cykla i även om dom ibland kan verka skrämmande. Nedför är sällan några problem oavsett vad man har för cykel.

I princip är det bara att styra ut över kanten och åka med nedför. Men det kan vara bra att tänka på att placera vikten långt bak, gärna hänga ut bakom sadeln. Och vad gäller bromsandet så går trappor oftast bäst med lite fart. Behöver du bromsa kan du göra det med frambromsen som vanligt men var försiktig så att du inte åker över styret bara!

Det går även att hoppa ut för trappor om de är lite lägre/kortare. Då utförs själva hoppet utför på samma sätt som ett vanligt drop (se ovan).

Om trappan är av dubbeltyp, dvs. det finns en liten platå mellan två trappomgångar så kan man "dubbla" trappan. Detta innebär att man tar sats och hoppar ut från övre kanten, flyger över platån och landar i den nedre trappdelen. Detta är något som jag själv inte behärskar och därför kan jag inte ge några tips på hur man gör.

Det går även att cykla upp för trappor men risken för punktering på bakhjulet är ganska stor om man har otur och missar timingen. Känslan ska vara att man rullar upp för trappan utan att anstränga sig.

Steg 1 är att lyfta upp framhjulet en bit upp i trappan för att sedan helt enkelt följa med cykeln upp. Vikten ska vara placerad mitt över cykeln vilket innebär att du måste stå upp och luta dig framåt.

Ett tips kan vara att pumpa bakdäcket lite hårdare än vanligt för att minska punkteringsrisken.

Jag är inte särskillt duktig på sk street-cykling så fler tips kan jag tyvärr inte ge i detta ämne. Men om någon känner sig manad är det bara att fylla i där jag missat!

Kom gärna med frågor eller tips angående andra typer av hinder. Det stannade liksom upp i huvudet för mig nu.

Senast redigerad av en moderator:

Lonewolf

Ny medlem
Vill inte vara gnällig men drops har du behandlat i ett anant avsnitt!

Tips på hinder som inte är med: Uppför/utför på skrå extra knepigt om underlaget är löst.

Lite urban teknik för många av oss har nog lite gata innan vi kommer till skogen, och kan den bli roligare så är det possitivt, så ner/upp för trappor mm

Tips på kommande lektioner: Trackstands och hur det övas, Korrekt bromsteknik.

Ja det var några ideer och åsikter, ser fram emot nästa lektion så fortsätt skriva och be en moderator att lägga in det under läsvärt vartefter du skriver!!

Bosse

Muerto

Ny medlem
Jag vet att jag gjorde drops i ett annat avsnitt men tog upp det igen. Då det passar här också. Hmm, street kanske jag kan ta ett par grejer också...

Muerto

Ny medlem
Lonewolf: Ska ut och köra lite på skrå på torsdag och dra lite slutsatser så kommer det i nästa avsnitt där jag även tar upp bromsteknik i olika situationer. Låter det bra?

Lonewolf

Ny medlem
Låter kanon det för jag hade problem med skråkörning utför nyligen och det var inte kul med iklickade fötter när bakhjulet bara drog iväg så jag nästan backade utför slänten!

Bromsning är också mycket viktigt, det är vanligare att man bromsar sig in i en olycka/vurpa än att man vurpar för att det rullar på i lagom fart (så är det iaf inom motoriserad skogskörning) och eftersom så mycket anant stämmer i båda lägren så gör nog bromsandet det med.

Ska hur som helst bli kul att följa din "Rookie skola" tror vi är många som kommer att ha nytta av den.

Bosse

oxr

Aktiv medlem
En sak angående hinder:

Hinder ska man köra över - inte köra runt. Kör man runt hinder breddar man stigen och ökar därmed slitaget.

Lonewolf

Ny medlem
Såg just att min önskan blivit uppfyld och dessa trådar finns under läsvärt tack för det berörd moderator ;-)

Bosse

Furirpipis

Ny medlem
Jag tillhör nog de som lider av svår "spångest" mest för att mina senaste försök har lett till "grupperad framvolt" med landning i kärret. Inte så roligt när man är ute på en vårtur och har 1,5 h cykling kvar hem!!
Men skam den som ger sig, nu ska jag öva mer!!!

Jag tycket att dessa inlägg förtjänar mer uppskattning!! Va inte så petiga, ha överseende med Hastighet vs fart. Även jag är skolad i den högre terminoligin men man för ha överseende med dessa "missar"!!!

Mr Handley

Ny medlem
Spångest hade vi uppe förut. Det är ett spännande ämne som förtjänar att skrivas om ett antal gånger.
Bästa sättet att bota spångesten är att börja på breda och låga spänger, utan mellanrum. Har man svårt att cykla dom så har man ena foten iklickad och sparkar sig över så att man rullar. När man når slutet av spången så sätter man "sparkfoten" på pedalen och rullar sista biten. Detta upprepar man tills dess att man vågar trampa hela vägen över spången.

Det viktigaste av allt är att inte tveka innan man cyklar upp på spången. Gör man det tappar man balans och psyket får för sig att man skall rulla utanför spången. Håll jämn fart upp på spången och fortsätt så tills dess att du passerat hela spången.

Calle F

Ny medlem
Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Spångest hade vi uppe förut. Det är ett spännande
> ämne som förtjänar att skrivas om ett antal
> gånger.
> Bästa sättet att bota spångesten är att börja på
> breda och låga spänger, utan mellanrum. Har man
> svårt att cykla dom så har man ena foten iklickad
> och sparkar sig över så att man rullar. När man
> når slutet av spången så sätter man "sparkfoten"
> på pedalen och rullar sista biten. Detta upprepar
> man tills dess att man vågar trampa hela vägen
> över spången.
>
> Det viktigaste av allt är att inte tveka innan man
> cyklar upp på spången. Gör man det tappar man
> balans och psyket får för sig att man skall rulla
> utanför spången. Håll jämn fart upp på spången och
> fortsätt så tills dess att du passerat hela
> spången.

En favoritsysselsättning för lätt fascistoida sadister är att göra en trackstand mitt på smal spång och ropa högt åt nybörjaren som vinglar strax bakom: "Titta! Det är vatten där nere!" Funkar varje gång...

:D

Fast spångar är knepigt för många. När jag var med och jobbade med Dundret Bike Week 1989 och 1990 hade vi en lååååååång nedrans spång på "downhillen" ner till Gällivare. Vissa blev tokiga på den där spången och laddade fullt för att i slutet blåsa rakt ut i stenarna efter den. Vi fick ta bort några sektioner brädor för att få ner hastigheten, annars fanns det "rätt" stor risk att nån hade kört ihjäl sig. Jag själv klockade 65 knyck på den där 40 cm breda spången f ö.

Hur många gånger jag har sett folk jucka ner framhjulet i nån extra bredd springa i spången och dyka över styret minns jag inte ens, men fyra chipade hjul har jag nödlagat efter såna incidenter. En gång när jag stod och "masserade" ett toksnett hjul åt Tyresta till vågade inte vandrarna passera. Såg nog lite underligt ut med en skitig, schavigt klädd människa som energiskt dänger ett cykelhjul i en stor tall varvid ljud fullt i klass med en australisk aborigin-orkester alstras. Jag hade hållit på bra många minuter när jag såg de första grönklädda stå och lura i buskarna och man undrar ju vad dom trodde det var innan dom fick se vad ljudet kom ifrån :D

Mr Handley

Ny medlem
Calle F skrev:
>
> En favoritsysselsättning för lätt fascistoida
> sadister är att göra en trackstand mitt på smal
> spång och ropa högt åt nybörjaren som vinglar
> strax bakom: "Titta! Det är vatten där nere!"
> Funkar varje gång...

Dåre :) Vet du vad du har startat nu? Det är många som kommer bli blötare än vanligt i sommar misstänker jag...

> Hur många gånger jag har sett folk jucka ner
> framhjulet i nån extra bredd springa i spången och
> dyka över styret minns jag inte ens, men fyra
> chipade hjul har jag nödlagat efter såna
> incidenter. En gång när jag stod och "masserade"
> ett toksnett hjul åt Tyresta till vågade inte
> vandrarna passera. Såg nog lite underligt ut med
> en skitig, schavigt klädd människa som energiskt
> dänger ett cykelhjul i en stor tall varvid ljud
> fullt i klass med en australisk aborigin-orkester
> alstras. Jag hade hållit på bra många minuter när
> jag såg de första grönklädda stå och lura i
> buskarna och man undrar ju vad dom trodde det var
> innan dom fick se vad ljudet kom ifrån :D
>

*gapskratt* Jag kan tänka mig deras rädsla... Tänk dig när dom berättade det för sina bekanta...

Annars är just Sörmlandsleden spänger väldigt bra balansövningar. Ofta lite för höga, med svår ingång och så har man två brädor med smärtsamt avstånd mellan.

glupsk

Medlem
Bra tips! Jag skulle vilja tillägga att i all seg terräng (sand, lera, snö, högt gräs etc) där hjulen har en förmåga att gräva ner sig och fastna bör du lägga vikten långt bak på cykeln. Då vandrar framhjulet över istället för att gräva ner sig och övriga cykeln följer lätt efter. I annat fall blir det fort tvärstopp.

Calle F

Ny medlem
Mattias L skrev:
> Annars är just Sörmlandsleden spänger väldigt bra
> balansövningar. Ofta lite för höga, med svår
> ingång och så har man två brädor med smärtsamt
> avstånd mellan.

Hehe, dom glömmer man ju inte. Dom med lite lutning på och gärna blöta är extra kul. Det var en sån som orsakade arborigin-konserten då Daniel ? låste upp framhjulet och för att inte fastna emellan så ställde han framhjulet på tvären men landade så vid slutet tyvärr. Han körde med det där hjulet bra länge efteråt. Jag är rätt hyfsad på nödreparationer :)

Här har vi inte så mycket spångar men stenryggarna kan vara rätt respektingivande å andra sidan.

danky_xv

Medlem
Muerto skrev:

> I princip är det bara att styra ut över kanten och
> åka med nedför. Men det kan vara bra att tänka på
> att placera vikten långt bak, gärna hänga ut bakom
> sadeln. Och vad gäller bromsandet så går trappor
> oftast bäst med lite fart. Behöver du bromsa kan
> du göra det med frambromsen som vanligt men var
> försiktig så att du inte åker över styret bara!

Verkar inte så enkelt. Gjorde exakt som i beskrivningen idag, och i en lägre trappa med normal lutning gick det perfekt allt efter din beskrivning.
Tyckte det blev enkelt och ville testa en högre trappa. Den enda trappa som var högre i närheten var dock ganska brant.
Kom fram till trappan och stälde mig framför. Kunde inte ta fart då det var en mur rakt bakom. Tvekade lite men fann modet. For ner för trappan enligt din beskrivning, allt gick bra ända tills jag kom ner.
Då hade jag ju fått upp farten ganska bra och hade visst baken för långt bak vilket ledde till att jag kippade rakt bak med änden min och landade på baken med en redig smäll. Cykeln gjorde en 360 ovanför mig, kändes coolt. Allt gick så snabbt och tur var att jag kunde cykla hem efteråt.

Vad är optimal teknik för detta?

Muerto

Ny medlem
danky_xv: Oj jäklar. Hoppas du inte slog dig! Du iochmed att framhjulet lämnar trappan när du kommit ned till botten av trappan ska du flytta fram vikten igen. Regeln vad gäller viktfördelning är att alltid ha tyngdpunkten mellan hjulen, då funkar det (oftast).

Calle F

Ny medlem
Jag kände mig lite extra inspirerad idag så jag körde i några riktigt trevliga trappor som f-n tills en äldre dam med rullator bad mig sluta för hon blev nervös av att vänta på att jag skulle slå mig... :D

Rippa

Ny medlem
Det där slentriantipset att "flytta vikten bakåt" så fort man skall utför nånting är fanimej både felaktigt o farligt för den som aldrig provat. Någongång kanske jag orkar knapa ihop en mer komplett förklaring.

mattel

Aktiv medlem
men shit.. teori är trots allt bara teori! ut och hoja med er och prova er fram utan någon manual som säger si eller så. hoja och hitta känslan för hur och var man bör placera kroppsvikt, vilken fart man bör ha osv. tips är strålande men att följa allt till punkt och pricka är ju helt galet.

cykla mer och väx med uppgiften!

evelina*

Ny medlem
För en nybörjare som mig är Muertos trådar för nybörjare toppen. *ler* Ganska givet. Man får sig lite tankeställare och jag har iaf vågat prova mer.

Tack!

Muerto

Ny medlem
Rippa: Ok, att flytta vikten bakåt är inte alltid rätt bara för att man kör nerför. Men generellt sett så flyttar iaf. jag vikten bakåt. Dock måste man ju alltid hålla kroppen rörlig och följa med cykeln för att undvika att antingen tippa frammåt eller bakåt. Kanske skulle jag ta och göra en ren fysikalisk förklaring?

Hursomhelst ska vikten vara mellan hjulen. Åker du nedför innebär det att vikten ska flyttas bakåt i förhållande till "normalläget" och tvärt om när du cyklar uppför. Accelererar du stämmer dock detta inte fullt ut då tyngpunkten i och med accelerationen automatiskt förskjuts bakåt. Då måste man alltså kompensera för denna tyngdpunktsförflyttnign. Det är bara ren fysik inget annat.

Att skriva en komplett guide för hur man ska åka nedför en trappa skulle innebära ca 100 sidor tättskriven text om allt skulle avhandlas. I grund och botten handlar all cykling om känsla för balans och fart men det visste ni/du väl redan?

:)

Wasabi

Ny medlem
Jag vill lägga till en sak i "forumreglerna". Innan sidan 3 måste Calle F berätta om gamla mtb-minnen från början av 90-talet.

Sedan håller jag inte med om två saker. Det går att köra upp för högre kanter än 20 cm. Och det där med att cykla med halva tramptag tror jag inte riktigt på... bättre att ta rejält med fart och märker man att man håller på att stanna mitt i vattnet får man ta några tramptag och ta smällen att bli lite blöt om fötterna.

Rippa

Ny medlem
Muerto skrev:
Kanske skulle jag ta och göra en ren
> fysikalisk förklaring?
>

NEJ TACK!!!

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Några bra tips när det gäller just spångar/spånger är att:

1. Flytta fram lite på sadeln, det är lättare att balansera hojen då, eller stå upp lite hukad centrerad över hojen...
2. Man balanserar mkt med knäna o det är med de tunga benen man lätt kan kompensera för obalans, om man tittar på nån som är bra på spngåkning så ser man ofta att benen "pistongar" ut åt sidorna emellanåt...
3. Använd bromsen om du börjar tappa balansen, bromsa försiktigt o då kan du så att säga "luta" dig mot den kraften...

Dessa tre hjälper mkt o för mig med vänner så var det först när vi klurat ut dessa som spångesten försvann o ersattes av spånghappynes istället...

Tobias/Frost

Aktiv medlem
jag får skylla det på första spångbesöket för året o på lånad hoj... ;) men plåtade du inte sen på våta fötter oxå... där var balansen tillbaka igen... :p

Roxy

Medlem
the_TnT skrev:
> Tobias/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Några bra tips när det gäller just
> spångar/spånger
> > är att:
>
> Här är ett fotomontage från när Tobias körde Våta
> fötter förra helgen;
>
>
>
> ;-P
>

Ha ha så mycket för all teori. UT OCH KÖR! Jag tog inget teoriprov innan jag började. Roligare att känna sig för!

Konsnablius

Ny medlem
Tobias/Frost skrev:
> 3. Använd bromsen om du börjar tappa balansen,
> bromsa försiktigt o då kan du så att säga "luta"
> dig mot den kraften...

Just denna punkt är inte helt uppenbar men är (tycker iaf jag) "nyckeln" till att rädda upp situationer när man håller på att ramla av och inte ens det vildaste bensprattlande hjälper.

Jag upptäckte själv detta "knep" empiriskt under vårens trottoarkantsbalanserande på väg till/från jobbet. Innan dess var det ett evigt flaxande med benen.

Bromsa på...

D

dza_lava

Guest
Muerto! Skulle du inte kunna köra en förlängning på ovan? Till ex. hur man tar sig för bi rader av gropar/rötter. Har sådana problem ofta här i min skog utanför.

Muerto

Ny medlem
dza_lava: Med heldämpat är det bara att trampa på. Med ht är det "bara" att försöka vara så mjuk som möjligt och låta cykeln leva sitt eget liv under en. Svårt att förklara! Träning ger färdighet?

Leo

Ny medlem
Här lite tips för att fixa rötter/gropar/stenar:

Nybörjartips: Se ut ett spår, oftast så gäller det att cykla där du kan passera med minsta motståndets lag. Kör inte rakt på de största rötterna/groparna/stenarna, försök cykla runt lite. Kommer du bara förbi med framhjulet så kommer bakhjulet att flyta med av sig själv, även om det kan ta i hindren. Lätta på rumpan så du inte sitter ner, kör lite lätt stående och låt cykeln röra sig så mycket den vill medans du själv håller dig still. Låt armar och ben absorbera stötarna, håll inte krampaktikgt hårt och styret.

Mer avancerat tips: Forcera igenom hinderpartiet med fart. Här gäller det att du är ett med cykeln, dvs att du vet hur cykeln uppför sig och hur du ska förflytta cykeln aktivt i farten när du är på väg igenom rötterna/groparna/stenarna. Spårval är ännu viktigare när du kör igenom med högre fart, det kan vara skillnaden mellan en förstörd cykel/fälg eller en smärtfri passage av hinderpartiet. Återigen så gäller samma sak med framhjulet, tar det sig igenom kommer baken med, men här ska du göra så mycket du kan för att underlätta för framhjulet att ta sig över/förbi hindren. Detta gör du genom att antingen trampa och/eller rycka i styret för att lyfta framhjulet över de värsta delarna av stigen. Det är inga rena bakhjulswheelies jag menar utan det räcker att framhjulet lättar ett par cm från marken på väg över hindret, då kommer det att "flyta" rätt över utan att du komprimerar ihop gaffeln och därmed tappar fart. Man flyter igenom hinderpartier bättre än man kan föreställa sig om man får in ett bra flyt och fart, men detta kräver total koncentration av cyklisten. Det är som ett snabbt datorspel, du måste reagera fort, se långt fram för att läsa av terrängen och ändå veta exakt var framhjulet är och parera för hinder. :-)

Lägger vi till att det är blött väder så gäller det att välja ännu bättre spår igenom hinderpartiet. Rötter är närmast nog omöjliga att köra över diagonalt, med bibehållen kontroll, om de är blöta och hala. Försök träffa rötterna i 90 graders vinkel. Går inte det, försök köra parallellt med rötterna. Sista utvägen om du ändå måste köra över rötterna diagonalt är att försöka lyfta både fram och bakhjul så mycket att du får minimal kontakt med dom, därigenom kommer du inte att halka på dom. Detta gäller även nerfallna träd/stockar som ligger över stigen, ligger det snett över stigen så går det att köra över dom även om trädet/stocken är hal, gäller bara att minimera kontakten med objektet.

Stenar och klipphällar blir hala som såpa vid regn, det enda som hjälper är riktigt bra däck(samt rätt däckstryck), bra teknik och cykelvana. Då klarar man av mer än man tror. Det gäller att ha exakt känsla för hur mycket grepp man har, provbromsa ofta och känn efter när det släpper. Var försiktig med frambromsen om det är halt, framhjulssläpp är det sista man vill ha då det nära nog alltid resulterar i en vurpa.

Till sist, öva på svårigheterna, ofta. Tycker du att det är svårt, då är det ingen dum idé att köra om samma parti flera gånger och nöta in tekniken. Kör med andra cyklister som är bättre så ofta du kan och orkar så får du se hur de tar sig igenom, härma deras teknik och lär av det. Var inte rädd för att ge dig ut och cykla när det är halt och blött, det är otroligt bra teknikträning att köra stökiga tekniska stigar när det regnar. Dessutom blir det hur kul som helst när man väl får kläm på det hela. En del av de roligaste och bästa cykelturerna jag kört har varit i ösregn, lervälling, is eller snö. :-)

/Leo

Eric W

Aktiv medlem
Att cykla helstelt i skogen ger en otroligt bra teknik. Du tvingas dämpa allt med kroppen.
Kör i princip med samma teknik på FSn som på den helstela, dvs tar upp mycket med kroppen.
Det är även rikigt bra att cykla när det är snö och is ute.
Man lär sig hur cykeln uppför sig, precis som Leo säger.

Muerto

Ny medlem
Titta, Leo skrev ju ett jättelångt bra inlägg! Ge snubben lite cred!
Här Leo: cred, cred, cred, cred, cred, cred. Varsågod!

Tympanon

Ny medlem
Jo, det var ett lärorikt inlägg Leo! Det går ju alltid lättare med fart igenom de steniga partierna har jag upptäckt. Sålänge inte framhjulet fastnar såklart :)

Khayman

Ny medlem
Hmm nybörjare här! ... det enda balla tricket jag kan göra och alltid gjort är tt jag kan åka nedför trappor... men nu har jag ju en så fin cykel och... hmm jag fick höra att det finns inget som sliter så mycket på ramen som att åka nedför trappor! kan det stämma? pajjar jag ramen i förtid genom att leka i trapporna?

Markus F

Aktiv medlem
Nej. Hjulen tar stryk,men ramen pallar mycket ner. Kör på, du kommer att märka vad det är din cykel inte klarar. Men det går bra med trappor än så länge.

JojjeM

Aktiv medlem
Var inte så elak :)
Teori och praktik är ju två olika saker och man kan vara olika bra på ena eller andra :)
Hoppas läkningen går bra för Muerto så vi snart får se mer filmer från Linköping.

/Johan

Muerto

Ny medlem
Oskar_: Du är välkommen hit för ett studiebesök. Jag lovar dig att jag klarar det jag skriver om i den här tråden. Utom bunnyhops men det jobbar jag på.

JojjeM: 3 veckor troligen

JojjeM

Aktiv medlem
Muerto skrev:
> JojjeM: 3 veckor troligen
>
Jobbigt. Sen är det ju inte så himla kul när man plockar bort gipset och ska börja få upp rörligheten igen. Jag har brutit både armar och ben och första tiden brukar man längta tillbaks till sitt sköna gips (inte riktigt men det gör ont och tar tid att komma igång igen).

/Johan

Muerto

Ny medlem
Jo, jag vet. Har haft gipsade armar ett par gånger förrut. Hatar det verkligen!

Ska försöka ha lite mekterapi under konvalecensen. Ska fixa till min dämpare. :)

cappet

Ny medlem
Hej kom på att jag har n teknik på att ta sig över stockar å dyl vet inte om det är ngt som e vedertaget men så här ungefär, lyft framhjulet över och se till att trampan träffar hindret "stocken " sedane det bare till att trampa på så kommer bakhjulet över med , bra teknik då man inte slår i framkransarna då man "trampar" sig över stocken.

sedan en grej om trappor:)
kan rekomendera Himlastegen i partilleår från paradiset o ner hur kul som helst ca 100 mtr trappa perfekt avstånd så man "hoppar" på stegen ner hela vägen hittar man rätt bromsstyrka så e den hur kul som helst:)

Mats

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer