MTB för nybörjare - Uppförsbackar

Muerto

Ny medlem
Hej och välkommen till min lilla teknikskola MTB för nybörjare. Första delen (nästa kommer när andan faller på igen) handlar om klättring. Detta djävulens påhitt för den som saknar styrka för att sega sig upp eller för den som saknar tekniken. Jag hoppas att med denna lilla instruktion göra livet lättare för dig som precis börjat cykla MTB eller för dig som känner att det inte riktigt fungerar i spåret.

Då börjar vi!

Steg ett för en lyckad klättring är att välja rätt växel i god tid. (om man inte kör singelspeed i vilket fall växeln är densamma oavsett hur man än försöker växla) Så vad är då rätt växel? Jo, rätt växel är den växel som tillåter dig att hålla kadensen (hastigheten på trampandet) uppe utan att du för den sakens skull trampar luft.

Det är viktigt att välja rätt växel redan innan själva uppförsbacken börjat (speciellt viktigt vid branta uppförsbackar) då det är mycket svårt att växla samtidigt som man lägger mycket tryck på pedalerna. Detta sliter dessutom onödigt mycket på drivlinans komponenter.

Steg två är spårvalet vilket i princip borde göras innan du väljer växel eftersom växelvalet ofta är beroende på hur terrängen ser ut. Det gäller att hitta det spår som ger minst antal hinder att forcera, alltså det slätaste spåret.

Steg tre är att inta rätt position på cykeln. Detta kan låta självklart men jag tar upp det ändå. Du skall stå/sitta så att du kan hålla balansen och lägga tillräckligt med kraft på pedalerna för att ta dig upp samtidigt som du inte får spinna loss med bakhjulet vilket sker om du lägger vikten för långt fram på cykeln. Att hålla en så låg tyngdpunkt som möjligt är ett enkelt tips som förhindrar att du spinner loss. Sitt på sadeln i den utsträckning det går och ta en lägre växel och håll kadensen uppe istället för att försöka stå upp och mangla på på höga växlar. Om cykeln tenderar att välta bakåt räcker det ofta att flytta fram lite på sadeln och liksom sitta längst fram på spetsen men räcker inte detta måste man givetvis ställa sig upp.

Hur du trampar är också viktigt för att behålla greppet med bakhjulet. Detta hänger ihop med växelvalet och din position på cykeln och det gäller att hålla en så jämn kadens som möjligt (Clipless pedaler hjäper till här) för att undvika att bakhjulet tappar greppet när du lägger på kraft.

Har du Clipless pedaler tex. Shimano SPD, så kan det vara bra att träna upp rundtrampet ordentligt då det hjälper dig att hålla ett jämnt tryck på bakhjulet. Ett tips för att träna upp detta rundtramp är att försöka cykla med bara en fot på pedalerna. Gärna i lite uppförsbacke.

Nu är det bara att träna, träna och åter träna som gäller! Om du tränar tillräckligt mycket kanske du en dag kan slå Happys egen klättermästare Leo på Getryggen! Han sägs vara rent överjävlig på att ta sig upp där...

Lycka till så ses vi i spåret!

danky_xv

Medlem
Skall man bromsa in fören man växlar för att ha rätt fart och växel?
Eller skall man växla ner vartefter det blir tyngre i backen?
Lite dum fråga men jag brukar ju ha en ganska hög fart ibland då jag når backen och innan man når toppen så har jag ganska sakta fart och låg växel.

plumse

Aktiv medlem
Om jag har för mycket fart (trodde inte jag skulle skriva det någon gång!) så brukar jag antingen växla klart långt innan och rulla upp tills farten säkts till lagom, eller trampa och växla på väg upp, men aldrig belasta kedjan när jag växlar. Trampade av en kedja på det viset en gång och då gick det jättedåligt att ta sig upp.

[edit]: ÄSCH! Förlåt att jag glömde säga det här: Härligt initiativ, den här tråden! Sådana häringa tråda är ju nyttiga, det är så Happy på något vis =)

Senast redigerad av en moderator:

Muerto

Ny medlem
Alltså, växla innan du "måste" växla. Bromsa inte innan uppförsbackar utan försök accelerera. Det hela handlar om att växla i god tid innan det är för sent och man har full belastning på pedalerna. Man vill undvika att växla under hög belastning då det dels går långsamt och man dels sliter mer på komponenterna.

Behöver du inte växla, växla inte. Vet du att du kommer behöva växla. Växla ner innan du måste och kör på lite högre kadens istället fram till backen.

Så kör jag ungefär. Det gäller att inte göra saker onödigt komplicerade och vad jag skrev i min lilla skola var mer en rekommendation än en regel.

Tim

Ny medlem
appropå spårval kan det ibland (ganska ofta) vara både lättare och gå fortare att köra över hundret än runt det.

sedan skulle jag inte rekommendera någon att stå i en lång backe (lös eller inte) då man drar på sig onödig syra, vilket straffar sig i ett senare skede.

Muerto

Ny medlem
Skogling: Que? Je te comprends pas? Est-ce que quelque un a dit qu'on doit descendre son vélo pour changer des "växlar"?

Alltså, man ska inte växla under full belastning, vad är svårt att förstå i detta? Eller har jag gjort någon grammatisk/syftnings/skrivtabbe?

Leo

Ny medlem
Bra tips Muerto! Ett litet tillägg, "Ge aldrig upp, backar är till för att besegras - tills motsatsen är bevisad!" ;-) Getryggen har två knixar kvar att besegras, två fotnedsättningar än så länge uppför tyvärr... :-P

/Leo

A

annaC

Guest
åh! lite lektion är precis vad jag behöver :) mera sånt för en kämpande nybörjare :)

Niko/Frost

Aktiv medlem
För att lägga till två ytterliggare tips, det ena ganska självklart men ofta försummat, det andra ganska bra men ser fånigt ut...

Självklart/försummat: Om det är en nedförsbacke precis före uppförsbacken, se till att trampa i nedförsbacken med... att försöka ta igen sig lite och "vila" i nedförsbacken före straffar sig tiofaldigt på följande uppförsbacke...

Ganska bra/fånigt: För att få ned tyngdpunkten så lågt som möjligt och på så vis få mer grepp till bakhjulet utan att lyfta framhjulet, försök att hålla armbågarna i så låg position som möjligt... Alltså luta ned överkroppen och vinkla armarna så att armbågarna hamnar någonstans i linje mellan styret och sadeln, eller så nära som möjligt då, den tänkta linjen är givetvis baserad på en normal mtb-setup då och får tas med en nypa salt om man kör en FR-hoj med lägre sadelhöjd.

Den här körställningen ser garanterat skitfånig ut, och man förlorar en del kontrollkänsla i styrningen, men ger väldigt mycket mer i fråga om grepp - speciellt bra när det är lite blött och slirigt ute i spåret...

Jenny W

Aktiv medlem
GummiAnkan skrev:
-------------------------------------------------------
> äh... visa var dendär backen ligger så kommer
> jag och bestiger den sittandes på min cykel.
>
>
>
> =D
>
> btw: bra tråd... =)

Hahaha Härligt! Jag som inte ens kan cykla NEDför getryggen

selstam

Aktiv medlem
Jenny W skrev:

> Hahaha Härligt! Jag som inte ens kan cykla
> NEDför getryggen

Jodå, det går utmärkt. Frågan är bara i vilket skick man är när man landar!

Jenny W

Aktiv medlem
selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> Jenny W skrev:
>
> > Hahaha Härligt! Jag som inte ens kan cykla
> > NEDför getryggen
>
> Jodå, det går utmärkt. Frågan är bara i
> vilket skick man är när man landar!

Haha ja det var just det jag tänkte när jag var där sist. Jag valde att gå ner med mina gelében

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer