MTB från 2015 vs 2021 - Hur stor skillnad egentligen?

MikeMiz92

Medlem
Jag cyklar idag på en Trek Remedy 7 från 2015, är riktigt nöjd med den och tycker den presterar både på stigar och bike parks. Har aldrig känt mig begränsad pga cykeln på röda eller blåa spår, knappt cyklat svart förutom guld kannan i flottsbro och även där tycker jag inte att cykeln hindrade mig.

Har lekt med tanken att köpa en helt ny cykel till våren (denna var köpt beggad & har sina skavanker), men är nyfiken på hur stor skillnad det skulle bli egentligen.. Eftersom jag gillar hur cykeln beter sig ute på stigarna, är det inte klokare att lägga mina pengar på t.ex. en ny framgaffel och bakdämp? Eller är modern geometri så mycket bättre att man helt enkelt inte får missa det? Köper jag framgaffel med lite mer slag får man ju även flackare vinkel på cykeln, och därav "modernare" geometri? 😂

Vad tycker ni, är det så pass stor skillnad att det är värt med en helt ny cykel eller är det bara hype? Viktigaste egenskapen för mig att cykeln känns bra utför, mer än uppför.

AX3L

Aktiv medlem
If it ain't broken, don't fix it. Är du nöjd med befintliga så klura under tiden i så fall ut vad du skulle vilja ha mer. Prova gärna andra cyklar också. Att bara uppgradera på måfå och andras uppfattning om vad man borde ha är sällan en speciellt god idé.

onegear

Aktiv medlem
Om du är nöjd varför byta? MEN! det har hänt väldigt mycket på 5 år med cyklar och det är bara åt det positiva hållet tycker jag så byt cykel så får du ännu roligare.

MikeMiz92

Medlem
Om du är nöjd varför byta? MEN! det har hänt väldigt mycket på 5 år med cyklar och det är bara åt det positiva hållet tycker jag så byt cykel så får du ännu roligare.
Lite så tänker jag också, jag har egentligen inget behov att byta.. Vad jag tror iaf.

Men samtidigt har jag inget annat att jämföra med. Jag kommer ihåg att jag kände ungefär likadant när jag cyklade på en budget HT, när jag sedan gick över till FS blev det en helt ny värld.

Vore kul om någon här har hoppat från gammalt till nytt och kan dela med sig!

AX3L

Aktiv medlem
Är det utför mer än uppför du vill ha prestanda är väl den goda nyheten att de flesta cyklar har blivit bättre. Modern geo med längre och flackare cykel ger stabilitet utför och får din vikt mer centrerad på cykeln. Det man ofta tappar är lekfullhet och just egenskaper uppför. Men som sagt, det absolut bästa är att försöka prova cyklar. Cykloteket brukar ha lite olika man kan hyra hyfsat billigt, likaså mountainbikeskolan, tror Flottsbro hyr ut endurocyklar osv. Prova så många du kan och försök analysera hur de skiljer sig åt från vad du har och vad du tycker om det.

Jimel

Aktiv medlem
Kör också en hoj från 2015 (Spez enduro) och undrar hur en nyare skulle kännas, är fantastiskt nöjd med hojen men man är ju alltid sugen något nytt :)

SIE

Aktiv medlem
Testa hyra, det gjorde jag, sen köpte jag ny cykel :)

H.

Aktiv medlem
Är du nöjd så fortsätt var nöjd och lev i ovisshet. Det önskar jag att jag själv kunde klara ibland... Fast en ny cykel kommer säkert göra dig både snabbare och underlätta för dig på svårare leder.

Kollar man geometrin (jag antar att du kör låga läget) så kommer en "modern" hoj med motsvarande ändamål ha ungefär samma slaglängd men vara längre och flackare och med brantare sadelstolpe.

Du har 67.5 gaffelvinkel. Det är vad moderna XC-hojar kör. Trail-cyklar likt Remedy brukar ligga på 65-66 grader. Reachen lär vara ca 4 cm längre på en ny och sadelrörsvinkeln kommer vara brantare för att ge en mer centrerad position.

Jag tror inte att det är en bra idé att övergaffla din nuvarande hoj. Du höjer vevpartiet och flackar ut sadelröret ytterligare, samtidigt som cykeln blir ännu kortare.

Hur lång är du och vilken storlek kör du? Vilken modell av Remedy?

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Ni har rätt i att jag borde hyra något modernare, får göra det under kommande veckorna. :)

195 cm, xl och Trek Remedy 7.
Vet du om det är 21" eller 23"? (Trek är väl de enda i MTB-världen som fortfarande anger storlekar baserat på sadelrörslängd)

KOLOSS

Aktiv medlem
Kör en 2014 Gambler och en 2016 Spez Enduro. Tävlar inte nu längre så har inget behov av dagens hojar. 2015ish hojar är fruktansvärt roliga cyklar och är det jag gillar just nu.
Är dock 165 och gillar mindre cyklar.

H.

Aktiv medlem
Tror det är 21" om man kollar deras size charts.
Då blir skillnaden mycket större än jag tidigare skrev. Jag är 175 och kör en cykel som är lika lång som din... En ny cykel som är "rätt" för dig kommer nog vara säkert 6 cm längre, kanske mer. Du skulle säkert också med fördel kunna köra 29"-hjul. På en cykel i den storleken tror jag bara det finns fördelar med större hjul.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Är det utför mer än uppför du vill ha prestanda är väl den goda nyheten att de flesta cyklar har blivit bättre. Modern geo med längre och flackare cykel ger stabilitet utför och får din vikt mer centrerad på cykeln. Det man ofta tappar är lekfullhet och just egenskaper uppför. Men som sagt, det absolut bästa är att försöka prova cyklar. Cykloteket brukar ha lite olika man kan hyra hyfsat billigt, likaså mountainbikeskolan, tror Flottsbro hyr ut endurocyklar osv. Prova så många du kan och försök analysera hur de skiljer sig åt från vad du har och vad du tycker om det.
Det håller jag inte med om. Betydligt bättre uppför med lång cykel som har brant sadelrör. 👌 Flackare gaffel är dock ingen fördel uppför men den ska vara bra flack innan det blir en uppenbar nackdel.

AX3L

Aktiv medlem
Det håller jag inte med om. Betydligt bättre uppför med lång cykel som har brant sadelrör. 👌 Flackare gaffel är dock ingen fördel uppför men den ska vara bra flack innan det blir en uppenbar nackdel.
Jo, jag håller med om att det inte är bra att ha styret i knäet. Det var lite otydligt, men inte geon jag syftade på utan hela konceptet. Cyklar blir mer och mer utförsinriktade och med det tappar man egenskaper uppför och på platten. Sen är moderna cyklar förvånansvärt bra även där, så det kanske inte är något större problem.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag lät bygga om ramen på en 2015 års trailhoj med då-typisk geo till modern med brantare sadelrör, släckare styrvinkel och betydligt längre. Den blev bättre uppför, tryggare och för mig bättre nedför. Jag upplever inga försämringar utan bara fördelar.
Jag menar inte att den rätta vägen är att bygga om ens gamla ramar, utan att modern geo är bättre i stort sett överallt.

Erik O

Aktiv medlem
Jo, jag håller med om att det inte är bra att ha styret i knäet. Det var lite otydligt, men inte geon jag syftade på utan hela konceptet. Cyklar blir mer och mer utförsinriktade och med det tappar man egenskaper uppför och på platten. Sen är moderna cyklar förvånansvärt bra även där, så det kanske inte är något större problem.
Fast precis som förr är det väl bara att välja var man vill ha sin cykel någonstans på skalan uppför..........nedför. Och en av de stora fördelarna med modernare geo är ju att cyklar som är sprättiga och fina uppför även kan funka bra nedför.

H.

Aktiv medlem
Fast precis som förr är det väl bara att välja var man vill ha sin cykel någonstans på skalan uppför..........nedför. Och en av de stora fördelarna med modernare geo är ju att cyklar som är sprättiga och fina uppför även kan funka bra nedför.
Japp. Och vise versa. Spannet på cyklarna när man sätter in dem i den där skalan har blivit mycket bredare.

Berk

Aktiv medlem
Ändå man vet, är att när man köpt ny cykel kommer det strax efter ut en ny hetare cykel man suktar efter.
Nej, tror att jag köpte min stig-HT ram precis i rätt tid. Den har nästan perfekt reach och vinklar. Alla nya cyklar (och många gamla också) har vevlagret för lågt.

Gubbe67

Medlem
På t.ex. Sportson @ Åsögatan kan du hyra lite olika Trek och testa. Det enda som kanske är klurigt är att du vill ha en stor cykel, jag vet inte hur många olika storlekar de har att hyra ut.

Hek

Medlem
Du kan hyra Trek i Hellas (Cafet som ligger innan Hellasgården från älta sett) och dra ut direkt I skogen och prova.

yonsson

Aktiv medlem
Det är väl inte bara geo som ändrats även om fokus ofta läggs på det? Tänker att bland annat styvhet, progressivitet i dämparna och länkage, trampeffektivitet och spann på växling och annat även oftast förbättrats. Kanske inte saker man tänker på var för sig men som helhet borde det ju kännas ganska stor skillnad?

H.

Aktiv medlem
Det är väl inte bara geo som ändrats även om fokus ofta läggs på det? Tänker att bland annat styvhet, progressivitet i dämparna och länkage, trampeffektivitet och spann på växling och annat även oftast förbättrats. Kanske inte saker man tänker på var för sig men som helhet borde det ju kännas ganska stor skillnad?
Fast på de punkterna tror jag inte det hänt supermycket de senaste fem åren. Dämparna var rätt bra då också och trampeffektiva länkage hade man. Däremot var väl inte 1X-drivlinor standard då?

Jimel

Aktiv medlem
Fast på de punkterna tror jag inte det hänt supermycket de senaste fem åren. Dämparna var rätt bra då också och trampeffektiva länkage hade man. Däremot var väl inte 1X-drivlinor standard då?
Jo min enduro kom med 1x11

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer