Mtb goggles

D i U

Aktiv medlem
Mtb goggles
Jag är grymt trött på lera i ögonen och ögon som tårar sig under den här tiden på året så köpte ett par Smith xl chromapop goggles i rose färg nånting på lensen. Provkört i solljus och tycker den lensen stör för att lensen liksom bryter ljuset så man knappt ser nånting alls, även i icke solljus märker jag att man speglar sig i glaset vilket blir riktigt störande. Bytt till medföljande transparant lens vilken är bättre men fortfarande en viss liten störande spegling i glaset.
Gnällig eller nånting man får leva med eller är andra goggles bättre? Hur upplever ni?

D i U

Aktiv medlem
Mtb goggles
Typiskt! De där rosefärgade glaset som satt på mina Smith va annars väldigt behagliga och snygga. Får väl köra transparant istället å vänja mig med den lilla spegeleffekten även den ger.

Makten

Aktiv medlem
Mtb goggles
En lång framstänka hjälper mot lera i ögonen. Är ju inte särskilt kul med grisiga glasögon eller goggles heller liksom.

Vad är det för spegling du ser? Dina egna ögon, eller är ramen händelsevis väldigt ljus? I det sistnämnda fallet kan nog en mörkare ram hjälpa.

D i U

Aktiv medlem
Mtb goggles
Makten: ögon å några linjer längre ner i synfältet, ramen är svart så den borde inte störa. Värst e de me den blå/röda lensen som jag tycker tar emot ljus jäkla dåligt. Körde med transparant lens ett par timmar idag i mulet väder å det funkar ändå bra sålänge jag inte direkt letar efter spegling osv. Kanske blir det en vana med tiden å man slutar tänka på de.

yonsson

Aktiv medlem
Mtb goggles
Jag har tydligen fått en fetisch för goggles, har köpt 5 par.
Oakley Airbrake MTB är av de jag har de absolut bästa vilket är tur för priset är löjligt högt.

Glas utan dubbelglas för att minska imma är helt kass för mtb. Har även varit tvungen att rycka ventilationsstoppningen på alla andra par än mina Oakleys för att de inte ska imma igen.

Tips: På hjälmen bak och fram uppför, för ögonen nedför.
Gör rent med vatten och mycket diskmedel inför runda.

Hälsingland

Aktiv medlem
Mtb goggles
Bara om det är enduro-upplägg, cyklar inte platt med dem :)
Ja gnuggar man typ Källviken/Frösön en geggig dag kan jag ju köpa det.

Nedför ja. Fått både pinnar och lera i ögonen, inte jättekul utan goggles.
Nej det får man ju titt som tätt, jag kör med brillor typ jawbreaker på sommaren men goggles skulle jag aldrig fixa. Nu på hösten kör jag utan, men jag kör sällan rent endurostuk på mina rundor heller. Undrar om "trenden" med FF etc. på vanlig cykling kommer hålla i sig längre än den gjorde för friåkning utför. för 10-15 år sedan hade det ett uppsving bland friåkare efter att proffsen blev uppmanade att köra med det av sina sponsorer (antar jag). Idag har dom inte ens det på FWT när man kör 60 grader brant på finalen i bec the rosses.

yonsson

Aktiv medlem
Mtb goggles
Ja gnuggar man typ Källviken/Frösön en geggig dag kan jag ju köpa det.

Nej det får man ju titt som tätt, jag kör med brillor typ jawbreaker på sommaren men goggles skulle jag aldrig fixa. Nu på hösten kör jag utan, men jag kör sällan rent endurostuk på mina rundor heller. Undrar om "trenden" med FF etc. på vanlig cykling kommer hålla i sig längre än den gjorde för friåkning utför. för 10-15 år sedan hade det ett uppsving bland friåkare efter att proffsen blev uppmanade att köra med det av sina sponsorer (antar jag). Idag har dom inte ens det på FWT när man kör 60 grader brant på finalen i bec the rosses.
Jag skiter fullständigt i vad andra har. Kör med FF, ryggplatta och goggles för att det känns säkert för mig. Alltså av precis samma anledning som jag alltid körde mc med ryggplatta och integralhjälm.

Hälsingland

Aktiv medlem
Mtb goggles
Jag skiter fullständigt i vad andra har. Kör med FF, ryggplatta och goggles för att det känns säkert för mig. Alltså av precis samma anledning som jag alltid körde mc med ryggplatta och integralhjälm.
Det ska man ju såklart göra, men att det går trender i det mesta är ju ingen hemlighet. Marknaden styr mycket men allt slår inte. Ryggplatta har jag också.

Jag ger det fem år till så är lätta fullface normen för stigcykling.
Jag tvivlar, det slog inte alls ens bland friåkare på vintern. Men jag kan ju ha fel såklart, men kollar man bland parkåkare känns ju snarare trenden där svänga mot allt mindre skydd. Majoriteten av stigcyklisterna i Hälsingland är lagda åt spandex-hållet, inte ens knäskydd är tänkbart. Jag har kört helsingecupen ett par år och väldigt många cyklar fort som faan hur stökigt det än är i kroppsstrumpa och hjälm utan skärm, 100-120mm dämpning. Att någon av dessa som är extremt konservativa skulle komma i en FF känns helt uteslutet. Jag är en alien i knäskydd där..

Senast ändrad:

UprightCitizen

Aktiv medlem
Mtb goggles

yonsson

Aktiv medlem
Mtb goggles
Mina Oakleys har döden dött. Foamen lossnade från ramen och det finns ingen ny foam att köpa. Har reklamerat dem, får se vad som händer.

E6ED4B1F-97EE-44F5-AD5D-423DEE52A057.jpeg

I väntan på reklamationen köpte jag ett par Fox Airspace. Vilken jäkla klasskillnad. En tredjedel av priset för ett par Oakley Airbrake, men ändå. Flimsigt och glassystem från helvetet.

Köpte till Fox gjutna premiumglas som inte känns särskilt premium, det är samma sorts glas som kommer till deras dyra modell Vue. Visst, även det kostar en tredjedel av ett Oakleyglas men det fick massvis av mikrorepor efter första avtorkningen.

Så kontentan: Oakley Airbrake MTB är värda sina 2000kr, så länge de håller, sedan är det kört. Och resten suger tydligen.

yonsson

Aktiv medlem
Mtb goggles
Typiskt! De där rosefärgade glaset som satt på mina Smith va annars väldigt behagliga och snygga. Får väl köra transparant istället å vänja mig med den lilla spegeleffekten även den ger.
Om du har en platt lins som böjs i ramen så blir det en hel del reflektioner. Gjutna linser ger färre reflektioner.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer