Mtb/gravel-lopp 2023

carlberg_j

Ny medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
Vilka MTB/gravel-lopp rekommenderar ni om man ska få både naturen och spännande & roliga vägar?
Kalhyggen har jag tyvärr fått många där jag bor de senaste åren och även om vägarna är bra så "suger" kalhyggen mycket ur nöjet.

En annan sak att ta med i beräkningen är det ekonomiska, som t.ex. cykelvasan som är på tok för dyr att genomföra.

Kom med tips, bor i Örebro och åker gärna över dagen eller bor max en natt på billigt boende.

Rompa

Aktiv medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
Var det mtb eller gravel du ville köra?

Det finns ju en del fina gravelevent, Nordic gravel series, uppsalaloopen, Sörmlandsloopen . Dessa är bara grusvägar.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
Måste man vara med i någon klubb för att delta i något av dessa?
Hos oss på ECAB behöver man inte ha klubbtillhörighet, och på de flesta övriga är det lika då det är klassat som motionslopp och inte tävlingar.
Våra event är inte fokuserade på race utan mer på äventyr och då av det lite längre slaget.
Vi arrangerar dessutom vad vi kallar All-inclusive cykling så det enda du behöver fundera på är att cykla..

När det gäller gravel finns det en grymt bra kalender på Facebook.

carlberg_j

Ny medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
Jag kan tänka mig bägge både Gravel&mtb i rent motion och se andra miljöer än det som jag har hemma. Gärna nära vattnet för det saknar jag i inlandet.

Tyvärr finns det ingen cykelkubb i närheten, trots att norra Kilsbergens fot ligger 2 km ifrån mig. Här satsar de bara på fotboll, skidåkning och orientering.

Tack för många bra svar, och ska kolla upp tipsen. Nu är det bara att vänta på våren kvar.

weldion

Aktiv medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
om jag inte hade fått akut trötthetsparalys av att läsa om alla "event", "all-inclusive cykling" och smakfullt filterbelagda bilder på hårda män som hänger med underarmarna på styret klädda i full castellikostym :(
Något måste göra jobbet för att få fram en "filterfri" lista. Det är bara att du stålsätter dig och gör jobbet för andra att kunna njuta av.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
om jag inte hade fått akut trötthetsparalys av att läsa om alla "event", "all-inclusive cykling" och smakfullt filterbelagda bilder på hårda män som hänger med underarmarna på styret klädda i full castellikostym :(
Kollar du i listan jag postade länk till så hittar du massvis av event som passar både till Gravel och MTB.
Passar inga där just din profil så tror jag man snällt man får dra på sig den ohippa uppgiften att skapa event som inte är gubbhippa och där man man själv fixar allt ideellt, iklädd valfri happykostym.

För släpper jag lite på sarkasmen så finns det mängder av event där som inte har startavgift och som arrangeras just för cyklandets skull.
Tex Dirty Halland mfl.

Oavsett måste någon göra jobbet att arrangera, och någon måste stå för fiolerna för att dessa event öht sätts på kalendern :-)

Willie

Aktiv medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
Jag är gärna gubbhipp och pyntar för ett välarrangerat lopp.

Annars kan man ju bara gå ut och cykla när andan faller på eller haka på någon gruppcykling om man vill ha sällskap? Förstår inte problematiken.

ooms

Aktiv medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
Jag är gärna gubbhipp och pyntar för ett välarrangerat lopp.

Annars kan man ju bara gå ut och cykla när andan faller på eller haka på någon gruppcykling om man vill ha sällskap? Förstår inte problematiken.
Det är nog mest att det sticker i ögonen att det finns folk som vill och kan betala. Dvs inget att bry sig om.

carlberg_j

Ny medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
Att det kostar pengar är inget som jag ser som ett hinder, men med tanke på att man kanske vill göra flera på ett år så måste man kanske hålla ner vissa kostnader ofrivilligt. Har inget emot cykelvasan, men det skulle inklusive allt kosta fantastiskt många tusenlappar. Då har jag ändå dragit bort anmälningsavgiften som går att få tillbaka på friskvårdsbidraget via jobbet. I mitt fall har jag 3000 kr/år att fritt spendera, andra har garanterat mer än mig.

Sedan kan man fråga sig vad är "dyrt", kan inte anse att 600-800 kr är mycket med tanke på hur mycket jobb som ligger bakom.

NickPick

Aktiv medlem
Mtb/gravel-lopp 2023
Att det kostar pengar är inget som jag ser som ett hinder, men med tanke på att man kanske vill göra flera på ett år så måste man kanske hålla ner vissa kostnader ofrivilligt. Har inget emot cykelvasan, men det skulle inklusive allt kosta fantastiskt många tusenlappar. Då har jag ändå dragit bort anmälningsavgiften som går att få tillbaka på friskvårdsbidraget via jobbet. I mitt fall har jag 3000 kr/år att fritt spendera, andra har garanterat mer än mig.

Sedan kan man fråga sig vad är "dyrt", kan inte anse att 600-800 kr är mycket med tanke på hur mycket jobb som ligger bakom.
Vill du njuta av naturen kanske cykelvasan är fel också, för det är väl bara en led man cyklar på liksom. Gravel eller rando kanske vore mer lämpligt? Mörksuggejakten har väl fin natur.
I Örebro finns tex örebrocyklisterna för övrigt!

Topp