Mtb-Hjälm med kamera/lamp-hållare

Daggi

Ny medlem
Någon som har tips på en bra stigcyklings hjälm med inbyggd kamera/lamp-hållare för runt 1000kr.

Har kollat på Bell sixer, Giro montaro, Bontranger rally. Men finns det någon billigare?

Vill gärna ha med med mips :)

Alfakrull

Medlem
Tänkte spontant på Bell super-serien när jag såg trådtiteln men med mips ligger den nog en bit över budget, jag klickade hem en Super 3 utan mips nyligen för ganska exakt 1000kr

Daggi

Ny medlem
Är inne på Bell också! Men har ingen erfarenhet av dem och vet inte hur dom passar mig. På vissa forum skrivs det att Bell är lite mer för runda huvudformer. Jag är mer åt avlång hållet..

Alfakrull

Medlem
Daggi sa:
Är inne på Bell också! Men har ingen erfarenhet av dem och vet inte hur dom passar mig. På vissa forum skrivs det att Bell är lite mer för runda huvudformer. Jag är mer åt avlång hållet..
De är relativt runda, mitt huvud är ganska avlångt men det har funkat. Super 3 sitter bättre än super 2 på mig, mips-versionen ska tydligen också göra passformen något mer avlång som jag förstått det.

AX3L

Aktiv medlem
Du begränsar dig ju lite i onödan. Hitta en hjälm med en någorlunda flat yta där du kan klistra på ett gopro-fäste. Sen köper du ett lampfäste till gopro, tex på XXL. Jo jag vet att man egentligen inte ska göra så, men av de hjälmar med inbyggt fäste som jag sett verkar tillverkaren ha gjort ungefär likadant.

Pepperazzi

Medlem
Bluegrass Golden Eyes? Ingen MIPS, men väl löstagbart gopro/lampfäste, en platta som skruvas i hålet längst upp där man kan klistra självhäftande fäste. Går att hitta för en 750-lapp på Wiggle.
Jag kör bara lampa vintertid, så rätt skönt att kunna plocka bort under sommaren och få lite mer ventilation.

AX3L

Aktiv medlem
För övrigt är ju hjälm något som man nästan inte kan rekommendera specifika. Visst, vissa kvalitativa egenskaper som ventilation och hur gedigen den är kan man väl diskutera. Men i slutändan är passning 100% och få andra saker är lika kritiska som passningen på en hjälm, både för komfort och skydd.

AX3L

Aktiv medlem
mcperand sa:
Jag skulle också rekommendera ett löst fäste. Själv använder jag ett sånt här:

https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-helmet-mount-for-high-power-led-light-161269
Nej för helsike. Inte nog med att det är fult, klumpigt och svårt att ta bort när man inte använder lampan. Det sitter dessutom för hårt och riskerar imho att förstöra hjälmen om lampan fastnar i en gren.

https://www.actionking.se/fasten/gopro-faste-for-hjalm-krokt-yta.html och https://www.xxl.se/magicshine-magicshine-gopro-adapter/p/1092257_1_style? (eller motsvarande) och gclid=CjwKCAiAlajvBRB_EiwA4vAqiMwlTFDlmQbXkODKZLD7rkbkgImcAZBUwIRmVN23xN4eK4lEGeA-GBoCaygQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

You're welcome.

glitch

Aktiv medlem
+1 på Ax3l.
Fästet på bike discount är samma typ som magic Shine körde. svårt att få att sitta riktigt bra och ganska crappy.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer