Der Kaiser
Aktiv medlem
[Mtb] Hjul/fälgångest, vad, om något, ska jag köpa? Ge mig visdom![/Ännu en fälgtråd]
Jag kör en 2015 års Cannondale Trigger 27.5, som är utrustad med (super)lefty 12x142 och Mavic Crossroc-hjul.
De jäkla hjulen har 24 ekrar och 19mm id.
Jag har inte lyckats bryta sönder, buckla eller ens skeva fälgarna, det enda klara misslyckandet sofar är att jag inte fick dem att täta mot mina Der Kaiser 2.4.
Jag inbillar mig att ett par med betydligt bredare id skulle funka bättre med dem. Jag inbillar mig också att jag skulle få bättre grepp mot marken med bredare fälgar.
Så jag har letat fälgar, mest, tänker att ett par extra hjul skulle hänga och göra ingenting nästan hela tiden, de få gånger om året jag vill ha köttdäck kan jag byta dagen innan.
Med hjälp har jag hittat en Light bicycle-fälg ( http://www.light-bicycle.com/Hookle...mm-wide-AM-27-5-rims-tubeless-compatible.html ) (det finns en sjysst assymetrisk också, men den är nästan 100 USD dyrare (länk: http://www.light-bicycle.com/EN728-asymmetric-rim-profile-carbon-27.5-inch-mtb-rims.html ) ).
De här är alltså de enda jag hittat som jag kan få med 24 ekerhål.
Men jag har också fått en vänligt erbjudande att köpa ett WTB hjulpar från en Jekyll, med 25 mm id. Tyvärr sitter det en XD-body på.
Så jag har 3 alternativ:
1: Köpa kol-fälgar och bygga om mina nuvarande hjul. Fördelar: bredast, gör störst skillnad? Kanske lättast. Lär vara styvast och hålla sig raka bäst. Slipper ha ett extra hjulpar som hänger o slänger. (kommer också ha oem-fälgarna som snabb-reservfälgar om de skulle gå sönder) (passar till all annan kolplast på cykeln). Nackdelar: Dyrast. Håller fälgarna lika bra som alu mot stenslag?
2: Köpa Jekyllhjulen. Fördelar: Billigaste sättet att få bredare fälgar (men långt ifrån gratis, behöver byta body och köpa en extra uppsättning skivor och kassett). Kommer ha gamm'-hjulen som reserv om jag skulle skrota dem. Nackkdelar: Ett extra hjulpar kommer hänga o slänga och göra ingenting nästan hela tiden, jag lär använda Jekyll-hjulen till stigcyklingen så Der Kaiser-däcken kommer inte kunna sitta på och vara beredda.
3: Vara nöjd och fortsätta med oem-hjulen. Fördelar: Gratis. Nackdelar: Kommer alltid undra om bredare fälgar gör underverk.
Är 30 mm id så mycket bättre? Är 25 mm id tillräckligt, eller meningslös mellanmjölk? Håller kol-fälgar? (Tror det skulle bli enduro-förstärkta bak och am fram) (Stockholm-stigcykling, enstaka bike park-besök) Vad kostar det att byta en XD-body till en shimano (och vad för body behövs?)
Vad ska jag göra? Argument och kunskap tack! :)
De jäkla hjulen har 24 ekrar och 19mm id.
Jag har inte lyckats bryta sönder, buckla eller ens skeva fälgarna, det enda klara misslyckandet sofar är att jag inte fick dem att täta mot mina Der Kaiser 2.4.
Jag inbillar mig att ett par med betydligt bredare id skulle funka bättre med dem. Jag inbillar mig också att jag skulle få bättre grepp mot marken med bredare fälgar.
Så jag har letat fälgar, mest, tänker att ett par extra hjul skulle hänga och göra ingenting nästan hela tiden, de få gånger om året jag vill ha köttdäck kan jag byta dagen innan.
Med hjälp har jag hittat en Light bicycle-fälg ( http://www.light-bicycle.com/Hookle...mm-wide-AM-27-5-rims-tubeless-compatible.html ) (det finns en sjysst assymetrisk också, men den är nästan 100 USD dyrare (länk: http://www.light-bicycle.com/EN728-asymmetric-rim-profile-carbon-27.5-inch-mtb-rims.html ) ).
De här är alltså de enda jag hittat som jag kan få med 24 ekerhål.
Men jag har också fått en vänligt erbjudande att köpa ett WTB hjulpar från en Jekyll, med 25 mm id. Tyvärr sitter det en XD-body på.
Så jag har 3 alternativ:
1: Köpa kol-fälgar och bygga om mina nuvarande hjul. Fördelar: bredast, gör störst skillnad? Kanske lättast. Lär vara styvast och hålla sig raka bäst. Slipper ha ett extra hjulpar som hänger o slänger. (kommer också ha oem-fälgarna som snabb-reservfälgar om de skulle gå sönder) (passar till all annan kolplast på cykeln). Nackdelar: Dyrast. Håller fälgarna lika bra som alu mot stenslag?
2: Köpa Jekyllhjulen. Fördelar: Billigaste sättet att få bredare fälgar (men långt ifrån gratis, behöver byta body och köpa en extra uppsättning skivor och kassett). Kommer ha gamm'-hjulen som reserv om jag skulle skrota dem. Nackkdelar: Ett extra hjulpar kommer hänga o slänga och göra ingenting nästan hela tiden, jag lär använda Jekyll-hjulen till stigcyklingen så Der Kaiser-däcken kommer inte kunna sitta på och vara beredda.
3: Vara nöjd och fortsätta med oem-hjulen. Fördelar: Gratis. Nackdelar: Kommer alltid undra om bredare fälgar gör underverk.
Är 30 mm id så mycket bättre? Är 25 mm id tillräckligt, eller meningslös mellanmjölk? Håller kol-fälgar? (Tror det skulle bli enduro-förstärkta bak och am fram) (Stockholm-stigcykling, enstaka bike park-besök) Vad kostar det att byta en XD-body till en shimano (och vad för body behövs?)
Vad ska jag göra? Argument och kunskap tack! :)
Senast ändrad: