[Mtb] Hjul/fälgångest, vad, om något, ska jag köpa? Ge mig visdom![/Ännu en fälgtråd]

Der Kaiser

Aktiv medlem
[Mtb] Hjul/fälgångest, vad, om något, ska jag köpa? Ge mig visdom![/Ännu en fälgtråd]
Jag kör en 2015 års Cannondale Trigger 27.5, som är utrustad med (super)lefty 12x142 och Mavic Crossroc-hjul.
De jäkla hjulen har 24 ekrar och 19mm id.

Jag har inte lyckats bryta sönder, buckla eller ens skeva fälgarna, det enda klara misslyckandet sofar är att jag inte fick dem att täta mot mina Der Kaiser 2.4.
Jag inbillar mig att ett par med betydligt bredare id skulle funka bättre med dem. Jag inbillar mig också att jag skulle få bättre grepp mot marken med bredare fälgar.

Så jag har letat fälgar, mest, tänker att ett par extra hjul skulle hänga och göra ingenting nästan hela tiden, de få gånger om året jag vill ha köttdäck kan jag byta dagen innan.

Med hjälp har jag hittat en Light bicycle-fälg ( http://www.light-bicycle.com/Hookle...mm-wide-AM-27-5-rims-tubeless-compatible.html ) (det finns en sjysst assymetrisk också, men den är nästan 100 USD dyrare (länk: http://www.light-bicycle.com/EN728-asymmetric-rim-profile-carbon-27.5-inch-mtb-rims.html ) ).
De här är alltså de enda jag hittat som jag kan få med 24 ekerhål.

Men jag har också fått en vänligt erbjudande att köpa ett WTB hjulpar från en Jekyll, med 25 mm id. Tyvärr sitter det en XD-body på.

Så jag har 3 alternativ:
1: Köpa kol-fälgar och bygga om mina nuvarande hjul. Fördelar: bredast, gör störst skillnad? Kanske lättast. Lär vara styvast och hålla sig raka bäst. Slipper ha ett extra hjulpar som hänger o slänger. (kommer också ha oem-fälgarna som snabb-reservfälgar om de skulle gå sönder) (passar till all annan kolplast på cykeln). Nackdelar: Dyrast. Håller fälgarna lika bra som alu mot stenslag?
2: Köpa Jekyllhjulen. Fördelar: Billigaste sättet att få bredare fälgar (men långt ifrån gratis, behöver byta body och köpa en extra uppsättning skivor och kassett). Kommer ha gamm'-hjulen som reserv om jag skulle skrota dem. Nackkdelar: Ett extra hjulpar kommer hänga o slänga och göra ingenting nästan hela tiden, jag lär använda Jekyll-hjulen till stigcyklingen så Der Kaiser-däcken kommer inte kunna sitta på och vara beredda.
3: Vara nöjd och fortsätta med oem-hjulen. Fördelar: Gratis. Nackdelar: Kommer alltid undra om bredare fälgar gör underverk.

Är 30 mm id så mycket bättre? Är 25 mm id tillräckligt, eller meningslös mellanmjölk? Håller kol-fälgar? (Tror det skulle bli enduro-förstärkta bak och am fram) (Stockholm-stigcykling, enstaka bike park-besök) Vad kostar det att byta en XD-body till en shimano (och vad för body behövs?)

Vad ska jag göra? Argument och kunskap tack! :)

Senast ändrad:

Oskar

Aktiv medlem
Det låter i mina öron helt vansinnigt att bygga ett hjul med utgångspunkt från ett proprietärt 24H budgetnav från Mavic. Inte minst om du skall kosta på dig finfälgar...

happymtb.fr

Aktiv medlem
Med 25custom koden kan du köpa customhjul hos superstars components med 25% rabatt.
dom har lefty nav och breda tom asymetriska fälgar.
25 till 30 innermått blir nog bra. 27 är kanske lagom? ;-)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Oskar: Tack för tanken.

happymtb.fr: Ännu en byggplats att besöka :) Vad är 25custom koden?
ca 27-28 mm id är "drömbredden"

Adam k, Jag köpte i går custom hjul från Superstarcomponent dt350 & flow mk3. I kassan så knappar du in rabattkoden 25custom. Jag sparade 1600kr?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Så, nu börjar nästa ångest, ska de nya hjulen sitta bra, kännas bra, hålla.
Efter en halv dags och en hel kvälls funderingar och ändringar blev det SSC-hjul
(Cannondale superlefty/DT350 o Mavic en827) Satt länge med Ryde edge 26 i listan men föll till föga för mer bredd och en backcyklande figur i SSC-s guide. Fanns inga flow eller Ryde edge 28, kanske tur, det var svårt nog att välja ändå.

kungfalken; hur kunde du spara 1600 på det köpet? Min besparing landade på 1100, köpte du annat också, som kasett o skivor?

När jag betalat så stod det att jag fick 135£ i rabatt. Jag köpte skivor oxå men rabattkoden gällde bara custom hjul, men jag kanske fick på allt?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Enduro antar jag. Fina!
Trace enduro var slut i 27.5, men jag hade inte vågat välja dem ändå, läste lite för många inlägg som handlade om bockade fälgar och mjukost. Jo, hade jag haft ett par hjul bara för enduro/fr/dh hade jag absolut velat ha dem till de andra hjulen!

Anders Lantz sa:
Noxon har jag beställt till min Jekyll.

kungsfalken, Oskar, och/eller boost-nav.

Topp