MTB - Hur kort stam är för kort?

yonsson

Aktiv medlem
BD41B2D9-64AC-44C1-A05B-96FA440238AA.jpeg

Bytte från 47mm stam till en Renthal Apex 40mm och upplevde bara fördelar. Lättare att lyfta fronten och kvickare styrning. Är lite ny på att testa samma stam i 33mm.
Vore det tokigt?

Ramen har 480mm reach och jag är 183cm lång om det nu spelar någon roll, HA är 65.5*. Tycker varken hojen är kort eller lång.

Vad säger ni som testat kortare än 40mm stam?

implor

Aktiv medlem
Visa bilaga 447330
Bytte från 47mm stam till en Renthal Apex 40mm och upplevde bara fördelar. Lättare att lyfta fronten och kvickare styrning. Är lite ny på att testa samma stam i 33mm.
Vore det tokigt?

Ramen har 480mm reach och jag är 183cm lång om det nu spelar någon roll, HA är 65.5*. Tycker varken hojen är kort eller lång.

Vad säger ni som testat kortare än 40mm stam?

Gick från en 70mm till 35mm och kände att cykeln var mycket lättare att hantera.

AX3L

Aktiv medlem
Det finns väl inget som är för kort egentligen. Beroende på preferens, storlek på åkare och cykel osv. Finns ju tom stammar där centrum hamnar ganska exakt ovanför centrum på styrröret också. Sen blir det ju krångligt med för kort eftersom det fysiskt blir en viss längd pga styrets och styrrörets tjocklek, så för konventionella stammar finns det ju ett fysiskt kortast så att säga.

liveforthis

Aktiv medlem
Har bara testat hojar med flackare typ under 64 grader och kan tycka att man måste va lite mer alert med att tynga framhjulet ibland. Jag kör dock 40mm stam på min ht med 475mm reach blir väl 485~ vid SAG och jag är 187cm . Körde 45mm på min propain Innan med 480mm reach . Tycker man ser fler o fler proffs (enduro) köra med ca 45-50mm stam även att många går ner 1 storlek på hoj för visst blir en hoj stabil av att va lång i reach m.m men också väldigt mycket mer icke dynamisk i mer teknisk körning. Så som ovan nämnt tror det kan ha mycket med åkstil och terräng man kör.

skier

Aktiv medlem
Tror det beror lite på hur mycket backsweep du har på styret oxå, alltså hur långt bak händerna hamnar. Men det är ju rätt billigt med styrstammar, bara att testa.

Berk

Aktiv medlem
Tror det beror lite på hur mycket backsweep du har på styret oxå, alltså hur långt bak händerna hamnar. Men det är ju rätt billigt med styrstammar, bara att testa.

Precis. Backsweep gör att händerna hämnar 3-4 cm bakom mitten av styren. Så tror att en stam som är kortare än 30 mm skulle göra styregenskaper värre. Men det är svårt att göra en så kort stam.
För att hämna längre bakom framhjulen skulle ännu kortare kunna vara ännu bättre.

kais01

Aktiv medlem
varför nöja dig med 33mm? köp några olika kortare varianter och testa. eller prova olika bakåtvinklingar med ett riserstyre. så hittar du snart din sweet spot.

även styre bakom styrcentrum 'funkar'. det lär bli mindre själstabilisering. om det är bra eller dåligt för dig lär du få reda på:)

jofahjalm

Aktiv medlem
Det beror väldigt starkt på cykeln i övrigt. Jag kör 35 mm på min Orange Five och tycker det är helt ok, men gillar annars lite längre stam. Om man är kort är det en kompromiss mellan hjulbas och styrstamslängd...

UprightCitizen

Aktiv medlem
Precis. Backsweep gör att händerna hämnar 3-4 cm bakom mitten av styren. Så tror att en stam som är kortare än 30 mm skulle göra styregenskaper värre. Men det är svårt att göra en så kort stam.
För att hämna längre bakom framhjulen skulle ännu kortare kunna vara ännu bättre.
Nya styren verkar ofta både lite mer tilltagen backsweep, men också "frontsweep". Dvs styret är böjt framåt först innan det börjar böjas bakåt. Se nukeproof horizon v2 tex.
Har kikat lite på styren för att jag funderat på att testa bredare, men ville samtigt inte hamna för långt bak med händerna. Min erfarenhet är att det känns kajko när händerna hamnar bakom styraxeln, men kan inte utesluta att det inte var något annat med som spökat heller.

jofahjalm

Aktiv medlem
Nya styren verkar ofta både lite mer tilltagen backsweep, men också "frontsweep". Dvs styret är böjt framåt först innan det börjar böjas bakåt. Se nukeproof horizon v2 tex.
Har kikat lite på styren för att jag funderat på att testa bredare, men ville samtigt inte hamna för långt bak med händerna. Min erfarenhet är att det känns kajko när händerna hamnar bakom styraxeln, men kan inte utesluta att det inte var något annat med som spökat heller.

Du tror inte att vinkeln som anges är från infästningen till ändrarna på ett okapat styre?

Berk

Aktiv medlem
Det är samtidigt oberoende av hur du vrider styret i stammen?

Nej, såklart inte. Om man vill ha precis samma backsweep and upsweep som tillverkaren speccar måste man har styren rakt upp, som är inte enkelt att få till, förutom om man har skalan på både stammen och styren. I praktiken kommer det väl inte så precis, men jag har riktat mina styrarna rakt upp.

erik h

Aktiv medlem
Med tanke på senaste årens utveckling så börjar man ju undra varför man ens kom på att det skulle vara en styrstam där från början?

Gamla järngubbcyklar har ju förresten nästan noll stam. Direct mount med en liten klämma direkt på bara. Å så 10 cm rake på gaffeln.

ErikH

Medlem
Ett bra mått tycker jag är att måttet på stammen ska följa offset på gaffeln för o få gott tryck på framhjulet! +-10mm

jolov

Aktiv medlem
Bytte till 32mm stam på min karate monkey, lättare med manuals och bunnyhops, men mindre tryck på framhjulet gjorde svängar läskigt.

tillbaks på 50mm nu

jonte987

Aktiv medlem
35 kändes fel för mig med. Fattade aldrig varför men det kanske blev för lite tryck på framhjulet. Borde gå att träna bort i så fall

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag kör 31mm stam på 490mm reach och 44 mm offset, funkar kanon och har inga problem med dåligt tryck på framhjulet, men det gäller att man vågar stå neutralt på cykeln även när det är brant.
Klättringen är väl det som riskerar att försämras av kort stam, men på en modern cykel med brant sadelrör upplever jag inga problem ändå.

Oggler

Aktiv medlem
Jag tycker korta stammar (kort faktisk reach), för korta alltså får konsekvensen av att hojen inte känns så spurtvillig och lite tråkig uppför.

liveforthis

Aktiv medlem
Jodå heja heja kör på och testa det är bästa . Jag har testat allt från 35-60mm på mina "moderna" hojar och tycker 40-50 är bäst för mig.

Spinx

Aktiv medlem
Negativ är för kort. 0 mm blir inte bra på ngt annat än en street Bmw
Kortare mått mellan centrum gaffelrör/ styrlager till centrum styre än vad gaffeln offsettar mellan centrum gaffelrör/ styrlager och centrum hjulaxel bör rent fysikaliskt vara dåligt även om det blir en väldigt liten negativ hävarm som möjligörs.

liveforthis

Aktiv medlem
Verkar ju knappt vara någon som föredrar kortare än 40mm. Lägger inte 1000kr för att testa något utan att folk rekommenderar det. :)
Men folk räknar ju mest upp massa siffror på hur det ska påverka. Medans jag cyklar på känslan. Så tycker det kan va värt o testa men försök hitta en billigare stam finns väl många som kör 30-35mm stam också . Jag hade säkert fått göra det om jag kört XL hoj men väljer L och lite längre stam för vill ha en kvickare hoj totalt sett . Man ska inte lyssna så mycket på andra utan testa själv men visst kanske inte testa med en styrstam för 1000kr om det känns osäkert.

kais01

Aktiv medlem
Med tanke på senaste årens utveckling så börjar man ju undra varför man ens kom på att det skulle vara en styrstam där från början?

Gamla järngubbcyklar har ju förresten nästan noll stam. Direct mount med en liten klämma direkt på bara. Å så 10 cm rake på gaffeln.
toppat med bakåtriktat styre, alltså i praktiken negativ styrstam

mtb har ju närmat sig dessa gamla herrcyklars geometri på ett närmast konsekvent sätt, så varför inte toppa med negativ stam;)?

låter ju lite hädiskt, men frågan man kan ställa är om det inte vore ett bättre koncept för lång framända att just förlänga framändan snarare än att slacka till gaffeln? negativ styrstam är förresten inte så konstigt att framföra som det låter.

mindre självstabilt blir det, men en önskad självupprättning kan man istället bygga in i gaffelns geometri. den är förresten med viss överdrift redan inbyggd iom låg gaffelvinkel. problemet är att lika stabil den då blir rakt fram, lika konsekvent styr den åt sidan på sidolutande underlag och vid snedträffar. ett brett styre hjälper till att hantera dessa krafter.

yonsson, varför inte fänka lite fritt och testa det du suktar efter:)? några billiga teststyrstammar är alltid bra att ha.

yonsson

Aktiv medlem
yonsson, varför inte fänka lite fritt och testa det du suktar efter:)? några billiga teststyrstammar är alltid bra att ha.
Fast den jag vill ha är inte billig. Alltid kul med input innan man shoppar något man själv är tveksam till. Verkar vara väldigt få som föredrar under 40mm, då blir ju shoppingsuget mindre.

jonte987

Aktiv medlem
När man testar vill man väl dessutom ha en med öppen face plate så det är smidigt att byta. Skulle jag sen betala 1000 spänn fick det vara en i ett stycke

yonsson

Aktiv medlem
om du köper ett par billiga i olika längder till att börja kan du på ett säkrare sätt fastställa vad som är optimalt i just ditt fall.

och sen beställa den lätta och dyra önskestammen:)
Har som sagt gått från 47mm till 40mm vilket blev bättre. Så det enda som finns kvar att testa är 33mm. Så lite “do or don’t” läge. Därav önskemål om input.

Senast ändrad:

freddag

Aktiv medlem
snarare verkar det vara ett "damned if you do, damned if you don't"-läge. om du gör't har du en för kort totalt ocyklingsbar stam men om du inte gör't är du en ickefritänkande fegis.

lösning: vänd din befintliga 40-millimetersstam bakochfram.

kais01

Aktiv medlem
snarare verkar det vara ett "damned if you do, damned if you don't"-läge. om du gör't har du en för kort totalt ocyklingsbar stam men om du inte gör't är du en ickefritänkande fegis.

lösning: vänd din befintliga 40-millimetersstam bakochfram.
jag har prövat det:)

med ett 60mm riserstyre framåtvinklat, så effekten varierande grad av nästan neutral styrstam.

det funkar, men prioriterade till slut på den cykeln stående igångdrag vilket betydde styrposition någon cm längre fram.

freddag

Aktiv medlem
jag har prövat det:)

med ett 60mm riserstyre framåtvinklat, så effekten varierande grad av nästan neutral styrstam.

det funkar, men prioriterade till slut på den cykeln stående igångdrag vilket betydde styrposition någon cm längre fram.
det där kommer bli en trend i framtiden. svinlång framända, brantare gaffelvinkel än normalt idag och bakåtvänd styrstam eller nåt slags styrlänkage. https://www.btr-fabrications.com/blog/creating-a-monster/

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
för den som köpt för lång cykel;).......

det ser ju helt corny felmomterat ut och är det också, men när sonen var i 5-6 årsåldern var han sugen på att använda en gammal 70tals pojkcykeldröm med limpa och litet framhjul som dök upp i min väg, liknande en dbs tomahawk. ända sättet att få till vettig position för honom var negativ styrstam. han verkade inte lida av det alls, och kompisarna var avis.

provcyklade den förstås när jag justerade in den, och det kändes förvånansvärt normalt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer