MTB - Hur kort stam är för kort?

Makten

Aktiv medlem
för den som köpt för lång cykel;).......

det ser ju helt corny felmomterat ut och är det också, men när sonen var i 5-6 årsåldern var han sugen på att använda en gammal 70tals pojkcykeldröm med limpa och litet framhjul som dök upp i min väg, liknande en dbs tomahawk. ända sättet att få till vettig position för honom var negativ styrstam. han verkade inte lida av det alls, och kompisarna var avis.

provcyklade den förstås när jag justerade in den, och det kändes förvånansvärt normalt.
Jag gissar att cykeln på bilden tillhör någon som har problem med ryggen eller liknande. Det ser högst medvetet ut i alla fall, och funkar det så funkar det.

kais01

Aktiv medlem
det där kommer bli en trend i framtiden. svinlång framända, brantare gaffelvinkel än normalt idag och bakåtvänd styrstam eller nåt slags styrlänkage. https://www.btr-fabrications.com/blog/creating-a-monster/
kul lämk! och konstigare saker har hänt, har faktiskt själv undrat när det här skulle prövas. nu vet vi:)) blir sedan bara cykelindustrin tillräckligt desperat på att presentera nyheter så....

den branta gaffelvinkeln kombinerat med längd kan trots allt bjuda på vissa fördelar. bland annat försvinner problemet med wheel flop, självstyrning.

att han vann downhillmomemtet i tävlingen där det helt oprovade hemmabygget skulle användas tyder på att den inte var helt ocykelbar:))

A8488A03-ADF7-4500-ADD8-FA5EDCC4BECD.jpeg

kais01

Aktiv medlem
sen har du ju riserstyre och kan lätt justera positionen ytterligare.

när jag själv experimenterat med detta har jag funnit det värdefullt att förutom vanlig åkning testa känslan av kraft stående uppför branta backar. avståndet mellan vevhus och handtag är en känslig parameter.

yonsson

Aktiv medlem
sen har du ju riserstyre och kan lätt justera positionen ytterligare.

när jag själv experimenterat med detta har jag funnit det värdefullt att förutom vanlig åkning testa känslan av kraft stående uppför branta backar. avståndet mellan vevhus och handtag är en känslig parameter.
Yes! Nu satte jag styret i exakt samma vinkel som med förra stammen för att eliminera den faktorn. Efter att jag bytte från 140mm till 150mm fram tycker jag cykeln är bättre både sittande och stående uppför. Med 140mm fram fick jag ofta sladd på bakdäcket, får se om jag nu hamnar i ett läge där hojen börjar stegra när jag klättrar.

yonsson

Aktiv medlem
9981219A-DC5B-47AB-825F-7D3B35B1230C.jpeg

Kört första rundan med 33mm stammen nu. Det gav samma positiva effekt som bytet från 47mm till 40mm.

Hojen blev mer lättstyrd/kvick men framförallt blev det mycket lättare att dra upp fronten vid hopp och dropp, en markant skillnad. Jag upplevde inga problem alls med att få fram kroppstyngden för att få tryck/grepp på framhjulet. Däremot känns den inte lika tågstabil i högre farter, då kändes den lite för kvickstyrd. Jag hade i och för sig en maxhastighet på 46km/h idag och det är bara några enstaka tillfällen när det går riktigt fort som jag tänkte på det.

Uppför var det inte heller några problem med stegring. Märkte ingen direkt skillnad uppför.

Så summasummarum, kan varmt rekommendera 33mm stam om reachen är lång nog

AndersJB

Aktiv medlem
Visa bilaga 452053
Kört första rundan med 33mm stammen nu. Det gav samma positiva effekt som bytet från 47mm till 40mm.

Hojen blev mer lättstyrd/kvick men framförallt blev det mycket lättare att dra upp fronten vid hopp och dropp, en markant skillnad. Jag upplevde inga problem alls med att få fram kroppstyngden för att få tryck/grepp på framhjulet. Däremot känns den inte lika tågstabil i högre farter, då kändes den lite för kvickstyrd. Jag hade i och för sig en maxhastighet på 46km/h idag och det är bara några enstaka tillfällen när det går riktigt fort som jag tänkte på det.

Uppför var det inte heller några problem med stegring. Märkte ingen direkt skillnad uppför.

Så summasummarum, kan varmt rekommendera 33mm stam om reachen är lång nog
Låter ju som det blir precis vad jag är ute efter...
Har en 50mm stam på min Genius,men vill ha den lite mer "kvick" och upplever den lite svår att få upp nosen på över hinder,dock ingen expert på cykelgeometri eller så,men måste ju testa olika kombos för att känna efter om det blir bra eller ej.....och byta styrstam är ju ett enkelt sätt att "flytta vikten" inbillar jag mej.
Får prova detta,tror jag börjar som du med en 40mm och testar i steg.....får lägga in en köpesannons och leta upp något att testa med!
Tack för "real life info"!!
Anders.

Senast ändrad:

Hek

Medlem
Har även denna stam, bytte från 50mm för att jag ville få upp fronten lättare. Och så vart det ju, vart även mer kvickstyrd men det främst efter jag bytt till 760mm styre.

Upplever dock att den inte alls klättrar lika bra nu och att jag inte har samma vikt på framhjulet nedför så går nog tillbaka till tidigare grejer. Hojen känns då initialt en del "tråkigare" och mindre lekfull vilket känns också känns sisådär samtidigt.

Eller att 40-45 stam är en bättre kompromiss. Känns lite som att man inte kan få allt :)

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
189 lång så var en 40 för kort på en ripmo v1 xl som har 492 reach. Fick för dåligt tryck på framhjulet och det plogade när du svängde om du inte var rejält "på" i aggressiv ställning och framgaffeln gick inte att tuna mjuk nog.

50 så blev allt ganska bra. Märkte ingen skillnad alls i hur lätt det var att få med sig framhjulet vid hopp och å dropp, men jag kör kanske mer tryck ihop hojjen, fjädringen och sen flytta bak, vad det nu heter, det däremot är mer viktigt att man får rätt med lång reach hojjar, när jag hojjar med polare som inte gör rätt så har de lite svårare att få med sig framhjulet utför.

yonsson

Aktiv medlem
189 lång så var en 40 för kort på en ripmo v1 xl som har 492 reach. Fick för dåligt tryck på framhjulet och det plogade när du svängde om du inte var rejält "på" i aggressiv ställning och framgaffeln gick inte att tuna mjuk nog.

50 så blev allt ganska bra. Märkte ingen skillnad alls i hur lätt det var att få med sig framhjulet vid hopp och å dropp, men jag kör kanske mer tryck ihop hojjen, fjädringen och sen flytta bak, vad det nu heter, det däremot är mer viktigt att man får rätt med lång reach hojjar, när jag hojjar med polare som inte gör rätt så har de lite svårare att få med sig framhjulet utför.
Jag säger absolut inte att så här kort stam är bra på alla hojar,
Jag är 183cm lång och hojen har 480mm reach och 65.5* HA. Skillnad på stack och BB-höjd lär också påverka effekten av hur kort stam känns. Kort och gott allt som påverkar vart tyngdpunkten hamnar när man cyklar.

yonsson

Aktiv medlem
Slog PR på två segment trots geggigt väder idag så den korta stammen är definitivt inte långsammare i spåren i alla fall. 😛

Stervelo

Aktiv medlem
Min snabbhet i skogen, orsaken, är inte mätbar, alls. När det gäller utför alltså, när det är stig så är kondisen lite mer mätbar men även där har man mer flyt och flow vissa dagar, helt omätbart.

yonsson

Aktiv medlem
Min snabbhet i skogen, orsaken, är inte mätbar, alls. När det gäller utför alltså, när det är stig så är kondisen lite mer mätbar men även där har man mer flyt och flow vissa dagar, helt omätbart.
Vitsen med bytet var inte att bli snabbare utan att få hojen att göra som jag vill. Tyckte däremot det var kul att jag satte nytt PR direkt efter. Och visst märker jag på tiderna om något är en förbättring eller försämring. I alla fall på de spåren jag kör flera gånger/vecka.

manneblask

Aktiv medlem
Du fick mig att ge kortare stam (från 50 till 35) ett försök igen då jag inte var övertygad tidigare då jag laborerat - börjar kännas bättre och ser väldigt många fördelar 🙂 Lite bångstyrigt i branta backar men pillade lite med sadelposition och blev helt klart överkomligt.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Öm i handlovarna efter några turer i veckan. Mkt transport och lite stig i turerna (tyvärr). Misstänker att jag väger/hänger lite tungt på styret. Har 25mm rise på styret redan och det sitter nästan högst upp. Kan en kortare stam vara något? Sitter en 50 på idag. Cykeln har 450 reach och jag är 181 med 81 i grenmått dvs korta ben. Blir det "för kort" att gå ner till 35?

Miracle

Aktiv medlem
Börja med att flytta bak sadeln, om du inte redan prövat det, är mitt tips. (y)
Hamnar styret lite långt fram då, så byt till kortare stam.

Frid!

gavin_gadget

Aktiv medlem

Frid!
Bra tips men jag sitter redan så långt bak det går :). Ger lite bättre balans för att hålla sig uppe. Kortare stam som återstår då kanske? Ngn som har en 35/40mm stam för 31.8 styre och 1 1/8 styrrör till övers? Har varit klent på K&S, blocket och tradera...

yonsson

Aktiv medlem
Öm i handlovarna efter några turer i veckan. Mkt transport och lite stig i turerna (tyvärr). Misstänker att jag väger/hänger lite tungt på styret. Har 25mm rise på styret redan och det sitter nästan högst upp. Kan en kortare stam vara något? Sitter en 50 på idag. Cykeln har 450 reach och jag är 181 med 81 i grenmått dvs korta ben. Blir det "för kort" att gå ner till 35?
Har du testat att vinkla styret? Eller tjockare grepp? Vinkeln på styret kan göra en hel del för händerna.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Har du testat att vinkla styret? Eller tjockare grepp? Vinkeln på styret kan göra en hel del för händerna.
Styret är nog inställt ganska neutralt just nu med sina 9° backsweep och 25mm. Åt vilket håll ska jag isf vinkla det därifrån? Kanske bara lossa det och känna efter... Tjockare grepp skulle kunna vara något.

jonte987

Aktiv medlem
Jag läste rätt mycket om det innan eftersom jag fick ont i tummarna. Handleden hittar man mer om på Google. Tror du kan testa är vinkla mot dig men kolla upp det

När det kom till kritan hade nog surgubbarna rätt. Jobba på bålstyrka och attack hjälpte mer än styret.

kais01

Aktiv medlem
i mitt tycke är det många som har broms och växelreglage vinklade för långt fram. medför att man översträcker handleden.

du kan ju prova att vinkla ned dem något? jag kör så att bromshandtaget nätt och jämnt inte syns.

vinklar man ned för mycket uppstår istället belastning på tumbasen.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Jag läste rätt mycket om det innan eftersom jag fick ont i tummarna. Handleden hittar man mer om på Google. Tror du kan testa är vinkla mot dig men kolla upp det

När det kom till kritan hade nog surgubbarna rätt. Jobba på bålstyrka och attack hjälpte mer än styret.
Tack. Ska se om jag kan åstadkomma ngn skillnad där.
Ja bålstyrka är nog the shit men den kommer ju tyvärr inte över en natt :)...
i mitt tycke är det många som har broms och växelreglage vinklade för långt fram. medför att man översträcker handleden.

du kan ju prova att vinkla ned dem något? jag kör så att bromshandtaget nätt och jämnt inte syns.

vinklar man ned för mycket uppstår istället belastning på tumbasen.
Tack för tipset. Mina går nog relativt i linje med arm och handled. På GMBN Tech pratade de om att vinkla upp dem för att få belastningen mer i handflatan. Ska prova att labba lite med vinkeln.

yonsson

Aktiv medlem
Styret är nog inställt ganska neutralt just nu med sina 9° backsweep och 25mm. Åt vilket håll ska jag isf vinkla det därifrån? Kanske bara lossa det och känna efter... Tjockare grepp skulle kunna vara något.
Om du får tryck på insida hand, vinkla fram. Om du får tryck på utsida hand, vinkla bak. Men som sagt, handtag (och även handskar) kan göra ganska stor skillnad. Olika preferenser beroende på handstorlek såklart. Jag kör (feta) DMR Deathgrips och Fox Dirt paw. Handtagen är tjocka och handskarna har lite dämpande vaddering.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Bytt till 35mm stam. Om någon annan söker billiga att testa så fanns det på hyllan hos decathlon och den håller nog för min cykling.

Det blev ingen enorm skillnad från min 50mm stam vad gäller att kunna lyfta på framhjulet samt få tryck på framhjulet i svängar. Men tilläggas ska att jag inte tänjer så mkt på gränserna.
Klar fördel blev att jag hamnar lite mer upprätt och kanske har lite bättre rörelsemån.

gavin_gadget

Aktiv medlem

Frid!
Sadeln är redan så långt bak det går. Hur gör ni på modernare cyklar? Jag har ju bara 73 STA. Superlånga rails känns inte som ett alternativ. Med för brant STA väger man ju rimligtvis ännu tyngre på styret så länge man inte står.

yonsson

Aktiv medlem
Sadeln är redan så långt bak det går. Hur gör ni på modernare cyklar? Jag har ju bara 73 STA. Superlånga rails känns inte som ett alternativ. Med för brant STA väger man ju rimligtvis ännu tyngre på styret så länge man inte står.
En ram med hög STA har ju även lång reach. Annars är det ju ingen vits med hög STA.

implor

Aktiv medlem
Alltså ju längre bak din sadel är ju mera tryck kommer vara på händerna. Tryck sadeln maximalt framåt istället. Mera upprätt är bekvämare.

kan vara att du behöver mjukare grepp. Finns många som kör super mjuka foam grepp.

yonsson

Aktiv medlem
@gavin_gadget - Köp ett par feta grepp. DMR Deathgrips eller Ergon, samt ett par handskar med lite dämpning i så ska du se att det kommer hjälpa. Har flera kompisar som haft ont i händerna men blev av med det när de bytte till Deathgrips.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Alltså ju längre bak din sadel är ju mera tryck kommer vara på händerna. Tryck sadeln maximalt framåt istället. Mera upprätt är bekvämare.

kan vara att du behöver mjukare grepp. Finns många som kör super mjuka foam grepp.
Hoppas att jag kommit tillrätta med problemet med kortare stam utan det var mest en reflektion kring STA. Jag tycker det är enklare att hålla mig uppe med rygg och mage om jag får fötterna lite längre fram. Det var åtm upplevelsen efter att ha provat att skjuta fram sadeln.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Det fungerar inte riktigt så. Sadeln längre bak (till en viss gräns, precis som med allt) ger oftast mindre tryck på händerna. Det handlar om viktfördelning. Ställ dig med ryggen mot en vägg och hälarna in mot väggen. Luta dig framåt med utsträckta armar och se vad som händer. Prova nu att flytta ut hälarna fem cm från väggen, men rumpan kvar mot väggen. Sträck ut armarna och luta dig framåt. Någon skillnad?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Tjena!

Det fungerar inte riktigt så. Sadeln längre bak (till en viss gräns, precis som med allt) ger oftast mindre tryck på händerna. Det handlar om viktfördelning. Ställ dig med ryggen mot en vägg och hälarna in mot väggen. Luta dig framåt med utsträckta armar och se vad som händer. Prova nu att flytta ut hälarna fem cm från väggen, men rumpan kvar mot väggen. Sträck ut armarna och luta dig framåt. Någon skillnad?
Exakt det jag syftar på. Tänker mig att man börjar toucha på den gränsen med den "moderna" geometrin. Men sitter man bara när det går uppåt och aldrig trampar på platt mark funkar det ju.

Berk

Aktiv medlem
Exakt det jag syftar på. Tänker mig att man börjar toucha på den gränsen med den "moderna" geometrin. Men sitter man bara när det går uppåt och aldrig trampar på platt mark funkar det ju.
Men du säger att du har 73 grad STA, det är riktigt gammaldags.
Tror att det är till stor del en vanesak. Jag var i början inte så nöjd med branta sadelrörsvinkeln. Nu ståcyklar jag nästan 100% av tiden, så det spelar ingen roll als :) Jag tror att jag har (långsamt) tränat mina arm muskler med/för detta.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Men du säger att du har 73 grad STA, det är riktigt gammaldags.
Tror att det är till stor del en vanesak. Jag var i början inte så nöjd med branta sadelrörsvinkeln. Nu ståcyklar jag nästan 100% av tiden, så det spelar ingen roll als :) Jag tror att jag har (långsamt) tränat mina arm muskler med/för detta.
För mig är det benen som inte orkar ståcyckla en timme i terräng men det kommer väl. Tills dess slår jag mig gärna ned emellanåt och då sitter jag så långt bak jag kan. Både för grepp om det går uppåt och balans. Rent mekaniska saker som jag inte riktigt ser hur tillvänjning löser. Hm ska kanske bli en egen tråd om detta...

yonsson

Aktiv medlem
För mig är det benen som inte orkar ståcyckla en timme i terräng men det kommer väl. Tills dess slår jag mig gärna ned emellanåt och då sitter jag så långt bak jag kan. Både för grepp om det går uppåt och balans. Rent mekaniska saker som jag inte riktigt ser hur tillvänjning löser. Hm ska kanske bli en egen tråd om detta...
Vart du trivs med sadeln beror ju på hela geometrin, inte bara STA. Längden på främre framtriangeln, längden på kedjestag, gaffelvinkel, stack osv. Så brant STA behövs inte till alla ramar.

Berk

Aktiv medlem
Vart du trivs med sadeln beror ju på hela geometrin, inte bara STA. Längden på främre framtriangeln, längden på kedjestag, gaffelvinkel, stack osv. Så brant STA behövs inte till alla ramar.
Precis. Om man vill ha framhjulet längst fram behöver man lång reach, flack gaffelvinkel, kort stam och brant STA om man vill kunna sitta och styra. Men kropp och ram, och därför reach, är vad man ha. Man kan ändra stam och effektivt STA med att förskjuta sadeln.
Om man vill har kort stam och flack STA låter det att man har för kort reach. Men det finns många fler aspekter.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer